Monitor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Gjennom høsten/vinteren har jeg planer om å ta frem en monitorhøyttaler med flerbruk i tankene. På godt norsk, en såkalt multipurpose monitor. Prosjektet blir realisert sammen med gode kollegaer. De har ikke kunnskap om høyttalerkonstruksjon, men vi har alle et felles ønske om god lyd og synes det kan være artig å gjøre et prosjekt sammen. For the record, Tytte sin hornrigg er demontert og de beste bitene er preservert på loftet. De får se dagslys ved en annen og senere anledning.

    Så hva mener jeg med multipurpose? Jo, systemet skal kunne brukes til miksing/mastring, skal kunne tas med til enkle (intime) spillejobber og skal kunne brukes som musikkformidler i en alminnelig stor stue.

    En forutsetning for prosjektet er aktive monitorer. Med innebygget DSP kan vi enkelt korrigere for avvik i høyttalerne, lage vår egen house curve og vi kan velge mellom preset for om høyttaleren står som sterilt verktøy i studio, som mini PA i puben, eller som takttrampegenerator i heimen.

    Størrelsesmessig skal vi kunne forsvare å sette de i et forholdsvis lite lydstudio, samtidig som det også skal kunne ta seg greit ut for samboer... altså ok WAF. Vekten blir også et hensyn å ta for ønske om portabilitet ifm. spillejobber.

    Jeg har notert meg følgende designkriterier:
    • Spredningskontroll 200-20000 Hz
    • Midlere lydtrykk 95 dB SPL ved 1 meter
    • Lav THD og IM forvrengning
    • God impulsrespons (ryddig tidsdomene)
    • Frekvensområde 30-20000 Hz +/- 3dB (ekkofritt)
    • Frekvenslinearitet +/-2 dB, 1/24 oktav glatting (ekkofritt)
    • Lytteavstand 1,5m +
    • Benytte komponenter tilgjengelig i butikk
    • Kost < 30 000,- NOK pr. system (stereo oppsett)
    • Finish etter eget forgodtbefinnende
    Vi har ikke landet på om bass-seksjonen skal være integrert i monitorene, eller om vi skal lage disse som separate enheter. Jeg heller mot separate basser, mens en av gutta ønsker de aller helst integrert. Jeg har nok for vane å få viljen til slutt…

    Samtidig som vi ønsker å ivareta spredningskontroll over et veldig stort frekvensområde, ønsker vi også noe annet enn en veldig bredt spredende høyttaler. Mellom 90 og 120º horisontal spredning bør være innenfor målet. Her finnes jo et par varianter å velge mellom:
    • Synergyhorn
    • En vri på Keele sitt CBT-prinsipp med styrt horisontalspredning
    • Coaxialdrivere med kardioidestyring i mellomtone/midbass
    • Fulltoner med kardioidestyring i mellomtone/midbass
    • Flerveissystem med tradisjonell hifidrivere, diskanten i WG og i kombinasjon med kardioide mellomtone/midbass.
    • Toveissystem med CD WG med eller uten kompresjonsdriver og kardioide mellomtone/midbass.
    Eliminasjonsmetoden sier; Fordelen med Synergyhorn er at vi oppnår punktkilde og, gjort rett, lineær fase i hele frekvensområdet. På den andre siden er Synergyhorna komplekse og relativt sett kostbare. Helst skulle systemet vært bygget stort nok til at hornet i seg selv håndterer spredningskontrollen. Vi kunne selvsagt kombinert et synergyhorn med kardiode midbass, men det bidrar også til økt kost i prosjektet. Jeg tenker vi er bedre tjent med å bruke pengene på bedre kvalitet i komponentene.

    CBT havner litt i samme bås som Synergyhorn. For så vidt greit å implementere, men de blir fort store og kostbare. Og de er totalt uegnet til som desktop høyttalere. Mange drivere drar opp prisen om man ønsker et visst nivå av byggekvalitet, spesielt da mht. driverne. Spennende konsept det også, om bruken var annerledes og budsjettet skrudd opp noen knepp.

    Coaxialdrivere er av natur nær ideell punktkilder, i teorien ypperlig til denne bruken. Problemet er at jeg ikke finner Coax-er som måler like godt on-axis som off-axis og som for øvrig er godt konstruert. Jeg skal ikke si de ikke finnes, og har noen tips på (godt dokumenterte) sådan i 8-12 toms størrelse, så fyr ut! Forslag mottas i verste fall med hånlig latter, så ingen ting å være redd for :D.

    Fulltoner har også den fordel av å være en nær ideell punktkilder. Men mht. størrelsen vi trenger, så blir det fort drivere med wizard kone og den slags er ikke egnet som kirurgisk presisjonsverktøy. Fulltoner uten wizard er heller ikke egnet i dette prosjektet hvor en frekvenslineær, forvrengningsfattig gjengivelse og spredningskontroll er et krav.

    Flerveissystem med tradisjonelle hifidrivere kan være en vei til mål. Det krever at vi monterer diskanten i en WG og at vi har kontroll på spredningskarakteristikken til driverne seg i mellom. Senter-senter avstanden mellom driverne kan gjøres nokså kort, slik at vi også minimerer kamfilterproblemer. For å få spredningskontoll nedover i frekvens må imidlertid vi gjøre tiltak. Enkleste veien til mål er passiv kardioide. Men… skal vi gjøre dette og samtidig stiller krav til gode komponenter, så spretter også prisen veldig fort i været. Vi kunne ha tenkt oss at vi starter med en Bliesma diskant og tilpasset en WG til denne. Utfordringen blir å finne en liten mellomtone med tilsvarende egenskaper, altså en frekvenslineær mellomtone som kan deles i 3kHz området, som har en lineær og stiv motor, lineært oppheng og som ikke er tatt livet av gjennom egendemping i opphenget, eller verre, svingspoleformer som bremser naturlig bevegelse.

    Inntil videre utgår «hifi-varianten» pga. mangel på en forlokkende mellomtone og høy pris (flere drivere og forsterkerkanaler)

    Da står vi igjen med et toveissystem. Eller strengt tatt, jeg regner bassen utenfor tellingen. Sikkert feigt av meg, men rene toveissystemer er uhyre vanskelig å få til. Selv to drivere som skal dekke området fra 100-200 til 20000 Hz er krevende nok å få til. Nå skal jeg være den første til å si at vi ikke skal forvente det grandiose lydbildet, dynamikken, smekket og gøyfaktoren som vi får fra en fornuftig skrudd hornrigg, men så er det heller ikke målsettingen i denne omgang. På en annen side så er det mislykket om vi ikke klarer å lage en engasjerende musikkformidler som samtidig fungerer utmerket som produksjonsverktøy og som egner seg godt til lytting fra «nærfelt» til diffust felt.

    Dette med nærfelt begrenser vi riktig nok til 1,5 m lytteavstand, så ekte nærfelt er det strengt tatt ikke. Kortere enn 1,5 m tror jeg begrener mulighetsrommet for mye. Den av oss som skal bruke dette i sitt studio, sitter allerede 1,5 m fra sine monitorer. Viktig å ha med at høyttalerne skal ha en viss evne til å spille høyt, så å pakke tett sammen små drivere er ikke svaret på vår utfordring, desverre.

    Angående høyt; 95 dB midlere lyttenivå ved 1 meter skulle bety i området 115-120 dB peak lydtrykk ved 1 meter. Dette ønsker vi selvsagt at leveres i hele det tiltenkte frekvensområde og innenfor systemets lineære arbeidsområde. På den måten vil vi ivareta lav forvrengning. Maks lydtrykk kan være noe høyere enn dette igjen og her har vi ingen target. Det kan allikevel være fornuftig å balansere de enkelte driveres maks kapasitet, eller å begrense tilført effekt til driverne for å redusere faren for overbelastning av komponent(er).

    Veien videre er ikke hugget i sten. Men, tanken er å dele mot en god 8 eller 10-tommer. Det medfører deling i området 1,6-2,2 kHz, alt etter mellomtonedriver. Vi trenger da en 8-12 tommer WG for diskanten. Såpass lav deling og med krav om 120 dB peak lydnivå setter store krav til både diskant og mellomtoneseksjonen. En driver med typisk 90 db/W/m må ha tilført 1000W for å spille 120 dB høyt! Vi må m.a.o. se etter drivere som i tillegg til å ha resten av parameterne i orden, inneha høy følsomhet for å begrense effektomsetningen alle ulemper høy effekt / store strømmer gir.

    Nå ligger største delen av energien musikkreproduksjonen i de lavere oktavene. Jeg regner at vi trenger ca. 10 dB mindre nivå i diskanten om vi skal gjengi 120dB musikkinnhold sikkert. Det gjør det litt enklere. Her har kanskje noen erfaringer å dele? Om mine guestimater er rett så vil det si 100W på en 90dB følsom diskant, heller enn 1000W.
    Snur vi på det og gjør samme vurdering for en kompresjonsdriver med 105 dB følsomhet, så kreves det bare 3W for å oppnå samme lydtrykk. Kompresjonsdrivere er, i sammenligning med domer/ringradiatorer for hifi, enklere å få til mht. jevn spredning over et stort frekvensområde. Her finnes en del å velge mellom både mht. diy og ferdigvare. Unde tunger skal ha det til at kompresjonsdrivere ikke er godt egnet til nærfelt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette med en teknisk overbevisende forklaring?

    Siden et av kravene er tilgjengelige deler, må vi enten finne den WG på markedet som er godt egnet, eller så må vi lett kunne ta den frem selv, enten via CNC eller 3D print. For den spesielt interesserte så kan det være verdt å lese følgende helteinnsats: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/338806-acoustic-horn-design-easy-ath4.html. Den skal prøves i løpet av prosjektet.

    Så langt har jeg funnet disse diskantdriverne interessante:

    https://faitalpro.com/en/products/HF_Drivers/product_details/index.php?id=502010175

    https://www.bcspeakers.com/en/products/hf-driver/1-0/8/de360-8

    http://www.bliesma.de/Datasheet T34A-4.pdf

    Begge kompresjonsdriverne listet over bruker myke membraner. Disse kan ha en tendens til å smøre ut tidsdomenet og låte… ehhh mykt. Tips til rimelig kompresjonsdriver med metallmembran som spiller ryddig fra 1,5 kHz til 20 kHz mottas med takk. Aller helst med neodymmotor.

    Hva gjelder mellomtone/midbass, henger det foreløpig i luften. Enn så lenge tenker jeg å plassere mellomtonen i en passiv kardioidekasse. Dvs. ventilerte dempede sidefelt i kassen, ala Dutch & Dutch S8. Hvis jeg har valget mellom to tekniske likeverdige drivere i 8 og 10 tommer utførelse, er jeg redd valget faller på 10 tommeren. Lavere delefrekvens og mer kapasitet er etter min oppfatning å foretrekke her.

    Bass-seksjonen er enklere. Her finner vi mer å velge mellom. Alt fra 12 til 18 tommer bassdrivere. En pr. side. Kapasitetsmessig skulle det også være en overkommelig oppgave å gjengi 120 dB peak innenfor xmax, så lenge det jeg får bruke blaffreflekskasser. Og det får jeg. Effektmessig skal vi også komme greit i mål.

    Valg av forsterker og DSP blir bleeding obvious for meg. Det må bli Hypex sine plateamper, kanskje i kombinasjon med løs Hypex amp bygget inn i bassdelen. Systemet har utmerkede forsterkere, enkel og skalerbar DSP og koster ikke hviten ut av øyet. Tilkoblingsmulighetene er også helt greie. Master/slave funksjonalitet og IR fjernkontroll er et must. Det mangler i grunn kun et funksjonelt display, så hadde det vært komplett til dette bruket.

    Det var en lang introduksjon. Samtidig håper jeg det bare var starten og at vi kommer i mål i løpet av vinteren. Kjenner på at det skal bli kjekt å fikle med slikt igjen etter lang tids tørke.

    Kommentarer og forslag mottas selvsagt med takk, derav tråden. Samtidig setter jeg stor pris på om innspillene relateres til formålet med prosjektet og at det ikke flyter ut i tema som ikke har beviselig virkning for vår sans hørselen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takker begge to! 10"-eren Gravesen har valgt skal definitivt studeres nærmere.
    1,4" drivere i små waveguider har normalt mer ujevn spredning oppover i frekvens sammenlignet med 1" drivere. Men jeg skal ikke avskrive de før de er sjekket ut mht prestasjon.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Senter senter avstand mellom drivere blir fort en problemstilling når vi snakker deling i området rundt 2 kHz og spesielt mht. at vi også skal kunne sitte 1,5 meter fra og fortsatt oppleve et stabilt lydbilde.
    lobing mellom to sfæriske bølgefronter oppstår når de er større enn 1/4 bølgelengde fra hverandre. Under dette summerer de akustisk, som om de var en enkelt kilde med dobbelt nivå. Over dette blir destruktiv interferens (kamfiltereffekter) gradvis verre etter som man øker frekvensen. Iht. bla. mh-audio sies det at de fleste lyttere ikke merker tap av øverste oktavinfo når de lytter til drivere plassert med 1/2 bølgelenge innbyrdes avstand.

    Dette er regler og regler bør som regel sjekkes. Derfor ville jeg undersøke litt nærmere hva som skjer etter som vi endrer lytteavstand. En ting er at vi får stygge kamfiltereffekter på baffelen, men hva skjer egentlig i lytteposisjon?

    Under har jeg gjengitt en graf fra et enkelt regneark jeg satte opp. Jeg har en mellomtone og en diskant over hverandre med c-c avstand 200mm (som røfflig utgangspunkt for en 10" mid og assymmetrisk WG). Jeg har forutsatt at begge har lik og konstant spredning i hele det hørbare frekvensområdet. Selvsagt ikke mulig i praksis, men jeg ville se hva som skjer når vi summerer de to driverne i lyttepos, uten at vi har satt inn et delefilter. Vi skal da kunne se kamfiltereffektene som de to generer mot hverandre, observert i lyttepos.

    Den grønne kurven viser summen av driverne målt on-axis på diskanten med lytteavstand 1,5 m. Jeg har forutsatt at diskantens senter er det samme som ørehøyde. Blå kurve viser summen om man beveger hodet 10 cm ned uten å endre på horisontal lytteavstand. Den lilla (flat kruve) viser responsen når hodet beveges tilsvarende 10cm ned under lytteaksen.

    I dette tilfelle sier tommelfingerregelen at c-c avstanden ikke skulle vært mer enn 53,6mm for deling ved 1600 Hz (1/4 bølgelengde) og neppe hørbart om avstanden blir så mye som 107,2mm. Dette er en fjerdedel og halvparten og av 200mm senter senter avstanden jeg har lagt inn for simuleringen.
    På aksen får jeg -0,33dB avvik ved 1600Hz. Størst konsekvens gir det å løfte hodet 10cm over lytteaksen, hvor avviket er -1,62dB

    1598295267842.png


    -1,62dB lavere nivå rundt delefrekvensen når man beveger hodet vil være hørbart, om enn ikke dramatisk. Spørsmålet er hvordan dette vil fortone seg mht. hvor stabilt lydbildet oppfattes og i hvilken grad det vil påvirke et ellers stødig perspektiv.
    Erfaringer anyone? Hvilket nivå bør vi legge oss på her?

    Som en sidenote; På on-axis responsen har jeg kompensert nivåmessig for mellomtonens fallende nivå off-axis (en tenkt DSP situasjon). Når vi da senker hodet vil nivået naturligvis øke tilsvarende etter som vi nærmer oss on-axis responsen til driveren. Ellers er det mange omtrentligheter i denne vurderingen. Det er først og fremst virkningen av c-c jeg ønsker å diskutere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Vet ikke hvor mye du kjenner til Bliesma T-34 diskanten. Den virker lovende her - B-utgaven
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bliesma T34 ser ut til å være en særdeles velkonstruert driver. Alt fra motor til membran ser ut til å være gjennomtenkt og godt utført.
    Men en 34mm dome er ikke bare-bare å lage en velfungerende waveguide til. Det foregår for tiden diy arbeid på den og der følger jeg med. Får de til god spredningskontroll helt til topps, så ser jeg ikke bort fra at det kan blir den diskanten.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Lagde en litt mindre waveguide til min etter tips fra en Estoner. Ikke perfekt men ganske fin oppover i frekvens. Spredningskontroll er heller ikke min kjepphest. Jeg var mest ute etter kapasitet i nedre arbeidområdet. Her målt fra 0 til 110 grader
    bliesma med waveguide.jpg
    waveguiden.png
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kanoninlegg Shy!
    Enig, den kunne godt vært litt ryddigere til mitt behov/ønske. Jeg har sett en del forsøk med forskjellig størrelse og dybde på WG til T34. Grunnere WG (relativt til diameteren på munningen) har ofte jevnere spredning, men på bekostning av at spredningen også blir bredere.
    Hvordan opplever du diskanten sammenlignet med det du har prøvd tidligere?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Kanoninlegg Shy!
    Enig, den kunne godt vært litt ryddigere til mitt behov/ønske. Jeg har sett en del forsøk med forskjellig størrelse og dybde på WG til T34. Grunnere WG (relativt til diameteren på munningen) har ofte jevnere spredning, men på bekostning av at spredningen også blir bredere.
    Hvordan opplever du diskanten sammenlignet med det du har prøvd tidligere?
    Den er både snill og fresk samtidig. Liker den veldig godt.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Var noen litt vanskelige krav du har kommet opp med her Tytte! :D

    Kardioide eller di-pol er jo en av få muligheter til å få litt spredningskontroll så langt ned uten et helt gigantisk horn. Uheldigvis spiser det mye kapasitet som gjør det vanskelig å få det til å gå opp SPL kravene her. En 10 eller 12" midbass begynner å nærme seg, men så store drivere og en tilsvarende stor waveguide hadde ikke jeg satset på med en lytteavstand på 1.5m av grunnene du allerede har vært innom.

    Har du sett disse: http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Quasikoax 1 Dokumentation.pdf ??

    Litt av greien med å sitte nærme er jo typisk at direktelyden blir mer dominerende over den reflekterte slik at rommet ikke blir så kritisk. Kravet til smal spredning burde være mindre viktig enn i et typisk oppsett med 3m avstand og refleksjoner tettere på direktelyden i tid.

    Om du firer litt på kravet om smal spredning syntes jeg T34-A i en grunn WG, med en proff (hi-eff) 6.5" midbass i en litt bred baffel, samt en 12" eller 15" opp til 2-300hz høres ut som en farbar vei og mulig å gjennomføre innenfor budsjettet som er satt. Tror du skal slite med å finne en kompresjonsdriver som konkurerer ut disse i en betalbar prisklasse.

    Her er en som har brukt litt tid på T34-B i waveguide og fått det ganske bra til:

    Edit: NB! Dette visste seg å være T25-B, som er en mindre i driver fra samme produsent
    T25B-6+WG#11-(315mm-2V83-offaxis-responses).png

    https://hificompass.com/en/projects/2-way-systems/puri-bliss-bewg, med en 3D printer og nok tid kan dere nok få det til omtrent like bra. Eventuelt høre om man kan kjøpe tegningene på WG av fyren

    Om det må være kardioide så kan det kanskje benyttes flere 6.5" midbasser som fases inn i ved lavere frekvenser for å holde kapasiteten oppe. En slags 2.5 veis + bass.

    Bare noen tanker du kan ta med inn i prosessen her altså. Artig å se deg tilbake på forumet med nye prosjekter.

    Edit: ser nå at det er Bliesma T25B som er benyttet av hifi-compass, den bør kanskje også være på blokka, om man kombinerer den med en 6.5" som tåler å deles rundt 2kHz.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk Fredrik og veldig hyggelig du svinter innom!
    I know, designtarget er veldig krevende. Men jeg har det med å sette lista litt høyt. Ellers er det jo plankekjøring og det er vel ikke så gøy? :D

    Nå har jeg fortsatt et par EOS15 liggende og modne på loftet. Vi skal lage en testkasse til disse, med 12" midbass. De er ikke del av prosjektet som sådann, men de vil fort avsløre hvor påtagelig kamfiltereffektene er ved lytting med relativt stor senter-senter avstand 1,5m fra høyttalerne. Jeg savner referanser her siden vi normalt sett lager høyttalerne for lytting på lengre avstander.

    Et fenomen jeg heller ikke har eksperimentert med er hvilken naturlig gain vi kan oppnå i en kardioide kasse. I en dipol vil vi ekkofritt og ved dipolpeakens maxima oppnå +6dB på lytteaksen. Dette tillegget kommer oss til gode ettersom responsen faller 6 dB/oktav under dipolpeaken. I en kardioide kan vi nok ikke forvente +6dB, men litt regner jeg med å hente. Men ja, du har uansett et poeng, en problemstilling jeg er fullt ut klar over.
    Et annet forhold som taler i vår retning er at om vi skal gjengi 115-120 dB peak, så kan vi regne summen av de to kanalene. Så det er litt å hente der også.

    Nå kan det allikevel være at jeg må bøye meg i hatten og at vi ender på det du foreslår, altså en waveguide og 6,5" mellomtone (kanskje sågar en 5,25"). I så tilfelle ser jeg for meg en treveis monitor hvor 6,5" og midbass fortsatt får kardioid spredning. I en setting med 6,5" er nok T25 en enklere løsning og her vet jeg de har fått til gode waveguider, ref målingen du viser til. For T34 gjenstår det fortsatt noe arbeid før de er helt innafor mht. hva jeg ønsker. Men, det hadde vært veldig greit med T34 da pga. den ekstra kapasiteten. Det er vel ingen annen standard hifidome jeg har synes virke så interessant som denne. Og vi kan klare oss uten Be.

    Takk for link til Kvasikoaksene... de har jeg ikke sett. Blir tidtrøyte på kveldingen. Litt komplekst ser det jo ut, men man vet aldri - plutselig er det en detalj som er verdt å ta med.

    Setter stor pris på dine innspill og erfaringer og håper du gidder delta i diskusjonen fremover :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    BTW, når vi først snakker kardoid spredning. Her vil vi med fordel bruke WG med litt bredere spredning enn mer tradisjonelle 90-grader-spredere eller smalere. Sånn sett taler det også til fordel for T25/T34 i WG.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja enig. Kardioide er egentlig ikke smal spredning i min bok. Typisk 150 grader spredning for -6db.

    Selv har jeg beveget meg litt bort fra tanken om at spredningen må være konstant, samt funnet ut at jeg trives godt med litt mer spredning horisontalt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Dette med lobing på korte avstander handler jo bare om tilting av høyttalere vs lyttehøyde. Vi kan tenke oss at om vi sitter på 0cm avstand og flytter hodet 3cm opp så kommer vi typisk 3cm nærmere diskanten og vi forskyver den relative avstanden til de to driverne med 6cm. Men om lytteavstanden går mot uendelig, og vi flytter hodet 3cm opp, så går avstandsforskjellen mot null.

    Man kan enkelt tegne opp dette og beregne hvor stor forskjell det er på 1,5 og for eksempel 3 meter.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja enig. Kardioide er egentlig ikke smal spredning i min bok. Typisk 150 grader spredning for -6db.

    Selv har jeg beveget meg litt bort fra tanken om at spredningen må være konstant, samt funnet ut at jeg trives godt med litt mer spredning horisontalt.
    Jeg er også av den oppfatning av at spredningen ikke nødvendigvis behøver være konstant. Det viktigste er at den henger sammen i overgangene mellom driverne og at den er noenlunde lineær fra start til slutt. Ønsket om kardioid spredning er nesten like mye styrt av målsettingen om å redusere nivået mot frontveggen, som det er smalere og konstant spredning.
    Smal spredning har sine fordeler, men skaper samtidig noen utfordringer.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dette med lobing på korte avstander handler jo bare om tilting av høyttalere vs lyttehøyde. Vi kan tenke oss at om vi sitter på 0cm avstand og flytter hodet 3cm opp så kommer vi typisk 3cm nærmere diskanten og vi forskyver den relative avstanden til de to driverne med 6cm. Men om lytteavstanden går mot uendelig, og vi flytter hodet 3cm opp, så går avstandsforskjellen mot null.

    Man kan enkelt tegne opp dette og beregne hvor stor forskjell det er på 1,5 og for eksempel 3 meter.
    Det er dette jeg har gjort med å lage regnearket, vist med graf i post #5
    Tar forbehold om evt.feil i utregningene
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Ja, det kan vel brukes, men jeg tenkte på muligheten for å sjekke på ulike avstander samtidig. Interferensen skal være avstandsrelativ.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Var noen litt vanskelige krav du har kommet opp med her Tytte! :D

    Kardioide eller di-pol er jo en av få muligheter til å få litt spredningskontroll så langt ned uten et helt gigantisk horn. Uheldigvis spiser det mye kapasitet som gjør det vanskelig å få det til å gå opp SPL kravene her. En 10 eller 12" midbass begynner å nærme seg, men så store drivere og en tilsvarende stor waveguide hadde ikke jeg satset på med en lytteavstand på 1.5m av grunnene du allerede har vært innom.

    Har du sett disse: http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Quasikoax 1 Dokumentation.pdf ??

    Litt av greien med å sitte nærme er jo typisk at direktelyden blir mer dominerende over den reflekterte slik at rommet ikke blir så kritisk. Kravet til smal spredning burde være mindre viktig enn i et typisk oppsett med 3m avstand og refleksjoner tettere på direktelyden i tid.

    Om du firer litt på kravet om smal spredning syntes jeg T34-A i en grunn WG, med en proff (hi-eff) 6.5" midbass i en litt bred baffel, samt en 12" eller 15" opp til 2-300hz høres ut som en farbar vei og mulig å gjennomføre innenfor budsjettet som er satt. Tror du skal slite med å finne en kompresjonsdriver som konkurerer ut disse i en betalbar prisklasse.

    Her er en som har brukt litt tid på T34-B i waveguide og fått det ganske bra til:
    Vis vedlegget 657839
    https://hificompass.com/en/projects/2-way-systems/puri-bliss-bewg, med en 3D printer og nok tid kan dere nok få det til omtrent like bra. Eventuelt høre om man kan kjøpe tegningene på WG av fyren

    Om det må være kardioide så kan det kanskje benyttes flere 6.5" midbasser som fases inn i ved lavere frekvenser for å holde kapasiteten oppe. En slags 2.5 veis + bass.

    Bare noen tanker du kan ta med inn i prosessen her altså. Artig å se deg tilbake på forumet med nye prosjekter.

    Edit: ser nå at det er Bliesma T25B som er benyttet av hifi-compass, den bør kanskje også være på blokka, om man kombinerer den med en 6.5" som tåler å deles rundt 2kHz.
    Lurer litt på noe rundt den målingen

    Inndelingen over 10kHz? Er den lik resten av diagrammet har Peaken flyttet seg opp til over 40 khz. På den diskanten er den vanligvis på litt over 30 kHz.
    Eller er første strek etter 10 kHz, 15 kHz og andre 20 kHz?
    Ser jo veldig bra ut, og er "peak-problemene" flyttet opp 10kHz er det jo bare en bonus
    Fredrik C.png
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Yep, det er lillebror T25 dette dessverre.

    Bra observert og skikkelig audiofilt å se på oppbrytningen istedenfor tittelen på plottet at det er noe som ikke stemmer.

    Jeg overså det og tittelen på grafen også.

    Skal endre litt på innlegget så det blir mer synlig at det ikke er T34 det er snakk om.
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan vel brukes, men jeg tenkte på muligheten for å sjekke på ulike avstander samtidig. Interferensen skal være avstandsrelativ.
    Ja det er enkelt og det er relativ avstand fra øret til driverne som styrer dette. I grafen i post #5 er denne avstandsendringen gjort med å heve/senke hodet 10cm.
    Det er ingen problem å sammenligne hvilken lengde som helst, spørsmålet er bare på hvilket tidspunkt er dette hørbart.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Yep, det er lillebror T25 dette dessverre.

    Bra observert og skikkelig audiofilt å se på oppbrytningen istedenfor tittelen på plottet at det er noe som ikke stemmer.

    Jeg overså det og tittelen på grafen også.

    Skal endre litt på innlegget så det blir mer synlig at det ikke er T34 det er snakk om.
    Når jeg så den første kurven var det to ting som slo meg umiddelbart:

    Hificompass

    og

    T34B i waveguide.

    Er jeg da også audiofil?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    1/2 stemte, så du er nok et stykke på vei ihvertfall. 😉

    Hadde vært interessant å høre hvordan du ville gått frem for å møte Tytte sin krav spec Snickers. Hadde du også avskrevet Coaxer pga litt uryddig on axis f.eks?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi går med toveis kasse blir mye av cluet her, tror jeg, å lage eller få tak i en god WG som sprer forskjellig i horisontal- og vertikalplanet. Horisontalt kan diskanten spre likt som mellomtonens kardioderespons og vertikalt likt mellomtonens vertikalspredning på baffelen (som er smalere og lite kontrollerbart). Tar vi delingen der vi har match mellom diskant og mellomtone i vertikalplanet, skal vi også kunne få automatisk match i horisontalplanet, forutsatt at WG er riktig dimensjonert selvsagt. Da bør også problemstillingen rundt kamfiltereffekter være redusert, sammenlignet med om vi kun fokuserer på jevnest mulig horisontalspredning.

    Edit: Setningsrydding
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    1/2 stemte, så du er nok et stykke på vei ihvertfall. 😉

    Hadde vært interessant å høre hvordan du ville gått frem for å møte Tytte sin krav spec Snickers. Hadde du også avskrevet Coaxer pga litt uryddig on axis f.eks?
    Min avskrivning av Coax-er er først og basert på at jeg ikke har funnet tilgjengelig drivere med gode nok andre elektroakustiske egenskaper til at jeg synes de er interessante, som samtidig oppviser ryddig on-axis respons. Så kan en jo si at vi kan vinkle de slik at vi ikke lytter på aksen.
    1. Vi diskuterer ryddig off-axis/power respons. En uryddig on-axis respons fra en Coax bidrar til samme uryddige off-axis respons om vi vinkler oss bort fra problemet.
    2. For stor vinkling utover er et kompromiss jeg nødig ønsker. Hos meg, og i særdeleshet hos en av karene, vil vi vinkle høyttalerne inn mot lyttepos for å begrense bidrag fra sidevegger som står tett på. I studio hvor pulten står midt på gulvet er dette selvsagt ikke noe problem. Vi kan også tenke oss å vinkle de inn foran lyttepos (Geddes førstevalg), men så langt er min erfaring at det går utover høyttalerens evne til å gjenskape en stor scene. Også på Geddes konstruksjoner.

    Oem markedet mangler virkelig gode Coax-er for hififormål. Som prinsipp er de suverene, i praksis er det litt annerledes. Har hørt rykter som at de nyeste KEF-Coaxene skal være svært godt konstruerte, men de jo ikke helt enkle å få tak i og det bryter med et av kravene i prosjektet.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    1/2 stemte, så du er nok et stykke på vei ihvertfall. 😉

    Hadde vært interessant å høre hvordan du ville gått frem for å møte Tytte sin krav spec Snickers. Hadde du også avskrevet Coaxer pga litt uryddig on axis f.eks?
    Ja, 1/2, det betyr at jeg kikket på kurven snarere enn teksten, altså ekstremt audiofil, og når jeg i tillegg geeker til med å kjenne igjen grafikken i diagrammet må jeg vel bli enda mer audiofil?

    Jeg ville på ingen måte avskrevet coax, men som Øystein er inne på er det ikke lett å finne gode coaxer, for det er sjelden en coax matcher de beste mellomtonene og de beste diskantene, og altfor ofte er de ekstremt langt unna. For meg er det gjerne heller et spørsmål om hvordan man skal bygge driverne enn hvilke drivere man skal velge. Men jeg ville nok lett blant tilgjengelige coaxer der ute og gjort noen konkrete tester for å se hva man klarte å få ut av dem. Jeg ville i hvertfall testet denne her:

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Dette med vinkling og off-axis respons kan løses ganske greit. For det første er jo disse "on axis-problemene" en ekstremt smal sektor, så et gjennomsnitt av den sektoren som har betydelig lydtrykk gir oss allikevel meget begrenset bidrag fra disse feilene. Men om man vinkler driveren litt oppover får man et stort horisontalt lyttevindu. Det kan være noe å tenke på.

    Tannoy har forresten gjort noe spennende. De har disse Dual Concentric-driverne. Poenget med disse er at fasepluggen har to utganger, der den ytterste er forsinket ift den innerste. Dette skal gi en sfærisk bølgefront som passer til membranen som da fungerer som waveguide tilpasset den aktuelle bølgefronten.

    Forvrig har Jack Oclee-Brown også vært involvert i coaxen til KEF. Om du ikke tar igjen navnet umiddelbart er det en av karene bak Axi-driveren til Celestion. Det var også han som demonstrerte hvorfor coax kompresjonsdrivere og unity-horn er nødt til å få problemer her:

     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville på ingen måte avskrevet coax, men som Øystein er inne på er det ikke lett å finne gode coaxer, for det er sjelden en coax matcher de beste mellomtonene og de beste diskantene, og altfor ofte er de ekstremt langt unna. For meg er det gjerne heller et spørsmål om hvordan man skal bygge driverne enn hvilke drivere man skal velge. Men jeg ville nok lett blant tilgjengelige coaxer der ute og gjort noen konkrete tester for å se hva man klarte å få ut av dem. Jeg ville i hvertfall testet denne her:

    Hvis det var et kommersielt utviklingsprosjekt så ville jeg seff. kjøpt inn og testet alle aktuelle kandidater. I vårt prosjekt skal vi bygge med tight budsjett og da blir det nødvendigvis point-and-shoot-metoden. Vi må m.a.o. lite på at vi gjør det beste mht. planleggingen, iblandet erfaring og magefølelse. Hva angår drivere kan vi bruke egne erfaringer, produsentens informasjon og tredjepartsmålinger. Andres subjektive erfaringer er verdt noe når en kjenner vedkommende og vedkommendes preferanser, men selv da kan det ha begrenset verdi.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Høyttenking kapasitetskrav for mellomtone

    Vi må velge relativt små mellomtoner/midbasser siden vi vil minimere kamfiltereffekter ved lytting tett på høyttaleren. Samtidig ønsker vi 115-120 dB peak lydtrykk målt 1 meter på aksen. Jeg anser mellomtonevalget som det mest krevende mht. kapasitet. Diskantens deling må følge av waveguiden (eller mellomtonekonens størrelse for en coax) og diskanter med god kapasitet finnes an mass, spesielt om vi tenker kompresjonsdrivere. Bass på sin side handler om størrelse og det trenger vi ikke plassert i monitorkassene.

    For mellomtonen vil det være maks tilført effekt som kan være en begrensende faktoren for maks lydtrykk i øvre del av frekvensområdet, mens i nedre del er det xmax. Ønsket delingen mot bassene er sagt skal ligge et sted mellom 100 og 200 Hz.
    Hypex Fusion-forsterkerne kan levere (hhv. 4 og 8 ohm) 125/75 watt pr. kanal i FA10X-serien, 250/150 watt i FA25X-serien og 500/350 watt i FA50X serien. Det blir også en faktor som må tas med i betraktningen for hvilket lydtrykk vi klarer å oppnå med hvilke drivere.

    Som FredrikC sier vil mellomtonen tape nivå nedover i frekvensområdet som funksjon av kardioidekassen. I et ekkofritt rom vil vi måle røfflig -6dB/oktav fall fra kardioidens dipolpeak. Altså en halvering i lydtrykk pr. oktav nedover.
    Vi kan forenklet regne at en driver begynner å bli retningsbestemt når membranens effektive diameter er større enn 1/3 av bølgelengden. Fra dette punktet og opp et stykke vil driveren ha en bred spredning før den på et tidspunkt, mer eller mindre beamer nokså brutalt.
    For en dipol/cardioide vil vi teoretisk ha vår dipolpeak når baffelens bredde er lik halve bølgelengden. Dvs. for en 8" bred dipolbaffel vil dipolpeaken treffe ved 836Hz. Ved denne dipolpeaken vil bakbølgen og frontbølgen summere og vi får 6dB høyere nivå enn det vi ville målt i en lukket kasse.

    For illustrasjon kan vi bruke en Jantzen JA-8008 (førsteutgaven) som eksempel. Her fra produsentens datablad målt på en IEC baffel:
    1598622188782.png


    Ut fra databladet ser vi driveren starter å beame merkbart fra like under 1500Hz og ved ca 3000Hz er nivået 6dB lavere målt 60º på aksen. 75º på aksen (for 150 spredningsvinkel) kan vi rimelig sikkert anta ligger et sted mellom 2kHz og 3kHz. Men dette er målt på en stor baffel.
    Martijn (alias Keyser på diyAudio) som står bak Dutch & Dutch, monterte i sin tid Jantzen-driveren i en firkantet åpen baffel med bredde og høyde lik diameteren på driveren. Deretter gjorde han off-axis målinger for å se hvor godt overgangen mellom driverens egen spredning og baffelen ville fungere. Resultatet var lovende:
    1598624798729.png


    Nå er Keyser sin målinger normalisert så vi må regne oss tilbake hvor mye nivå han mister nedover. Jantzen driveren er 220mm i diameter og baffelen den er testet på er kvadratisk 220x220mm. Halve bølgelengden ved 220mm vil si at dipolpeaken skulle havne rundt 770Hz.
    La oss anta at vi også kan få brukbart resultat i en baffel som er 270mm bred, samtidig som avstanden mellom kardioidespaltene er 300mm. Da flytter vi dipolpeaken ned til 567Hz. Dette er det grunn til å anta og Keyser har også lykkes bra med sine 8C.

    Under vises er igjen Keyser sine tideligere målinger med JA-8008, men på en Ø300 mm baffel. Ikke så pent som den kvadratiske på 220 x 220 mm, men ikke ille og dessuten er denne baffelen rund.
    1598630207490.png


    Hvis vi bruker 300 mm mellom kardioidespaltene som utgangspunkt for videre vurdering av kapasitet, så ligger 200Hz ca 1,4 oktav lavere enn 567 Hz og 2,4 oktaver ned ved 100 Hz.
    La oss da si at vi ikke får fullt 6dB mer nivå ved dipolpeaken i en cardioide, men 4dB (jeg bare gjetter her), så vil vi i et ekkofritt rom ved 200Hz få 4,9 dB tap i nivå bare pga. kardioiden. Ved 100Hz blir dette 10,9 dB tap. En evt. fallende naturlig respons fra driveren kommer på toppen av dette.

    Siden kravet er 115-120 dB lydtrykk ved musikkavspilling og vi i utgangspunktet har to drivere for å produsere stereo, kan vi summere nivået fra de to driverne. Mao. hver av driverne må hver for seg generere mellom 109 og 114 dB på aksen ved 1 meter avstand. Tar vi hensyn til tapet i kardioiden, vil det tilsvare 118,9 (114 + 4,9) dB pr. driver ved 200Hz og 124,9 (114 + 10,9) dB ved 100Hz. Noe sier meg at 100 Hz er utenfor rekkevidde... Men ok, hva betyr så dette i praksis?

    En 8" vil typisk måtte vandre 3,6 mm ved 200 Hz for å spille 118,9 dB høyt i en lukket kasse (114 dB for vår kardioide). Det er overkommelig. Men, ved 100Hz skal den spille tilsvarende 124,9 dB i en lukket kasse og da har vi plutselig en membranvandring hver vei på skrekkelige 27 mm+. Det gir seg selv at er et tulletall.
    Men, vi kan slå fast at om vi velger en 8" med 4-5 mm xmax så bør kravet til lydtrykk være ivaretatt om vi deler rundt 200 Hz.

    En ok 8" tenker jeg kan ha en følsomhet i området 95-97 dB/1W/1m. Høyere følsomhet er selvsagt effektmessig en fordel, men som utgangspunkt kan vi anta vi må dimensjonere forsterkeren for dette. Det betyr at om vi skal produsere noe som er tilsvarende 118,9 dB, vil vi ha behov for 245W om driveren har 95 dB følsomhet og 155W med 97 dB følsomhet.

    For ytterligere komplisere dette, så kreves det mer effekt pga.:
    1. Høyttalermotorens kraftfaktor avtar etterhvert som spolen nærmer seg xmax
    2. Fjærstivheten i opphenget øker med slaglengde.
    3. Elektromagnetkretsen svekkes som resultat av høye svingspolestrømmer.
    4. Elektromagnetkretsen blir svakere pga. varmeutvikling

    Hvor mye/lite avhenger selvsagt av magnetmateriale og hvor godt driveren er konstruert. Men vi trenger litt headroom for å ta høyde for disse ulinearitetene.
    Jeg tenker om vi dobler effekten i forhold til regnestykket så har vi litt å gå på. Da ender vi på at forsterkeren må kunne levere 490W for en 95 dB følsom driver og 320W for en med 97 dB følsomhet. Firer vi litt på kravet vil en driver med 97 dB følsomhet kunne klare seg med 250 Watt som FA25X serien til Hypex leverer i 4 ohm. Altså, hvis mellomtonens følsomheten er under 97 dB bør vi steppe opp til FA50X serien. Det er litt å hente på å om vi finner en god og lettdreven driver.

    Å pøse 250 W på en mellomtonedriver er galskap tenker nok noen. Men dette er peak-effekt. Kravet til midlere lyttenivå er 95dB. Hvis vi mot formodning allikevel skulle spille full guffe med de grisneste av reproduksjoner og disse innspillingene har en crest faktor på 10 dB, så vil den varmeutviklende delen av effekten være 1/10 av peak-effekten på 250W, altså 25W. Nå er selv 25W nok til at svingspolen blir tålig varm og driveren må selvsagt være laget for minst 25W kontinuerlig effekt. Mer rævva dynamikkfaktor enn 10 dB på musikkopptak finnes for all del, men et sted må vi sette grensen.

    Dette var i grunn bare en øvelse for meg selv for å se om vi kan klare oss med 8" driver, noe jeg tror vi kan. Regneøvelsen sier at vi bør legge delefrekvensen tett opp mot 200 Hz når vi skal spille høyt. Som nærfeltsmonitorer kan vi bruke ampenes preset til å velge en lavere deling, hvis ønskelig. Jeg skulle selvsagt sett at en 6,5" hadde vært tilstrekkelig, men den vil kreve vesentlig mer slaglengde. Lang slaglengde finnes riktignok i mange bassmellomtonedrivere, men det utelukker nok muligheten til å finne den mest optimale mellomtonen.

    Tanker og innvendinger mottas med takk.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Den observante leser, og som Snickers gjorde meg oppmerksom på, vil sikkert ha fått med seg at jeg har glemt å ta med i betraktningen at vi har 6 dB lavere nivå ved delefrekvensene. For delingen mot bassene vil det medføre at vi kan senke delefrekvensen noe under 200 Hz og fortsatt være innafor mht. driverens xmax.
    Senker vi delefrekvensen så vil kravet til nivåkompensering pga kardioiden øke. Da spørs det om ikke vi til slutt lander på den største Hypex forsterkeren, med mindre vi snakker veldig lettdrevet mellomtone....eller at det er flere mangler i min diskusjon med meg selv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøver følge med! :D
    Men har ikke så mye komme med, venter egentlig på når du kommer frem til at horn og kompresjonsdriver er svaret... :)

    18sound driver med en eller annen JBL waveguide?
    Denne driveren har 2,0T i spolegapet og kobber på polstykket om ikke annet.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er vel ikke tvil om det hadde blitt store horn om det var til en man cave. Men kjekt å gjøre noe mindre også. Det gjelder bare å definere kravene såpass høyt at man har noe å bryne seg på 😊
    Hvis det blir denne toveis monitoren så blir antakelig baffelen frest ut av ett stykke med hornet integrert. Slike waveguider i termoplast får vi heller ha i bakhånd som en nødløsning.

    Takk for tips til kompresjonsdriver!

    Noen som har komt over målinger på BMS sin 10" coax?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn