Morrobygge III(Visaton dipol) ( Bilder)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
bravo.
ja man kan lure på hvorfor det nesten ikke selges dipol, og iallefall ikke dynamisk dipol. why? de har jo evig mye bedre spredning enn elektrostat, og dynamikk også til tider.
Tror mange ville tenke anerledes vist de først fikk høre en riktig konstruert dipol.
Men de pleier jo å bli ganske store da, så det er nok en grunn til att salget ikke flyr i været. Tenker da spesielt på WAF og sånn....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå er det rett før jeg går til innkjøp av forskjellig. Hmm, må bare bli ferdig med de 10-15 andre prosjektene jeg skulle fullført.
Men 2x 15" og en stk 8" hempacoustics fullrange for open baffle høres fristende ut med tid og stunder.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
2x15 høres jo innteresant ut. Jeg har fått prøvd en Ht ferdig med 15 tommeren så det vil jeg ikke utale meg så mye om, men dypbass og punch til de grader ble det... Ikke mye romling her nei.

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
hva har Qts verdien 0.42 på Visaton kontra 0.91 på Hawthorne å si i praksis?
hva annet bør man se på?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
På bass elementer bør man i tillegg se etter en lav Fs og og lang slaglengde (mms) etter hva jeg har forstått. Forstår det sånn at den nevnte Qts verdien har stor innvirkning på baffelstørrelsen og/eller form.Altå mindre Qts, større baffel.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Ser ut til å være et bra prosjekt dette 6bm8:)
Er nyskjerrig på slike løsninger, og kommer nok til å prøve noe lignende selv en gang.
Etter å ha skjekket litt rundt på nettet kom jeg over disse:
http://www.phy-hp.com/English/Products/KM30_E.html

Er det noen som har erfaringer med disse elementene? prisen på ca. 8000,- pr. stk. virker kanskje litt avskrekkende, men en slipper jo delefilter da.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Tja, du slipper kanskje et tradisjonelt filter med spoler og kondensatorer, men en motstand må du vel ha, og en delefrekvens slipper du jo heller ikke unna.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Jeg vet hvem som har agenturet i Norge, av disse elementene, hvis det skulle være av interesse.
Er vel ikke lov å reklamere her, så send en PM

mvh

Lars
Du har PM. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skulle gå greit å informere om hvem som har agenturet?
Kan da ikke være reklame det, bare en opplysning om hvor en kan skaffe slike.

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
lurer på om jeg skal gå for Silver Iris faktisk. med en 15" så er jeg sikret iallefall litt bass.
fikk mail om fraktkostnader, ikke så gærnt faktisk:

"Hello,
Thank you for your interest in our work.
The Silver Iris Coaxial can be shipped to Norway. We use the US Postal
Service. It is much less expensive than the other methods.
A pair weighs 30# and the rates are as follows:
Global Express Mail 3 - 5 Days $124.35
Airmail Parcel Post 4- 10 Days $107.75
Economy (Surface) Parcel Post 4 - 6 Weeks $44.55
Please add $4.85 additional for full insurance. (optional)"

når jeg mailet for et år siden virket han ikke intresert i å selge engang, for frakten var såå dyr. noe har tydeligvis skjedd med postalternativene :)

syns de er så billige at jeg nesten er litt skeptisk faktisk: 15", tweeter, ferdig koblet delefilter, alt for en tusenlapp?

det blir spennende iallefall :) får legge inn bestilling etter jeg har fått solgt ut litt annet stash her. hurra for dipol.

edit;forresten noen som har erfaringer med landbasert post som det billigeste alternativ der, er det risky? ::)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Går sakte fremover med byggingen, spesielt nå som jeg må vente en mannsalder på to spoler :( ;D

Fått satt inn de to siste avstivere her da :)

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
cool :)

er det noen som enkelt kan forklare hvordan man tolker spesifikasjoner på elementer og ser hva som vil passe til hva, hvilken type kasse de bør brukes i osv?
vil f.eks denne 8" passe i en bassreflex? hvilke passer ikke i bassreflex og hva passer i OB

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
6bm8 :
Hvilken rørforsterker er det du har her

Har du linker til spec. og bilder?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Aha...
Kanskje det er denne?

MingDa MC3008AB

Da skal jeg i såfall lese videre i den tråden...... ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvordan vil du beskrive klangsignatur i mellomtone og diskant?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Ikke ment som negativ kritikk: Jeg tipper han har en del hulromsresonans pga sideveggene. Ett sted mellom 250 og 500Hz er det nok en del uønsket energi som blir vanskelig å få bort. En fulltone eller mellomtone i U-ramme er ofte veldig uheldig. I bassen går det greit hvis man deler lavt med bratt filter.
Samtidig spiller nok baffelen en del også i mellomtoneregisteret. Summen av dette gir nok litt mye resonanser og vil sansynligvis sløre til vokaler og enkelte instrumenters klangkarakter ganske mye.

En grei løsning er å tette igjen på baksiden, alternativt lage en krumning med spanter og finér på baksiden for å få bort stående bølger der.

Vidar

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå var jeg litt utydelig i mitt forrige spm...men jeg mente forsterkeren. Sorry.

Men greit å vite om høytalerne også ;)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Har ikke god erfaring med u-baffel. Det skapes stående bølger som Low-Q nevnte. I tillegg skapes det "tubulens" på sideveggene, som gir ett litt diffust lydbilde. Rent teknisk har jeg fått det forklart på denne måten: Undertrykk på siden, møter trykk fra baksiden. Dette skaper "turbulens" og det gir diffraksjon på utsiden av sidevangene. Dette kan jeg ikke stå inne for rent teknisk da jeg bare har blitt forklart det (men rent praktisk ser det ut som teorien stemmer). Men man kan ordne dette ved å fylle ut hjørnene i U-baffelen, og legge på mere material på utsidene av vangene, slik at man kan runde av sidene. Da vil trykkvariasjonen utjevnes på en jevnere måte.

Noe lignende dette:

Men det enkleste er å ha en flat baffel. Man mister litt bass, men om man benytter ekstra basselement (slik du gjør)er jo ikke det noe problem. Men man har fortsatt diffraksjonen på kantene, som bør rundes av. Diffraksjon er ett større problem med dipoler enn lukket løsning (ref Linkwitz)

Spennede prosjekt forøvrig. Får lyst til å teste dette elementet på sikt. :)

Mvh
Bjørn

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ikke ment som negativ kritikk: Jeg tipper han har en del hulromsresonans pga sideveggene. Ett sted mellom 250 og 500Hz er det nok en del uønsket energi som blir vanskelig å få bort. En fulltone eller mellomtone i U-ramme er ofte veldig uheldig. I bassen går det greit hvis man deler lavt med bratt filter.
Samtidig spiller nok baffelen en del også i mellomtoneregisteret. Summen av dette gir nok litt mye resonanser og vil sansynligvis sløre til vokaler og enkelte instrumenters klangkarakter ganske mye.

En grei løsning er å tette igjen på baksiden, alternativt lage en krumning med spanter og finér på baksiden for å få bort stående bølger der.

Vidar
Hei,

Har spilt med kun fulltonen en stund nå, uten at jeg kan si at det er noe problem med sideveggene ang resonanser osv. Syns dem låter helt knall jeg! :)
Men jeg har jo ikke prøvd elementet i andre typer baffler så det er jo muligheter for at det kunne vært enda bedre? Skal prøve meg frem med litt forskjellig demping av baffelen innvendig å se om det kan gjøre noe forskjell..

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hvordan vil du beskrive klangsignatur i mellomtone og diskant?
Står litt om det i den tråden jeg linket til over. Men ja, jeg er veldig fornøyd med forsterkeren både når det gjelder bass,mellomtone og diskant. Mellomtonen er veldig naturtro med en nydelig rørlyd ;D diskanten er luftig og fin, altså ikke fremtrengende og skarp

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Har fått sammen ht i dag, så nå spiller dem begge to. Altså med basser. Kjøpte to spoler fra Elfa som får sitte i til Mundorfene kommer fra Tyskland..

Lyden virker hittil veldig lovende, ikke problemer med overgangen fra bassen som jeg var litt redd for. Henger veldig godt sammen uten form for rummling eller kasseresonanser. Bassen er knall hard, presis og super rask.
Tror nok jeg kan leve med denne en stund :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.207
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har fått sammen ht i dag, så nå spiller dem begge to. Altså med basser. Kjøpte to spoler fra Elfa som får sitte i til Mundorfene kommer fra Tyskland..

Lyden virker hittil veldig lovende, ikke problemer med overgangen fra bassen som jeg var litt redd for. Henger veldig godt sammen uten form for rummling eller kasseresonanser. Bassen er knall hard, presis og super rask.
Tror nok jeg kan leve med denne en stund :)
Hvordan vil du beskrive soundstage, litt frampå eller litt laidback.

Hva med de holografiske egenskapene. Har du følelsen av å høre et stort rom foran deg med den berømte sorte bakgrunnen?

Syntes de forrige høyttaleren dine såg interessante ut, men disse slår alt. Skal du selde den lille tangband konstruksjonen?

Håvard

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hmm, ja hva skal jeg si. Har hvertfall aldri hatt en Ht med bedre dynamiske egenskaper en dette. Nå er jo 15" langt fra innspilt så det skal bli morro å høre når den har fått noen flere timer på seg. Det imponerer meg med stillheten og pausene i musikken. Det blir virkelig stille(sort). Spesielt på platen til Eric og Leon Bibb kommer romklang og inntrykk av at det er stort frem. Altså det jeg mener med stort er at musikken bare er her, fyller rommet fullt ut.

Har blitt glad i dipol jeg nå ;D (skjønner ikke at jeg ikke har prøvd dette før)
Det var etter en liten chat med Isbjørn på et annet forum som vekket interesen, takk for det Bjørn..

TB horna står på soverommet, og der tenkte jeg dem fortsatt skal få stå ;D

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei

Hyggelig at det kom noe godt ut av det :) Det er morsomt å se hva som kan komme ut av enkle midler. For prisen av gode elementer og noen plankebiter, får man overraskende godt resultat. Flere burde prøve det, og det er allerede en liten renessanse på gang med kommersielle dipoler.

Mvh
bjørn

scorpion

Medlem
Ble medlem
18.11.2006
Antall liker
0
Hei !

Eftersom jag hållit på en hel del med B200 vill jag gratulera till bygget. Det har absoluta audiofilkvaliteter.
Den anpassningskrets med 1 mH + 8 ohm parallellt som jag jobbat med fungerar mycket bra. Den kan vara värd att prova om du inte tycker att Visaton-filtret lyckas fullt ut, som du hör och ser det. 1.5 mH + 10 ohm är den starkaste nedtagningen av B200s stigande frekvenskurva som Visaton gör i något av sina filter för B200.

/Erling

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei !

Eftersom jag hållit på en hel del med B200 vill jag gratulera till bygget. Det har absoluta audiofilkvaliteter.
Den anpassningskrets med 1 mH + 8 ohm parallellt som jag jobbat med fungerar mycket bra. Den kan vara värd att prova om du inte tycker att Visaton-filtret lyckas fullt ut, som du hör och ser det. 1.5 mH + 10 ohm är den starkaste nedtagningen av B200s stigande frekvenskurva som Visaton gör i något av sina filter för B200.

/Erling
Hei og velkommen, hyggelig å ha en på forumet med din kunnskap og erfaring med OB :)
Du mener jeg bør bytte ut 1,5mH og10 Ohm med 1mH og 8 Ohm. Har lest litt om hva du og andre mener om det, så det må nok testes ut.

Mvh....

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei

Hyggelig at det kom noe godt ut av det :) Det er morsomt å se hva som kan komme ut av enkle midler. For prisen av gode elementer og noen plankebiter, får man overraskende godt resultat. Flere burde prøve det, og det er allerede en liten renessanse på gang med kommersielle dipoler.

Mvh
bjørn
Ja, angrer ikke på at jeg tok sjansen å prøvde ut noe nytt nei :) :)

scorpion

Medlem
Ble medlem
18.11.2006
Antall liker
0
Hei,

Inte ska du byta innan du hunnit få erfarenhet av ljudet efter inspelning. Vad jag menade är att 1.5 + 10 kombinationen tar redan i mellanregistret 1 - 1.5 dB mer än 1 + 8 och fortsätter så hela frekvensregistret ut. Men den skillnaden är ju inte så stor att den borde märkas särskilt mycket. Det är mer en fråga hur du gillar ljudbilden.

Tack för välkomstorden men Björn (Isbjörn) har säkert längre erfarenhet av OB än jag med sina klassbyggen.

/Erling

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Men det må nok prøves. Er ganske så fornøyd med lyden nå, etter at B200 har fått noen timer på seg har den virkelig åpnet seg og blitt bedre over hele frekvensområdet. Skal bli morro og ikke minst lærerikt å prøve seg litt frem og tilbake med dette elementet.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
Denne beskrivelsen av å skille instrumenter/lyder frahverandre, høre romklang, dynamikk, fylle rommet++ er akkurat det jeg erfarer med mitt forsøk også. Det er en TB 871s i åpen baffel. Bruker aktive 10" SS basser/reflexkasser fra ca 500Hz/ 8 ord ( Lyngdorf). Men det er TB open baffel som er greia. Har forsøkt lukket kasse-no, U-baffel -no. Enkel liten planke funker best! og det koster nesten ingenting! Go-go-open!

Mvh BA

Her sitter jeg med gåsehud til månen og lurer på hvordan det er mulig å få en slik dynamikk ut av ikkeno kasse :eek:
Jeg har ikke noe erfaring med dipol fra før, så om det er ett utrolig bra fulltone element, eller om det er dette dipol folket snakker om når det gjelder mellomtone gjengivelse, det vet jeg ikke. Men jeg tør påstå at en bedre mellomtone har jeg faktisk aldri hørt før. Måten å skille flere stemmer fra hverandre, skille instrumenter fra hverandre og ikke minst få frem romklangen som evt er i musikken er helt rå. Du får virkelig en tilstedeværelse følse av måten dette gjenskaper vokaler på. Både vokaler og instrumenter fyller helle rommet og det føles som om du virkelig er tilstede..
Mye skyldes en sømmløs overgang mellom mellomtone og diskant som selvfølgelig er en stor fordel med å benytte fulltoner. Men det som jeg mener virkelig er intersant her er hurtigheten og dynamikken i musikken. Trodde aldri at ett element kunne få frem en slik dynamisk bass, nydelig mellomtone og en så luftig og usynelig diskant på en gang, også uten kasse :eek: :)

Er i ferd med å bli dipol frelst jeg nå ;D ;D

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja, er det ikke nydelig med OB!? :) Faktisk det beste og mest musikalske jeg har hørt..
Har prøvd B200 i baffel uten sidevegger. Altså alene uten støtte fra noen bass, det låt bra men altså ganske flatt nedover i bunnen. Slik som oppsettet er nå med sidevegger og avrulling på 250Hz kan jeg ikke si at jeg har noen problemmer med resonanser. Blir nok å teste ut dette oppsettet i flere typer baffler etter hvert, så kansje den ultimate løsningen dukker opp til slutt ;)

Er det en eller flere TB du kjører som fulltone i OB? Har du prøvd med en dypere avrulling mellom fulltone og bass?

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Var denne til meg? OB?? tok ikke den...( null baffel?)
Kjører en TB 3". Det er ikke mye å hente under 500Hz på en liten plankebit så....

BA

Ja, er det ikke nydelig med OB!? :) Faktisk det beste og mest musikalske jeg har hørt..
Har prøvd B200 i baffel uten sidevegger. Altså alene uten støtte fra noen bass, det låt bra men altså ganske flatt nedover i bunnen. Slik som oppsettet er nå med sidevegger og avrulling på 250Hz kan jeg ikke si at jeg har noen problemmer med resonanser. Blir nok å teste ut dette oppsettet i flere typer baffler etter hvert, så kansje den ultimate løsningen dukker opp til slutt ;)

Er det en eller flere TB du kjører som fulltone i OB? Har du prøvd med en dypere avrulling mellom fulltone og bass?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Har ikke god erfaring med u-baffel. Det skapes stående bølger som Low-Q nevnte. I tillegg skapes det "tubulens" på sideveggene, som gir ett litt diffust lydbilde. Rent teknisk har jeg fått det forklart på denne måten: Undertrykk på siden, møter trykk fra baksiden. Dette skaper "turbulens" og det gir diffraksjon på utsiden av sidevangene. Dette kan jeg ikke stå inne for rent teknisk da jeg bare har blitt forklart det (men rent praktisk ser det ut som teorien stemmer). Men man kan ordne dette ved å fylle ut hjørnene i U-baffelen, og legge på mere material på utsidene av vangene, slik at man kan runde av sidene. Da vil trykkvariasjonen utjevnes på en jevnere måte.

Noe lignende dette:

Men det enkleste er å ha en flat baffel. Man mister litt bass, men om man benytter ekstra basselement (slik du gjør)er jo ikke det noe problem. Men man har fortsatt diffraksjonen på kantene, som bør rundes av. Diffraksjon er ett større problem med dipoler enn lukket løsning (ref Linkwitz)

Spennede prosjekt forøvrig. Får lyst til å teste dette elementet på sikt. :)

Mvh
Bjørn
Eller slik:

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei Vidar

Går helt sikkert fint. Kanskje avrunde sidene også. Poenget er å unngå den bratte overgangen til sidevangene, og utligne trykket jevnt. :)

bj

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Er det noen som importere B200 til Norge utenom Elfa?!

Kan privatkunder handle på Elfa butikken i oslo?!

JEG SKAL BYGGE MED DISSE ELEMENTENE!!!!!!! (desperat.. :'( )

mvh Øystein

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Alle kan handle i butikken i Oslo, og alle kan bestille på nettet. Betal med kort, så slipper du oppkravsgebyr. Helt smertefritt.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn