Da var høyttalerne på plass og jeg må vel si at finishen er minst like god som på hvilke som helst masseproduserte høyttalere. De er rett og slett svært pene. Kona er enig og fornøyd. Jeg var litt engstelig etter å ha lest litt om at finishen ikke var like god som mere kjente merker. Det at det er tøy over hele høyttaleren gir de et mykere utseende enn andre høyttalere og i sort stoff med sort metallbøyle passer de veldig godt inn i vår stue der det går i hvite vegger, eikegulv og sorte møbler. (Jeg kommer med noen bilder senere)
Så var det lyden, de er nok ikke helt ferdig spilt inn enda men jeg har allerede hørt litt på de, og det som er helt åpenbart er at det er svært god timing som sikkert er nevnt hundre ganger før men som er en veldig viktig ting for meg og en av grunnene til at jeg ville kjøpe MonoPulse uten å ha lyttet til de før. Jeg er vant med store horn og PMC FB1+ og MonoPulsene har samme snert, tight bass og timing som jeg har blitt vant med å savne så fort den ikke er der. Jeg har spilt på et satellitt + sub system som ikke har hatt dette nå i 2 år. Og jeg blir like overrasket hver gang jeg hører høyttalere som ikke formidler dette og hvor merkelig jeg syns det er at produsenter ikke vektlegger timing og "rytme" i høyttalerne sine. Men MonoPulse har dette på plass fra første stund og selv om de ikke er helt innspilt enda så hørte jeg dette fra første gang jeg koblet de til. Jeg spiller en god del jazz og der er dette helt åpenbart, bare sjekk JACQUES LOUSSIER TRIO - BAROQUE FAVORITES (Telarc CD 83516) eller Nina Simone - Jazz As Played In An Exclusive Side Street Club der man har lange pianoløp på klassiske temaer men i jazz versjoner. Eller Dave Brubeck - Dave Digs Disney for eksempel.
Mellomtonen er veldig bra men jeg tror at den kommer litt mere frem når de er ferdig innspilt. Det er god "nerve" og kropp i både mannstemmer og kvinnestemmer og man får med alle små detaljer som smatting og andre "munnlyder" som mange kanskje helst ikke ville hatt med eller hørt men jeg setter pris på at alt er på plass
Det er ikke problemer med SSS lyder i diskanten som jeg er veldig glad for da jeg er litt var for overdreven SSS fokus i diskant.
En annen ting som også er svært artig er at de små tassene spiller svært tight og dyp bass, Jeg liker at høyttalere klarer å formidle både mellombassen som man kjenner i brystkassa og dypbass som får buksebena til å "flagre", og til å være såpass slanke og små så gjør Model S veldig mye riktig for meg i min stue. Det er veldig god og balansert bass. De spiller ikke like mye dypbass som PMC'ene men PMC'ene har transmisjonslinen å takke for sin dypbass og det er vel litt urettferdig å sammenligne og siden de koster 3 ganger så mye. Men Model S spiller veldig bra bass og dypbassen er der så lenge innspillingene har det. Høyttalerne formidler det som er på innspillingen så det gjør også at de ikke legger til bass hvis ikke det er der i utgangspunktet. Dette gjør også at Model S spiller bra dynamisk og plater som er spillt inn på lavt volum og ikke "skrudd opp" i mastering forblir med lavt volum på slik at man må stille litt på volumet på forsterkeren når man går fra en moderne innspilling til en eldre.
Jeg mener også at timingen og hastigheten gjør at de oppleves som "stille" når de skal være stille og rolige. De blir ikke rotete og mister kontrollen, de holder denne kontrollen opp på fest nivå der ungene begynner å klage
Og dette med relativt beskjeden forsterkraft i Rega Mira 3. Det gir mindre problemer med lyttetretthet i min stue og jeg kan sitte å lytte lenger på høyt volum. De oppleves kontrollert men "kjappe" uten å være skrikete i diskanten. Dette er ikke myk lyd som i "varmt og koselig lydbilde" med mørk klang der man føler at detaljene for alltid er skult bak myke filt tepper og aldri kommer helt ut i rommet. Jeg opplever det som at jeg kan "ta og føle på" artisten og stemmen eller instrumentet som er helt ute i rommet og står midt på stuegulvet foran deg. Jeg mangler litt på plassering enda slik at jeg får til romfølelsen like bra som jeg ønsker. Det kan bli litt vanskelig i og med at dette er et stue anlegg og jeg har litt begrenset plass til bakvegg og sidevegg.
Så jeg kommer tilbake med mer info når jeg får spilt de helt inn og teste litt mere med plassering.
Men det som uansett er mine første tanker er at dette er latterlig billig for svært gode høyttalere. Jeg betalte vel rundt 8600,- ink mva og jeg vil si det er omtrent halv pris av hva man må normalt betale for denne lydkvaliteten. Og i tillegg så får man da normalt ikke raskheten og timingen som disse innehar, noe som forøvrig er mangelvare hos veldig mange av de etablerte produsentene. I tillegg så er Allan en fornøyelse å gjøre forretninger med, han har fulgt opp med info på mail under hele prosessen og alt har gått helt smertefritt.
Edited:
Kilden min er PC med optisk til Musical Fidelity V-DAC II
Jeg har byttet litt frem og tilbake fra Ipod med Apple dock og AAC filer i god kvalitet til V-DAC med FLAC og dette er høyttalere som profiterer bra på god kilde. Jeg hører digital støy på Ipod'en og begrensninger i både diskant og dypbass. Når jeg spiller på V-DAC er det en helt annen ro og kontroll i tillegg til at det strekker seg dypere og gir mere detaljer og "nerve"
Ian