Men hvor kan man få sammenlignet en Orbe montert med en SME V-arm og en med Mörch DP 6-arm og med matchende PU'er?btolli skrev:Det er det umulig å svare på! Det er dine ører som avgjør.
Hva mener du med flere justeringsmuligheter? sånn som jeg ser det har Moerch også alt av justeringsmuligheter.Martin OHC skrev:Vi har erfaring med begge og foretrekker stort sett alltid SME. Flere justeringsmuligheter, bedre muligheter. Mer dynamikk med Lyra. Mörk etterspørselen er også liten, men den har jo sitt klassiske fortrinn.
Mulig jeg beholder WT intil videre. Jeg er enig i at det er en god kombo og er heller ikke sikker på om Orbe/Moerch vill spille bedre. Vil legge til at Orben har den beste Origin live DC motorstyringen, mens WT spilleren bare har vanlig AC drift. Tidligere erfaringer har vist at motorstyring har mye å si for lyden.impulse skrev:Det paradoksale her er at en av de aller beste armene du kan bruke på en XX2, er den som sitter på platespilleren du faktisk skal selge. Min "humble opinion" er at det er en langt bedre kombo enn Mørch/Orbe. Men det er meg.
Hvilken brøler oppdaget du når du demonterte den?Fosse skrev:Jeg har selv hatt en Orbe SE med Mørch DP-6. Jeg var fullstendig uerfaren på justering av spillere, armer og pickuper den gang og dro derfor til OHC for å få hjelp til montering . Dessverre kom jeg hjem med noe som låt så begredelig og sporet så dårlig at det var min Project underlegent, det holdt på å ta knekken på hele vinylentusiasmen.
Etter hvert som kompetansen kom seg fikk jeg noe bedre lyd ut av kombinasjonen, men den verste brøleren fra opprinnelig oppstilling (montasje av arm i armboard) oppdaget jeg ikke før demontering i forbindelse med salg.
Kritikken er vel mer mot kompetansen på OHC enn mot Michell og Mørch, selv om jeg vel ikke mener noen av dem er i referanseklassen.
Om du tror at «vanlig AC drift» er sekunda vare, så bør du tenke en gang til. Verden er full av eventyr.plinius skrev:Vil legge til at Orben har den beste Origin live DC motorstyringen, mens WT spilleren bare har vanlig AC drift. Tidligere erfaringer har vist at motorstyring har mye å si for lyden.
Ser ut som om jeg blir sittende med to spillere en periode : Enig i at WT er en VELDIG god spiller. Hvor god den andre komboen er får jeg vite etterhvert.impulse skrev:Jeg er enig med deg der, og hadde du heller spandert en Origin-PSU på WT, hadde den spist Orbe til frokost og bedt om dessert etterpå.
Brøleren lå i at det ble brukt chims/skiver med spenn for montering av armen i armbordet. Hullet i armbordet er ørelite større enn armbasen og disse chimsene dro derfor armen ut av lodd.plinius skrev:Hvilken brøler oppdaget du når du demonterte den?
Hvilken pickup brukte du dengangen?
Takk for det Fosse ;D. Ramma på spilleren er fylt med dempemateriale. Jeg kommer til å bruke god til på å justere opp spilleren, så får vi se om jeg gjør noe med armbordet etterhvert. Project Ground IT hylla er ellers et veldig stort løft på Michell sine platespillere.Fosse skrev:Det var moro å lese Plinius, at du er så godt fornøyd. Gratulerer.
Jeg innbiller meg at samme spiller med SME V vil låte noe mer dempet/kontrollert/tyngre og mindre "lett på labben". Jeg vet også at det særlig er i kombinasjon med SME V man bruker armbordet til Gert Pedersen, fordi SME V dumper mye energi i konstruksjonen. Jeg hadde imidlertid god erfaring med dette også med Mörch DP-6.
Hvis den er fabrikkoppgradert så har du sikkert fått fylt ramma med dempemateriale også da?
Jeg regner regner også med at du fortsatt har litt å gå på når det gjelder justering av fjærene. Husk spilleren skal gynge opp og ned, med minst mulig, eller ingen, bevegelse sideveis. Dette sjekker du ut ved å gi den et trykk på spindelen. Her vil plassering av armkabel også spille inn.
Er du sikker på dette? ???PlanetSnapa skrev:Hei Plinius,
Takk for praten i går!
Du spurte om compliance på Dynavector XX2mk2 og hvordan dette blir målt.
Dynavector oppgir statisk compliance og på XX2mk2 så er dette målt til 10mm/N.
Anbefalt effektiv masse for tonearm til XX2mk2 er 8,5g - 30,5g.
Mvh
Denne linken oppgir at Dynavector xx2 mk2 har DYNAMISK compliace på 10.PlanetSnapa skrev:Hei Plinius,
Dynavector forteller meg at de kun offentligjør statiske målinger og jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på dem.
Jeg finner ingen ting på siden du linker til som forteller om målingen er gjort statisk eller dynamisk.
De bruker gammel terminologi cm/dyn som kan konverteres til mm/N, men meg bekjent sier dette ingen ting om under hvilke forhold målingen er gjort.
Håper dette er til hjelp!
Mvh