Forsterkere Monoblokker basert på Hypex Ncore eller Purify - Hvilke alternativer finnes?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.894
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er veldig fornøyd med dagens oppsett, og vil på kort sikt ikke gjøre noen endringer der.
På lengre sikt kan jeg se for meg å få inn et par monoblokker, enten ved å koble disse til pre-out på den integrerte forsterkeren jeg har i dag, eller ta ut den integrerte forsterkeren og koble direkte til DACen min og styre volum derfra, eller at det kommer inn en heftigere streamer/pre-kombo hvor blokkene kobles direkte til her.

Jeg har kikket litt rundt og så vidt jeg kan se er det ikke voldsomt mye monoblokker å finne dersom man ønsker moduler fra Hypex Ncore eller Purify. Det ser heller ikke ut som dette er noe som er i bruk av ""kjente" hifi-produsenter, men stort sett mindre selskaper og butikker som driver med egenproduksjon.

Tenker da i edruelige prisklasser på inntil 15.000 pr monoblokk.
Jeg har foreløpig notert meg Nord Acoustics og Audiophonics, men vil anta at det finnes flere alternativer?

1730449269066.png

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
22.018
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Strekker du budsjettet ditt så har du Naim CI-NAP 101 500w monoforsterker.

IMG_1310.png

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.347
Sted
Sørlandet
Du har også de nye modulene fra ICEpower og du skal heller ikke glemme Pascal som feks Aavik benytter. Du kan kontakte Knedahl som bygger forsterkere på bestilling. Jeg mener han benytter ICEpower moduler i sine forsterkere.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.785
Nå har vel trådstarter etterspurt spesifikt monotrinn basert på Hypex nCore eller Purifi moduler. Og med et pristak. Et svært presist formulert spørsmål.

Begynte fort å sprike litt her. Men selvfølgelig polering av kjepphester skal man ikke kimse av, spesssielt på en fredda.

Ingen som har foreslått GaN baserte moduler ......? Kommer nok.

Kommer vel også snart et innlegg hvor rørforsterkere dras frem som hifiverdenens lys, og ditto klasse D sin "umusikalske livløshet" påpekes. Det ligger en tråd på Diy audio som omhandler (skal) evt. lydmessige forskjeller mellom Hypex Nilai og siste generasjon Purifi. Den havnet langt utpå viddene ganske raskt.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.353
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Veldig glad i mine Apollon NCMP130, som var de minste monoblokkene fra Apollon Audio da jeg handlet, basert på Hypex NCore NC250MP. Dagens line-up er endret, men har sikkert ikke blitt dårligere eller eller fått dårligere pris vs. ytelse ratio.

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
168
Sted
Norge
Av de mest åpenbare alternativene er flesteparten nevnt allerede (lister de her som en oppsamling):
  • Apollon
  • Audiophonics (merk at de er først og fremst en nettbutikk. Jeg mistenker at de har begynt å sette sammen egne forsterkere fordi det er lettjente penger, og kvaliteten er kanskje varierende selv om det er vanskelig å gjøre det veldig feil med utgangspunkt i hypex eller purifi. Har sett på andre forum historier om folk som har opplevd trøbbel og dårlig service)
  • Nord Acoustics
  • Rouge
  • boXem
Jeg tror alle disse er europeiske, men vi har også noen fra andre steder:

Utenfor både spesifikasjon og budsjett, men verdt å nevne er norske Vera Audio som får strålende omtaler.

Av de mer "mainstream" merkene vet jeg bare om NAD og Marantz som bruker Hypex eller Purifi i noen av toppmodellene, men de tror jeg er utenfor budsjettet (og er ikke monoblokker). Dessuten Trinnov hvis du har tenkt å kjøpe forsterker som alternativ til en bil...

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.785
Byggesettene som er tilgjengelig krever ingen teknisk kunskap, — kun litt enkelt verktøy. Selve bygget er paint by numbers https://www.diyclassd.com/products/diy-amplifier-kits/nilai500diy-500w-mono-power-amplifier-kit
Du sparer kun €90 (10%) pr trinn ved å skru sjøl ift ferdigbygg av Hypex Nilai monotrinn. Nå var det vel heller ikke byggesett trådstarter var ute etter. Det er for øvrig eksakt samme kabinett som leveres på begge alternativene.

Order Hypex Nilai Mono Amplifier | Nilai® | Powered by Hypex - SoundImports

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.785
  • atm (Spania) med Korg Nutube-basert triode rørbuffer. (ikke spør..)
Ser at firmaet kaller klasse D- forsterkerne for digitale. (Det er jo nonsens, de er analoge). Og at de gjør dem analoge med Korg Nutube (dobbeltnonsens), Det dette rørbuffertrinnet gjør er å tilføre forvrengning til et nærmest forvrengningsfritt forsterkertrinn.

Myntet på evt kunder som er sterkt rammet av audiofili - eller flavour of the day.

Ekte audiophoolerysjargong her :

1730469277085.png

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.417
Torget vurderinger
1
Det dette rørbuffertrinnet gjør er å tilføre forvrengning til et nærmest forvrengningsfritt forsterkertrinn.
Bare et lite tillegg på den:
Forøvrig akkurat det samme PSaudio driver med, for å også muligens oppnå høyere total gain på ampen.

Nad sine stereo effekt amper kan kjøres i bridge, ihvertfall endel av de.

Men, hvorfor så mye fokus på monoblokker? Crosstalk er ikke noe man legger merke til på nyere stereo enheter, det foregår nok mer crosstalk internt i pre enn man får ut på effekt blokkene uansett. Sikkert et viktig punkt på 80-90 tallet og tidligere med rør amper, men elektronikken er blitt bedre heldigvis..

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.894
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Men, hvorfor så mye fokus på monoblokker? Crosstalk er ikke noe man legger merke til på nyere stereo enheter, det foregår nok mer crosstalk internt i pre enn man får ut på effekt blokkene uansett. Sikkert et viktig punkt på 80-90 tallet og tidligere med rør amper, men elektronikken er blitt bedre heldigvis..
Det MÅ jo egentlig ikke være monoblokker, men grunnen til at jeg i utgangspunktet tenkte det var at jeg har lest at ytelsen til Klasse D-moduler i stor grad avhenger av strømforsyningen. Derfor var tanken at hvis hver modul har hver sin strømforsyning med hvert sitt strøminntak så ville det være en optimal måte å gjøre det på.

Jeg tror heller ikke at crosstalk er noe stort problem i dag. Egentlig er jeg så fornøyd med hvordan ting spiller, så hvis jeg skal ta kostnaden på å gjøre endringer - så bør det være noe hvor man slipper å synse på om det er en ørliten forskjell 🙂

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.057
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tror det svært fort kan bli overkill om man ikke har ekstremt gode høyttalere og stjerneakustikk i lytterommet. Ville vært mer opptatt av om det er nok effekt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.417
Torget vurderinger
1
Det MÅ jo egentlig ikke være monoblokker, men grunnen til at jeg i utgangspunktet tenkte det var at jeg har lest at ytelsen til Klasse D-moduler i stor grad avhenger av strømforsyningen. Derfor var tanken at hvis hver modul har hver sin strømforsyning med hvert sitt strøminntak så ville det være en optimal måte å gjøre det på.
Klasse D kan ha begrensning i strømtrekk implementert, derfor kan man ofte se at de er oppgitt med lik effekt på både 4 og 8 Ohm. Noen moduler er stereo men kan også kjøres i bridge enkelt, for mer effekt og typ monoblokk.

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Antall liker
373
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Ser at firmaet kaller klasse D- forsterkerne for digitale. (Det er jo nonsens, de er analoge). Og at de gjør dem analoge med Korg Nutube (dobbeltnonsens), Det dette rørbuffertrinnet gjør er å tilføre forvrengning til et nærmest forvrengningsfritt forsterkertrinn.

Myntet på evt kunder som er sterkt rammet av audiofili - eller flavour of the day.

Ekte audiophoolerysjargong her :

Vis vedlegget 1070476
Det hadde hvert morro å teste dette ut, vil da teste en grei buffer fra Kina først, da den Korg bufferen koster litt?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten

Jeg tror heller ikke at crosstalk er noe stort problem i dag. Egentlig er jeg så fornøyd med hvordan ting spiller, så hvis jeg skal ta kostnaden på å gjøre endringer - så bør det være noe hvor man slipper å synse på om det er en ørliten forskjell 🙂
Nja, det er nå mere en haifai-myte at klasse D er så avhengig av strømforsyningen. -For alle forsterkere er avhengig av strømforsyningen.
Det er ikke noe skille der: Strømforsyning må stå i stil til hva den skal levere, det gjelder alt.

Men det er jo klart at siden en typisk SMPS i klasse D forsterker ikke veier så mye, så er det for mange helt umulig at den kan være bra. 😉

• Liker
Reaksjoner: KMR

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.894
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nei får se, er praktisk å ha begge kanaler i ett kabinett også. Da finnes det jo en den ekstra alternativer også 👍🏻

Mye fint «der ute»..

IMG_5928.jpeg

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.785
Nja, det er nå mere en haifai-myte at klasse D er så avhengig av strømforsyningen. -For alle forsterkere er avhengig av strømforsyningen.
Det er ikke noe skille der: Strømforsyning må stå i stil til hva den skal levere, det gjelder alt.

Men det er jo klart at siden en typisk SMPS i klasse D forsterker ikke veier så mye, så er det for mange helt umulig at den kan være bra. 😉
Ja det er en svært utbredt myte i det audiofile univers. SMPS duger ikke, pinglete greier kan ikke levere nok "saft" osv. Det er ironamps som gjelder.

Som sedvanlig har Snickers - is dykket ned i også denne påstanden og på fortreffelig vis parkert den ettertrykkelig:

"Kjenner forøvrig det fortsatt blir spesielt å snakke om de "langt kraftigere lineære strømforsyningene". Da vet man fint lite om virkemåten til en SMPS. Begynner man å se på recharge/discharge-intervallene blir det temmelig tydelig hvorfor SMPS kan levere så insane mengder power.

Se for eksempel på Powersoft M-drive forsterkeren. Den kan levere 15kW, og klarer 5,5kW kontinuerlig med en vekt på 4,84kg inkl metallramme, DSP og strømforsyning. Den har en lagret energi på 520J, noe som er 90J mer enn McIntosh 2kW monoblokkene som har over 100kg strømforsyning. I tillegg fyller de opp denne banken raskere enn MC-ene. Det er rett ut sagt imponerende hva en skikkelig designet strømforsyning leverer i praksis."

Sist redigert:

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
538
Sted
Flekkerøy
Har handlet flere forsterkere fra Audiophonix og min erfaring er at de svarer raskt på engelsk, ordner raskt opp ved feil og er generelt hyggelige og seriøse. Kjøper gjerne fra de igjen, for eksempel står Hypex Nilai 500 DIY monoblokkene som en setter sammen selv høyt på lista mi.

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Antall liker
373
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Har handlet flere forsterkere fra Audiophonix og min erfaring er at de svarer raskt på engelsk, ordner raskt opp ved feil og er generelt hyggelige og seriøse. Kjøper gjerne fra de igjen, for eksempel står Hypex Nilai 500 DIY monoblokkene som en setter sammen selv høyt på lista mi.
Hva blir totalprisen på dette da?

Topp Bunn