Monoblokker med rør.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Denne forsterkeren består stort sett av ingenting, rent bortsett fra trafoer og rør. Det er på mange måter ønsket om å reinkarnere urforsterkeren som er motivet for å bygge noe slikt. Den har av den grunn fått navnet Lasarus. I dag er det faktisk mulig å bygge en forsterker med veldig bra tekniske data basert på dette oppsettet. Hemmeligheten ligger i rørvalg og bruk av første klasse trafoer.



Når det gjelder rør er disse EL84 i triodemodus som er en veldig linear kandidat for drivertrinnet. Jeg vet faktisk ikke om andre rør som greier å matche et sett EL34 i PP med hensyn på distorsjon og linearitet.
Utgangsrørene er en forfinet utgave av 300B, KR-Audios 842VHD, veldig lineare rør som greier et rimelig høyt anodetap. Det gjør også sitt til at jeg ønsker å kjøre denne konstruksjonen i klasse A, med de fordelene det måtte ha.
Utgangseffekt er beregnet til å være rundt 40 watt i klasse A og ca 65 watt i klasse AB. Nå må det også legges til at med det drivertrinnet jeg har lagt opp til så vil denne konstruksjonen også bevege seg inn i klasse AB2 og forhåpentligvis gi et godt headroom med tanke på effekt.
Trafoer ja. Alle trafoene er pro/custom-trafoer fra Sowter UK. De fleste har spesifisert til å ha en båndbredde på 60kHz eller mer, og totalt regner jeg med å lande på en effektbåndbredde opp mot 40kHz.
Legg også merke til at drivertrinnet kjøres uten avkoblingskondensator, Mullard anbefalte det med hensyn på distorsjon (når det gjelder klasse A) i en av sine publikasjoner fra 50-tallet.
Når det gjelder nettdelen er denne basert på rørlikerettere, 4 stk 6D22S for å være nøyaktig.

Alle delene er bestilt, men siden det er noe leveringstid regner jeg ikke med å starte på dette før ut i neste år en gang. Det vil bli to monoblokker.

Jan E Veiset
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Du er helt utrolig Jan... :eek:
Søker stadig nye utfordringer og kretser.
Nå må du ikke glemme å spille noe musikk på dine tallrike konstruksjoner da. ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Hei BHO,
Det er alltid moro å drive med noe nytt...
Chassis skal etter planen se noe slik ut:

Vi hadde tanker om å plassere hele saken ned i en mahogni-ramme, men det ble ikke slik. Når jeg sier "vi" så snakker jeg om meg selv og PhD Lloyd Peppard fra MAD.
Det er egentlig ikke sikkert noenting blir slikt som planlagt, vi får nå se, en gang ute i neste år.

Jan E Veiset
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
"Vi andre" følger spent med. ;)
Jeg er ikke særlig teknisk "med" når det gjelder elektronikk, men jeg lærer stadig litt.
Du imponerer meg stadig vekk med dine kunnskaper og evner til å forklare.
Stå på Jan....du er en berikelse på dette forum, og husk på at jeg gjerne lytter på dine konstruksjoner. ;)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Wow! det begynner å bli en formidabel kolleksjon :)
... og alle prosjekter med forskjellig innfallsvinkel. Fellestrekk er vel fravær av billige kompromisser, og rikelig power. ;D

Ser du har valgt balansert hele veien. Ikke invitasjon til mye 2 harmonsiske her?
Det besnærende enkle skjemaet blir vel itt mere komplisert når du får lagt til bias kretsene for utgangsrørene :D

SveinB
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Ser du har valgt balansert hele veien. Ikke invitasjon til mye 2 harmonsiske her?
Det besnærende enkle skjemaet blir vel itt mere komplisert når du får lagt til bias kretsene for utgangsrørene :D
Bias nettverket er ikke veldig komplisert. Egentlig hadde det vært nok med en avkoblet katodemotstand per rør, men du vet, teknikere ønsker alltid noe å skru og måle på så derfor har jeg satt inn trimpot og biasmeter. Jeg regner med at 842 rørene vil være produsert med små marginer, og det er som sagt sikkert ikke nødvendig. Men jeg har noen russiske uA meter liggende, og fristelsen til å bruke dem blir for stor...



Annenharmoniske blir effektivt undertrykt i et slikt oppsett ja, og det kan kanskje være en grunn til bekymring. Jeg regner med at denne forsterkeren får en litt annen lydsignatur enn f eks den siste jeg bygget, som var single ended.

Det som blir litt spennende er å se hva som skjer når utgangstrinnet går inn i klasse AB2. Drivertrinnet leverer under normal drift ikke mer enn rundt hundre milliwatt, men det har ressurser til å gi opp mot 5 watt, så avhengig av karakteristikken til 842 i klasse 2 skal det bli moro å se hvordan ting oppfører seg. Jeg regner med at dette vil gi en veldig soft klipping og at forsterkeren vil gi inntrykk av å være større enn den er, men dette er for øyeblikket litt tipping.

Jan E Veiset
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
Gleder meg til å se fortsettelsen her.Vurderer sterkt å begynne på noe lignende selv,kanskje noe ala dette : http://www.nutshellhifi.com/triode2.html  
Den er i prinsippet veldig lik, med ett ekstra gaintrinn. Siden preampen min greier å levere +26dB over linjenivå, hadde jeg ikke behov for å så mye gain, og spanderte litt mer på utgangstrinnet som jeg kjører som PPP.

Jan E Veiset
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Du sier dette er realiserbart med førsteklasses komponenter, Jan. Det er jo besnærende å spørre: Hvor mye kommer delene på, sånn ca?
 
Topp Bunn