Motron's 2 x 4,5W SET rørforsterker byggesett

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt til de siste som har spurt her:
Det vil bli laget et "basic kit" som består av alle komponenter og chassis med vanger i tre. Dette blir en 2-kanal utgave. Med eller uten volumkontroll. Pris kr 6000,- inkl mva.
Et kit som består av komponenter uten chassis vil koste kr 4000,- inkl. mva. Byggebeskrivelse med mye bruk av bilder er inkludert i begge kit.
Ellers er det nesten fritt fram for de som vil bygge sin egen versjon basert på komponenter og tegninger til "den lille SET". For eksempel monoversjoner, to rør i parallell i utgangen, "heavy duty" utgangstrafoer, etc. Jeg regner med at Motron vil ha deleliste med priser klar ganske snart. Byggesettet er snart klart og prisen er fast. For andre varianter er det bare å la fantasien få fritt spillerom. Forsterkeren er enkel og rask og bygge. Og den spiller fantastisk i følge rapporter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå er chassis satt i produksjon. I går hadde vi forsterkersession. Gjett hvem som vant? Jeg kan sende bilder, tekst og lytteinntrykk til de som er interessert. Men jeg må ha e-mail adresse. Noen har allerede gitt meg den via en annen tråd. Vær litt tålmodig. I morgen tenker jeg.......................

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er tor tråder om samme tema. Felles er den store interessen for den "lille SET".
Må jeg ta meg litt fri for å besvare alle henvendelsene tro? 20 mail i boksen som jeg ikke har fått tid til å se på ennå. Beklager! Til dere som venter........ det kommer snart litt info.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Går det an å få et bilde av de "nye" chassisene?
Mvh Jan I

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Joda. Jeg har laget en 3D modell og kan vise den. Uten komponenter foreløpig. De kommer på etter hvert. Ellers har jeg bilder som er tatt under bygging av prototypen / testforsterkeren. Den har vært under utvikling i langt over et år og er nå bestykket med de aller beste komponenter. Ikke nødvendigvis de dyreste, men de som gir best lyd.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei Hans
Tenkte mere på et bilde av det aktuelle produktet.
Tenkte da på utførelse/kvalitet/finish/tykkelse.
Et bilde sier mer enn............ ,så det har vært fint med et bilde av chassisene som kom fra "samlebåndet"
Mvh Jan I

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det kommer, det kommer....... Info og bilder er sendt til interesserte. Prototypbilder og 3D til han som skal produsere chassis. Tror jeg rekker å lage en 3D modell med komponentene på også. Slike "tegninger" sier ganske mye. Nå kan dere glede dere til stemningsrapport fra joetorp. Han må bare komme ned på jorda igjen etter en (nesten) ubeskrivelig aften hos olaps. Mye god musikk, mange fantastiske forsterkere. Samt kaffe og kaker. Gjett om vi hadde det flott? Gjett hvilken forsterker som imponerte mest? Det er faktisk sant at David kan slå Goliat. Nei, nå blir det visst over alle grenser. Vi venter spent på rapporten fra joetorp.

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Så har vi altså endelig fått testet Little SEth med de store Kina trafo'ene mine. Vi samlet oss (5 personer) sist tirsdag oppe hos olaps for ildprøven på hans store, avslørende Avantgarde Duo'er. Etter nedturen ved forrige test (da Duo'enes basskasser ved en feil var avslått under nesten hele forsøket!) var naturlig nok alle - og særlig olaps, Audiomix og jeg - veldig spente! Her kommer mine helt personlige betraktninger av opplevelsene:

Vi startet seansen ved å lytte gjennom en del kjent og kjært, så som: Diana Krall Live in Paris, Solveig Slettahjell's Silver og Usher's promosjons CD fra Hortens Messa. Dette låt, som forventet, meget godt og detaljert via Ancient Audio's Silver 300B monoblokker.

Forsterker-oppgaven ble så overlatt til en spesial-versjon av Little SEth, utstyrt av konstruktøren med hans egne Tamura trafoer og helt andre rør med 'bare' 2 Watt utgangseffekt! Det må nevnes at denne forsterkene ble ferdigbygget bare timer før seansen, så ingenting var innspilt - hverken rør eller komponenter. Allikevel fikk lyden, i forhold til Ancient Audio, et betraktelig løft, større åpenhet, nærhet til musikken samt større natur-trohet i bildet. Vi kunne nærmest 'ta og føle på' stemmene, kunstnerene og instrumentene foran oss: Piano, cymbaler, trommer, gitarer, cembalo - you name it, alt falt liksom enkelt og greit på plass. Forunderlig nok følte vi ikke at det manglet effekt, men så har jo Duo'ene en driftseffekt på 102dB/W.

Imens hadde Little SEth stått påslått for å varme seg og begynte vel nærmest å kjede seg av all ventingen....

Forventningene var høye, utgangseffekten med mine trafo'er er på hele 6,5W - he, he, skryt, skryt - per kanal (ift. 4,5W med Hammond 125ESE) og selvom Little SEth låter himmelsk hjemme hos meg på B&W SS25 var jeg og de andre spente. Særlig fordi suksessen sist uteble, Duo'er er nok ikke verdens morsomste uten basser!

Men vi hadde ikke behøvd å bekymre oss. Det er vanskelig å finne ord for det jeg opplevde - enkelt sagt fikk vi alt fra Tamura utgaven, men opphøyd i annen! Avantgarde opplever jeg som (en fantastisk!!) én manns høyttaler, med relativt snever 'sweat spot' - ute på sidene låter det veldig fort skarpt. Med Little SEth og Kina trafo'er ble det 'brukbare' lytteområdet mye bredere, side-skarpheten ble så godt som borte og romfølelse, detaljering, dynamikk, bass og nærhet/naturtrohet ble enda bedre enn med Tamura utgaven.

Kina trafo'ene er dyre og vanskelige å oppdrive, derfor skal nå Hammond 1627SE trafo'er monteres (i tillegg til allerede innstallerte 125ESE og Kina-trafo'er). 1627SE veier ca. 5kg, er på lager hos Motron og i følge databladet virker de svært lovende. Mer om det siden.......

Som jeg har sagt tidligere, skal jeg selv bygge meg et sett monoblokker (pga plassen er dét den mest hensiktsmessige løsningen for meg). Jeg har vært overbevist siden første lytt, men nå er jeg nærmest å betrakte som hel-frelst! Denne enkle SE konstruksjonen er ganske utrolig - må høres! Byggesettet med alle komponenter, standard utgangstrafo'er og sjassis er vel snart klart, så brett opp ermene, skru på loddebolten og ring til Motron!! Siden kan dyrere trafo'er monteres, om du synes det er behov for det.

Aldri før har så mye god lyd vært å bygge for så lite. Lykke til!

Mvh
joetorp

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det høres nesten for godt ut til å være sant.. Blir det informert her når kitet er klart?
Jeg er på utkikk etter noe lignende jeg, så skal nok teste det.
Vil kitet kun komme i en utgave? Eller vil det være endel valg? Tenker på f.eks. valg av andre utgangstrafoer, med/uten chassis, med/uten potmeter, andre kondiser, motstander etc?
Hm du har visst svart på det meste allerede ser jeg, men lar det stå..
Har jo skjønt at det er brukt mye tid på å lytte seg fram til det beste resultatet da.

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Da jeg så Amp'en første gang tenkte jeg mitt, men det er noe med SE og rør! Selv har jeg ikke bygget på MANGE år og har hele tiden brukt utelukkende fabrikkbygget utstyr i egne anlegg, med unntak av en NLE-17 RIAA i retro-systemet på soverommet.

Nå er jeg veldig glad jeg fikk prøve Little SEth!

I tillegg til den bygget av Audiomix har jeg dessuten fått anledning til å prøve den aller første prototypen, den med kobber topp, og kan rapportere at både Hans' versjon og originalen låter helt likt. Det tyder jeg dithen at et godt resultat ikke avhenger av hvordan, eller hvem som bygger forsterkeren.

Såvidt jeg forstår vil forsterkeren bli levert som et grunnkit bestående av ALLE komponenter (inkl. Hammond 125ESE trafoer) for kr. 4000 med moms; eller ALLE komponenter som i grunnkit'et, pluss profesjonellt fremstilt, ferdigstanset og overflatebehandlet sjassis med tre-sider for kr. 6000 inkl. moms.

Andre oppgraderinger kan komme etterhvert, så som bedre trafo'er, kondiser, motstander, bøssinger, koplingstråd. Men slikt er det Motron som tar seg av - jeg har bare lånt ører til prosjektet.

Og nå skal jeg endelig i gang å bygge igjen!

Mvh
joetorp

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
618
Audiomix! Her må dere så snart som mulig på banen med en webside med bilder og info. Du kommer til å slite vettet av deg med å besvare alle enkelthenvendelser og de samme spørsmålene gang på gang. ;-)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Audiomix! Her må dere så snart som mulig på banen med en webside med bilder og info. Du kommer til å slite vettet av deg med å besvare alle enkelthenvendelser og de samme spørsmålene gang på gang. ;-)
For meg er dette bare moro og hobby. Da blir en ikke sliten vet du! Men Bryjar må nok snart komme på nettet med butikk. Det vil effektivisere hans business vesentlig. Jeg har det altså bare moro. Ingen kommersielle eller økonomiske interesser. Det er noe helt annet enn dette jeg lever av.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg er rimelig novise i rørfaget, og har noen spørsmål:
Hvordan ser du ut i fra "datasheet" til et rør hva som er optimal impedans på OPT?
I dette tilfellet datasheet for 5b/255
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/130/5/5B254G.pdf

Hvilke specs skal en opt til et slikt rør inneha? 2.5 kohm primær impedans? Eller vil det fungere med andre verdier? Og hvordan vil det innvirke på ytelsen? Dere sier Kina trafoene gir utgangseffekt på 6.5 W. Hvilke specs. har disse trafoene? - Noen andre verdier som er av interesse?

Som sagt jeg er så vidt startet å røre i rørverdenen og trenger litt informasjon for å sette kaoset i hodet mitt litt i system.
Kommer sikkert flere "rimelig dumme" spørsmål etterhvert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Gjør et forsøk: 5B/255M har en oppgitt anodeimpedans på 2.5 kohm som du selv sier. Det står oppgitt i databladet. Dersom trafoen har tilsvarende primærimpedans og en HT impedans på 8 ohm, bør det bli rimelig bra mot en belastning på 8 ohm. Så er det primærinduktansen da. Den bør være høy for å få med seg de lave frekvensene. Og ikke for høy av hensyn til diskant. En bråte med kompromisser dette. I dette tilfellet vil Hammond 125ESE og 1627(?) fungere bra. Den første er billig og den andre er dyr. Med hensyn til de Kinatrafoene så vet vi svært lite. Det eneste som står skrevet er 14.6. Det kan bety 14.6 Henry. Ellers betyr materialvalg og måten trafoen er viklet på ganske mye. Noen av oss som jobber med dette prosjektet har svært gode ører. Andre har bra med måleutstyr (og kan bruke det). Til sammen blir det et svært bra team og reultatet høres utmerket ut. Du burde vært med en kveld.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det Hammond 370HX som benyttes som strøm trafo?
Hvordan går det med testingen. Fått brukt Hammond 1627se enda?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg får holde tråden (og forsterkeren) varm:
Stemmer at det benyttes Hammond 370HX som nettrafo. Den leverer glødespenning og høyspenning. En 5V vikling benyttes ikke. Den er for likeretterrør om noen vil velge en slik løsning. joetorp og jeg jobbet til godt over kl 22 i går kveld. Hammond 1627SE er på plass. Nå veier hele greia ca 35 kg! To braketter med velgere for tre forskjellige utgangstrafoer samt UltraLinear eller normal kobling. Vi kom ikke så langt at vi fikk startet testingen. Nå er jeg dobbeltbooket de neste 48 timene. Kanskje vi får begynt med testingen i løpet av helgen. Kanskje jeg får presentert en 3D modell med komponenter. Chassis til byggesettet vil bli levert fra mekanisk verksted innen torsdag neste uke. Om det ikke dukker opp uforutsette ting, er det bare å varme opp loddebolten om ca ei uke.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.939
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Takk for info Audiomix. Loddebolten gløder allerede ;-)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jøje meg dette var interessant, et Norsk kit.  men jeg har to spørsmål.

1.
for oss som ikke har råd til 107dB Horn fra TRIO og lignende. Hvilke høyttaler alterntiver finnes?. Markeder leverer nesten bare 4 ohms bokser på 87 dB/W.

2.
Hvorfor i hel%/&(&)ike  er denne tråden i BREDFORMAAAAAT??
Sleiven

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bredformat kommer trolig av at det ligger for store bilder et eller annet sted i tråden. 87dB/W er ingen umulig oppgave for denne forsterkeren. Kommer litt an på musikksmaken. Vi har litt erfaring med relativt tungdrevene B&W høyttalere og superfølsomme horn. Erfaringer vil bli publisert etterhvert som vi får samlet inntrykkene.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Har noen synspunkter og meninger med hensyn til volumkontroll på utgangsforsterkere? Er det nødvendig? En for hver kanal? En felles? Med volumkontroll innføres det en ekstra komponent i signalveien og en ekstra kostnad på budsjettet.
Jeg jeg tror det er en fordel . På diverse hifi og DIY tråder ser jeg at mange folk jobber med volumkontrollen på preamp mellom. 8:15 og 9:00 og er nødt til å dempe signalet på ett vis.

Følsomheten på mange effektforsterker er 0,5-1 V mens preamper gir fra 2-10V. Det gir ofte volum mismatch, har lest at det er gunstig å dempe inn på effektforsterker da det også demper støyen, dessuten påvirkes kablene og preampens evne til å drive dem minst ved å ha dempingen i effketforsterker enden.

Bra som balanse kontroll, vinyl kilder og rør er sjelden i perfekte balanse..

Alternativt kan man ha en bypass rundt inngangs pot'en.?

Sleiven

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Følsomheten på mange effektforsterker er 0,5-1 V mens preamper gir fra 2-10V. Det gir ofte volum mismatch, har lest at det er gunstig å dempe inn på effektforsterker da det også demper støyen, dessuten påvirkes kablene og preampens evne til å drive dem minst ved å ha dempingen i effketforsterker enden.

Sleiven
En alternativ volumkontroll som jeg finner å påvirke lyden (også dynamikk) lite er å benytte en Sowter 9335 TVC (trafobasert) for hver kanal inn på effektforsterkeren. Med en billig Elma? 23-24 step velger kan du jo i prinsippet droppe forforsterker. Eller du kan velge fast den ratio som gir rette nivå versus forforsterkeren volumreg. www.sowter.co.uk

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Knallbra GeirTj !!.
Et DIY alternativ til den rådyre trafobaserte pre'e, som Stereophile nettop teststet...

Sleiven

Topp Bunn