Det der har neppe med høyttalerens følsomhet å gjøre; men heller med fasevinkler og impedansesving sammen med nevnte fasevinkler. Uansett; høy følsomhet er kun det, altså målt i f.eks antall dB/1 watt/1 meter. Det har lite å gjøre med hvor lettdreven en høyttaler er. Det har å gjøre med hvor følsom en høyttaler er, dvs hvor høyt den spiller i dB med et gitt antall watt inn.
Når det gjelder slike høyttalere, som er følsomme men har et vanskelig impedanseforløp/fasevinkler, som altså ikke kan kalles lettdrevne, så vil ikke watt være et poeng. Rør eller ei. Da handler det om forsterkerens evne til å levere inn i vanskelige laster like uanstrengt som inn i lette laster selv om det bare brukes 1 eller 10 watt, ikke om hvor mange watt forsterkeren teoretisk kan levere på max volum.
Noen av eierne, som Steinar O som har en av de råeste effektforsterkerne jeg har hørt, ja rett og slett en überforsterker, de vil ikke merke overhodet at dette er høyttalere som byr på utfordringer fordi forsterkeren danser avgårde uansett last, men de vil kun merke at den responderer mye på vridninger på volumen. Følgelig opplever eiere av slike forsterkere høyttaleren som responsiv, noe man gjerne kaller "lettdreven".
For å ta et eksempel; mine KEF'er er reellt 91dB/watt følsomme, minst om man skal tro uavhengige målinger. Er det da en lettdreven høyttaler? Oh no sir. Enhver med en liten forsterker uten massiv driveevne som tror at det betyr at de er lettdrevne er hjertelig velkommen til å ta med sin forsterker og prøve den her. Jeg kan garantere at dette er the real thing-down in the dumps-take all you have-type last; virkelig en last som får "lettvekts" forsterkere (uansett antall watt) til å løpe etter sine sikringskretsløp; dette er ikke lettdrevne høyttalere!
Moralen i det hele; høy sensitivitet er ikke det samme som lettdrevenhet. Og som en fotnote; PL300 er ikke noe for rimelig elektronikk, og den er nok som de aller fleste virkelige ekte highendhøyttalere svært ærlig i sin reproduksjon av kildesignalet! Men det er en aldeles fantastisk høyttaler, som jeg gleder meg som en unge til å få høre igjen!
Mvh Vidar P