Mobile Fidelity

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Gledesdreper! ;)
Nja, ikke for å fornekte din allviten omkring andres platesamlinger; for egen del har jeg da visserlig langt over 15k LP-plater som IKKE står på den nevnte liste, som jeg ofte har betalt 10-50kr for på bruktbutikker... kvalifiserer det for en viss streetcred ift å unnslippe saueflokkstempelet..? ;D

Mvh Vidar P

Tja, saueflokkstemplet var vel egentlig myntet på vinkjøperne som viljeløst kjøper alt som får en god anmeldelse uten selv å gidde å ha en egen mening om disse produktene.

Hva du har i platesamlingen din har ikke jeg noe med. Jeg trakk bare en parallell mellom vinhysteriet og det faktum at prisen på en LP går rett til himmels med en gang den får en positiv omtale og alle tydligvis må ha denne.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Ikke la negativitet knekke deg Vidar!

På grunn av deg har jeg nå bestilt Supertrampen som du anbefalte. Ble sittende å høre på en vanlig pressing, 1/2 speed masteren fra CBS, den vanlige MoFi og UHQR'en, i går for å vurdere forskjellene. Dersom Speakers'en er så mye bedre enn UHQR'en, så bare må jeg ha den.

... og med det så har jeg vel havnet i syk-kategorien hos de fleste av leserne her... :eek:

Jeg driter i hva folk måtte mene, det er så utrolig mye god musikk som kan bli enda bedre med den optimale vinylen/masteren/osv.
Jeg elsker det å finne slike perler, og å sitte og nyte den foran stereon, gjerne med en god vin. (lurer på om blabladet har noen gode anbefalinger?) ;)

T

tjn

Gjest
... og med det så har jeg vel havnet i syk-kategorien hos de fleste av leserne her...    :eek:
Jo men husk at det er andre syke her som forstår....

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
... og med det så har jeg vel havnet i syk-kategorien hos de fleste av leserne her... :eek:
Neppe! Har vel selv ikke lyst til å fortelle hvor mange forskjellige DSOTM inspillinger jeg har, eller hvor mange Sheherazade versjoner jeg har osv. Dette er helt klart litt av hobbyen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Kanskje vi kunne få til ein kappleik i DSOTM og Sheherazade?
Kjøpte DSOTM på MoFi da den kom, men har siden kjøpt 3-4 brukte engelske pressinger siden TAS mente disse låt bedre. Har endt opp med å gi bort disse da de tross noen runder på VPI 17F-platerenseren ikke ble støysvake nok. Tyder på at tidlige eiere har spilt dem flittig og/eller hatt dårlige platespillere/slitte PU'er.....

T

theStig

Gjest
... og med det så har jeg vel havnet i syk-kategorien hos de fleste av leserne her...    :eek:
..... men Barry Manilow på MoFi?? et høyt rungende tja fra min side. ;D

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
..... men Barry Manilow på MoFi?? et høyt rungende tja fra min side.  ;D
Og det blir bare verre... :-[

Har Barry Manilow/1, Rod Stewart/Do you think, To skiver med noe som heter Mystic Moods Orchestra, Gino Vanelli/Powerful People og noen titler til som befinner seg i sandwitch-kategorien.

Er vel samlemanien som slår litt inn. Vil ikke samle for å samle, men ender litt opp med å kjøpe pga labelen også. Du vet, det ser så stygt ut med "hull" i listene. :-/

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
I dag hadde jeg gleden av å finne MoFi i norske platehyller. Da jeg var på åpningen av Nye Big Dipper i Torggata 16 (Gamle Torggata Bad), fant jeg fire MoFi-plater i hyllene, og hyllene var ikke fulle. Jeg kjøpte to av dem. Big Dipper sa at de ville importere flere MoFi-plater i fremtiden. Platene kostet en liten formue, men skitt au.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Bare et sånt tips til interesserte; når det gjelder Crime of the Century så er Speakers Corner sin 180g versjon langt bedre enn MoFi's imo, og låter helt urimelig bra! Den splasher ikke i toppen slik MoFi's kunne gjøre, og har en utrolig kroppslig lyd med svært skala og en avsindig klokkeren og mektig dypbass.
Dette må vel være den ultimate Supertramp-skiva i den beste utgivelse ever?

Mvh Vidar P
Har endelig klart å somle meg til å gjøre en direkte sammenligning av disse. Det er riktig som Vidar sier, SC versjonen har litt mer kropp i mellomtonen og litt mer tyngde i bunnen. Det virker nesten som fokuset er flyttet litt ned i frekvens.

Hvis jeg sammenligner School så mangler SC'en helt det luftige og intense i feks munnspillet og barneskrikene, og borte er det krispe i vokalen. Trommene mangler både "snapp", dynamikk og tempo. Det virker også som en del av detaljeringen og romfølelsen er borte.

Denne pressingen får ikke "håret til å reise seg" på samme måten som MoFi'en, forskjellen er for stor i MoFi's favør. Derfor, - skal du ha Crime of the Century er det fremdeles half-speed-masteren til MoFi som er den definitive versjonen.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Har ervervet noen MFSL og DCC + andre opp gjennom årene. Det meste hos Elusive Disc og diverse vinyl (Aimee Mann og Cream på vei over Atlanteren nå). Men er det absolutt ingen norske platebutikker som har noe av dette? Blir dyrt i lengden å skipe få item halve verden rundt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Ble tilbudt Abbey Road på Mobile Fidelity i dag. Plata så bra ut, coveret ikke helt mint. Selger skulle ha 500,- for skiva og påsto at de gikk for det dobbelte på ebay.
For dere som har hørt skiva; har den vesentlig bedre lyd og er prisen fornuftig?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ble tilbudt Abbey Road på Mobile Fidelity i dag. Plata så bra ut, coveret ikke helt mint. Selger skulle ha 500,- for skiva og påsto at de gikk for det dobbelte på ebay.
For dere som har hørt skiva; har den vesentlig bedre lyd og er prisen fornuftig?
Jeg har den ikke selv, men har hørt den. Jeg synes ikke den har bedre lyd enn en tidlig original, vær forøvrig obs på at MoFi fikk mye kritikk for eq'ingen på sin Beatles-serie (dette er lenge siden!); de låt altfor lyst etter manges smak. Og definitivt lysere/spissere/tynnere enn originalen.

Dette med "hvilke Beatles-pressinger" er jo en egen vitenskap. Jeg har hørt svært forlokkende lyd fra mange av mine 70-talls originale utgivelser (som jo blir reissue i denne sammenheng) også jeg.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Takk for info, Vidar. Det avgjorde saken. Jeg har ikke originalpressing fra slutten av 60-tallet, men en som antagelig er presset 10-15 år senere. Den er fra analog master.
Har White Album på vinyl som er fra digital mix. Låter helt jævlig. Fikk tak i en pent brukt gammel pressing senere og skjønner ikke at de tre som var igjen i gruppa tillot å selge det digitale makkverket....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for info, Vidar. Det avgjorde saken. Jeg har ikke originalpressing fra slutten av 60-tallet, men en som antagelig er presset 10-15 år senere. Den er fra analog master.
Har White Album på vinyl som er fra digital mix. Låter helt jævlig. Fikk tak i en pent brukt gammel pressing senere og skjønner ikke at de tre som var igjen i gruppa tillot å selge det digitale makkverket....
De digitale Beatles-masterene låter alltid temmelig kjipt imo; selv de nye fra Toshiba (på jap-pressinger) til blodpris låter dårligere enn 70-talls reissuer. Hos meg iallefall. Mindre kropp og driv i de digitale, mindre klang og simpelthen en spiss ekkel lyd.

Mvh Vidar P

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
500 kroner er cirka gjennomsnittet av det jeg har betalt for brukte MoFi så jeg synes ikke at prisen er urimelig. Jeg har ikke hørt platen, men jeg ville ha kjøpt den for å tilfredsstille samleren i meg. Aller helst vil jeg kjøpe MoFi-boksen. Ringstrøm hadde den til salgs for 4-5 år siden.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
500 kroner er cirka gjennomsnittet av det jeg har betalt for brukte MoFi så jeg synes ikke at prisen er urimelig. Jeg har ikke hørt platen, men jeg ville ha kjøpt den for å tilfredsstille samleren i meg. Aller helst vil jeg kjøpe MoFi-boksen. Ringstrøm hadde den til salgs for 4-5 år siden.
Da har du muligheten til å bli tilfredsstilt. Det var hos Ringstrøm de hadde skiva, så du får sprinte nedom på mandags morgenen ;)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Mine litt slitne orginale engelske monoutgaver av Revolver og Sgt Pepper slår Toshiba K.O. i første runde. 8)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Da har du muligheten til å bli tilfredsstilt. Det var hos Ringstrøm de hadde skiva, så du får sprinte nedom på mandags morgenen  ;)
Jeg finner frem soveposen og legger meg først i køen. ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Mine litt slitne orginale engelske monoutgaver av Revolver og Sgt Pepper slår Toshiba K.O. i første runde. 8)
Jeg har den originale norske stereo-pressingen av Revolver kjøpt i '66. Har også førsteopplaget av Sgt. Pepper i stereo. Tror det var svensk pressing?
Begge er dessverre så slitt at de blir spilt på hytta og ikke hjemme.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Jeg finner frem soveposen og legger meg først i køen. ;)
Gjør det. De hadde den ihvertfall da jeg gikk 2 min. før stengetid i dag. Hadde også Supertramp (husker ikke hvilken) på Mobile til 250,- spenn.

P

Parelius

Gjest
Aller helst vil jeg kjøpe MoFi-boksen. Ringstrøm hadde den til salgs for 4-5 år siden.
Hva er du villig til å betale?

Tillegg:

Send meg en PM om du er interessert. Jeg har den ikke selv, men jeg vet om en.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lars; jeg er hjertens enig ift Toshiba vs originale; jeg har alle Toshibaene (de nyeste) selv. Jeg liker de ikke. Mono er forresten en stor fordel på mange av Beatles-skivene!

FZ; Du bør heller vurdere Speakers Corner sin eminente Supertramp; den slår MoFi's grundig på kropp, klang, driv, musikalsk flyt og i det hele tatt musikalitet. MoFi'en virker pling-plong "lyder og hifi" i forhold. Humblest.

Blant de beste MoFi ever var mange i Anadisq 200-serien! F.eks Joan Baez/Diamonds&Rust, Ben Webster meets Gerry Mulligan, Muddy Waters/Folk singer, Ella & Louis/Again, Billie Holiday/Body & Soul etc etc.. geniale masteringer!

Mvh Vidar P

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Toshiba var et bomkjøp. Jeg innrømmer det. :-[
Det gikk rykter om at Classic Records skulle utgi Beatles, men det har aldri blitt bekreftet eller benektet.
Jeg foretrekker monoinnspillingene av Beatles. Det tok mange år før teknikkerne i Abby Road lærte seg håndverket.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Da er både Beatles og Supertramp i hus. 8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Da er både Beatles og Supertramp i hus. 8)
Har du fått hørt på Abbey Road? Hvordan var lyden??
Hørte på min canadiske Parlophone pressing på lørdag. Den låter ganske greit på noen instrumenter og mindre bra på andre. Spesielt symbaler låter ikke bra og vokalen er tidvis noe metallisk og hard. (Gjorde jeg en gigatabbe som ikke tok med skiva fra Ringstrøm?)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nei, anlegget varmer seg opp; det er derfor jeg sitter her. ;)

D

dtddiver

Gjest
Gammel tråd, men men. Er et interessant intervju med en av gutta hos MFSL i nyeste Tone.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugsar godt dei fyrste MoFi med torever og denslags - svært så audiofilt og nettopp slikt pling plang som Vidar P fortel om. Kjøpte George Benson Breezin' fyrst, og var imponert over denne samanlikna med originalen. Hadde nok ikkje heilt sansen for flink-gut-jazzrodk-musikken, så eg kjøpte ikkje fleire den gongen.
Men så kom DSOTM, og gjett om det var lett å la seg frelse (MoFi-folka hadde også Beverigde 2 som monitor til kontrollyttinga. Desse hadde eg nettopp høyrt, og det var så til dei grader overtydande).
Eg har vel no ein 20 -30 MoFi-plater, og kan stadfeste at dei alle har sin sjarm, sjølv om ikkje alt er av superkvalitet. Eg må også medgje at av og til byr originalpressingane på noko anna, og til dels meir engasjerande/imponerande enn halvfart. Men for å høyre detaljar og perspektiv - og dynamiske nyansar, er MoFi svært så kjekke å ha i samlinga.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Plukket nettopp med med Mofi-utgaven av Rush' "Permanent Waves". Lyden er nydelig, bedre enn Mofi-cd'n, men pickupen "danser" frem og tilbake over plata, den er ikke er skikkelig sentrert (dette har sikkert et navn, men vet ikke hva). Det er snakk om en millimeter omtrent, noe som ses ganske tydelig - og høres godt også.

Er dette noe man må regne med, eller er det bare å levere den tilbake?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg kjøpte en Marc Cohen plate fra mofi , under Hortenmessa , jeg har ikke mange mofi sikver , men en og annen , bla en Emmylou Harris som er gammel.....jeg syntes lyden er noe innestengt på disse i allefall.....noen som har den choen skiva , og kan uttale seg....

Kjøpte av high-end sound under hortenmessa i år...

Espen

Topp Bunn