Mot lysere tider!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kl. 18:47 snudde solen, i følge Knut Jørgen.
Skål for det!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gratulerer med dagen. Kun 4 måneder til neste seiltur. :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke noe er bedre enn litt solsnuing - vintersnuingen altså. Sommersnuingen kunne Gud ha stått over, spør dere meg. Det jeg lurer på, er hvordan de klarer å beregne det så nøyaktig? Ikke bare kl 18:47 - men med en masse sekunder og tusendels sekunder også. Når man slår opp i tabellene.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.387
Du vil at sola bare skal snu ei gang i året, er det det du sier? ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
epi skrev:
Hehe - hvis du skal være så pirkete, er svaret "ja" - snuing er greit, men bare når det snur mot lysere tider. Jeg ser selvmotsigelsen - men skitt au. Nå er det jul og man kan skrive ønskeliste - så hvorfor ikke ønske seg en evig spiral mot lysere tider?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ulf-B skrev:
epi skrev:
Hehe - hvis du skal være så pirkete, er svaret "ja" - snuing er greit, men bare når det snur mot lysere tider. Jeg ser selvmotsigelsen - men skitt au. Nå er det jul og man kan skrive ønskeliste - så hvorfor ikke ønske seg en evig spiral mot lysere tider?
Er det ikke det "klimautfordringene" gjør da?? ;D (Basert på antagelse om at du ønsker å slippe unna vinteren.. ;))

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Terka skrev:
Ulf-B skrev:
epi skrev:
Er det ikke det "klimautfordringene" gjør da?? ;D (Basert på antagelse om at du ønsker å slippe unna vinteren.. ;))
Da er du allered bønnhørt. Al Gore og Al Støre har bestemt at det skal bli 2-3 grader varmere i løpet av få år. Hva mer kan man ønske seg? ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Terka skrev:
Ulf-B skrev:
epi skrev:
Hehe - det er åpenbart vanskelig å treffe blink med formuleringene mine i dag. For min del henger det med solsnuingen først og fremst sammen med lys - antall fotoner rundt oss. Jeg er ganske robust når det gjelder kulde. Det kunne godt ha vært kuldegrader året rundt for meg, bare det ikke hadde vært mørkt hele dagen samtidig.

Men er det ingen som kan forklare hvordan de kan bestemme snuingstidspunktet med så mange desimaler bak sekundene?

S

Slubbert

Gjest
Ulf-B skrev:
Men er det ingen som kan forklare hvordan de kan bestemme snuingstidspunktet med så mange desimaler bak sekundene?
De vet jordens rotasjonsakse og dens bane rundt solen, da blir det et spørsmål om enkel geometri.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her feires det uhemmet. :D
Enig med Ulf, denne og bare denne snuingen burde forekomme, har sett frem til den nå i månedsvis, men den om sommeren er bare deprimerende.
Går det an å få gjort noe med det tro? Om ikke annet, kan de ikke i det minste la den forbigå i stillhet?
Uansett, våren er rett rundt hjørnet, må bare få unnagjort julen nå, så er vi vel der..

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Jeg (vi) har bryllupsdag i dag. Presten gjorde et nummer ut av at "nå går det mot lysere tider..."

Svigerfar kommenterte tørt: "Du var heldig med den; han kunne like gjerne sagt at svartere enn dette blir det ikke." ;D

Mvh

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Komponenten skrev:
Enig med Ulf, denne og bare denne snuingen burde forekomme, har sett frem til den nå i månedsvis, men den om sommeren er bare deprimerende.
Går det an å få gjort noe med det tro? Om ikke annet, kan de ikke i det minste la den forbigå i stillhet?
Uansett, våren er rett rundt hjørnet, må bare få unnagjort julen nå, så er vi vel der..
Egentlig litt rart at man feirer mens det ser som mørkest ut... og depper når sommeren er på sitt beste?! ::) ;D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Delle skrev:
Jeg (vi) har bryllupsdag i dag. Presten gjorde et nummer ut av at "nå går det mot lysere tider..."
Svigerfar kommenterte tørt: "Du var heldig med den; han kunne like gjerne sagt at svartere enn dette blir det ikke." ;D
Mvh
Aldri skadet et ekteskap å blande litt humor inni formalitetene.
Jeg giftet meg forresten fredag den 13. for 13 år siden, den onde Lucia-natten, og det kunne ikke gått bedre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Terka skrev:
Komponenten skrev:
Egentlig litt rart at man feirer mens det ser som mørkest ut... og depper når sommeren er på sitt beste?! ::) ;D
Du kan så si, men det er vel litt typisk menneskelig å se fremover og enten glede seg eller kvi seg til det man har i vente. ;)
Man får høre litt på Marta og leve i nuet, i alle fall om sommeren, prøver for så vidt så godt jeg kan..

T

TT.

Gjest
Skål for vintersolverv. Endelig går det mot lysere tider. Denne høsten (fra slutten av oktober) har ikke bydd på mange soldager frem til i dag desverre . Håper det blir bedre utover januar og februar. Jeg er desverre blandt de som må se solen med jevne mellomrom for å kunne fungere nogenlunde normalt, men i høst har det vært semmert desverre. Så nå gleder jeg meg virkelig til lengre dager og flere soltimer. God jul godtfolk

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
oddgeir skrev:
Al Gore og Al Støre har bestemt at det skal bli 2-3 grader varmere i løpet av få år. Hva mer kan man ønske seg? ;D
Ny cabriolet? ;D

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Knut Jørgen Røed Ødegaard står bak alt dette, og han sa på radio at "det var lysere før i tiden"
Alt var bedre før, vi vet jo det, men jeg fikk ikke med meg forklaringen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tror det var salig Bjørnson som sa noe slikt som at "våren er vakker for den som har hatt en lang vinter". Jeg lærte det i en kryssordoppgave i A-magasinet for noen år siden. Så for virkelig å sette pris på sol og varme, trenger vi nok en periode med mørketid og kulde. Uansett går det rette veien nå, folkens! I disse dager mottar jeg endel fakturaer som forfaller i mars-april. Det minner meg om at vinteren ikke varer evig... ;D

Topp Bunn