MONO Pick Up - til MONO LP'er

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Hei Guruer!

Dette spørsmålet kommer nok til å vekke en del munterhet blant de eleverte vinylister. Men - det får stå sin prøve ;)

Har jo en del LP'er som ahr hopa seg opp gjennom et litt langt liv.
En del av de er jo MONO - uten at jeg har brydd meg om det. Jeg har spillt i vei og hatt mye moro.

Men nå har jeg jo blitt litt hekta på vinyl igjen. Mine Vintage spillere med rimelige pick Uper gir meg vinylgasme på et nivå jeg ikke har hatt før.

Hva vil jeg oppnå med å skaffe meg en Mono PU til mine MONO skiver?
(puh - sånn der var det sagt ::) ??? )
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.458
Antall liker
26.510
Torget vurderinger
24
Ut i fra de omtaler jeg har lest skal mono-pickup til mono-plater være å foretrekke fremfor stereo-pickup. (Jeg har ikke hørt selv).
Har vært stor tilvekst av mono-pickuper de siste årene.

Inntil du får deg mono-pickup, opplever du noen forskjell med mono-knappen inne?
 
K

kbwh

Gjest
Idé til artig øvelse:

Spille monoplater med stereopickup, men bare høre på en side av oppsettet om gangen (dvs. nappe ut en ledning i en kanal et sted i signalveien. Hvilken side gir den beste musikkopplevelsen?
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Kjøp deg en mono pickup. Du vil ikke tro hvor stor forskjellen er. Low budget varianten er Denon DL-102 (150 usd). SPU er noen hakk opp lydmessig, men også dyrere. DL-102 er high output og trenger ikke stepup mens SPU gjør.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
For min del står en Lyra Helikon Mono-cartridge samt en ekstra JMW-9 signature arm nest øverst på innkjøpslisten for i år. Er i samme situasjon som trådstarter at jeg har mange monoinnspillinger.
Endel store platesamlere jeg har jevnlig kontakt med ute i verden, påstår at det er et must, så vi får se.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Dårlig gjort!!
Hvilke inntrykk sitter du med Parelius? Er det verdt det?
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
toonz skrev:
Kjøp deg en mono pickup. Du vil ikke tro hvor stor forskjellen er. Low budget varianten er Denon DL-102 (150 usd). SPU er noen hakk opp lydmessig, men også dyrere. DL-102 er high output og trenger ikke stepup mens SPU gjør.
Men jeg synes å ha lest at det er en del mono pu'er som er laget med Stereonål -Denon dl 102?- og at det ikke er optimalt i en original monopressing fordi sporene har forskjellige bredde.

Spu skal være "ekte" mono pu'er.

??
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg må innrømme at eg ikkje har fått med meg korleis desse monopickupane spelar, men dei må nødvendigvis vere "fornuftige" når det gjeld lydkvalitet, sidan det finnest slikt som dette (som definitivt ikkje har fornuftig pris):

Kostnaden er nok ikkje særleg mykje billegare enn stereoutgåva, er eg redd...
Skulle gjerne høyrt denne. Eg har t.d. monoutgåva av 1812-overtyra på Mercury.
 

Vedlegg

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
tRMD skrev:
Spu skal være "ekte" mono pu'er.

??
I grunnen morsomt at SPU har "ekte" mono, ettersom bokstavene opprinnelig sto for "Stereo PickUp" ;)

Men anakronismen til tross: SPU finnes i monoutgave. DL 102 er såvidt jeg vet en ekte mono pickup, i alle fall internt med en enkel spole. Stereopickuper har som kjent to.

En mulighet for avspilling i mono er å seriekoble høyre og venstre kanal fra pickupen.

Problemet med stereopickuper kan være at høyre og venstre kanal til en viss grad kan utfase hverandre når en monoplate spilles.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Ja denon 102 er kanskje mono i viklingene, men jeg mener å ha lest at nålen har stereo størrelse - for what it's worth? ???

Det er visst noe med at monoskiver har andre riller, og at en mono pu a la 102 dermed skulle gjengi feil. Antakelig noe med nivå som gjengis også - eller...
Noen?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
tRMD skrev:
Ja denon 102 er kanskje mono i viklingene, men jeg mener å ha lest at nålen har stereo størrelse - for what it's worth? ???

Det er visst noe med at monoskiver har andre riller, og at en mono pu a la 102 dermed skulle gjengi feil. Antakelig noe med nivå som gjengis også - eller...
Noen?
At det er stor forskjell mellom 78-riller og lp-riller er forståelig, men at nålespissen skal ha så mye å si for om det er mono eller stereo, den klarer jeg ikke helt å ta :-\ DL102 har konisk nål, noe jeg går ut fra egner seg for de aller fleste monoplatene. Men nålen er sannsynligvis for liten for avspilling av stenkaker.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Modern stereo records have use a groove that is about 18µm, earlier mono microgroove records however had a groove width of around 25µm (usually slightly more than this or up-to 28µm), the difference is small enough to mean that you can usually play a mono LP with a modern stylus but for optimal results it's best to have a stylus especially cut for mono lp's and a true mono pickup (not rewired or a plain stereo pickup) and indeed a few companies make such pickups and stylii. Ortofon has the OM 10 Super repackaged with a 25µm stylus for the playback of mono LP's as the OM D25M, note that this is still a stereo cart and that this stylus is available separatly and will fit all OM, OM Super, OMP, TM and Concorde type pickups from the company. There are also SPU variants for this purpose and those are true mono pickups, namely the SPU Mono A, the SPU Mono GM, the slightly cheaper Classic SPU Mono CG25Di and the Classic SPU Mono CA25Di. Audio Technica has the AT-Mono 3/LP, it's a variant of the AT-33 like the 3/SP but has a full frequency range. Lyra offers the Helicon Mono MC pickup with a stylus for Mono LP's, it's a true mono unit and My Sonic Lab has the My Sonic Lab Eminent Solo which is a true mono MC unit as well. Expert Stylus has 25µ stylii that can be glued onto any cart (I belive they have variants for used with worn mono LP's as well). Note that while Grado offers at the least 2 mono pickups these use 10µm stylii and are thus usable with mono records but not optimal like the pickups here above, these are also not true mono pickups but rather stereo models wired in series.
Det mener mannen - for det er vel en han - som har audiotools siden.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Så ikke at han nevnte DL 102 noen steder, men jeg vet som sagt ikke noe om hva slags dimensjon det er på nåla der. DL 102 har kun to pinner for signal ut.

Det kan godt være at en 25µ nål passer bedre til avspilling av mono lp-er, men hvis 10µ passer i en 18µm rille, høres det jo litt stort ut med en 25µ nål i en 28µm rille. Her er det vel bare å prøve seg fram?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Parelius skrev:
Det er sikkert lurt å lese dette, fra Jonathan Carr (Designer av Lyra PU). (Kortversjon; nåletype kan ha en innvirkning, antall spoler er ikke et problem etc)
Hva mener han her da?

Incidentally, the biggest culprit for the mediocre sound heard when playing mono recordings with a cartridge designed for stereo LPs is not the stylus shape, but the coil orientation/configuration. Yes, a stylus designed with shallow groove bottoms and lots of accumulated gunk in mind will work better than a stylus designed only for crisp-bottomed grooves in pristine condition, but the difference between a horizontal-only mono generator as compared to a stereo generator (or even a stereo generator strapped for mono compatibility) is much greater.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Han skriver jo at forskjellene mellom en ren monopickup og en stereopickup brukt til avspilling av mono er mye større enn forskjellene man oppnår mellom forskjellige stifter.. såvidt jeg skjønner det.
 
P

Parelius

Gjest
Glem nå heller ikke ut hva som ellers sies. F. eks.:

The most important thing for a mono cartridge is to have a purely horizontal-sensing signal coil system.

Re the stylus shape, pherical is easiest to set up and most forgiving (which can make it the preferred choice in a turntable setup that isn't properly dialled-in), but has the smallest performance potential. A line-contact requires more attention to setup than the spherical to make sound nice, but offers greater performance potential. Up to this point, the considerations for mono and stereo playback stylus shapes are the same.

However, when the bulk of the records to be played back are known to be vintage (and of second-hand origin), how the stylus deals with groove damage and grime is also important. This suggests a somewhat larger major-radius line-contact stylus that contacts more of the groove wall (OTOH, this will be more demanding of proper set-up than a smaller major-radius line-contact stylus).

Also, although mono LPs and stereo LPs both use a 45degree/45degree groove, there is a greater likelihood on vintage mono LPs for groove bottoms that are shallow and/or dirty. A narrow-radius line-contact stylus that reaches too deep is more apt to bottom out and/or dredge up copius amounts of junk. However, modern mono LP repressings appear to have the same groove bottom structure as modern stereo LPs (and won't contain decades of silt), so the issue of groove-bottom condition and how it affects the stylus shape is less important.

In summary, if you have the option of having different stylus shapes fitted, consider where you want to be regarding ease-of-setup vs. maximum performance potential.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Da forstår vi det helt likt, jeg trodde vel kanskje muligens først du mente at han mente det motsatte :-[ ;D
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Uten at jeg skal si det alt for sikkert, er Lyra Helikon Mono og Dynavektors ditto internt koblet enten i serie eller parallellt slik at spolene jobber med hverandre som en spole ville gjort. En monoplate er modulert for en horisontalbevegelse av stiften, mens en stereoplate er modulert for to bevegelsesretninger, henholdsvis 45 og 135 grader. For at en pickup med to spoler skal kunne spille av en monoplate riktig, må spolene jobbe sammen slik at signalet ikke fases ut. Stemmer dette, skal en kunne oppnå det samme ved å seriekoble spolene i pickupen med en strap fra venstre til høyre kanal, og bruke bare to i stedet for fire ledere fra pickupen. Metoden betinger at man har monoknapp på forforsterkeren ;)
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har forstått det slik at det ikke er antall spoler som er det viktige, men innretningen på dem. Sålenge spolene er slik orientert at de bare "reagerer" på den horisontale bevegelse, så er det det beste. En stereomotor vil måtte utlikne ting i ettertid (også fra den vertikale bevegelse. Tanken er et det er bedre å ikke få inne noe i utgangspunktet, enn å utlikne i ettertid.

Helikon - og Dynaen vil jeg anta - har begge en monomotor (spoler som bare reagerer på den horisontale bevegelsen).
 
P

Parelius

Gjest
Fra Carr igjen, siden han vet noe om dette, i motsetning til meg:

Is it OK if I use your post to clear up a few misconceptions that are repeated frequently (too much so)? (IOW, I don't mean to single you out.) I'll also try to clarify some points that usually go unmentioned, or at best are left so hazy as to be useless. Here goes.

> A true mono cartridge, such as the line sold by Lyra, has two pole pieces rather than four. <

"Polepiece" means something completely different depending on whether you are thinking of an MM-type cartridge or an MC. In an MM, the polepieces are the core of the signal coils, both of which are immovable, and the part that moves together with the stylus-cantilever is the magnet. In an MC, the parts that move together with the stylus-cantilever are the signal coils and coil core. The polepieces of an MC are parts that transport the magnetic field of the magnet to a location where said magnetic field will be most effective in enabling the signal coils to convert physical motion into electrical signal. Both magnet and polepieces of an MC are immovable.

The Lyra mono cartridges are MCs, and hence what they use to generate electrical signal are two _coils_ (that move together with the stylus-cantilever).

But the key is not the "two coils", but their _orientation_. For instance, the Audio-Technica stereo MC designs also have only two coils, but these are oriented so that modulation of the LP groove in both vertical and horizontal axes will result in electrical output. With the Lyra mono carts, OTOH, the two signal coils are oriented so that they are only capable of converting horizontal groove modulations into electrical signal output. Now the reason for the two coils in the Lyra mono carts is that this makes for easier and better integration into a stereo audio system - not because it is necessary for mono playback. For a pure mono playback system, a single signal coil (again oriented so that horizontal modulation only of the LP groove will result in electrical output) is fine. I believe that the Denon DL-102 is of this category.

OTOH, in both the stereo and mono Lyra cartridges (with the sole exception of the Olympos), there are no polepieces, as IME polepieces are a hindrance to overall linearity rather than an asset. In the early days of Lyra, polepieces were used for all of the cartridges, but now the only time that I will use polepieces is if the magnet absolutely needs it (for example, alnico or platinium-iron).

> They also have a stylus shape more suited to older mono records.

This deserves some clarification. Because a narrower stylus (in the sense of contact width relative to the groove) rides deeper in the groove, it will have a greater tendancy to make contact with dirt and other obstructions at the bottom of the groove, and frequently it will be noisier with older LPs as a result.

OTOH, a narrower stylus that rides closer to the bottom of the LP groove matters less for reproduction fidelity (even on pristine LPs) than a stylus that has a relatively long vertical contact patch with the groove, IME.

Again IME, it is possible to have a stylus shape that works well with both stereo and mono LPs. We used to primarily use the Ogura PA stylus shape, but while this shape worked fine on new LPs and LPs that were clean and in good condition, it didn't necessarily perform so gracefully with older and more banged-up LPs. The answer was to design a new stylus shape that rode higher in the LP groove (away from the grunge and obstructions at the bottom of the groove) but had a long vertical contact patch. This gave better reproduction of monos and older LPs, but interestingly also gave improved results with newer stereo LPs. As a result, this stylus shape is what we have standardized on for all of nearly our present cartridge designs, both stereo and mono.

The only exception is the Dorian, which uses a microridge stylus, because among the existing non-custom (i.e., less costly) stylus shapes that we tried, this also proved to be a decent performer with monos as well as stereo LPs. Again, both stereo and mono versions of the Dorian use the same version of the microridge (also called MR, microline, ML, or whatever companies other than Namiki - the original inventor - choose to call it).

If someone wanted to make a new high-quality mono cartridge without incurring the development cycle (cost, time, effort) of a custom stylus shape, I'd recommend the microridge.

 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Det er riktig det han skriver, da en ren vertikal bevegelse ikke vil gi utslag på utgangen, men alt mellom vertikal og horisontal bevegelse vil jo gi mer eller mindre utslag ;) Det var det jeg mente med at det skal godt gjøres å isolere den rene horisontale bevegelsen og bare tappe ut den ...

Vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket ;)
 
P

Parelius

Gjest
Trond Kjetil skrev:
Det er riktig det han skriver, da en ren vertikal bevegelse ikke vil gi utslag på utgangen, men alt mellom vertikal og horisontal bevegelse vil jo gi mer eller mindre utslag ;) Det var det jeg mente med at det skal godt gjøres å isolere den rene horisontale bevegelsen og bare tappe ut den ...

Vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket ;)
Det tror ikke jeg heller.

Men poenget er vel at spolens innretning/orientering kan gjøres slik at den bare "reagerer" på den horisontale bevegelse. At nålefanens gang kan være obskur, er nok så. Er den litt sånn skjev, så vil det likevel bare være den horisontale forflytning (i den skjeve bevegelse) som generer elektrisk signal. Det er nå slik jeg forstår det, i det minste.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Uansett så vil det ha den fordel at riper som resulterer i en ren horisontal bevegelse ikke vil generere signal, og derfor ikke være spesielt hørbare... i teorien iallfall.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
HAR JURYEN KOMMET TIL EN KONKLUSJON? ;D

Bør vi alle skaffe oss MONO pick uper i løpet av neste plateside?

Og er det noen som vil dele de Monomane erfaringene sine - om noen har noen?
Toonz?

tRMD
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Kjøp en DL-102 - koster som sagt under 1000-lappen. Og så prøver du den. Hvis du av en eller annen årsak ikke liker den, er jeg sikker på at du kan selge den i løpet av få timer uten noe stort tap. Bare husk å bruke en tung arm - Thomas Schick armen du har bestilt er perfekt.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Tror nesten jeg får gjøre det.
Hvor får du den forresten til under 1000 ???

Min ZU 103 får forresten juling av en MC10 super. Her må det kanskje tyngre arm til?
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Tja si det....

basert på den enes legende status, og den andres forbrukervare status...
 
P

Parelius

Gjest
ErosLoveking skrev:
Dårlig gjort!!
Hvilke inntrykk sitter du med Parelius? Er det verdt det?
Skulle ønske jeg var i stand til å gi deg skikkelig tilbakemelding her, men det kan jeg ikke. Jeg har bare ikke gjort noen skikkelig sammenlikning. Hva jeg kan si, er at jeg umiddelbart fant en større tilstedeværelse av musikken med Helikon enn med Dynaen. Meningen var å se litt mer inn i dette, men en er avhengig av to armrør for å få dette til. Jeg hadde håpet på å få to armrør til 10.5i armen, men jeg har fremdeles bare ett. Skal jeg ut av det jeg har lest av andres erfaringer si noe, så at en billig monosak er bedre enn en dyr stereosak, når en spiller monoplater.

Jeg lover å komme tilbake til dette så snart jeg har to armrør til 10.5i armen (eller får satt opp 9" armen i en annen spiller).

Om det er verdt det, ut fra min rent lyriske umiddelbarhet? Ingenting er verdt det når det gjelder slike PU-er, såfremt en har hodet kaldt. De er alle som én uhyrlig overpriset. Men ett område for irrasjonalitet bør ethvert menneske ha, og siden kjærligheten unnslapp meg, satser jeg på PU-er.
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Hvis du søker etter dl-102 på ebay.com så får du tre treff fra butikker i Japan som selger dl-102. Den laveste prisen er 146.99 usd.
 
Topp Bunn