Mjøsen Lydlaug: Hos Valentino torsdag 14/1?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Takker for en meget hyggelig aften sammen med dere med-pasienter!
    Stort, luftig, detaljert, scene langt utenfor høyttalerene og utmerket off-sweetspot egenskaper er vel noen av stikkordene.
    Nå kan ikke Val dempe stuen som Stig-the overkill man.
    Høyttaleren er en kreasjon jeg ville ha ristet på hodet av før den nå altså er lyttet på.
    Her har det vært mye tenkearbeid, alt fra integrasjon av design i stuen, minimering av ht og nærmest usynlig kabelføring.
    Det meste er skrevet om lyden over, en stor opplevelse!
     

    larshe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2006
    Innlegg
    68
    Antall liker
    4
    Sted
    Elverum
    Jeg vil også takke for en hyggelig kveld med nye bekjentskaper og ikke minst et interessant konsept.
    Som andre ser også jeg fram til en skisse på hvordan dataflyten er i systemet da jeg vel omtrent mistet tråden når signalet ble sendt tilbake til Transporteren for andre gang..... ???
    Kort oppsummert synes jeg lyden var langt bedre enn det jeg hadde forventet meg. Flott størrelse og perspektiv og bra dynamikk. Som RBN synes jeg kanskje også at bassen ble litt dominerende, men dette kan like godt være personlige preferanser og som nevnt også mulig å endre med noen kjappe museklikk som vi fikk demostert.
    Rent personlig så har denne kvelden fått meg til å bli mer fristet til å se på HD basert avspilling, noe som fort kan seile opp som mitt neste invisteringsprosjekt. ;)

    Nok en gang takk til alle, spesielt verten Valentino og ser med dette fram til neste treff!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.137
    Antall liker
    8.157
    Torget vurderinger
    12
    Så var det lytteinntrykkene da. De må selvfølgelig leses i lys av mine egne referanser og at det var kort lyttetid pr person. Dette er derfor bare min korte førsteinntrykksoppfatning av Vals verden.

    Siden regnemaskintilnærmingen innebærer at man kan generere den frekvenskurven man ønsker så innehar dette anlegget mulighet til å låte "hvordan som helst". Jeg mener likevel at det er rådende innstiling som skal evalueres ellers er det meningsløst å si noe. Med Vals forrige anlegg vagt i minne, det er tross alt 2 år siden, så er førsteinntrykket meget positivt. Forrige anleggs ultratørre miniperspektiviske ekstrem-pinpointede lydbilde er erstattet av mere luft og større perspektiv. Det faller i smak. Selv om jeg nesten kan ta på elementene så dannes scenen bak høyttalerne og har blitt større siden sist. Spist godt kanskje? Lyden slipper høyttalerne veldig bra og virker sammenhengende i mellomtone/diskant. Etter min smak har hedmarkskurven (Stange-kurven?) medført at bassen har noe for høyt nivå og er kanskje noe mindre oppløst enn ønskelig. Det savnes litt av den presisjonen og oppløstheten som er hørt i andre sammenhenger. Dette kan kanskje henge sammen med preferanser for musikk og gjengivelse? En annen sak jeg erfarte med kjent musikk (Rikard Wolffs stemme) var at stemmens karakter og taleforståelse var veldig anderledes enn jeg er vant med. Jeg synes det var noe vanskeligere å forstå ordene i hans sang enn jeg er vant med og stemmen virket å være mindre volumiøs. Jeg måtte sjekke dette ut når jeg kom hjem og det var veldig lett å høre at det er forskjell, selv med gullfiskminne. Hva som er mest korrekt aner jeg ikke. Summa summarum synes jeg at høyttalerne har mange styrker, og er en stor forbedring fra forrige lytteseanse. Det er basert på den lyden jeg mener å huske ut fra de ordene som ble satt på det sist. Dipol-perspektivet var rått med sweetspot nesten uansett hvor man var i rommet og det var gøy. Jeg tror det er enda mer å hente med ratting av ValMET(R), men dette var mitt førsteinntrykk basert på systemet "as-is". Flott og særpreget system på alle måter.

    Igjen takk for en særdeles hyggelig og berikende aften i Mjøsa Lydlags regi.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sendrektigheten, men nå er TV-området (hvor kwil satt på Lackbordene fjernsynet sto på) bekledd med 240x236x40cm Ikea Bestå-seksjon , og Mackiene har fått fast jobb. Til flytskjemaet, mine herrer!
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør den prosessorloopen din, Valentino? Og hvor har du evt. romkorreksjon?
    Flere spørsmål: Du har satt opp en PC: Hva gjør den?

    mvh
    Edit: Ser nå at romkorr. ligger på laptopen. Lurer fremdeles på den prosessorloopen... :D
    Edit 2: Hvor mange dacer er det i den RMEen? Bruker du virkelig 5 :eek: dacer? Og hvordan i all verden fikk du dacen i Transporter til å bare ta seg av alt< 1800 Hz?

    Når jeg først er i gang: Har du mulighet for andre samplingsfrekvenser enn 44.1?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RMEen har fire stereo-DACer og like mange ADCer. Tre av DACene brukes til mellomtone, bass og sub og den fjerde til hodetelefoner. Lydkvaliteten er omtrent som på en RME ADI-2. Derfor:

    Transporterens prosessorloop aktiveres i SqueezeboxServer, og utgangen sendes til en SPDIF-inngang på RMEen, som sender full range-datastrømmen over USB til laptopen. Diskantdatastrømmen kommer (sammen med de andre datastrømmene, selvfølgelig) på USB tilbake til RMEen fra delefiltersoftwaren i laptopen og rutes til en SPDIF-utgang som så går til inngangen på prosessorloopen. Den inngangen er også SPDIF-inngangen til Transporterens DAC, som er svært god.

    Systemet kjører på 44.1 kHz. Alle mine hirezfiler er resamplet til det. Jeg har ingen planer om andre samplefrekvenser. Jeg skal prøve en Behringer SRC2496 Sample Rate Converter fordi nettradio gjerne går på 48kHz, og da får jeg selvfølgelig systemhikke; NRK Klassisk MÅ jeg ha.
    Jeg har planer (visjoner) om barskere delefilteralgoritmer (det høres i mine ører viktigere ut enn høy samplefrekvens i konverteringen), men da må den Atom-drevne barnelaptopen reise til fordel for en Core Duo-sak til tre ganger prisen.

    Systemet har ingen romkorreksjon à la Audiolense. Litt eq for rom og smak er det, men den er kun gjort i frekvensdomenet. Intet er korrigert i tidsdomenet.



    Bildet viser laptopens jobb per i dag. I tillegg kjører den RME-softwaren. Skal jeg spille frammofon må jeg ha en VNC-remote i fanget så jeg får styrt volumet på RMEens mikrofoninngang. Vinyl er best digitalt vet vi.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant, Valentino!
    Og ikke helt ulikt eget oppsett ;D.

    Hvordan oppfatter du RIAA- korreksjon i det digitale domenet? Bruker jo selv en rør- RIAA...

    Ser forresten på skjemaet at du har mulighet for delay på delefilteret. Har du målt deg til dette, eller har du lyttet?

    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så lett å sammenlikne, men noe av det som har gjort stereoanlegget mitt bedre de siste par årene er innkortingen av de analoge signalveiene.

    Det hjalp å kaste ut Tandberg 3028 A-preampen (men fyttegrisen så pen den var!). Det hjalp å bytte ut RME ADI-2 (som DAC) med Transporter, og jeg tror jaggumeg micinngangen på Fireface UC låter bedre enn komboen SAT Phonofix og ADI-2 (som ADC).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har veldig tro på en førsteklasses AD- konvertering mhp vinyl. Rosetta 200 er IMO en mye bedre ADC enn DEQX.
    Litt synd det der med saplingsraten...hos meg er det meget hørbar forskjell bare ved å gå fra 44.1 til 48 kHz.

    mvh
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Veldig interessant tråd dette, føler nesten som at jeg går glipp av en opplevelse ved ikke å være bosatt i mjøstraktene. Fin stue, flotte lamper og vakkert stereoanlegg. Like mange synlige komponenter som i mitt eget anlegg faktisk, så der deler vi nok et synspunkt. :)

    Jeg liker såvel utseendet som den radikale oppbygningen av høyttalerne. Valentino har en klar tankegang bak det han driver med, ingen tvil om det. At stereoen er fundert på fornuftige vitenskaplig etterprøvbare prinsipper og proff elektronikk i stedet for dyrebare "juvel-komponenter" gir håp for hobbyen.

    Er det egentlig nødvendig å plassere den lyttestolen slik fremdeles?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kun om jeg ønsker følelsen av virkelig å høre inn i Sofiensaal. Borte i TV-kroken er det fremdeles for mye subbass, men skulle det bli plagsomt while lurking er det jo bare å skru av subene. Dynamiske dipolers store force sammenliknet med både planarer, elektrostater og vanlige kassehøyttalere er direktivitetsindeksen. Å ja, man hører direktivitetsindeksen til en høyttaler så snart lytteavstanden blir større enn en god meter.

    Manglende info i flytskjemaet. Det sitter ICEpowerASX2 inni subene også.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Ser veldig flott ut dette Valentino.

    Er det noe forsinkelse gjennom transporteren når du bruker prosessorloopen på denne måten?
    Har du synket utgangene på RME og transporter på noen måte?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, det låter kurant også.

    VU-metrene er *litt* foran musikken, kan man se. Kanskje jeg skulle be om en softwareoppdatering som gjør det mulig å sette delay på VU-metrene, haha.
    Transporteren er syncet til SPDIF-datastrømmen fra RMEen. Transporterens Wordclock In funker av en eller annen grunn ikke når prosessorloopen er aktivert.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Takk, det låter kurant også.

    VU-metrene er *litt* foran musikken, kan man se. Kanskje jeg skulle be om en softwareoppdatering som gjør det mulig å sette delay på VU-metrene, haha.
    Transporteren er syncet til SPDIF-datastrømmen fra RMEen. Transporterens Wordclock In funker av en eller annen grunn ikke når prosessorloopen er aktivert.
    Sannsynligvis fordi Transporter mottar embedded klokkesignal over S/PDIF fra RMEen. Kanskje det går an å gjøre noe med det, dvs. å få klokken i RME til å være slavet til klokken i Transporter, men det er vel sannsynlig ikke noe vits i å gjøre det slik.
    Det skulle ikke forundre meg om RME- klokken var bedre enn den i transporteren, og uansett er det vel anbefalt å ha klokken så tett som mulig opp til DAC- chipene.
    mvh
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    RME-klokken er ikke bedre enn den i Transporteren :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oppsettet kan jo skremmet vettet av de fleste. Var man ikke skeptisk for PC oppsett før dette, blir man det etterpå ;D
    Meget spesielt det der å bruke en DAC til diskanten og en annen DAC til resten av høyttalerne. Men siden det ikke er forskjell på DACer, hi-hi.... Er planen å fleske til med en DAD etterkvart?

    Er det ICEpower125ASX2 i subene eller 250en?

    Virker som om det er et bevisst valg å ikke bruke DRC, men kun EQ. Tror man ikke på algoritmene?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brokoplet 125.
    Har ingen planer om DAD. RMEen får klare seg, den slipper unna toppdekaden.
    Dipoler trenger ikke romkorreksjon. Det tror jeg på. ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Transporteren er nedstrøms i oppsettet mitt, og den har ikke Wordclock Out heller.
    Nuvel. Noe skal man jo ha å spekulere på.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    De dipolene dine ser virkelig flotte ut. Anlegget er nydelig integrert i stuen også. Tør vedde på at det låter bra, meget bra!
     

    AKTressor

    Fersking
    Ble medlem
    11.05.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Dette var annerledes må jeg si. Ikke for å være ufin, men kunne man festet diskant og det jeg antar er mellomtone på en litt mer estetisk måte? Blir litt sånn:"We are engineers, form follows function..." Det ser jo veldig DIY ut når det er festet og satt sammen på den måten, rett og slett litt jalla. Det låter sikkert bra da.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kunne sikkert funnet på noe penere som funket like godt, men sammenliknet med innsiden av en GamuT-forsterker ser dette gullgjevt ut...

    Disse høyttalerne lever og spiller med hjelmen på, forøvrig. Poenget med å vise innmaten fram til gjester er at de først skal tro at det ikke kan spille i det hele tatt. ;D
     

    AKTressor

    Fersking
    Ble medlem
    11.05.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Man kunne sikkert funnet på noe penere som funket like godt, men sammenliknet med innsiden av en GamuT-forsterker ser dette gullgjevt ut...
    Noen bilder sier vel mer enn 1000 ord!



    Man kan se litt mer hvordan GamuT løser det hele her: http://www.audiojunkies.com/blog/835/gamut-factory-tour-pictures



    Valentino skrev:
    Poenget med å vise innmaten fram til gjester er at de først skal tro at det ikke kan spille i det hele tatt. ;D
    Mission accomplished


    Er dette designet av Tangen?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Konstruksjon by Tangen, ytre formgivning by Valentino (med god hjelp av en sivilarkitekt).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvilket rasjonale finnes egentlig for de opphengte elementene?
     
    N

    nb

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Hvilket rasjonale finnes egentlig for de opphengte elementene?
    At de må festes et sted? Har man ikke baffel så har man ikke baffel ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men hvorfor ikke benytte en stiv ramme, vil ikke "innfatningen" vibrere slik det er laget.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er å ikke overføre vibrasjoner til resten av baffelet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.844
    Antall liker
    23.960
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg husker den. Men HF275 var slett ingen dipol.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Tøffe høyttalere Valentino.

    Hvem har bygget kassene? Finishen så enorm ut. :)


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn