Mm eller high output mc?

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.766
Antall liker
2.978
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei har et Audio Note mm riaa trinn. Orker ikke tanken på trafo eller step up. Har en smertegrense på 10 k. Hva anbefaler dere ? Mm eller high output mc? Og hvilke erfaringer har dere .Konkrete kjøpsforslag ønskes velkommen. Mvh Lille Hiawata.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Litt avhengig av dine lydpreferanser og litt avhengig av musikk som du hovedsakelig spiller, men Benz Micro H20 (Wood) koster rundt 8000 og vil slik jeg kjenner din Audio Note ville kunne gi et ganske stort og fyldig lydbilde (men med de detaljer og dynamikk som trengs for å gjøre musikken levende). Synes det er fra nevnte H20 og oppover at du får den typiske og gode lyden fra Benz og Mr Lukasheck.....
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Du går ikke feil med en Benz (Glider H er også svært "musikalsk" og innenfor budsjett). Et annet alternativ er Sumiko Blackbird som er friskere og mer dynamisk, men ikke like homogen.
Kjenner for øvrig problemstillingen din og bruker selv begge disse pick-up'ene direkte inn i en veteran rørforsterker etter at jeg kvittet meg med trafo.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
lille hiawata skrev:
Hei har et Audio Note mm riaa trinn. Orker ikke tanken på trafo eller step up. Har en smertegrense på 10 k. Hva anbefaler dere ? Mm eller high output mc? Og hvilke erfaringer har dere .Konkrete kjøpsforslag ønskes velkommen. Mvh Lille Hiawata.
Audio Note IQ3 ;)
Bruk resten av penga på LP`r.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
BHO skrev:
lille hiawata skrev:
Hei har et Audio Note mm riaa trinn. Orker ikke tanken på trafo eller step up. Har en smertegrense på 10 k. Hva anbefaler dere ? Mm eller high output mc? Og hvilke erfaringer har dere .Konkrete kjøpsforslag ønskes velkommen. Mvh Lille Hiawata.
Audio Note IQ3 ;)
Bruk resten av penga på LP`r.
IQ 3 er utrolig sprelsk og morsom, men særlig nøyaktig er den ikke! Hva du skal velge er selvsagt helt avhengig av hvilke kompromisser du er villig til å inngå og hvilket lydideal du har.....
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Pesquera skrev:
Hva du skal velge er selvsagt helt avhengig av hvilke kompromisser du er villig til å inngå og hvilket lydideal du har.....

Riktig......og sånn er det vel i grunn med alt når det gjelder HiFi? ;)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Visst er det så. Jeg hadde en IQ 3 på besøk i riggen en ukes tid og denne var til alt overmål montert i en Rega P9 som definitivt ikke er noen sinke. Ble nesten for mye av det gode, men IQ 3 er en utrolig vital og livsbejaende pick-up som ikke henger seg opp i detaljer ;)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.766
Antall liker
2.978
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Takker for innspill. Det står pr nu mellom en Shelter 201 med spesialnål og en Benz Ace h. Olof på Upgrade har denne Shelteren og anbefaler denne varmt. Har selv en Cardas heart som er en ombygd Benz Reference, utrolig flott lyd av denne.En fordel med Benz er at man kan retippe hos Benz. Det blir ikke det samme og retippe en Lyra hos Benz. Spiller alt fra King Crimson til Haydn. Hovedvekten ligger på 60 og 70 talls. Da trenger jeg ikke pu til 40 k. Mvh Geir.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
lille hiawata skrev:
Takker for innspill. Det står pr nu mellom en Shelter 201 med spesialnål og en Benz Ace h. Olof på Upgrade har denne Shelteren og anbefaler denne varmt.
Kan du utdype dette med spesialnål?
Ble veldig nysgjerrig, da jeg selv har en Shelter 201 med normal nål.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.766
Antall liker
2.978
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei Arcturus tror denne nåla heter Pearl, hør med Olof på mandag eller importøren.Mvh Geir.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.766
Antall liker
2.978
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Takk Bach Man for tipset, skal sjekke ut disse. Fins det en en importør på disse. Mvh Geir.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
325
Antall liker
177
Torget vurderinger
2
Dette er interessante synspunkter. Jeg spiller på Music Maker og Benz Ebony H.
Jeg må innrømme at MM kommer svært godt ut av sammenlikningen! Det skal sies at min Ebony bare har spilt ca. 80t, og kan selvsagt forbedre seg! Det eneste jeg har å utsette på MM er at jeg må slå av cd-spilleren når den er i bruk. Ellers brummer det nokså mye. Det har nok noe med plasseringen av platespiller og cd-spiller, så det er ikke et generelt problem.
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Hei.

En original Shelter 201 MM pickup har en 0.3 x 0.7mil Elliptical stylus.
En Shelter 201 med 'spesialnål' vil jeg nok tro er en brukt pickup med uoriginal erstattnings stylus.

Mvh
Hifi Stasjonen
Importør for Shelter.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg har blitt bitt av oppgraderingsbasillen og kjøpt meg en Benz Gilder H2.
Denne er i en helt annen prisklasse enn Shelter 201, som jeg har brukt til nå og gir derfor som forventet bedre lyd.

Men jeg la merke til en ting som ikke har noe med lydkvaliteten å gjøre. I alle fall ikke med mindre man er flink til å irritere seg over unoter.

En High output mc er mye mindre følsom for statisk støy og RF støy.
Med Shelteren kunne jeg høre det gjennom pickupen når jeg brukte demperen på en lampe som sto i nærheten. Dette er nå helt borte med Glideren.

Jeg fikk en forklaring på dette, og det er at en MM-pickup har større impedans på spolen og fungerer omtrent som en perfekt antenne for den typen støy. En MC pickup med vesentlig lavere impedans er en mye mindre effektiv antenne.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
lille hiawata skrev:
Hei Arcturus tror denne nåla heter Pearl, hør med Olof på mandag eller importøren.Mvh Geir.
Pearl kommer fra Sumiko men nåla på Shelter 201 skal være en oppgradering.
 
Topp Bunn