Moerch dp6 kontra SME V

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Armen skal brukes på en Michell Orbe.

Er det noen som kan gi innspill om styrker/ svakheter? Hvilken arm er best?

mvh
plinius

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Det er det umulig å svare på! Det er dine ører som avgjør.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
btolli skrev:
Det er det umulig å svare på! Det er dine ører som avgjør.
Men hvor kan man få sammenlignet en Orbe montert med en SME V-arm og en med Mörch DP 6-arm og med matchende PU'er?

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Antall liker
0
Vi har erfaring med begge og foretrekker stort sett alltid SME. Flere justeringsmuligheter, bedre muligheter. Mer dynamikk med Lyra. Mörk etterspørselen er også liten, men den har jo sitt klassiske fortrinn.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Blir bare ren spekulasjon dette siden jeg aldri selv har eid noen av nevnte armer.
Har dog hatt begge i hus i kortere perioder.

Oppfattet DP-6 som en varm og behagelig lydende arm. Litt snill og begrenset dynamikk.
Kjøpte i stedet UP-4 som mange mente var friskere og mer dynamisk.
Levde med denne en god stund.
Må dog innrømme at da jeg til slutt fikk en high-end tonearm i hus så falt Mørch'en fullstendig igjennom.
Grei arm, men kan ikke på noen måte sammenlignes med f.ks. Graham, Triplanar, Schroder, Breuer.

Når det gjelder SME V så er det vel en arm som mange har KLARE meninger om.
Meningene er dog delt på midten.
Noen mener den er "verdens beste", mens andre mener den låter grått og kjedelig.
Som mye annet engelsk utstyr er "elskerne" relativt fanatiske i sine meninger og "angriper" andre som ikke har samme meninger med relativt kraftig skyts........... ::)

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Martin OHC skrev:
Vi har erfaring med begge og foretrekker stort sett alltid SME. Flere justeringsmuligheter, bedre muligheter. Mer dynamikk med Lyra. Mörk etterspørselen er også liten, men den har jo sitt klassiske fortrinn.
Hva mener du med flere justeringsmuligheter? sånn som jeg ser det har Moerch også alt av justeringsmuligheter.

Jeg skal benytte en Dynavector XX2 Mk2. Jeg har tidligere hatt SME V på andre spillere og med andre pickuper. Har bestandig ment at den mangler litt liv men det kan selvfølgelig tiskrives matching. Det som er bra med Moerch dp6 er at man kan kjøpe armrør som er tilpasset pickupen man bruker.

mvh
plinius

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.375
Torget vurderinger
26
Jeg har selv hatt en Orbe SE med Mørch DP-6. Jeg var fullstendig uerfaren på justering av spillere, armer og pickuper den gang og dro derfor til OHC for å få hjelp til montering . Dessverre kom jeg hjem med noe som låt så begredelig og sporet så dårlig at det var min Project underlegent, det holdt på å ta knekken på hele vinylentusiasmen.

Etter hvert som kompetansen kom seg fikk jeg noe bedre lyd ut av kombinasjonen, men den verste brøleren fra opprinnelig oppstilling (montasje av arm i armboard) oppdaget jeg ikke før demontering i forbindelse med salg.

Kritikken er vel mer mot kompetansen på OHC enn mot Michell og Mørch, selv om jeg vel ikke mener noen av dem er i referanseklassen.

P

Parelius

Gjest
Jeg har aldri hatt noe særlig med superlativer å gi ut til Mörch DP-6. SME V kjenner jeg ikke. Men det er andre armer jeg ville ha tenkt på før Mörchen, sånn rent generelt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det paradoksale her er at en av de aller beste armene du kan bruke på en XX2, er den som sitter på platespilleren du faktisk skal selge. Min "humble opinion" er at det er en langt bedre kombo enn Mørch/Orbe. Men det er meg.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
impulse skrev:
Det paradoksale her er at en av de aller beste armene du kan bruke på en XX2, er den som sitter på platespilleren du faktisk skal selge. Min "humble opinion" er at det er en langt bedre kombo enn Mørch/Orbe. Men det er meg.
Mulig jeg beholder WT intil videre. Jeg er enig i at det er en god kombo og er heller ikke sikker på om Orbe/Moerch vill spille bedre. Vil legge til at Orben har den beste Origin live DC motorstyringen, mens WT spilleren bare har vanlig AC drift. Tidligere erfaringer har vist at motorstyring har mye å si for lyden.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Fosse skrev:
Jeg har selv hatt en Orbe SE med Mørch DP-6. Jeg var fullstendig uerfaren på justering av spillere, armer og pickuper den gang og dro derfor til OHC for å få hjelp til montering . Dessverre kom jeg hjem med noe som låt så begredelig og sporet så dårlig at det var min Project underlegent, det holdt på å ta knekken på hele vinylentusiasmen.

Etter hvert som kompetansen kom seg fikk jeg noe bedre lyd ut av kombinasjonen, men den verste brøleren fra opprinnelig oppstilling (montasje av arm i armboard) oppdaget jeg ikke før demontering i forbindelse med salg.

Kritikken er vel mer mot kompetansen på OHC enn mot Michell og Mørch, selv om jeg vel ikke mener noen av dem er i referanseklassen.
Hvilken brøler oppdaget du når du demonterte den?
Hvilken pickup brukte du dengangen?

P

Parelius

Gjest
plinius skrev:
Vil legge til at Orben har den beste Origin live DC motorstyringen, mens WT spilleren bare har vanlig AC drift. Tidligere erfaringer har vist at motorstyring har mye å si for lyden.
Om du tror at «vanlig AC drift» er sekunda vare, så bør du tenke en gang til. Verden er full av eventyr.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er enig med deg der, og hadde du heller spandert en Origin-PSU på WT, hadde den spist Orbe til frokost og bedt om dessert etterpå. ;)

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
impulse skrev:
Jeg er enig med deg der, og hadde du heller spandert en Origin-PSU på WT, hadde den spist Orbe til frokost og bedt om dessert etterpå. ;)
Ser ut som om jeg blir sittende med to spillere en periode ::) Enig i at WT er en VELDIG god spiller. Hvor god den andre komboen er får jeg vite etterhvert.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.375
Torget vurderinger
26
plinius skrev:
Hvilken brøler oppdaget du når du demonterte den?
Hvilken pickup brukte du dengangen?
Brøleren lå i at det ble brukt chims/skiver med spenn for montering av armen i armbordet. Hullet i armbordet er ørelite større enn armbasen og disse chimsene dro derfor armen ut av lodd.
Dette oppdaget jeg for sent, og har da, siden Mørch DP-6 ikke har noen nøytral azimuth posisjon, kompensert for denne feilen hele tiden. Men det var ikke eneste feilen ved oppsettingen (man setter ikke opp en Benz L04 med rompa i været).

Jeg brukte Benz L04, Benz Ruby3, Lyra Argo, Coral 88ST og hadde vel innom Dynavector 17D2 og Transfiguration Temper. Mulig jeg også brukte en Denon DL103.

Hvorfor bytte til Origon Live strømforsyning på en Orbe?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Har fått Orben i hus (eller rettere sagt en modifisert Gyrodec som Michell har oppgradert til Orbe så langt det lar seg gjøre) Det er benyttet Origin Live Ultra separat styringsenhet og Origin Live dc motor. Armen som satt på spilleren var en Moerch Dp-6 med precision armrør. Pickupen jeg bruker er en Dynavector XX2 Mk2. Under spilleren bruker jeg en Project Ground IT plattform.

Må si at jeg er imponert. Føler at det er enorm ro i lyden. Bekksvart bakgrunn og utrolig bra dynamikk. Jeg har hatt mange tildels dyre platespillerkomboer før (kan nevne SME20/V arm, Kuzma Stabi med Wheaton arm, Vyger Baltic M, Forsell osv). Synes aldri jeg har hatt så bra platespillerlyd som denne kobinasjonen gir. Mitt inntrykk av Moercharmen er at den låter vedlig nøytralt og at den er "lett på labben". Spiller med stor luftighet.

mvh
plinius

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.375
Torget vurderinger
26
Det var moro å lese Plinius, at du er så godt fornøyd. Gratulerer.

Jeg innbiller meg at samme spiller med SME V vil låte noe mer dempet/kontrollert/tyngre og mindre "lett på labben". Jeg vet også at det særlig er i kombinasjon med SME V man bruker armbordet til Gert Pedersen, fordi SME V dumper mye energi i konstruksjonen. Jeg hadde imidlertid god erfaring med dette også med Mörch DP-6.

Hvis den er fabrikkoppgradert så har du sikkert fått fylt ramma med dempemateriale også da?

Jeg regner regner også med at du fortsatt har litt å gå på når det gjelder justering av fjærene. Husk spilleren skal gynge opp og ned, med minst mulig, eller ingen, bevegelse sideveis. Dette sjekker du ut ved å gi den et trykk på spindelen. Her vil plassering av armkabel også spille inn.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Fosse skrev:
Det var moro å lese Plinius, at du er så godt fornøyd. Gratulerer.

Jeg innbiller meg at samme spiller med SME V vil låte noe mer dempet/kontrollert/tyngre og mindre "lett på labben". Jeg vet også at det særlig er i kombinasjon med SME V man bruker armbordet til Gert Pedersen, fordi SME V dumper mye energi i konstruksjonen. Jeg hadde imidlertid god erfaring med dette også med Mörch DP-6.

Hvis den er fabrikkoppgradert så har du sikkert fått fylt ramma med dempemateriale også da?

Jeg regner regner også med at du fortsatt har litt å gå på når det gjelder justering av fjærene. Husk spilleren skal gynge opp og ned, med minst mulig, eller ingen, bevegelse sideveis. Dette sjekker du ut ved å gi den et trykk på spindelen. Her vil plassering av armkabel også spille inn.
Takk for det Fosse ;D. Ramma på spilleren er fylt med dempemateriale. Jeg kommer til å bruke god til på å justere opp spilleren, så får vi se om jeg gjør noe med armbordet etterhvert. Project Ground IT hylla er ellers et veldig stort løft på Michell sine platespillere.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.375
Torget vurderinger
26
Jeg opplevde også veldig stor endring i lydsignaturen ved bytte av underlag for Orbe. Det er ellers en idé å jobbe med demping av Mörchen. Dette justeres, som du sikkert vet, ved å skru opp og ned den skruen som du fester armrøret til.

PlanetSnapa

Bransjeaktør
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Hei Plinius,
Takk for praten i går!

Du spurte om compliance på Dynavector XX2mk2 og hvordan dette blir målt.

Dynavector oppgir statisk compliance og på XX2mk2 så er dette målt til 10mm/N.
Anbefalt effektiv masse for tonearm til XX2mk2 er 8,5g - 30,5g.

Mvh

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
PlanetSnapa skrev:
Hei Plinius,
Takk for praten i går!

Du spurte om compliance på Dynavector XX2mk2 og hvordan dette blir målt.

Dynavector oppgir statisk compliance og på XX2mk2 så er dette målt til 10mm/N.
Anbefalt effektiv masse for tonearm til XX2mk2 er 8,5g - 30,5g.

Mvh
Er du sikker på dette? ???

I følge denne siden bruker de dynamisk complianse: http://www.dynavector.com/products/cart/e_xx2mk2.html
10 x 10-6 cm/dyn

Det jeg er ute etter er om jeg kan bruke complianse verdien til Dynavector rett inn i formelen for å beregne armressonans. Moerch sier at complianse skal være oppgitt ved 10Hz og ikke ved 100Hz som mange Japanske pickupprodusenter bruker.

mvh
plinius

PlanetSnapa

Bransjeaktør
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Hei Plinius,
Dynavector forteller meg at de kun offentligjør statiske målinger og jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på dem.

Jeg finner ingen ting på siden du linker til som forteller om målingen er gjort statisk eller dynamisk.
De bruker gammel terminologi cm/dyn som kan konverteres til mm/N, men meg bekjent sier dette ingen ting om under hvilke forhold målingen er gjort.

Håper dette er til hjelp!

Mvh

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
90
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
PlanetSnapa skrev:
Hei Plinius,
Dynavector forteller meg at de kun offentligjør statiske målinger og jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på dem.

Jeg finner ingen ting på siden du linker til som forteller om målingen er gjort statisk eller dynamisk.
De bruker gammel terminologi cm/dyn som kan konverteres til mm/N, men meg bekjent sier dette ingen ting om under hvilke forhold målingen er gjort.

Håper dette er til hjelp!

Mvh
Denne linken oppgir at Dynavector xx2 mk2 har DYNAMISK compliace på 10.
http://www.vinylengine.com/cartridg...ctor+DV XX-2 MK II&cm=8.9&dc=10&search=search

Her kan man også se hvilken armasse som er optimal. ca 8-30g passer fint.

mvh
plinius

Topp Bunn