Kamfiltereffekter med 8 tommer og WG
Jeg trenger noen skarpe øyer til å verifisere resultatene fra mine beregninger på kamfiltereffektene som vi kan forvente om vi bruker en 8 tommer mellomtone og en diskant i waveguide. Håper å få luket ut evt. feil i utregningene før jeg videreutvikler regnearket til mer nøyaktig å predikere resultatet.
For regneøvelsen har jeg tenkt at vi klarer å få til en c-c avstand på 200mm. Diskanten er i ørehøyde og lytteavstanden er 1500mm, målt på aksen til diskanten.
Begge drivere behandles som punktkilder.
For ordens skyld; Beregningene for grafen vist i post #5 inneholdt en regnefeil for summering av signalene.
I grafen under har jeg ikke lagt på delefilter og forutsatt at begge driverne har en konstant spredning på 120 grader fra 20-20000Hz. Dette er selvsagt umulig i praksis, men vi får illustrert hvordan to like kilder påvirker signalet i lytteposisjon. Videre, siden diskantens akse er lytteaksen, har jeg tidskompensert mellomtonen slik at løpetiden i lytteposisjon er lik for begge driverne.
Signalene er betraktet som summen av de to driverne med øret i tre posisjoner; på lytteaksen, 100mm over lytteaksen og 100mm under lytteaksen.
En slik endring i høyde kan forhåpentligvis gi et inntrykk av hvor stabilt lydbildet er ved "nærfelt" lytting. Målet er å holde endringen i tonalbalansen under høreterskelen.
Ser dette fornuftig ut?
Samme graf, men med grovere inndeling på Y-aksen
Deretter har jeg laget til 4-ordens LR filter for deling av mellomtone og diskant - delefrekvens 1800 Hz. Tror det ser rett ut.
I grafen under har jeg lagt til delefilter for mellomtone og diskant, og deretter summert deres output. Mellomtonen er løpetids- og nivåkorrigert for at høyttaleren skal gi flat respons på lytteaksen
For kontrollen kan det sikkert være greit å også se på mellomtonens og diskantens egen respons etter delefilter.
Så spørsmålet er... ser dere noen åpenbare feil her? Det er fort gjort å gå seg blind i Excel.
Det neste jeg vil gjøre er å legge inne mellomtonens og diskantens frekvensavhengige spredning og ikke idealtilfellet som jeg har brukt her. Deretter ønsker jeg å se på hvilken effekt horisontalplanet, forskjellige filtertyper og feiltersteilheter, gir på responsen. Formålet er å ha et best mulig utgangspunkt før vi velger deler og kasse.
Edit: Y-aksen til mellomtonens og diskantens grafer er ikke i dB, men er gangeforholdet.