MM sin musikk, hifi og fototråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    @hornø
    Hyggelig å bla gjennom en ny tråd for meg :)

Si meg, en pianostemmer som foretrekker elektrostater? Jeg har mine tanker om hvorfor og skrev et innlegg på Whatsbestforum hvor jeg luftet tanken om at kanske «klaver var best på elektrostater». Selvfølgelig svært spisset konklusjon men allikevel. Jeg ble ikke genierklært i den tråden og jeg tenkte at det ikke var lurt å lufte slike tanker på et norsk forum i fare for å bli sett på som dum, pluss å forulempe alle andre som ikke har elektrostater 🤭

Men igjen, en pianostemmer og elektrostater. Er homogen klang gjennom alle oktavene svaret? Piano er tross alt det instrumentet som har det bredeste spekteret? Klaver kan også være krevende dynamisk når ff slår til med dunder og brak, mulig det blir noe smoothere på en måte i utklingningen?
    Hei, ikke lett å svare på dette raskt. Magnepan er ikke elektrostater (har hørt ML f.eks, men de har aldri klart å overbevise meg i diskantområdet). Det er ingen tvil om at magnepan (i hvert fall mg12 og 1.7) mangler en del i dynamikken for å kunne være fullstendig troverdig mot et flygel, men de har andre positive sider som de fleste tradisjonelle høyttalere sliter med. Jeg oppfatter Magnepan som klangbunn i flygel eller piano, som bruker resten av rommet til å spille med, slik innleving finner jeg ikke i tradisjonelle høyttalere.

Siden Magnepan oppfører seg slik de gjør i rommet så synes jeg også at det er lett å kjenne igjen voicing som instrumentene har gjennom høyttalerne. Nå bruker jeg også suber som er styrt med aktiv deling og justert med delay slik at timingen blir bra. Så fra 120hz og ned så har jeg god dynamikk.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte like mye på magnestater 😊

Ja, et homogent panel uten delefilter som sprer bakover ligner også på akkustiske instrumenter som sprer alle veier. «Klangbunn og å bruke rommet» var en glimrende forklaring 😊 ellers vil jeg si at store horn med relativt lav deling 6-800 Hz og storformat kompresjonsdriver gjør mye bra når det gjelder klaver.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Helt sikkert, tror begrensningen ligger mer i min mangel på erfaring (jeg har egentlig ikke hørt på så mange ulike systemer) enn hva som kan fungere. Jeg er godt fornøyd slik jeg har det nå, men perfekt det er det absolutt ikke.

Sist redigert:

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    669
    Sted
    Bærum
    Kona lurte på om hun kunne spanderer konsert til meg. Kari Bremnes, jeg takket høflig nei.
    Synes trommemaskinmusikken hennes har blitt dørgende kjedelig. Jeg setter fremdeles på hennes eldre album, men de nyeste - nei takk.
    Og det har 6 spor :oops: til nesten 400 kr. Snakk om fallende kreativitet

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Phish har blitt en liten "snakkis" her på hfs, så da måtte jeg teste de jeg også. "Sigma Oasis" - det traff ved første sang. Snart ferdig med albumet, dette vil jeg høre mer av.
    RoonShareImage-638684348459202428.png

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Lite søvn i natt på grunn av den ene hånden verker (det gror sannsynligvis under den løse huden) - det utnyttet jeg med å bruke natten på verkstedet - så nå er faktisk mekanikken ferdig og klar til å settes på plass klokken 13. Da kan jeg slappe av i mens. Denne ulykken har vært positiv på min vekt i hvert fall, på 6 døgn har jeg spist mindre enn hva normalt gjør på to. I går kveld var første måltid uten å blø fra leppene så nå hjelper det voldsomt.
    Litt cdspilling i noen timer fremover. Første ut er denne.
    1732869295903.png

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg så spiller jeg med subene stående mot hverandre, prøvde nå i en liten uke å rette elementene mot lytterposisjon, men i mitt rom fungerer ikke det, bassen forsvinner når jeg setter meg ned. Så i går satte jeg subene på sin plass igjen, spillende mot hverandre. Da har jeg samme lyd når jeg står om når jeg sitter. Slik liker jeg. Prøvde å guffe opp volumet på subene også når de spilte framover, men det hjalp ikke.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at denne listen som jeg laget på qobuz for en del år tilbake plutselig står at det er en annen (ukjent for meg) som har laget.
    1000005488.png

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.514
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser du har kjøpt deg en rimelig cd spiller fra Nad, hvilken dac er det du bruker til denne? Du skulle heller brukt den Yamahaen du kjøpte for en stund siden :)

mvh

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Så er det fjernkontrollen... Den virker både på cdspiller og forsterkeren, jeg tenker å ta i bruk forsterkeren etter hvert, da kan det være greit å ha fjernkontroll til den. Sønnen fant ut at han er en Spotify-gutt så da vil han ikke ha forsterker og cdspiller likevel. Jeg har planer om å bruke pakken i loftstua, sammen med to ting som er på vei.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger virkelig hjelp fra hfs-medlemmene nå. Jeg planlegger kjøpestopp av produkter i 2025 - jeg er amatør i det feltet. Hvis jeg sier kjøpestopp av produkter, er det slik at det gjelder full kjøpestopp, eller gjeller det da kun hovedanlegget? Musikk er uansett ikke med i dette stoppet. Jeg er litt redd for at dere sier at stopp er stopp uansett hvilket anlegg det gjelder så derfor gikk jeg på noen smeller i går - så jeg slipper å bryte regelen neste år. Jeg er så redd for å bryte det målet jeg har satt for meg selv. Sannsynligvis vil det så klart gå helt greit.

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.686
    Sted
    London
    Jeg trenger virkelig hjelp fra hfs-medlemmene nå. Jeg planlegger kjøpestopp av produkter i 2025 - jeg er amatør i det feltet. Hvis jeg sier kjøpestopp av produkter, er det slik at det gjelder full kjøpestopp, eller gjeller det da kun hovedanlegget? Musikk er uansett ikke med i dette stoppet. Jeg er litt redd for at dere sier at stopp er stopp uansett hvilket anlegg det gjelder så derfor gikk jeg på noen smeller i går - så jeg slipper å bryte regelen neste år. Jeg er så redd for å bryte det målet jeg har satt for meg selv. Sannsynligvis vil det så klart gå helt greit.
    Kjøpestopp gjelder for alt som du absolutt ikke må ha. Når det kommer til hovedanlegg, så er det vitenskapelig bevist at dette alltid faller under "må ha".....
    Når det kommer til alt som ikke kvalifiserer som hovedanlegg, så må du sjekke med din samvittighet om hva som er ditt hovedanlegg akkurat her og nå - og deretter handle med god samvittighet
    Håper dette hjelper...

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.582
    Sted
    Polen
    Nad'n laster raskere, skuffen går mye raskere og spillerne går vesentlig roligere.
    Sier du at NAD-en er stillere mekanisk sett under avspilling? Jeg vurderer CD-spiller, og har tenkt på Yamaha-en, men mekanisk støy når platene snurrer, er jeg helt allergisk mot. Hadde en Cambridge Audio Azur en gang, og den måtte stå i et skap.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Sier du at NAD-en er stillere mekanisk sett under avspilling? Jeg vurderer CD-spiller, og har tenkt på Yamaha-en, men mekanisk støy når platene snurrer, er jeg helt allergisk mot. Hadde en Cambridge Audio Azur en gang, og den måtte stå i et skap.
    Ja, jeg oppfatter nad'n som mer stille. Nå er jo ikke Yamaha-spilleren ny (s300). Nad sin synes jeg funger meget bra. Jeg hadde en Denon-cdspiller for mange år tilbake, men syntes jeg var ganske så bråkete. Samme med en Denon dvd-spiller jeg også hadde. Hadde også en Rotel cd-spiller. Den var meget bra.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.582
    Sted
    Polen
    Ja, jeg oppfatter nad'n som mer stille. Nå er jo ikke Yamaha-spilleren ny (s300). Nad sin synes jeg funger meget bra. Jeg hadde en Denon-cdspiller for mange år tilbake, men syntes jeg var ganske så bråkete. Samme med en Denon dvd-spiller jeg også hadde. Hadde også en Rotel cd-spiller. Den var meget bra.
    Rega-spilleren jeg hadde, var helt stille. Men topplading begrenser plasseringsmulighetene. Dessuten var den litt kilen i bruk, så den står ikke øverst på listen.

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Antall liker
    718
    Kjøpte den Chicago konserten du postet her i tråden din,sitter å ser den nå.
    Har spilt en halvtime og den er virkelig råbra sålangt,flott lyd,bra trøkk og driv,bra bilde også selv om jeg kjøpte vanlig Blu ray og ikke 4K utgaven.
    Mange takk for tipset.🙂

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ble litt skuffet over lyden kontra mange andre konserter, men musikken er bra, enkelte av gjestene kunne holdt seg hjemme, men alt i alt - en god konsert.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker noe bedre lyd på loftet (audio pro addon t8 + billig sub)
    Så på vei er Model A (2017)
    1000005496.png

WiiM pro plus er også kjøpt inn. Så i dag slo jeg på stortromma og kjøpte splitter ny Rega Brio også.
    Kan fort bli bra dette.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hiver meg må @bluesbreaker sine tanker. For meg er cd blitt mitt nye aha-medium. Men heldigvis så har jeg ikke solgt eller kastet noe lp, cd, hdcd eller sacd (med mindre jeg har hatt dobbelt av noe). Synes det er skikkelig gøy med cder igjen, spesielt nå hvor brannsår gjør at jeg ikke tør å holde på med vinyl. Det jeg har angret på er salg av Klipsch RP-160M som jeg syntes låt meget bra. Og ikke minst den Rega Brio jeg hadde. Nå som det er ønskelig av flere i familien med noe bedre på loftet så var jeg ikke i tvil, jeg måtte bare kjøpe meg Brio igjen, denne gangen så skal den ikke selges. Bedre forsterker til prisen skal en lete lenge etter mener nå jeg.
    MonoPulse har jeg også alltid synes har sett spennende ut, men aldri hørt dem. Så da Model A lå ute på finn så måtte jeg bare slå til. WiiM Pro Plus er genial, da kan jeg ikke bare strømme musikk, men også koble tv via toslink og videre med rca til Brio. Tror dette kan bli bra jeg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Min bror ønsket tips til stereoanlegg, han har null og niks, så alt må kjøpes inn, ønsker også platespiller. Jeg satt å tittet på finn i går, satt sammen forskjellige alternativer, noen ganske gode til prisen tenker jeg. Etter å ha sjekket på morgenen i dag også kom jeg på at jeg ikke har spurt han om hvilken pris han ser for seg.
    Oppgitt ble jeg da han sa - "Maks tusen kroner"

🫣
    Min bror og lyd igjen....
    De fant en "hig-end-pakke" som de skulle bruke i stuen. De fikk den til 400,- "Denne kommer til å ødelegge deres forhold til musikk" sa jeg
    1733250994599.png

I dag så ringe han å kunne fortelle at de ble litt skuffet over lyden... "Men vi ønsker mer" - sa han. Så nå har de akkurat kommet hjem fra Moss, og i bilen har de med seg denne pakken.
    60f5be58-70c5-4ca2-9957-6ae9b20d2afa.jpg

Yamaha NS-555 samt forsterker og cd-spiller fra Onkyo. Det har jeg mer trua på. De betalte 2500,-

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.582
    Sted
    Polen
    Jeg skjønner jo (eller håper i alle fall) at ikke anlegget skal stå som på bildet, men ved litt fornuftig plassering vil jeg tro du kan få ganske så grei lyd ut av det. Men etter hva jeg har lest om din bror så langt, er jeg kanskje ikke kjempeoptimistisk :ROFLMAO:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Den skal nok stå helt inntil veggen med tv i mellom, men ja enig. Ikke så veldig optimistisk jeg heller.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.745
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Så hvordan går det etter brannskaden sist lørdag? Jo takk, det kommer seg.
    1000005519.jpg

1000005518.jpg

Det beste er at jeg ikke har måttet droppe jobben i hele tatt. Har klart, til tross for mye smerte å jobbe som planlagt.
    Nå er det kun øret som gjør vondt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn