bambi
Æresmedlem
Derfor JFET brukes bl.a. i forforsterkere, da.Jfet er småsignal Mosfet er gerne udganstransistorer.Hvorfor MOSFET kontra JFET lydmessig? Vet konstruksjon har mye å si såklart.
Derfor JFET brukes bl.a. i forforsterkere, da.Jfet er småsignal Mosfet er gerne udganstransistorer.Hvorfor MOSFET kontra JFET lydmessig? Vet konstruksjon har mye å si såklart.
Kapslingen har ikke noe å si. Denne (fra Muse-bildet) heter TO3 og kan inneholde både MOSFET og bipolar. Japanske MOSFET heter typisk J eller K (eg 2SJ og 2SK), mens bipolar typisk heter A, B, C, D (2SA, 2SB, 2SC, 2SD). Alle med et nummer bak. Og litt forenklet.^Er det bare MOSFET'er som er innkapslet på den måten, eller kan bipolare også se sånn ut?
Takk, det var faktisk ganske interessant info. Har en pre med sånn innkapslete transistorer, og lurte et øyeblikk på om det kunne være MOSFET'er, noe som (kanskje) ville forklart den litt varme lyden.Kapslingen har ikke noe å si. Denne (fra Muse-bildet) heter TO3 og kan inneholde både MOSFET og bipolar. Japanske MOSFET heter typisk J eller K (eg 2SJ og 2SK), mens bipolar typisk heter A, B, C, D (2SA, 2SB, 2SC, 2SD). Alle med et nummer bak. Og litt forenklet.^Er det bare MOSFET'er som er innkapslet på den måten, eller kan bipolare også se sånn ut?
De to transistorene jeg tenker på sitter like ved trafoen og noen elektrolytter, så jeg tror kanskje du har rett i dine antagelser. Det er en Krell, forresten.Tviler litt på at det er TO3 type transistor i forsterkerdelen i en forforsterker. Spenningsregulatorer kommer også i TO3 format. Har kanskje en mistanke om de TO3 transistorne kan tilhøre strømforsyningen i din forforsterker Se bilde. Naim strømforsyning med en rekke av TO3 regulatorer. Hvilken forforsterker har du, jeg bare slenger jeg frampå kan godt hende jeg tar feil.
Vis vedlegget 389903
Ældre mosfets havde et problem med præcis og hurtig bas.Sansui brukte MOSFET på en del forsterkere bla AU9500 og muligens de fleste oppover, avslutningsvis denne:
The 50th Anniversary Final Mosfet Amplifer - Sansui B-2105 Vintage MOS
http://www.canuckaudiomart.com/deta...nal_mosfet_amplifer_sansui_b2105_vintage_mos/
MOSFET ble brukt for å forsøke å gi transistorforsterkene "rørlyd" men fortsatt beholde transistorenes åpenbare fordeler vs rør.