Mobile Fidelity Half-Speed Mastering

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.283
Torget vurderinger
10
Jeg har tidligere trodd at disse MoFi var nærmest i en klasse for seg selv m.h.t. lydkvalitet, manglende overflatestøy m.m. i forhold til vanlige LP'er. Mener også å huske at de første MoFi jeg hørte på var svært bra på alle måter. Hadde de vært rimeligere, hadde jeg nok kjøpt langt flere. Nå er jeg imidlertid ikke så overbevist lenger. Dels har dette sammenheng med noen mindre vellykkede kjøp de seneste åra og fordi det synes å være ganske mange der ute som ikke synes MoFi er spesielt musikalske.

Går det an å si noe generelt om kvaliteten på MoFi? Er dette med half-speed mastering uvesentlig i forhold til god lyd? Og hva med MoFi uhqr?

Mvh.
Ketil

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har tidligere trodd at disse MoFi var nærmest i en klasse for seg selv m.h.t. lydkvalitet, manglende overflatestøy m.m. i forhold til vanlige LP'er. Mener også å huske at de første MoFi jeg hørte på var svært bra på alle måter. Hadde de vært rimeligere, hadde jeg nok kjøpt langt flere. Nå er jeg imidlertid ikke så overbevist lenger. Dels har dette sammenheng med noen mindre vellykkede kjøp de seneste åra og fordi det synes å være ganske mange der ute som ikke synes MoFi er spesielt musikalske.

Går det an å si noe generelt om kvaliteten på MoFi? Er dette med half-speed mastering uvesentlig i forhold til god lyd? Og hva med MoFi uhqr?

Mvh.
Ketil
Half-Speed er bra for detaljert gjengivelse, men MoFi er glade i å sette skulderen til på både bass og diskant, og det er vel ikke alle som liker det.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.473
Det eneste jeg vil påstå generelt om Mofi er at kvaliteten på pressingene er upåklagelig og har alltid vært blant de aller beste.
Lyd kvaliteten på Mofi er svært variabel fra dårlig til meget bra. Særlig senere Mofi har blitt bedre, mens mange av de tidlige lider av det Vreden er inne på.
Jeg kan ikke si at jeg har oppdaget noen konsekvent forbedring av lyden ved bruk av half-speed mastering. Heller ikke noe negativt. Det er nøytralt for meg.
UHQR har jeg ingen erfaring med.

mvh

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Antall liker
742
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
HEI
Har erfaring med MOFI UHQR, 200 GRAMS PRESSINGER som ikke imponerer lydmessig eller musikkalsk utenom Pink Floyd- Dark side of the moon. De ordinære mofi,
så som så, lydmessig og musikalsk. Vanlige originale utgivelser holder mer enn nok. Kanskje du kunne vurdere og annskaffe deg en EQ, Cello audio Palette med en master power supply, så får du opptakene du sitter på tunet helt slik du synes de burde låte etter ørene dine.

MVH
Stein

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
Pressingene til MoFi fra Victor Company Of Japan var i en egen klasse. De første 199 utgivelsene ble vel mastret av Stan Ricker. De hadde den beste vinylen den gangen, veldig sort bakgrunn, og de kastet den på fyllinga da de sluttet med vinyl på slutten av 80 tallet. De solgte vel pressene til koreanske oppkjøpere som fortsatte med vinylpressing i Sør Korea.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det skal være et markant skille før/etter Nelson Pass gikk over innspillings/graverings-utstyret . Har desverre ingen dato/år.

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Jeg har flere UHQR fra mofi og det er uten tvil helsort bakgrunn på samtlige pressinger 200g.De er også fri for knitter da de er ustatiske i sin vinylblanding.De tåler også langt flere avspillinger på grund av bedre kvalitet på vinylen.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
Var en artikkel i Stereophile på 90 tallet hvor Michael Fremer intervjuet Stan Ricker om MFSL tiden på 70-80 tallet. Interessant artikkel. :)

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
18.681
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har bare gode erfaringer med mofi. De utgivelsene jeg har er av nyere dato.

Topp Bunn