Modding av Magnepan Mg12 (nye høytalere)

D

Dilla

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

...da skal du slå deg til ro og kose deg med 805s, det er en knallgod høyttaler. Den trenger heller intet kraftverk for å våkne til liv. God fornøyelse! ;)
 
K

kbwh

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Mitt drømmeanlegg (Billigutgaven, den dyre er presentert før og bruker Sf Strad):
Dvd-spiller med digitalutgang (1000,-, ny)
Benchmark DAC1 (6000,-, brukt)
AR Ear One stereoeffektforsterker (ICEpower) (6000,- ny)
Sonus faber Guarneri Homage (35000,-, brukt)
Ledninger til 2000,-

Totalt 50000,-.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

FallenA: Hvis du vil kan du komme til meg å lytte til Rojoh`s Triangle Comete ES på rørutstyr. På fredag vil jeg også teste disse mot Klipsch RB75.

Lf
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Hei der !
Høres spennende ut! Skal se hva jeg får tid til, men jeg takker for invitten ;-)

Sender du hvor og når på pm?
 
B

bamsemann

Gjest
Re: Monitorer (anskaffelse av nye høytalere)

Kan huske disse forresten! Oppfattet de som litt kjedelige?!
Krever nok en betydelig oppgradering i elektronikken min også ;-)
Dynaudio finns ikke kjedelige, de er fantastisk bra oppløst med en ultrapresis gjengivelse, men det er ingen imponator høytaler de første 10 min, med du verden som de imponerer i lengden.

Den nye focus 110 går for å være en innertier, løp og kjøp!!! Ellers må jeg også nevne krix equinox som et fantastisk bra kjøp.

Bamsemann...  :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

FallenA: Hvis du vil kan du komme til meg å lytte til Rojoh`s Triangle Comete ES på rørutstyr. På fredag vil jeg også teste disse mot Klipsch RB75.

Lf
Jeg lukter en røykfyllt kveld med noe alkohol og masse god musikk? ;D
Dylan kansje...
Ser frem til lytteinntrykkene havner på trykk her på Hifisentralen.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Monitorer (anskaffelse av nye høytalere)

......... Ellers må jeg også nevne krix equinox som et fantastisk bra kjøp.

Bamsemann...  :)
Har sett litt på Krix, men finner ikke noe særlig med erfaringer her på forumet! Har du hørt de?
Er vel litt feil å sammenligne med 805, men de virker veldig små (omtrent som Usher 520, og de var litt for små til meg)
 
B

bamsemann

Gjest
Re: Monitorer (anskaffelse av nye høytalere)

Har sett litt på Krix, men finner ikke noe særlig med erfaringer her på forumet! Har du hørt de?
Er vel litt feil å sammenligne med 805, men de virker veldig små (omtrent som Usher 520, og de var litt for små til meg)
Jeg er i utgangspunktet en svoren dynaudio fan, men har nå spillt på krixen i et drøyt halvår, og den imponerer stort.

Den spiller bra på all slags musikk, gjennomsiktig-godt oppløst- bra dynamikk- kropp på tonen- organisk og levende, det er høy trampe takten faktor på den.

Jeg har hørt 805 mange ganger, har også hørt den nyeste 805, og jeg ville heller hatt krixen, jeg mener alvorlig at jeg syns krixen er bedre.

Jeg syns ikke at 805 har en sømløs overgang mellom mellomtone og diskant, den blir litt flisete og tynn i hele mellomtonen og tenderer til å bli litt anmasende. Og bassen bråstopper på 50hz.

Vi sammenligna den nye 805 med et sett dynaudio 1,3se , det var ren overkjøring på alle punkter.

Dynaudion hadde mer kropp på tonen slik at utøvere ble organiske av kjøtt og blod istedet for plastelina figurer. Bassen gikk en oktav dyper, og pusta bedre, det var mye bedre innsyn i lydbildet med mere subtile detaljer.

Og diskanten da mann! Klsseforskjell, dynaudio= fløyelsmyk-luftig og helt ren-delikat. b&w tenderer til å bli litt for mye på og litt lys.

Bamsemann..... :)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

:p
Er egentlig litt målløs nå......
Helt klart at dette høytalerkjøpet skulle utarte seg til å bli mye vanskeligere enn først antatt.
Personlig så likte jeg godt lyden til Triangle Comet ES, men opp i mot B&W 805s (nyeste) når den ikke opp i det hele tatt.
Den nye 805s er jo mye luftigere i diskant/mellomtone enn tidligere modell, og i mine ører ikke spiss og hard i det hele tatt... Kanskje det har noe med elektronikken å gjøre?!
Dersom det er slik at Krixen er bedre enn 805 så vil jo det spare meg for hele 13000,- noe som kan puttes inn i elektronikk istedet ;D
MEN... Jeg har ikke hørt Krixen, og på meg virker den veldig liten....?!
Vanskelig, vanskelig......
Kanskje jeg bare skal sitte på hylla litt lenger?!
 
B

bamsemann

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

:p
Er egentlig litt målløs nå......
Helt klart at dette høytalerkjøpet skulle utarte seg til å bli mye vanskeligere enn først antatt.
Personlig så likte jeg godt lyden til Triangle Comet ES, men opp i mot B&W 805s (nyeste) når den ikke opp i det hele tatt.
Den nye 805s er jo mye luftigere i diskant/mellomtone enn tidligere modell, og i mine ører ikke spiss og hard i det hele tatt... Kanskje det har noe med elektronikken å gjøre?!
Dersom det er slik at Krixen er bedre enn 805 så vil jo det spare meg for hele 13000,- noe som kan puttes inn i elektronikk istedet ;D
MEN... Jeg har ikke hørt Krixen, og på meg virker den veldig liten....?!
Vanskelig, vanskelig......
Kanskje jeg bare skal sitte på hylla litt lenger?!
Det er jo bare å tenke i vei, men 805 er jo kjent for å være litt "kliniske" og kan lett bli litt lyse, gutta på hi fi klubben er faktisk enig når du får snakka ordentlig med dem. Men.... smak og behag, det er mange veier til Rom

Det viktigste er at lyden og musikken treffer deg i hjertet og ikke i hjernen. La foten og godfølelsen styre deg.

Bamsemann...
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Kjenner noen Gamut L3?


og btw; Emile-høyttalerne hos Norsk Lyd og Bilde - noen synspunkter. Jeg hørte en modell i en kort seanse, syns det låt veldig bra.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Da var gårsdagens shootout mellom Triangle og Klipsch unnagjort. Konklusjon? Vel........;) Her er det mer som skal testes ut over litt tid. Kan likevel si såpass: Begge høyttalerne har kvaliteter og muligheter (- på litt ulike måter) som blir spennende å utforske fremover.

Mvh. Johan
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Høres veldig spennende ut!
Fikk desverre ikke anledning til å ta turen til stavanger, men jeg håper jeg får ha det tilgode til en annen gang ;-)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Har også kommet på tanken om at REVEL M22 også kan være et godt valg i denne prisklassen......
Sist jeg hørte dem fikk jeg egentlig et stort hakeslipp, og en WOW opplevelse av dimensjoner.....!
Kanskje jeg blir nødt til å sette 805s og M22 opp mot hverandre !? ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Vil bare minnne om Vienna Acoustics Haydn Grand, en ekstremt lekker stativhøyttaler som spiller godt, om enn med litt kraftig diskant. Koster rundt 10.000,-


Forøvrig fikk jo Dynaudio Focus 140 knalltest i siste Stereophile. Jeg har ikke funnet noen norsk pris på disse, men jeg vil tro at dem ligger på 13-15.000,-
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Forøvrig kommer jo nå ACOUSTIC ENERGY AE1 I SALG IGJEN!!!
Dette var etter min mening KONGEN av småhøyttalere på 80 og begynnelsen av 90-tallet, men jeg hadde ikke råd til dem da. Jeg skal definitivt ha meg et par sånne nå i tillegg til dem jeg bruker til vanlig. Har allerede rukket å få topptest i hifiworld. Kommer til å ligge på rundt 12.000,- her i norge.



Sakset fra produsentens nettside:

Return of the ultimate mini-monitor
It’s 18 years since the AE1 Reference first wowed reviewers and became the audio-industry benchmark for compact loudspeaker design. To celebrate the AE1 is back for 2005/6 in its completely original form. Designed from the outset as a semi-professional monitor, painstaking attention to detail in the design and construction of cabinets, crossovers and baffles ensure the new AE1 Classic reproduces complex, dynamic material as faithful as the award winning original.

Despite its diminutive size the AE1 Classic offers the soundstage, depth and breadth of much larger loudspeakers thanks to its innovative metal drivers and reflex ported cabinet. The extremely rigid design and high power handling creates a sophisticated blend of clarity, speed and dynamics that once again sets the standard for small box loudspeakers in both the studio and the home.

25mm magnesium alloy tweeter
90mm alloy bass driver
200Watts power handling
Textured black finish


"Brilliantly successful remake of an iconic design; not flawless, but surely one of the most musical speakers ever made" HiFi World - April 2006




 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Steike!!!
Spennende greier!
Noen som vet hvor i Stavangerområdet det er mulig å lytte til de høytalerne, samt hvem som selger de?
ACOUSTIC ENERGY AE1 er helt klart en het potet når/hvis de kommer for salg igjen.
Det ser ut som om jeg går en særdeles spennende sommer i møte. Vanskelige greier det her ja ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Jeg hadde den originale AE-1 høyttaleren. Rett og slett en vidunderlig høyttaler - dog veldig sulten på forsterkersaft. En homogenitet og evne til å forsvinne i lydbildet som var mildt sagt svært vanedannende. En killer sammen med riktig elektronikk!! Begrenset lydtrykk selvsagt - men innenfor rammene så brilljerte den. En slik vil jeg også ha igjen...

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Btw: AE-1 liker godt med luft rundt seg!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Glemmer aldri første gang jeg hørte denne høyttaleren. Det var virkelig en øye(øre)åpner. Både mine kammerater og jeg ble helt slått ut av hvor utrolig mye bedre denne låt enn det meste andre på messen. Phil Jones, konstruktøren av AE1, var forøvrig tilstede og fortalte om høyttaleren. Etter dette har jeg vel egentlig ikke hørt noen småhøyttalere som har imponert meg på samme måte. Hverken de berømte småtassene til Proac eller Sonus Faber har vært i nærheten. Nå kan jo naturligvis minnene spille meg et lite puss, men at dette nok fremdeles er en utrolig bra høyttaler som spiser lignende konstruksjoner til frokost, det er jeg ikke i tvil om...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s. Noe for meg?!

Valget falt på denne høytaleren!





http://www.magnepan.com/_mg12.php

Gjett om jeg gleder meg til den kommer i hus!

Jeg fant ut etter å tweeket på rom, og med plassering av høytalere, at party boomen på 50 Hz kom fra reciever!

Når jeg kobler allt fra platespiller, og via QED passiv pre. Blir alt herlig å lytte til, og frekvensene er bort i mot lineære

Har alltid hatt lyst til å prøve elekrostater/magnestater, og nå har jeg tatt steget

Audiopro Black Diamond V.2 er herved tilsalgs!
 
T

timc

Gjest
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

hehe..blir nok bra. MEN Magnepan er IKKE en elektrostat.

Mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Helt riktig !

Retter til "magnestat" ;-)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Regner vel med at jeg trenger en gud sub for å få denne til å spille 100% fra 50 Hz og ned!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

hmmm :)

DEN spiller ikke nedover så langt uansett hvilken sub du måtte koble til.
Men en god og ikke minst rask sub vil nok gi disse en bra hjelp. ;)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

hmmm  :)

DEN spiller ikke nedover så langt uansett hvilken sub du måtte koble til.
Men en god og ikke minst rask sub vil nok gi disse en bra hjelp. ;)
Spiller ikke den ned til 45 Hz da + evt hva rommet gjør!?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Joda, den er oppgitt til 45hz.
Men en god sub som klarer å henge med Magnepanen, vil øke sjansen for en mer virkelighetstro opplevelse av musikken. Uansett musikkgenre.

Nå skal jeg være ærlig og si at jeg ikke har hørt denne høytaleren her. Men det jeg nevner ovenfor, gjelder nok alle ht med begrenset rekkevidde nedover.
Men igjen, for å yte slike ht som dette rettferdighet, bør en god sub benyttes.
 
T

timc

Gjest
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Etter det jeg har hørt må man på 3.6 før det blir nevneverdig bass. Uansett er det som johna sier....suben må være vanvittig rask. REL kan være et godt alternativ.
 
P

propaganda

Gjest
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE

hm. en så stor dipol på 9kvadrat!? har du prøvd de hjemme før du kjøpte?
 
T

timc

Gjest
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

9 kvadrat? Dette kan bety trøbbel. Men lykke til ialfall. ;)

Mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

;D
Joda!
9m2 er hva jeg kan "boltre" meg i.
Regner med mye eksperimentering før jeg blir fornøyd, men det hadde det blitt uansett valg av høytaler.
Når det gjelder sub, er REL et alternativ jeg har tenkt på mer enn en gang!

Forslag til kobling og tilpassing mottas med takk!

8)
 
P

propaganda

Gjest
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE

jaja. hiv opp bilder da ;)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

hehe..Magnepanene må da dekke hele veggen? 1 cm stereoperspektiv??:p hehe:)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Henge Maggene opp på veggen for å dempe 1. refleksjon...... ::)


Sorry :-[
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

På 80 tallet jobbet jeg som bla. a. hifipusher hos Edda Radio AS i Trondheim. Der var det ultimate høyttalervalget Magnepan som vi importerte og solgte. I tillegg gikk det litt i Quad elektrostater, Rogers, B&W, osv. Men kremen var Magnepan, og for de som ville ha "Magnepansk" lyd i en plasserings og konevennlig høyttaler så hadde vi Carlsson, og for de som skulle ha en liten bokhyllehøyttaler hadde vi Castle. Det er morro at Magnepan fremdeles er noe av det ypperste.. Selv om de er forbedret, så er grunnkonstruksjonen stort sett uendret i 20 år...

Magnepan er blant de få merkene hvor kundene stort sett bytter inn i samme merke hvis de bytter, det samme kan også sies om Carlsson. Det store lydbildet fra Magnepan er veldig likt en ekte musikkopplevelse, og det har ikke så stor betydning at de ikke går så dypt på de fleste typer musikk. Det er ikke så mange instrumenter som går dypt. Unntaket er f. eks. visse typer klassisk musikk, og spesielt store kirkeorgel. Da er transmisjonslinje eller svære horn tingen, men når rommet ikke er større enn i ditt tilfelle, så er det ikke stor nok plass til bølgelengdene i dype toner. Da er trøkket i mellomgulvet viktigere, og det klarer Magnepan fint med en stor forsterker. Impedansen er veldig rettlinjet i Magnepan og en lett last for forsterkeren, men den må ha tilstrekkelig spenningssving slik at effekten blir stor nok.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

;D
Joda!
9m2 er hva jeg kan "boltre" meg i.
Regner med mye eksperimentering før jeg blir fornøyd, men det hadde det blitt uansett valg av høytaler.
Når det gjelder sub, er REL et alternativ jeg har tenkt på mer enn en gang!

Forslag til kobling og tilpassing mottas med takk!

8)

Det kan gå veldig bra, om du jobber litt med plassering og demping.

For øyeblikket bruker jeg en ekstremt oppgradert versjon av Magnepan 3.6 R i et lite rom. Det spiller meget bra! Bra lynkjapp bass og 3D

Du må nok jobbe litt med å finne en sub som klarer å henge med!  Tror jeg ville satset på selvbygg med f.eks et par Seas Magnesium eller alu 8 tommere pr side. Har testet Exell 10, og til og med et såpass bra element blir noe tungt og tregt.


Om Mg12 er i nærheten av 3.6 vedr. dynamisk bass, kan du glemmer REL. Testet dette på DIY høyttaler med 2*4 og 2*8 Exell elementer pr side. (En høyttaler som ikke henger med 3.6) REL-suben grumset skikkelig til også på lavest mulig delefrekvens
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

;) PUHH....

Endelig litt sympati :)

Gleder meg uansett jeg!
Dynamikken, og oppløsningen jeg opplevde sist jeg hørte Magnepan, gjorde at jeg ikke kunne la denne anledningen gå fra meg ;D

Bilder og mine frustrasjoner underveis i tilpassningsprosessen vil bli postet når høytalerne er i hus!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Ja , da begynner problemene med dårlige innspillinger for alvor ;D.



;)  PUHH....

Endelig litt sympati   :)

Gleder meg uansett jeg!
Dynamikken, og oppløsningen jeg opplevde sist jeg hørte Magnepan, gjorde at jeg ikke kunne la denne anledningen gå fra meg  ;D

Bilder og mine frustrasjoner underveis i tilpassningsprosessen vil bli postet når høytalerne er i hus!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Re: Nautilus 805s? -  NEI! Mangepan Mg12 BLE VALGE

Ja , da begynner problemene med dårlige innspillinger for alvor ;D.

Det er bakdelen, men gode innspillinger blir desto bedre :)
 
Topp Bunn