Aldri i livet. Har bare noen få mono-plater i tillegg til Beatles boksen. Da skaffer jeg heller stereo boksen. Regner med at den holder samme høye kvalitet som mono boksen.En god grunn til en spiller til
Er jo mikset helt forskjellig disse to, jeg foretrekke ofte mono istedet for stereo miks der instrumenter bare er i en kanal. ( f.eks bass i høyre og trommer i venstre)Det var det jeg fryktet. Skulle ha sjekket dette før jeg kjøpte mono-boksen med The Beatles for noen år siden. Kan heller ikke huske at jeg så noen innvendinger mot bruk av stereo pick up den gangen.
However, Tubular Bells pokes fun at this by having the following text printed on the bottom of the reverse of the LP.This stereo record can be played on mono reproducers provided either a compatible or stereo cartridge wired for mono is fitted. Recent equipment may already be fitted with a suitable cartridge. If in doubt consult your dealer.
This stereo record cannot be played on old tin boxes no matter what they are fitted with. If you are in possession of such equipment please hand it into the nearest police station.
Det er veldig mye bedre med mono pickup, ja.Er det bedre med mono pickup til mono plater for best mulig lyd? Eller får man fullt utbytte også med stereo pickup?
Har du boksen selv? Har du da kanskje også sammenlignet noen av platene med stereo utgavene, avspilt med stereo pickup?Vel ...det fungerer med stereo pu på monos,
men den boksen med The Beatles i mono, er absolutt gull! Forutsatt at det blir lyttet over ekte monolinje, den absolutt største gevinsten ved ekte "mono playback" i form av duo oppsett(høyttalere), er dynamikk, dynamikk og atter dynamikk, det er uhyggelig gøy!
Originale monoplater fra "The Golden Era" har i tillegg til dynamikk, en form for "presence", som i litterære kretser blir forstått som "magisk realisme":
Nok en gang forutsatt at utstyret det opereres med har nok kapasitet til den utfordringen en slik opplevelse krever.
Dobbelt mono er det nye "stereo"!!
BANG!
Ja, seff, og når det gjelder de tidlige, så kalte"Silver Beatles" innspillingene, er det ikke noe å diskutere, mono er helt ekstremt overlegent! Det samme forhold gjelder og andre produksjoner fra samme periode. Det er det viktig å huske at de på den tiden originalt ble produsert for mono, fordi stereo som kosept ikke var fullt ut etablert som standard for produksjon. Det betyr at den miksen som ble produsert med musikerne som regel var mono og derfor er den ekte miksen av produksjonen, i etterkant lekte teknikerne seg med å teste ut stereomikser som ofte låter ganske "strange, med ekstrem panorering og spaital stereo.Har du boksen selv? Har du da kanskje også sammenlignet noen av platene med stereo utgavene, avspilt med stereo pickup?
Er en grunn til at de brukte mye kortere tid på stereoboksen enn monoboksen. Her skulle alt klaffe med monoboksen. Sjekk også prisene på Discogs i forhold til hva de går for på markedet. Har selv monoboksen i usprettet utgave.Aldri i livet. Har bare noen få mono-plater i tillegg til Beatles boksen. Da skaffer jeg heller stereo boksen. Regner med at den holder samme høye kvalitet som mono boksen.
Har den selv i 1967 Uk plum red mono, men vet at den også kom ut i stereo. Hvordan dette foregikk under innspilling vet jeg ikke dessverreVanilla Fudge sin første (og beste) fra 67 kom i 2020 som mono utgave.
Er det noen som har kjennskap til om den var innspilt i stereo eller mono?
Hadde en stund AT33 mono. Den er grei, men skal man ha en del mono-skiver så finnes det opplagt bedre alternativer. Ville dessuten gått for en mono-pu på en arm som lett lar deg bytte headshell, så kan man ha en for stereo og en for mono.Aldri i livet. Har bare noen få mono-plater i tillegg til Beatles boksen. Da skaffer jeg heller stereo boksen. Regner med at den holder samme høye kvalitet som mono boksen.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men dersom et oppsett med kun en høyttaler, må den nok være av røslig størrelse for å gi nok spredning og kontentum for å skape illusjon av rom.Eller enda bedre, dedikert anlegg med en høyttaler.
Når dere spiller monoplater kobler dere bort den ene høyttaleren eller spiller dere over stereoanlegget?
Hvorfor ikke 4?eller ennå bedre; 2 armer, en for mono og en for stereo