Moralsk støtte søkes snarest!

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Det har blitt noen år med div utbyttinger, bomkjøp og røvekjøp, men har det siste året funnet "svaret".
"Svaret" for min del skulle viset seg å vere Spendor S100 (break_out sine tidligere ht) og Naim 82/HC/250 matet med vinyl gjennom stageline.
Flere spillere har vert innom deriblant thorens 160, rega P3, Lenco L75 "custom", dual 701 og nå en Linn Axis med Basik arm og adikt pu. Sistnevnte er den jeg synes har gitt meg mest av det jeg liker, men har sine svakheter. Har forstått det slik at denne basik armen er ganske kjip og at axisen kan prestere langt bedre med en bedre arm.

Det er vel ca her den moralske støtten så sårt trengs. Skal jeg oppgradere Axisen med en god arm eller fleske til med en LP12 som uansett er den spilleren som dukker opp oftest i mine våte Hi Fi drømmer?

En ny arm som Akito mkII dukker fra tid til annen opp brukt for rundt 4-5k mens en 12Lp av den kaliberen jeg ønsker blir fort 30.

Dukket nylig opp et tillbud på en lp12/ekos2/lingo2/benzlp/linto for 30k. Dette har holdt meg våken noen netter og noe må gjøres!
Hva tror dere folkens? Ett skritt av gangen, eller sjumilsstøvler?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Våte drømmer skal oppfylles. Flesk til, ellers vil du angre.

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
576
Torget vurderinger
46
Kjøp!! Min erfaring er at hvis du ikke gjør det vil det ligge og gnage i evigheter mens du bruker penger på utstyr du aldri blir helt fornøyd med.

Morten

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
scaniagutten skrev:
Kjøp!! Min erfaring er at hvis du ikke gjør det vil det ligge og gnage i evigheter mens du bruker penger på utstyr du aldri blir helt fornøyd med.

Morten
Til man til slutt ender opp med å kjøpe det likevel. Med den forskjell at man har brukt masse penger i mellomtiden.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Totalt sett blir det bare dyrere hvis du skal innom mange trinn på veien opp dit. Så det mest fornuftige er å kline til når du gjør noe. Ikke noe å lure på.

(15 sek for sent med den så jeg Lars_Erik)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Skulle gjerne hatt litt erfaringer rundt Axisen og nevnte Lp12 set up.
Hvor langt kan axis/stageline dras og til hvilken pris?
Litt tanker om prisen på Lp12èn kunne også vert artig. Skal også sies at denne spilleren befinner seg en 10 timer lang biltur unna. Hva våte drømmer angår er det jo ikke noe stas å drømme om Shakira og ende opp med Erna Solberg, så sånn sett er vell en LP12 noe mer realistisk ;)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
arnejustad skrev:
En ny arm som Akito mkII dukker fra tid til annen opp brukt for rundt 4-5k mens en 12Lp av den kaliberen jeg ønsker blir fort 30.
Får vel gå litt mot strømmen jeg da. Har du god og oversiktelig økonomi, få andre ressurskrevende interesser? Av det jeg har lest om LP12 her på sentralen, så kjøper du med LP12 et uendelig oppgraderingsprosjekt med våte drømmer i lange baner. Beholder du spilleren du har, med en oppgradert arm, så har du kanskje uttømt mulighetene noe mer - og kan lettere slå deg til ro med denne. Eller? Vel, kan du likevel ikke det så har du vel ikke tapt så veldig mye på å oppgradere den du har - gitt at det finnes et stort bruktmarked der ute for alt som smaker av Linn.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Tenker i samme baner. Vel, andre resurskrevende interesser er ikke mangelvare det heller. For 25k får man jo også kjøpt ett rimelig greit knippe plater, en ok bruktbil, eller en ett livsforbruk med sigaretter.
Men tilbake til problemet. Er LP12 oppsettet som er nevt ett så godt kjøp at det kan regnes som en god økonomisk investering? Og hvor god kan Axisen bli? Har kun lest litt på utenlandske forumer og føler ikke helt kredibiliteten alltid er like god. Er denne spilleren undervurdert eller er det en grunn til at de ikke blir nevnt så ofte?
Synes den har fint driv og tildels langt mer musikalsk enn de andre budsjett spilleren jeg har hørt. Åpenhet, nærvær, nerve og atmosfære er vel ting jeg savner fra axisen, men skyldes dette kun basik armen?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Skulle ønske jeg hadde Linn-erfaring, men det har jeg ikke. Vil bare komme med et tips, mens du venter på at de med Linn-erfaring dukker innom her: Skriv inn Axis i søkefeltet opp til høyre her på sentralen når du står i Vinylforumet. Kom opp flere nokså nye tråder om Axis da - også om arm til. Finnes ellers en jævlig lang LP12 tråd her som har gått over år....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
arnejustad skrev:
Det har blitt noen år med div utbyttinger, bomkjøp og røvekjøp, men har det siste året funnet "svaret".
"Svaret" for min del skulle viset seg å vere Spendor S100 (break_out sine tidligere ht) og Naim 82/HC/250 matet med vinyl gjennom stageline.
Flere spillere har vert innom deriblant thorens 160, rega P3, Lenco L75 "custom", dual 701 og nå en Linn Axis med Basik arm og adikt pu. Sistnevnte er den jeg synes har gitt meg mest av det jeg liker, men har sine svakheter. Har forstått det slik at denne basik armen er ganske kjip og at axisen kan prestere langt bedre med en bedre arm.

Det er vel ca her den moralske støtten så sårt trengs. Skal jeg oppgradere Axisen med en god arm eller fleske til med en LP12 som uansett er den spilleren som dukker opp oftest i mine våte Hi Fi drømmer?

Dukket nylig opp et tillbud på en lp12/ekos2/lingo2/benzlp/linto for 30k. Dette har holdt meg våken noen netter og noe må gjøres!
Akkurat den passusen tror jeg gjør svaret enkelt. Har du midlene, så trå til. Slik du fremstiller det, tror jeg du ikke blir helt fornøyd hvis du ikke gjør det. Dine tanker vil stadig gå til LP12. Og som scaniagutten og lars_erik sier, du havner der uansett, så cut the crap og gå for LP12 her og nå - da har du spart mange penger. Jeg snakker av egen dyrekjøpt erfaring. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmmm...

Ber man om moralsk støtte på hfs så får man gruppepress i stedet...

Gi gass! ;D

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Har sett dem. Jeg lurer vel egentlig på mye av det samme som Anfield i sin Axis tråd. Han får jo til svar at den blir god med akito, men ikke hvorvidt den er verdt det.

Cut the crap er derimot en setning jeg er veldig svak for ;)
Midler handler vel om prioriteringer. Jeg kjører f.eks en 91 mod volvo til 10k og kjøper gjerne klær på fretex eller loppis.
Kunne jeg brkt 30k uten å nøle hadde jeg selvsagt ikke bedt om moralsk støtte.
Noen mener jo også at LP12 bare er overpriset hype, og det du får er et liv med tweaking og psykiske utfordninger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Post Cirkus LP12 i god stand? Klin til på en slik om du vil fortsette å spille plater i årene fremover og kan forsvare det økonomisk. Husk å regne med gjensalgsverdi, noe som alltids vil være fordelaktig for en LP12. En Axis vil uansett arm bare være en blek skygge lydmessig. Jeg kjenner godt Axis med Akito 2, den er god til prisen men langt fra noen LP12. LP12 er også helt konge med Naim og denslags utstyr, helt konge.

Ikke bry deg om de som er negative til at Linn tilbyr vedvarende support og oppdateringsmuligheter; det er valgfritt og kun en fordel. Tenk heller hvor kjipt for de med like dyre spillere som ikke opplever Linn's nivå av fremtidssikring. Bry deg heller ikke om at det skal være så vanskelig å sette opp LP12 og at den krever så mye vedlikehold, det er ikke rett i mitt syn. Ørtendelsprosents finjustering er vanskelig uansett spiller, samme hva den heter, LP12 er ikke verre enn andre i så måte imo. Safe bet å gå for en slik en med dine tanker, så lenge den er i god stand. Og du vet jo med deg selv at du uansett vil komme dit allikevel, siden LP-kilden aldri kan bli for god så er det god hifitenking også; så spørsmålet er vel bare hvor mange omveier du skal ta på veien.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Spilleren har i følge eier nettop vert på service i forbindelse salg og fremstår som støken.
Serie nummer: 1137465.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21931

Snakket med fyren i stad og fikk prutet den ned til 32k svenske.

Jeg lovet å gi ett svar i løpet av morgendagen og hvis det blir kjøp stikker jeg til Uppsala til helgen.

Hvis en Axis i beste fall kun er en blek skygge i forhold til sondek ser det meget stygt ut for planlagt bilkjøp.
Den gamle volvoen rusler og går som strengt tatt alt jeg forlanger av en bil.

Helt på tampen. Er det noe ett utrent øye skal se etter eller skal spørre om? Spillere i dette sjiktet er jo liksom litt utenom mitt felt.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei

Serienummeret forteller hvor gammel spilleren er, og da kan du finne hva slags oppgraderinger som var implementert på gitt tidspunkt. Nevnte cirkus oppgradering kom rundt serienummer 90000 på begynnelsen av 90-tallet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linn_Sondek_LP12

Det nummeret du har oppgitt ser feil ut, det har i beste fall et siffer for mye. Så mange LP12 har de nok ikke laget.
Dobbeltsjekk serienummer og alder med selger. Be om kvittering på kjøp og dokumentasjon på siste overhaling.
Hvis den er kjøpt med Lingo2 er den ikke veldig gammel, prisen er ok og det er bare å slå til. Nydelig kombo, og du vil sitte med et fantastisk musikkanlegg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var kanskje et siffer for mye i dette serienummeret? Uansett; et serienummer over 100k er iallefall post-cirkus. Sjekk for slark i lagrene til Ekos, men det er uansett ikke noe å grine av, de kan fikses for en grei penge når de blir utslitte. Sørg for å løfte opp innertallerkenen en liten cm eller så ved transport (isopor, aviser e.l. mellom innertallerken og bord fungerer fint). Yttertallerken må selvsagt av. Ta av bakloddet på arma, sikre den, og du er "good to go". Spilleren skal da være like justert når du kommer hjem som da du dro.

Økonomien og de praktiske aspektene i det får du selv ta høyde for; men dersom det skiller noen få titusener så får du vel neppe så mye mer bil allikevel? Kanskje er Volvoen like grei og trygg inntil alle monetære piler peker i retning av en moderne bil?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Vel, han sendte meg ett bilde av spilleren med serial number: 1137465.
Sendte også en mail til linn om alder.

Man blir jo som kjent ikke lykkelig av penger, og dette skal jeg faen meg slå et aldri så lite slag for.
En bil til 10k og en bil til 30 er uansett mer like hverandre enn to platespillere med samme differanse.
Platespilleren blir i snitt brukt mer pr dag enn bilen og ikke minst en viktig detalj. Platespilleren står i stua og jeg må derfor leve med synet av den, mens bilen er det stort sett bare naboen og andre traffikanter som ser.

Karer. Jeg tror det er på tide jeg blir voksen. Jeg går for Sondeken, så fremt selges info stemmer.

Takker for velment kjøpepress og transport tips.

Følg med videre :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.280
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har sjølv hatt LP 12, og kan vidareformidle stor musikalsk glede med ein sånn. Sjølv om det finnest endå betre spelarar der ute (berre du brukar pengar nok, og er innstilt på spesielle design m.m.) er det noko med LP 12-konseptet som appelerar veldig.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
ottone skrev:
Det nummeret du har oppgitt ser feil ut, det har i beste fall et siffer for mye. Så mange LP12 har de nok ikke laget.
Dobbeltsjekk serienummer og alder med selger.
Linn forandret systemet på nummereringen for noen år siden så det er sannsynligvis riktig nummer som er oppgitt. Så det stemmer at Linn ikke har produsert så mange LP12'ere, men over 100 000 har det blitt.
Jeg synes forøvrig at det ser ut som et godt kjøp, så lenge spilleren er i orden og pent behandlet naturligvis. En del LP12'ere har dessverre blitt montert av personer uten alt for mye peiling og jeg har sett noen skrekkeksempler. F.eks. plinth hvor mange skruehull har blitt ødelagt og som er fylt med tannpirkere og fyrstikker for å få skruen til å ta tak. Helt på bærtur.
Samme med topplater som har blitt strammet alt for hardt med det resultat at stålplata er bøyd lokalt rundt skruehodet.
Som nevnt over ødelagte lager pga. PU-skifte uten å demontere armen. Frakt uten å sikre innertallerken med skadet lager som resultat osv., osv.
Men etter å ha malt faen på veggen er de fleste nyere LP12 i god stand og det går sannsynligvis utmerket. Linn Ekos 2 i god stand er det forøvrig stor etterspørsel etter worldwide etter at Ekos SE overtok.
Når det gjelder montering av Benz LP i Ekos er dette temmelig tricky grunnet lite headshell. For å få PU'en tilstrekkelig langt bak i headshellet må kontaktene på ledningene mellom PU og arm bøyes. Hvis ikke dette er gjort er PU'en feil montert. Hvis dette er gjort riktig er det høyst sannsynlig en med god peiling som har gjort jobben.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Følger argumentet ditt om at platespilleren blir brukt mer enn bilen, kun halvveis. ;)
De fleste er jo avhengig av bilen, selv om den kanskje bare benyttes 40 min om dagen, så er den et nødvendig onde.

Platespilleren er nødvendig på sin måte, men man kommer seg på jobben uten.

Lykke til med Sondeken,- det høres ut som du vil sette umåtelig pris på den. :)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Tusen takk FZ, dette er virkelig nyttig info!!
Sikkert et litt dumt spørsmål, men hvordan sjekker man at lager er i orden?

Rumath. Helt enig i at bil er viktigere enn platespiller, men så lenge den virker er jeg happy. Prøver liksom å moralisere dette kjøpet, og da blir jeg pent nødt til akseptere at det ikke blir no ny bruktbil på meg i høst.
Bare tenk hvor herlig det må vere å stige ut av en rusten, bråkete, null komfor drittbil for så å sette seg ned foran et komprimissløst anlegg og nyte kontrasten.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Ikke dumt spørsmål i det hele tatt ;)
For å se om et lager er ødelagt må du tømme det helt for olje og se ned i det. Bunnen på lageret skal være helt speilblankt. Når du kikker ned i det vil du se øyet ditt speile seg nede i brønnen.
Jeg har sjekket 15-20 år gamle lagere som har blitt pent behandlet, men på spillere som har gått mange timer i uka. Da kan du se en ørliten slitasje midt i lageret.
Litt enklere er det å sjekke den delen av spindelen som går ned i lageret. Tørk den helt for olje og sjekk overflaten. På en så ny spiller som din skal den se helt ut som ny.
Lageret er veldig sterkt på en LP12 så hvis den er behandlet riktig varer det i en evighet. Over 30 år gamle lagere fungerer helt OK.
Det som kan skade et lager er, som jeg nevnte over, frakt med innertallerken i lageret, men ikke sikret. Lett å sikre, bare å løfte innertallerkenen opp noen millimeter og fore oppunder innertallerken slik at spindelen ikke er i kontakt med bunnen av lageret under frakt.
En annen ting er at når innertallerkenen skal sette på plass skal den ikke slippes, men føres forsiktig ned. På eldre lager, uten lufting, var ikke dette noe tema siden det tok flere minutter før innertallerkenen sank helt ned i lageret. På Cirkus lagere, som det er på "din" spiller, har lageret spalter som gjør at luften slipper lett ut og at dermed faller innertallerkenen rett ned i bunnen på lageret hvis den slippes.
Sannsynligvis er lageret helt OK. Ta av drivrem og sett i gang rotasjon av tallerkenen. Skal rotere fritt mange runder.
Uansett, hvis du kjøper spilleren så vær veldig nøye med hvordan den fraktes. Og sjekk at det er nok olje i lageret før du begynner å bruke den. Det gjøres enkelt med å løfte opp innertallerkenen og føre den forsiktig til bunnen av lageret. Hvis du hører litt surkling når lageret når bunnen er det nok olje.

Lykke til!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En annen mulighet er å høre på lageret med stetoskop, om du har tilgang på slikt, og klarer å skille lagerlyd fra motorlyd. Det bør være helt stille, alle "rare" lyder er feil. Nytt lager koster uansett ikke skjorta om det var så ille at det er eller blir utslitt.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Fikk mail fra Linn i dag og de kunne opplyse at spilleren ble laget september 2007.
Snakket med eier og han sa både service og pick up bytte er gjort hos ljudkompaniet som er linn forhandeler i Uppsala.
Fikk prutet litt til og det kommer da altså på 26k for hele røkla! ;D

I morgen blir det road trip gjennom sveriges skoger og kjøp av min første LP12.

Jeg har desverre ikke et stetoskop, men mannen virket veldig seriøs og var klar over de nevnte farer så jeg føler meg trygg.

For mindre en 24 timer siden vurderte jeg ny arm til Axisen og nå skal jeg sitte 20 timer i bil og handle Sondek. Dæven å tia flyr.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Dette blir nok bra og prisen er god. Du får komme med referat når spilleren er på plass............

God tur til Sverige. Kjør fort og forsiktig ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
arnejustad skrev:
Fikk mail fra Linn i dag og de kunne opplyse at spilleren ble laget september 2007.
Snakket med eier og han sa både service og pick up bytte er gjort hos ljudkompaniet som er linn forhandeler i Uppsala.
Fikk prutet litt til og det kommer da altså på 26k for hele røkla! ;D

I morgen blir det road trip gjennom sveriges skoger og kjøp av min første LP12.

Jeg har desverre ikke et stetoskop, men mannen virket veldig seriøs og var klar over de nevnte farer så jeg føler meg trygg.

For mindre en 24 timer siden vurderte jeg ny arm til Axisen og nå skal jeg sitte 20 timer i bil og handle Sondek. Dæven å tia flyr.
Hehe. God tur og grattis med en god handel.
Men husk; til gjengjeld for vår grenseløse upartiskhet, integritet og totale mangel på påvirkning i den ene eller andre retning, forventer vi bilder når vidunderet er vel i hus. ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg la ikke merke til det før, men du får jo med en Linn Linto RIAA på kjøpet.
Og hvis Benz PUen er i bra stand er dette faktisk en veldig god pris.

Jeg kjenner ikke Linto, men det blir kanskje spennende å finne hva den yter i forhold til din Naim Stageline?

Uansett, du har min fulle moralske støtte.
Vær forberedt på en merkverdig eierglede når spilleren er i hus.
LP12 er bare klassisk, ganske enkelt.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Bilder skal dere få!
Det blir nok noe vrient å a/b teste stagelinen mot linto, da naimen er et mm trinn.
Har vel hørt at linton presterer noe midt i mellom stageline og superline, men hva vet vel jeg.

Siste kveld med Axis før alle taktstokkers kommer "hjem". Dette er spennende.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
ER DET MULIG!!!! Glemte igjen loddet hos selger. :-[
Det er på vei i posten, men etter 20 timer i bil og ikke kunne bruke sondeken er nitrist.

I mellomtiden lurer jeg på en ting. Hvordan skiller man Ekos 1 og 2? På min står det kun ekos, men selger garanterte at det var en mkII.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
arnejustad skrev:
I mellomtiden lurer jeg på en ting. Hvordan skiller man Ekos 1 og 2? På min står det kun ekos, men selger garanterte at det var en mkII.
Hvis jeg ikke husker feil var det etter serienummer 6200 at Ekos ble oppdatert til Ekos2. Men mange Ekos1 er senere oppdatert til Ekos2 og da med det opprinnelige serienummeret. Nyere Ekos2 har et grått merke der du stiller VTF. Eldre har et rødt merke på samme sted. Dessuten har Ekos1 en slisse i pillaren (den delen som går ned i armbordet), Ekos 2 har ikke denne slissen.
Nyere Ekos2 har også en rett spak til armliften, mens eldre har en som er bøyd på to steder.

Ellers kan nevnes at oppgradering fra Ekos1 til Ekos2 innebærer at man får en helt ny arm. Det som er igjen er motvektsloddet, liften og den delen som skrues fast i armbrettet. Dessverre tilbyr ikke Linn denne oppgraderingen lenger, rett og slett fordi det ikke finnes flere nye Ekos2'ere hos Linn.....

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Det kaller jeg grundig svar. Min har rødt merke, bøyd arm, men ingen slisse. Alstå en tidlig mkII?
Skulle tro de kunne kostet på seg et lite 2 tall, men ser at også lingoen er uten noe mkII merke.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Ikke nødvendigvis veldig tidlig. Det er drøyt 20 år siden Ekos ble lansert og Ekos 2 kom etter noen få år og så lik ut som din i mange år. Vet ikke når det grå merket kom og den nye liften, men det var ganske sent i Ekos2 historien. Er jo noen år siden de produserte de siste Ekos2'ere.
Hvis du oppgir serienummeret til Linn forteller de deg når den er produsert.

Ellers er jo ikke Linn veldig opptatt av å merke produktene slik at det er tydelig hvilken oppdatering man har. Lingo1 er i smalt kabinett, mens Lingo2 er i bredere kabinett. Lingo3 er i et enda nyere kabinett. Men alle heter det samme. For å gjøre forvirringen total var de første Lingo'ene i bredt kabinett identiske inni med de i smale kabinett. Altså en Lingo1 som ser ut som en Lingo2.............

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Gratulerer med valg av platespiller, som om jeg skulle ha valgt selv ;)

Når det gjelder mine tidligere Spendor S100 høytalere så er nok det noen høytalere jeg heller skulle ha satt på lagring en å selge… Hadde de i mange år, og var i tvil når jeg solgte dem til deg. Er fornøyd med de høytalerne jeg har nå også, men det er noe spesielt med de der S100 kolossene…. Tiden vil vise hva som skjer.

arnejustad skrev:

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Ja, du har vel litt erfaring med LP12 på spendor ;) Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg noen annen høytaler enn disse monitorene, nesten uansett pris. Er noe helt spesielt med måten de setter musikken i fokus, og sammen med naim er det helt magisk.

Kan vel ikke forvente annen en en real vinyl orgie når loddet kommer "hjem".

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Da er spilleren på plass, og dæven hva bra det låter!!!

Bilder kommer....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Da er det bare å nyte lyden en stund før du begynner å optimalisere. Den ene siden av filten låter bedre opp f.eks.
Jeg stiller VTF til 0.5 gram på hjulet og justerer opp til 1.9 gram med motvektsloddet (bruker en elektronisk vekt til det). Da får du loddet nærmere pivot og derfor mindre treghet i armen.
Spilleren låter bedre med støvlokket fjernet osv. osv.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Gratulerer med en flott platespiller. ;)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Gulvet begynner å bli fylt med vinyl og det må vel tolkes som ett godt tegn.
Spillern fremstår for meg litt som kaffe. Smaker litt merkelig første gangen for så å bli bedre og bedre og ende med avhengighet.
I begynnelsen syntes jeg det låt en tanke mørkt og tregt, men dette har liksom gradvis blitt bedre. Lurer litt på om benzen ikke er helt innspilt?

Har ikke vekt så trikset med motvektsloddet forblir uprøvd inntil videre, men støvlokket er tatt av da det faktisk låt bedre uten. Filtmatta er snudd frem å tilbake uten at jeg kan si jeg merker noen særlig forskjell på sidene.

Ett par småting jeg undres over er, hvorfor armbretter står litt skjevt, akkurat som denne
http://not-boring-honestly.blogspot.com/2010/04/stereonow-q-linn-lp12-and-ebay.html.

Skal den vere sånn?
En annen liten ting som erter meg litt er att matta ofter følger med plata. Er det en kjent ?

Bilder kommer så fort nabon klager på høy musikk ;)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
arnejustad skrev:
En annen liten ting som erter meg litt er att matta ofter følger med plata. Er det en kjent ?
Med filtmatte, ja. Statisk elektrisitet. Medisin: Grønne planter, luftfukter, antistatpistol, og - om det ikke endrer Linn-signaturen (lyden) til det verre, matte av annet materiale (og akkurat det temaet, ny matte eller ei til en LP12, regner jeg du finner side opp og side ned om i den lange LP-12 tråden her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18230.0.html).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Hvordan laster du Benz'en din? Jeg bruker 47K.

Så lenge subchassiet bouncer riktig, dvs. kun vertikalt og jevnt, ingen sideveis bevegelser når du setter i gang bouncen, er det kun kosmetisk hvis armbrettet ikke står helt rett i forhold til plinthet. Jeg ville fikset på det, for jeg er perfeksjonist når det gjelder platespillere :)
Ved å vri på pakningene som ligger øverst på fjærene kan du justere dette. Men samtidig kan du miste en god bounce hvis du har det nå. Det kan være litt frustrerende å finne en perfekt bounce så ikke skyld på meg om du roter deg bort ;)
Husk at remmen skal være på når du justerer fjærene, mens armkabelen skal være av. Når du setter på armkabelen igjen skal ikke denne forandre bouncen i det hele tatt hvis den er riktig montert.

Filtmatta blir med opp på noen få plater jeg har, men hvis de renses med min VPI platerenser blir de ikke statisk ladet mer.

Topp Bunn