Moralsk støtte til Fidelitys planer om hjemmekino stoff!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Tenk at ingen har startet tråden for å ytre sine meninger om siste Fidelity... Eller er det meg som har gått glipp av den. Uansett dukket nr. 29 opp i posten hos meg i dag. Har bladd gjennom bladet, og bet meg merke i nest siste side der redaksjonen ber om moralsk støtte for å bruke spalteplass på høykvalitets hjemmekino sammen med mer vinyl rør og horn. Slik lesing gjør at hjertet mitt smiler :). Siden jeg tilhører den siden som interesserer meg både for to kanals stereo, vinyl, rør og høykvalitets bildeformidling. Har ingenting i mot horn heller for den saks skyld ;) Lytterommet mitt skjemmes ikke av stereo lyd og lerret/projektor i salig blanding. Ikke smitter kinoen meg med sykelige tanker om å utvide til flere kanaler heller. Jeg trives kjempegodt med musikk i to kanaler og en seriøs bildefremviser på stort lerret! Faktisk går jeg nå med seriøse tanker om å bytte ut min tilårskomne Barco projektor med JVC HD-1. Planen er at dette skal skje i løpet av første halvdel av 2008. Så lenge tanken er å holde samme profil på hjemmekinostoffet som tidligere, og at ikke man besudler Fidelitys etablerte profil i forhold til form og innhold, ser jeg personlig dette som en berikelse!

Redaksjonen etterlyste moralsk støtte. Jeg kaster meg utpå og gleder meg over å være den første ute med denne støtteerklæringen :) Jeg gleder meg til å lese om JVC HD-1, buet cinemascope lerret og hd bilde!
 
N

nb

Gjest
Det er vel ingen som er "mot" hjemmekino, eventuelle innvendinger går nok heller på at det finnes en del blekker som dekker dette tema ganske greit allerede, og (deler av) HiFi-folket ønsker sikkert at mest mulig spalteplass skal brukes på Hifi, da HiFi-stoff er grunnen til at de leser bladet.

Om man mener flere burde få øynene og ørene opp for høykvalitets bilde og/eller kringlyd er en annen skål...
 
B

Back_Door

Gjest
Kan ikke se at dette er noen god ide.
Vi har jo allerede et norsk blad som dekker dette området på en utmerket måte.
Jeg synes heller Fidelity bør konsentrere seg om stereo på øverste hylle.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Så klart Fidelity burde ta for seg high-end hjemmekino. Det finnes jo nå ganske mange produkter der ute av høy klasse som er interessant for oss som av plass og økonomiske hensyn kun kan ha ett annlegg.
De Norske hjemmekino blekkene har alt for dårlige tester til å kunne yte high-end produkter rettferdighet.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Joda, MEN: er lei av å lese smått endrede KVs tirade med ulike mellomrom om at nå er ting så mye skarpere, bedre osv. innen projer. Slutt med det generelle pratet og skriv TESTER av projer, skjermer, prosessorer osv. slik som Theta pro som ble testet for et par år siden. Hvis ikke har vi Hjemmekino som tester det aktuell utstyret men som igjen er litt for dårlig på dyre prosessorer osv. til bruken.

Kort gjerne ned på musikkpratet, Levin-intervjuer osv. Vil lese produkttester, lite annet.

Synes hjemme hos, kabeltester, tilbehørstester, artikler ala Petters anlegg osv. er knall. Fortsett med slike.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Back_Door skrev:
Kan ikke se at dette er noen god ide.
Vi har jo allerede et norsk blad som dekker dette området på en utmerket måte.
Hvilket blad sikter du til?
 
U

utgatt60135

Gjest
Greit nok for én gang med som gjentagelse får de IKKE min støtte.
 
B

Back_Door

Gjest
wotg skrev:
Back_Door skrev:
Kan ikke se at dette er noen god ide.
Vi har jo allerede et norsk blad som dekker dette området på en utmerket måte.
Hvilket blad sikter du til?
Jeg tenkte på "Hjemmekino". De har jo spesialisert seg på nettopp slikt stoff?

Uansett mener jeg det er uheldig om Fidelity sprer seg for mye. Skal de evne å lage gode og grundige tester, bør de konsentrere sine ressurser der de har mest erfaring og der de samtidig treffer sine kjernelesere.
Om de sprer seg for vidt, risikerer de å bli mer og mer lik "Lyd & Bilde".
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.657
Antall liker
837
Torget vurderinger
8
Det er nok av blader med "surrirundt" stoff! Dette har ingen ting med musikk og hifi å gjøre! Begynner en å blande inn annet stoff enn hifi for stereo, så har en fort ei ny "Lyd og Bilde" blekke som driver med tester av el. tannbørster, kameraer og andre urelevante produkter!!!!!!!!!!!
HOLD BLADET RENT!!!!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
I mine øyne er Fidelity det siste bladet igjen som ikke skriver om surroundreceivere, støvsugere, nuppefjernere og hva det måtte være. Det er et HiFi-blad, og bør derfor fortsette med å skrive om nettopp det. Hjemmekino er sikkert flotte saker, men det er en helt egen interesse, som dekkes mer enn godt nok i andre blader idag. Hvis det er ultra high-end hjemmekino som savnes, kan ikke det leses i utenlandske blader?
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Gammeln skrev:
Fidelity bør holde seg til 2 kanaler.
Og hva med fler-kanals musikk? Litt for progressivt? ;)

Ser ikke helt problemet med å utvide til flere kanaler, andre medier etc. - det er mange veier til god lyd.

MEN, det går et klart skille mellom lyd og bilde. Testing av bilde-produkter er for en stor del en øvelse i måling. Og det er vel ikke akkurat Fidelitys styrke.

Derimot må de gjerne skrive mer om flerkanals lydgjengivelse - også om lyden som kommer ut stammer fra film.
 
N

nb

Gjest
Attila skrev:
Gammeln skrev:
Fidelity bør holde seg til 2 kanaler.
Og hva med fler-kanals musikk? Litt for progressivt? ;)

Ser ikke helt problemet med å utvide til flere kanaler, andre medier etc. - det er mange veier til god lyd.

MEN, det går et klart skille mellom lyd og bilde. Testing av bilde-produkter er for en stor del en øvelse i måling. Og det er vel ikke akkurat Fidelitys styrke.

Derimot må de gjerne skrive mer om flerkanals lydgjengivelse - også om lyden som kommer ut stammer fra film.
Dessuten er ikke billedtester SÅ spennende, for gitt bruksområde og for gitt mengde penger, pleier det å være ganske grei konsensus om hva som gir mest bang for the bucks, det er i alle fall mitt inntrykk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Utvidelse til flerkanals, ja det håper jeg da.
 
R

Roysen

Gjest
Vinyl og horn er hjertelig velkomment - likeså flerkanals lyd. Hjemmekino synes jeg imidlertid hører mer hjemme i de bladene som har en litt mer diffus målgruppe som Lyd og Bilde samt Hjemmekino.

Jeg synes forøvrig at det siste Fidelity var bra og ser med glede at både Brekke og Rognlien bidrar igjen.

Mvh
Roysen
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.383
Støtter selvsagt en utvidet fokus til flerkanals og hjemmekino ;) .... og påregner at disse sidene selvsagt vil komme i tillegg til alt den andre godstoffet :D

Det er ikke store overgangen fra flerkanals (i.e. noen SACD) til hjemmekino, så hvorfor innlemme det ene når det andre er grensende inntil ?! Jeg har personlig stort utbytte av å få fx Diana Krall 'Live in Paris' i fullt 7.1 oppsett. Gir meg minst like mye, om ikke mer, enn regulær red book.

Hvis det var noe jeg skulle ønske å se, så måtte det være at de tok for seg de nye formatene (BD / HD DVD) og gikk gjennom disse .... og muligens prøvde seg med en kvalifisert gjetning om hvor retningen til slutt går. Mange som sitter på gjerdet her, gitt .....

Mitt råd måtte være at de i sin (nye) fokus på 'hjemmekino' bla. annet tok utgangspunkt i å skulle nå et hiend-hjemmekino oppsett: mange vil kanskje ikke se seg istand til å legge ut alt hva et fullt 7.1 hiend oppsett innebærer: disse bør da kunne få råd og hint om et startoppsett, hvor man kan starte med 2.1 eller 2.0, men med komponenter som også kan brukes videre når midlene er tilstede.

Det er masse å ta av, og jeg kan ikke se at hiend hjemmekino ikke skulle ha en berettigelse i et hiend blad som dette.

Stå på, gutta ;D
mvh

JackX
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
MaHa skrev:
Hvis det er ultra high-end hjemmekino som savnes, kan ikke det leses i utenlandske blader?
Desverre ikke. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen blader i hyllene til Narvesen som omhandler ultra high-end hjemmekino i noen særlig grad.
Stereophile hadde sitt guide to homecinema før, men dette bladet lages desverre ikke lenger.
Det finnes en drøss av spennende produkter i high-end klassen jeg kunne tenke meg å lese mer om. Tre kanals effektforsterkere fra f.eks Mark Levinson, Classè og Bryston.
High end prosessorer som også leverer skikkelig to kanals lyd, f.eks Mark Levinson No40, Theta Casablanca III og dets SACD sidekick; sixshooter. Høyttaller merker som leverer knakende gode hovedhøyttallere, men som også leverer surround og senterhøyttallere av samme kvalitet. Subwoofere osv.
Billed siden er det helt greit at hjemmekino tar seg av. Der er det som andre her har påpekt lettere å skille produkt a fra b osv.
Jeg skal ikke gjøre denne tråden til en flammende kritikk av bladet hjemmekino, men nøyer meg med å si at for folk som meg selv som har investert i high-end produkter så har ikke hjemmekino så mye å fortelle meg, ihvertfall ikke om audioprodukter, da de sjelden beveger seg over mellomskiktet og offrer alt for liten plass på å vurdere high-end produkter skikkelig, jeg tror Halcro SSP-100 testen var på en side...
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ingen stotte fra meg!

Sjekk hylla hos Narvesen. Trenger vi nok et hifi-hjemmekino?

Fidelity har vart et fint nisjeprodukt innenfor mitt interesseomraade. Jeg haaper de fortsetter slik.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.243
Antall liker
7.145
Torget vurderinger
4
Her finnes ingen moralsk eller umoralsk støtte ftra min side. Min personlige og høyst egoistiske holdning er derimot at jeg er drittlei magasiner som glir ut i diffus tåke uten fokus. Det jeg vil leste er fokuserte og engasjerte tekster om det jeg interesserrer meg for, hvilket er musikk og musikkgjengivelse, fortrinnsvis stereo. KV får vel svare for om evt surround-/bildestoff vil komme i tillegg, men jeg tviler dog på det. En reduksjon av det stoffet jeg er interessert vil selvsagt redusere min interesse for bladet. Et eksempel til etterfølgelse er norges beste bilblekke, - Carburetti.

Det eneste underholdende jeg kan forestille meg av surround/bilde er de hylende morsomme diskusjonene man kan vente seg om blindtest av flatskjermer.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
støtter ikke planene om mer surround og flerkanal stoff.
bladet er blandt de siste nisjemagasinene innen hi-end segmentet for stereo og bør holde seg til dette. flerkanal og sourround stoff vil nødvendigvis "stjele" spalteplass på bekostning av 2 kanalsutstyr, noe jeg ikke ønsker...

mvh
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Soundproof skrev:
Støttes fullt ut, og vil gjøre meg til abonnent.
Støttes ikke i det hele tatt. Begynner Fidelity med surround sier jeg opp abonnementet. Mer rør, vinyl og horn er helt ok!
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Kanskje på sin plass med en poll?

2-kanals stoff er min interesse.
Ergo; hjemmekinostoff i Fidelity: nei takk.
 
R

Rojoh

Gjest
Hvis grunnen til ønsket satsing er økt opplag, så holder jeg vel en knapp på å heller bli et blad som dekker scandinavia - gjerne med skribenter fra våre naboer i øst/sør. Både Danmark (Rahbeck) og Sverige (var det Linder han het, mon tro) var jo inventar i Audios glansdager. To-kanals stereo er i dag mulig å realisere på så ufattelig mange måter. Jeg mener det er mye upløyd to-kanals jord igjen, så jeg ønsker meg vel mer dybde og bredde innenfor et smalere område, enn overfladiske sveip over et bredt spekter. Er man til hjemmekino, så vil man uansett dra utbytte av høyttaler/forsterker/akustikk/DSP-stoff. Det er nå min uhøytidlige mening. ;)

Mvh. Johan
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Tenk på konserter på Blue-Ray og HD-DVD i Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio da.... -eller når "The wall" slippes i en av disse formatene...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Personlig så ønsker jeg at Fidelity skal være et rent hifi-blad. Hjemmekino, musikkanmeldelser, samt intervjuer med musikere bør tas bort fra bladet. Skal det fokuseres på hjemmekino bør man heller fokusere på rimeligere utstyr, da hjemmekino for meg er en sekundær interesse. Slik er mitt idealblad. Forstår at andre ikke mener det samme...
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
Tror ikke dette får opp salgstallene . Utvid med noe mere Vinyl og ,Plate/Cd anmeldelser med vektlegging på gode innspillinger . :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Hva skiller Fidelity fra Lyd og Bilde, Dvd og Hjemmekino, Highfidelity, HiFi og musikk, osv, osv... hvis de også skal kaste seg på bølgen med bilde, flerkanal, data, foto, spillkonsoller og småelektriske artikler...? Ja, for hvor skal grensen gå, om anonsørenes ønsker om eksponering av volumprodukter skal sette dagsorden for innholdet i bladet? Er vel ingen som med hånden på hjertet ser behovet for at enda et blad skal "selge" samme stoff som alle de andre..?
Et nisjeprodukt som mister fokus blir ofte overflødig og forsvinner i markedet.
Synd hvis vi skulle miste Fidelity... men det er selvsagt en avgjørelse redaktører og skribenter selv må ta. raske penger eller varig stabil inntjening.
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
stakk bort på sjappa på hjørnet, bedre kjent som narvesen, og kjøpte et rykende ferskt Fidelity NR #29.
deilig å endelig ha noe nytt stoff å kose seg med. åpner alltid midten av bladet og nyter lukten av new magazine smell, herlig!

on topic:

når det gjelder surround er det helt greit at slikt utstyr blir testet i ny og ne, men ikke gjør det til en fast greie/spalte.
ikke la det gå utover det "vanlige" innholdet. utvid heller bladet med x-antall sider de gangene dere ønsker å bidra med surround omtaler....
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.879
Antall liker
813
Torget vurderinger
4
Ingen støtte herfra heller. Vi trenger et rent stereomagasin. Andre dekker rundtomkring-lydogbilde.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Her har Fidelity kun en løsning:

Lag en spørreundersøkelse blant abonnenten om hva de ønsker. Hva nytt vil vi ha? Hva kan dere fjerne?

Mvh
Geir
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Fidelity er resultatet av hardt arbeid fra to-kanals entusiaster som over veldig mange år har jobbet for et "smalt" publikum sammenlignet med det publikum som foretrekker kvantitet fremfor kvalitet...

Lederen i Fidelity har mange ganger referert til redaksjonelt arbeid utført fra kjøkkenbenken og det med å balansere plass for annonser og artikler.... og som oftest (?) har dette ført til at artikler har blitt utsatt til "neste nr" (eller enda senere....)

Kombinerer man dette med etterlyst "moralsk støtte" for hjemmekinostoff, kan man lett komme til å dra den konklusjon at bladet sliter med å få hjulene til å gå rundt.... Derfor er jeg FOR mer hjemmekino ettersom jeg frykter alternativet.....som fort kan bli "null Fidelity". Å satse mer på hjemmekino er trolig også mindre krevende for artikkelforfatterne enn renspikka high-end. Skal Fidelity vokse er det klart at det å "spre budskapet" utover "menigheten" som allerede leser blekka vanskelig...altså er trolig ikke det markedet så potensielt mye større, bortsett fra i våre naboland.

Jeg er for hjemmekinostoff ettersom man allerede er fryktelig nære kanon-opplevelser på film også dersom man har et topp to-kanals oppsett. "Highend" film er blitt svært mye rimeligere siste år, og med HD formater er det mye spennende på gang... for noe få titusener ekstra kan man få både lyd og bilder som langt overgår den lokale kino..... selv med kun 2 kanaler. Skulle jeg velge, ville jeg har mer om bilder (prosjektor/lerret) enn multikanal - som virker å være godt dekket i markedet allerede - fordi det er mer interessant kommersielt enn rene hifi/high-end blader. ;)
- Brum
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
Personlig så ønsker jeg at Fidelity skal være et rent hifi-blad. Hjemmekino, musikkanmeldelser, samt intervjuer med musikere bør tas bort fra bladet. Skal det fokuseres på hjemmekino bør man heller fokusere på rimeligere utstyr, da hjemmekino for meg er en sekundær interesse. Slik er mitt idealblad. Forstår at andre ikke mener det samme...
Er ikke multikanal Hifi, da? Jeg har en del DVD-Audio plater, med Paul Simon, Tipper og REM bl.a. -og jeg tror de som måtte mene at det ikke er Hifi har en stor bevisbyrde foran seg. Jeg tror at det ligger et stort potensiale i flerkanalslyd. Og at nye generasjoner audiofile kan ha andre preferanser. Aldersfordelingen her på forumet er nok ikke så ulik den lesergruppen Fidelity har. MEn den tiltrekker seg kanskje ikke de yngre leserne i like stor grad, siden de oftere og oftere har andre erfaringer og vokst opp med multikanal, selv om det bare er film.

-synes å huske at det var mange som tviholdt på mono, i sin tid..


Mvh. Bjørn
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gammeln skrev:
Fidelity bør holde seg til 2 kanaler.
Helt enig!!!

Vanskelig å skjønne hvorfor de skal blande inn flere kanaler.... Kanskje de ikke finner nok stoff til bare to ???
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Bladet er i forvejen utroværdigt grundet manglende målinger der kan understøtte lytteindtrykket. Af samme årsag køber jeg det sjældent så for mig er det ligegyldigt hvis de degraderer det yderligere. 8)
 

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
302
Antall liker
135
Fidelity bør holde seg til 2 kanaler, eller ingen fornying av abonnement basta.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.984
Antall liker
29.793
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg støtter en spørreundersøkelse. Hvorfor ikke? Det er jo forsåvidt det som skjer i denne tråden.

For meg personlig er flerkanals uinteressant, men jeg kan jo bla forbi det, skulle slikt komme i Fidelity.

mvh
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Redaksjonen i Fidelity må selvfølgelig få presentere
hva de måtte ønske av stoff i bladet.
Men om de ønsker å nærme seg visse andre tidsskrifter
hva innhold angår, i form av hjemmekinostoff og sikkert
annet lignende stoff etter hvert, har de verken min
moralske- eller beskjedne økonomiske støtte.

Det er ille nok at vi får presentert alle de mer eller mindre
uinteressante platepresentasjonene i hvert blad.
Fidelity bør være et hi-fi blad dedikert til det øvre sjiktet
av stereoutstyr. Mer vinylstoff er dog ønskelig.

Redaksjonen bør heller bruke potensiell energi på å
presentere, og vinkle, sine tester med et mer kritisk
blikk enn hva tilfellet er i dag.

Nå ble vel dette mye negative meninger, men det skal
sies at det er mye godt å lese i bladet også.
Stå på, dere gjør en god jobb, enn så lenge ;)
 

Miami

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg mener at Fidelity er et ganske godt blad som kan tillate seg å se utover de smaleste stiene innimellom. Grensen min går ved flatskjermtester :p

Jeg har personlig hatt stor nytte av anmeldelser av musikk hvor man også vurderer opptakskvalitet. Det finner man ikke så mange steder. Fidelity bør ta mål av seg å bli "nordens hi-fi+". Et meget godt eksempel til etterfølgelse.

Jeg abonnerte på Stereophile en periode, men gikk lei av å lete etter artiklene..
 
Topp Bunn