mono pickuparm

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
tenker på å addere en mono-tonearm (med en denon mono-pickup, evt en spu mono) til min garrard 301.

Noen som har forslag til hordan dette gjøres? Ny tonearm med rewiring? Ortofon? hvor vintage går det an å gå uten å ødelegge lydkvalitet?

Har noen en å selge? i så fall, send pm.

Ellers mottas alle råd og forslag med takk!

EDIT:

Dæven! Jeg ble kastet ut fra vintage-forum - de er kanskje mer opptatt av sveivegrammofoner der ;D

Men ok da; noen monofile her i denne avdelingen?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
125
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Obligatorisk lesing:
http://members.myactv.net/~je205d/mono.htm

Joseph Esmilla er veldig fan av Velvet Touch og andre liknende profesjonelle viscous damped tonearmer. Jeg lurer på om ikke Sakuma også bruker samme arm med DL-102.

Når det gjelder DL-102, så er egentlig diameteren på nåla litt for liten for gamle mono-plater. 102 er jo laget for å spille stereoplater i mono. Til gamle plater skal du ha 25µm nål, slik som på Ortofon CG25 og SPU mono

Når det gjelder rewiring, så mener jeg det ikke skal være noe problem.
DL-102 har to ekstra lange pinner, slik at du monterer alle fire pickup-ledningene på de to pinnene. Høyre og venstre på samme pinne, osv.
Jeg mener Ortofon CG25, og Ortofon SPU mono har ordinær SME-kobling med 4 pinner.
Når det gjelder valg av Ortofon, så er CG25 og CG65(78-plater) en nærmest tro kopi av de gamle Fonofilm ortofon monopickuper. Disse har ikke vertikal komplianse, og er altså ikke mulig å bruke på stereoplater.
Ortofon Mono har derimot vertikal komplianse, og kan følgelig brukes på stereoplater. Den har riktignok 25µm nål tilpasset gamle monoplater.

Angående arm: DL-102 liker seg nok best i tunge armer.
SPU mono og CG25 liker nok også best tunge armer.
Hva med en SME 3012, en gammel Ortofon http://hifilit.com/hifilit/Ortofon/ortofon.htm, en FR-64/66, AT ATP-12T eller en Velvet Touch el.l

Lykke til :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
...tusen takk for flott svar! Her sto simpelthen alt jeg trengte å vite!

Siden de monoplatene jeg har tenkt å spille, stort sett er fra før 1960, forstår jeg at en mono spu er tingen.

Så da er det bare å starte jakten.

(Hvis noen vet om en som har en brukbar arm til salgs må dere gjerne gi meg et hint :D )

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
125
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig å kunne hjelpe!

Her er en diskusjon angående SPU mono og CG25:
http://www.goodsoundclub.com/Forums/PrintPost.aspx?PostID=7520

Er litt usikker på om du ville ha muligheten til å spille stereoplater i mono? I så fall er det kun SPU mono som gjelder.
Om du bare skal spille monoplater med den, ville jeg nok valgt CG25...
Begge har forøvrig 25µm nål.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
jeg skal kun spille monoplater, og kommer til å kjøre to armer; en AT 16p med SPU Gold, som jeg bruker i dag og en ny monoarm (en gammel Ortofon 12 eller 16-tommer kanskje) med mono-spu. Da kan jeg kjøre den gjennom MM inngangen på preampen, og kan skifte mellom pickupene på fjernkontrollen, i stedet for å skifte pickup, fikle med ledninger, gramvekt osv.

Så da blir det nok en CG25!

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
0
Etter en seanse hos EMT på München messen for to år siden ble jeg klar over gamle monoopptaks fortreffelighet, men også problemene forbundet med plater innspilt før standarden med riaa kurven ble satt. EMTs forforsterker med step up og justering for koreksjon av gamle kurver var en skjellsettende opplevelse. Gjenngitt over riaa standard hørtes mange av innspillingene grøtete og lite detaljerte ut, men med riktig koreksjon ble det ett helt nytt liv i innspillingene, selvfølgelig er denne forforsterkeren vanvittig dyr og jeg vet ikke om det finnes gode og billigere alternativer der ute, men ville alikevel legge inn en liten heads up.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
...takk for super link Lars!

Sikler litt på en sånn ja!

Men da blir det nok den som får bære stereo-SPU-en.

;D

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Jeg hørte armen til Thomas i Berlin forrige helg og kan bekrefte at den låter veldig bra. I tillegg er jo prisen et stort pluss. Du må derimot belage deg på litt ventetid.

Topp Bunn