Mono avspilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vent et par dager så skal jeg komme med litt kvalifisert synsing Fosse. Vermin og jeg har skaffet oss mono pickuper, men jeg har ikke kommet hjem fra jobbreise for å teste enda. Vermin hadde jomfruseansen med Audio Technica mono pickup i går nog det var ut fra sms tilbakemeldingene jeg fikk svært så vellykket! Kanskje Vermin kan dele inntrykkene her?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tja, en ting er iallefall sikkert.
    Monoskiver spillt av med en AudioTechninca pickup til 2300kr fritt levert spiller så og si ringer rundt alle mine andre stereopickuper på samme platene.
    Jeg har ikke fått sammenlignet noe særlig da jeg ble sittende og svinge foten igjennom min lille bunke på snaut 40 monopressinger.
    Jeg har Sgt.Pepper på begge deler, skal sjekke i kveld :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Topp gutter! Hvilken AT er dette? Ser de har, eller har hatt flere monovarianter.

L

Laban MK2

Gjest
    Er mono knittrespiker et must eller holder det med å trykke inn mono knappen ?

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

mvh
    Det er ett must, fordi monopickuper er designet for og "ignorere" i det horisontale da monorillene allltid befinner seg i det vertikale planet.
    image.jpg

Stereopickup fungerer greit det, men den plukker med seg alskens støy fra bunnen av rilla.
    Det var kanskje det første jeg la merke til selv, fraværet av støy i en monoplate er helt sinnsykt og "ikke-høre"

L

Laban MK2

Gjest

mvh
    Det er ett must, fordi monopickuper er designet for og "ignorere" i det horisontale da monorillene allltid befinner seg i det vertikale planet. Vis vedlegget 308377
    Stereopickup fungerer greit det, men den plukker med seg alskens støy fra bunnen av rilla.
    Det var kanskje det første jeg la merke til selv, fraværet av støy i en monoplate er helt sinnsykt og "ikke-høre"
    Takk Vermin

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27

mvh
    Det er ett must, fordi monopickuper er designet for og "ignorere" i det horisontale da monorillene allltid befinner seg i det vertikale planet. Vis vedlegget 308377
    Alltid i det horisontale?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

mvh
    Alltid i det horisontale?
    Shit, bytt om på vertikal og horisontal!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Mono låter bare riktig. Det er en rikhet, åpenhet og lettflytende lyd som oppleves meget naturlig. Mange floskler dette, men mono-spilling er virkelig noe for seg selv. Alle som har opplevd mono-riggen min har fått seg en stor, positiv overraskelse. En kompis av meg utbrøt da vi spilte monoplater: Å, skulle ønske all musikken min var mono..

Jeg anbefaler deg virkelig å prøve mono:).

Mange skatter kan plukkes opp i gode mono innspillinger fra 60-tallet og bakover, det være seg både rock, jazz og klassisk. I tillegg er monoavspilling mindre sensitiv for riper og hakk i platene. Monoplater avspilt med mono-pickup høres fyldig og flott ut, samme plate med stereo-pickup høres tynt og pistrete ut.

Jeg har brukt en Miyajima Premium mono pickup, den er veldig god. Miyajima har en hel serie med mono pickuper der den er den nest største modellen.
    Jeg har nylig byttet til en obskur, gammel fransk sak som er ennå bedre: Pierre Clement:)

Jeg har per i dag få eller ingen, trolig ingen, mono-plater. Ser at det nå kommer en mengde nyutgivelser på vinyl og er litt nysgjerrig på hvordan disse lyder. Jeg spiller mye gammel jazz og tenker at en god mono-miks kan være vel så god som stereompå disse (stereo-perspektiver er ofte helt skrudd uansett).

Noen som har sammenlignet stereo- og mono-pressinger avspilt via henholdsvis mono- og stereo-pickup?

Hvilke mono-pickuper har dere å anbefale?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Oiiiii!

Her var det mye tøft! Har du bilder av dette?

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Lyd er ikke lett å beskrive. I tillegg til mine skriblerier, er jeg enig i de gode beskrivelsene av mono- vs stereo-lyd som er gitt av BigSwifty, Vermin og gut_man i forskjellige tråder i dag.

Bilder ja, gut_man tok noen bilder av platespillere som han la ut i tråden sin etter at han hadde vært innom her i høst.

Pierre Clement oppsettet er det vel lite bilder av, så jeg tok et par...

PC1.jpg
    PC2.jpg
    PC3.jpg
    PC4.jpg
    PC5.jpg

PC6.jpg
    PC7.jpg
    PC8.jpg

litt software, det finnes masse tilgjengelig:)
    monoplater.jpg

Spilleren er fra slutten av 50-tallet, grå hammerlakk, i originalt plinth. Plinthet er litt herjet, men jeg syns likevel det er stilig.

Pierre Clement er en fransk ekvivalent til Garrard 301, mellomhjuls-spiller.
    Ulike modeller fra PC ble brukt både av privatpersoner og i kringkasting. Min spiller er pusset opp og optimalisert av en hyggelig franskmann:).

Pickupen er fra begynnelsen av 60-tallet, har fått ny diamant-nål og er optimalisert av en som tidligere jobbet hos Pierre Clement.
    Det hele overvåkes av Nipper (fra Ebay)..

Pierre Clement spiller vidunderlig, det er den klart beste mono-gjengivelsen jeg har hørt. ;D
    Det er selvfølgelig også en fordel å ha tilgang til andre eq-kurver enn riaa for så gamle plater..

Ellers, her er en link til litt vinyl-inspirasjon: https://audio16.wordpress.com

Oiiiii!

Her var det mye tøft! Har du bilder av dette?

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Takk! Dette var saker, tøffere og finere blir det ikke!

H

Hardingfele

Gjest
    Herlig, ivarlo! Herlig! Og takk for link til Audio 16!

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hyggelige ord.
    Adapteren kan brukes for å benytte en Pierre Clement pickup i en vanlig arm med sme-fatning. Cantilever må da vris rett fram for å beholde riktig vinkel.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ramla innom tråden og utpå mono-kjøret i kveld også :) Den pickupen og spilleren er noe av det mest særegne jeg har sett Ivar! Vet du noe om innspilinger som er merket Stereo - playable mono? Jeg opplever det meste av platene merket på denne måten å yte bedre avspilt med mono pickup. Mistenker vel egentlig at Stereo var late 60 hype og at mange av disse utgivelsene egenetlig er to monospor og ikke stereo. Kan det stemme??

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Joda, Pierre Clement er fransk og sær så det holder. Cantilever er mye flatere enn normalt, mens vinkelen tas ut i selve armen (som er veldig høy bak). Armen er rett, mens cantilever er ca 15 grader rotert ift armens lengdeakse. Det er også endel spesielle løsninger: f.eks er låsebøylen som sikrer armen samtidig armlift. Fiffig.
    Pierre Clement opererer med ekstremt stifttrykk og utgangsnivå, men spille godt, det gjør den.;D

Stereo - playable mono. Jeg har egentlig ikke testet, bare antatt at disse platene er stereo. Det hører en vel lett om det er stereoseparasjon eller alt havner dønn i midten. Jeg vil tro at juksestereo ville være lett å avsløre, at at de egentlig er stereo når de er merket slik.
    Jeg pleier å teste plater jeg mistenker for å være mono ved å spille dem i stereo, om alt havner veldig midt på så havner platen i monobunken.

Gjorde et lite søk, dette er hva som kom opp rundt emnet:
    "Stereo playable on mono" records. How did it work? | Steve Hoffman Music Forums
    Some odd "warning" (LP question) * | Steve Hoffman Music Forums
    This Mono Record Is Playable On Today's Stereo Players | Steve Hoffman Music Forums

Ramla innom tråden og utpå mono-kjøret i kveld også :) Den pickupen og spilleren er noe av det mest særegne jeg har sett Ivar! Vet du noe om innspilinger som er merket Stereo - playable mono? Jeg opplever det meste av platene merket på denne måten å yte bedre avspilt med mono pickup. Mistenker vel egentlig at Stereo var late 60 hype og at mange av disse utgivelsene egenetlig er to monospor og ikke stereo. Kan det stemme??

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Noen som har kjøpt Beatles mono-boksen og sammenlignet denne med stereo-boksen?
    Jeg må ha meg noen mono-skiver og lurte på om Beatles var et godt sted å begynne?

Ellers har vel Big Dipper et bra utvalg.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Dette må da noen kunne svare på.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har mono boksen og den låter svært bra, Rubber Soul i mono er en fest. Har dog ikke sammenlignet med annet enn tidligere nevnte Sgt.Pepper og der trakk som kjent mono utgaven det lengste strået jeg noensinne har sett.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Takk Vermin!

Betyr vel at det er duket for den hvite boksen også. Og kanskje en Beatles-seanse med OVK/OAS hvor vi går igjennom stereo-mono-versjoner.
    Skulle vel hatt en XV-1s mono for å gjøre det rettferdig, men får nøye meg med AT innledningsvis.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har ett par av disse platene, betyr dette merket at det er mono som kan spilles av med stereo også egentlig?
    Det ble nevnt tidligere at og spille av en stereopressing med mono pickup ville ødelegge platene.

image.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ligger Ikeda versjon av PC på Ebay UK......USD 4.500

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    ligger Ikeda versjon av PC på Ebay UK......USD 4.500
    Håper ikke noen er så lavpanna at de betaler den prisen for en standard Pierre Clement.
    Selger er jo fullstendig fri for bakkekontakt...

For øvrig er dette fantastiske og unike pickuper. Populariteten er veldig oppadgående for tiden.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Kanskje litt utenfor dette. Men om noen vurderer Audio-Technica mono-pickup så anbefaler jeg på det varmeste å ta kontakt med: e.syuku@gmail.com

Er det noen som vet om det finnes enkle måter å se om gamle innspillinger er i mono eller stereo? Det står opplyst om mono/stereo på det meste, men jeg opplever at en del gamle pressinger ikke forteller dette i klartekst.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    I hine hårde dager var stereo en virkelig stor greie. Platene var gjerne over dobbelt så dyre som sine utdaterte mono-søsken.
    Med andre ord kan du være ganske så trygg på at om en "gammel" pressing er stereo, så er den godt merket STEREO.
    Står det ikke stereo, så er det mono.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Enig i det Halols, jeg har tenkt det samme.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Om man lærer seg kodene er det tydeligvis mulig å lese om det er stereo eller mono. For Verve betyr V foran firesiffret nummer mono. V6 betyr stereo. Mistenker at det finnes tilsvarende koder for andre selskaper.
    image.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Ellers finner jeg masse plater med info om at de er i stereo men spillbare på alt av 33 1/3 utstyr. Det rimer ikke med hva jeg har lært om gamle mono-pickuper. Er det "jukse-stereo" ute og går?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ellers finner jeg masse plater med info om at de er i stereo men spillbare på alt av 33 1/3 utstyr. Det rimer ikke med hva jeg har lært om gamle mono-pickuper. Er det "jukse-stereo" ute og går?

Finner det samme, og om det stemmer som nevnt tidligere at monopickuper ødelegger stereoplater så må de vel være i mono da.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Dette er billig moro! Har satt på en japansk boks jeg har med 3 LP-er. Har vel knapt vært spilt én gang tidligere fordi jeg ikke har fått noen dreia på lyden (husker innspillingen som flisete og dårlig). Nå: trøkk og fyldig. Alt tatt etter hukommelsen og uvitenskapelig.

image.jpg

Ingen tvil om at AT33Mono gir kropp og fylde til en del spinkle opptak. For under to-og-ett-halvt tusen levert på døra er dette myyyye moro!

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.605
    Torget vurderinger
    2
    Jøss...57 deler med søkke og snøre, ikke dårlig. :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…