MOZART - Requiem

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Interessen for klassisk

trekker kanskje ikke de helt store skarer, men den er da der - og rommer åpenbart flere som har atskillig å by på.
Altså: Glasset er minst halvfullt.
Hadde vært hyggelig om det kunne blir mer klassisk her. Når man leser de store klassisk-forumene ute på nettet er det jo mye sterke meninger og elegante formuleringer. Her på berget blir diskusjon omkring klassisk ofte litt tam.

Virker ellers som om endel folk her stort sett bruker de dyre anleggene sine til Kari Bremnes og Pink Floyd.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.307
Antall liker
35.108
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
769
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hei,

Oppdaget først i dag denne tråden....har til nå vært på generelt forum som "utstyrs-freak" som jeg også er, men primær drivet er musikken.

Og; Jeg spiller ikke Bræmnes og Floyd....har 95% klassisk - hyggelig å se at det er mange av oss....

Forøvring Beethoven Opus 110 bør høres både med Brendel og Pollini.....etter å ha hørt den siste lar man seg ikke lenger imponere av dårlig jazz...:)

mvh Ole
 
T

theStig

Gjest
Ellers vil jeg anbefale the Stig å låne øre til Karajans innspilling av Mozarts Grosse Messe c-moll, K. 427 (DGG, 1982). Det kan være en skjønnhetsåpenbaring for dem med lang pust.
Jeg har begynt å innstudere den, for jeg skal synge den til sommeren faktisk. Jeg foretrekker helt klart en barokk måte å gjøre den på, i kontrast til Karajan sin romantikk. Mozart hadde helt klart studert Bach når han skrev messa, og da låter det best med en Bach-aktig vinkling synes jeg. Det er nå kun min personlige mening da..
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ole: Om du har noen kvalitetsinnspillinger å anbefale, så trenger tråden "klassiske kvalitetsinnspillinger ..." i musikkforumet en gjenoppfrisking etterhvert.

Vidar P: Det begynner vel å bli en stund siden nå, men hvordan var egentlig Andsnes sin Beethoven? Håper han vil spille inn litt Beethoven etterhvert. Ser for meg en luksusutgave av konsertene sammen med Berlinerfilharmonikerne... Han skal jo snart spille inn Brahms 2. pianokonsert også forstår jeg.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ser ut til å være en drømmekonsert, i alle fall etter programmet å dømme. Selv skal jeg se ham sammen med det norske kammerorkester på festspillene i Bergen. Blir nok mest Mozart det kommer til å gå i der, tenker jeg...
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.828
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg har begynt å innstudere den, for jeg skal synge den til sommeren faktisk. Jeg foretrekker helt klart en barokk måte å gjøre den på, i kontrast til Karajan sin romantikk. Mozart hadde helt klart studert Bach når han skrev messa, og da låter det best med en Bach-aktig vinkling synes jeg. Det er nå kun min personlige mening da..
Tenor eller bass? Du har uansett store ting i vente. Hell og lykke på ferden.

Personlige meninger skal en ha om musikk, for musikk bør helst ikke være upersonlig. (Fritt etter Holberg.) Et rystende a propos til Mozarts forhold til Bach kan du få ved å lytte til Hagen Quartetts innspilling av KV 405 og 546, det særlig sistnevnte river godt i både sjel og anlegg. Jeg vet sannelig ikke hvor barokk den er, men Karajan er garantert ikke med.
 
T

theStig

Gjest
Jeg synger 1. tenor i et kor av meget bra standard, og gleder meg utrolig til dette! En av verdens ledende operastjerner skal synge 1. sopran, så dette blir ikke noe amatørmessig opplegg på noen måte. :)

Jeg er vel en barokk-freak, og jo mer barokk noe blir, jo bedre liker jeg det. Romantikk ala Karajan er definitivt ikke min greie.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Har denne versjonen med Bernstein:
Men kunne også tenkt meg disse 2 som er nevnt under. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg får tak i disse. Noen som orker å hjelpe?

terryboy skrev:
Engasjerende fremført høres ut som stikkordene som gjelder versjonen hvor Sir Neville Marriner dirigerer Academy and Chorus of St Martin in the Fields på Philips. Lyden er også rimelig bra og dynamisk på denne innspillingen fra 1991?!
Man kan jo godt ha flere innspillinger av Requimet, gjerne en "standardversjon" og i tillegg den som som jeg vil anbefale, nemlig Nicolaus Harnoncourt med Consentus Musicus Wien utgitt av Deutsche Harmonia Mundi på hybrid SACD. Dette er en ny innspilling med super lyd og en veldig frisk og energisk fremføring på periodeinstrumenter. Beethoven beskrev stykket som "vilt og fryktelig", og det er det i denne versjonen. Man hører formelig dødsangsten hos sangerne.
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om du vil føye til noen av verket til din samling, så kan du gjøre verre valg enn Peter Schreiers Requiem på Philips fra 1984. Eminenser som Margareth Price, Trudelise Schmidt, Theo Adam og Staatskapelle Dresden har gjort denne til en audiofil klassiker.



Var veldig populær i klassiske og i audiofile miljø tidlig på 90-tallet, mye referert til i hifiproduktomtaler, nevnt som en av What HiFi's top ten klassiske innspillinger osv.

Synd for deg at du ikke abonnerer på BBC MM, de hadde en fin versjon av dette verket, koblet med Linz-symfonien, i fjor.

Men som sagt; Schreier er en ringrev på dette, Gramophone hadde en stor artikkel om innspillingen, og den var nominert til årets utgivelse i dette bladet også.

Jeg skal ikke på noen måte påstå at dette er toppen av Mozart-requiem'er, bare føye den til på listen av innspillinger av dette verket som har satt spor etter seg.

Forøvrig; man er da en gentleman, og kjøper sin klassiske musikk på MDT!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4647202.htm

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skal tillate meg å være høggende uenig med de som mener denne innspillingen med Schreier er noe å ha. Jeg eide den som min eneste innspilling i mange år, og det var ikke før jeg hørte Gardiner og senere den fabelaktige Harnoncourtinnspillingen at KV626 fikk noen rotasjonsfrekvens hos meg.
Statskapelle Dresden synger ikke særlig godt heller.

Ouch!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg skal tillate meg å være høggende uenig med de som mener denne innspillingen med Schreier er noe å ha. Jeg eide den som min eneste innspilling i mange år, og det var ikke før jeg hørte Gardiner og senere den fabelaktige Harnoncourtinnspillingen at KV626 fikk noen rotasjonsfrekvens hos meg.
Statskapelle Dresden synger ikke særlig godt heller.

Ouch!
... og det fra en mann som synes ECO og Uchida høres ut som elefanter i en porselensbutikk i Mozart-konsertene... :)

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Ikke Uchida! Tate og ECO, Vidar. Uchida er gull.
Nå er jo de nokså nært koblet på disse innspillingene da. Om ikke minnet svikter meg, så likte du ikke disse versjonene med Uchida/ECO/Tate pga orkesterets tungbenthet. Du om det. Jeg syntes bare det var litt rart :)

Selv synes jeg Schreier er en verdig dirigent i Requiem, men har da full forståelse for at han kan virke litt kompakt, trist og flat. I den grad et requiem skal være friskt, lett, lystig og fornøyelig da :)

Mvh Vidar P
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Takker for gode tips. Nå vet ikke jeg hva dere "småkrangler" ;) om, men er det solister?

Da ble jeg gentleman for en dag og bestilte Harnoncourt innspilingen. Fann også Messiah på Linn Records, så nå får jeg 3 versjoner av begge verkene. Har 2 versjoner av Watermusic, så jeg må kanskje finne flere av den også..
Helt utrolig hvor forskjellig de kan spille disse gamle pop låtene. Trodde det fantes noter jeg. ;) Det må være en dyr hobby å være hektet på klassisk. :D
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, klassiskfreaks krangler så busta fyker om utmerkede innspillingers fortrinn og mangler. Det er som med hifi...

Noter er noter. Framførings- og opptakspraksis er faktisk mote!

Anyway. Den Linn-Messiasen er riktig flott. Gardiner har bedre solister, men Dunedin Consort svinger så bra...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Vidar P skrev:
Skal ikke uttale meg om de nyeste (og vet heller ikke hvilken du har, og dermed ikke liker), men tror du vil finne en svær vekt av anbefalinger i retning Schreier om du stiller samme spørsmål i klassiske musikkmiljøer..



Denne fresche og flotte fremførelsen har vært en milestein som nye innspillinger har vært målt mot i mange år, og må ikke glemmes.. sammen med Bøhms legendariske innspilling er dette en toppkandidat.

Råd hva angår innspillinger; vi alle vil ha best mulig lyd, og det beste er jo om de aller beste versjonene også har den aller beste lyd; men hovedprioritet må for meg ligge på den musikalske standard..

Mvh Vidar P
Støtter dette forslaget. Fikk anbefalt denne utgivelsen hos Akers Mic klassisk avd engang på tidlig 90-tall. Jeg har flere innspillinger av dette flotte verket, men Schreier på Phillips er uten tvil den beste versjon jeg har hørt. Innspillingene Valentino nevner kjenner jeg ikke, men kanskje verdt å sjekke ut....

mvh
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Åååå. Det finnes virkelig mange flotte innspillinger av dette fantastiske Requiem.

Av de syv innspillinger jeg har, er det vel Carl Bøhm sitt som kommer frem oftest.

Ellers er vel kanskje Gardiner og Barenboim to jeg ville beholdt hvis jeg absolutt
skulle 'kutte ned'
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Böhm er jo flott i dette, men hvis du har den jeg tror, synes jeg Ridderbusch er litt "lettvekter" som bass...

Bernt K
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
berxter skrev:
Böhm er jo flott i dette, men hvis du har den jeg tror, synes jeg Ridderbusch er litt "lettvekter" som bass...

Bernt K
Jeg kan sanktens være enig i dette, men er vel kun plaget av dette i sekundene rundt det som vel kanskje er verdens første trombonesolo.

Når det gjelder Bøhm, så er det vanskelig å si hvorfor den. Det er jo helt klart at den skiller seg ut, men hvorfor like den så godt?

Jeg tror jeg lar meg fasinere litt av det å trekke det så langt ned, men samtidig beholde flyt og fremdrift mens tankene jobber rundt det at det er akkurat en dødsmesse skrevet av en syk person hvis repekt for musikk og det relegiøse var, i hvert fall i skrivende stud, kanskje langt over det vi kan forstå.

Raskere en noe annet stykke musikk, klarer denne innspillingen å rense hodet for alt uten om de eneste ekte følelsene rundt musikk, respekt og kjærlighet
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jo, ettersom denne Böhm-innspillingen var min første av verket, er det nok den jeg også har hørt mest på. og lever godt med en ikke helt perfekt Tuba Mirum. Denne musikken satt jo dypt i Böhm, som jeg mener absolutt var på sitt aller beste i Mozart; noen vil kanskje hevde at han var langdryg, nesten Klemperersk, men var det noe lød å hente i musikken fikk han det sannelig fram.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Vedkommende som eventuelt skulle disse Böhms Mozart skal få med meg å bestille. Skulle vedkommende disse Tates Mozart river jeg i en drink!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HiP var han dog ikke... Sannsynligvis den fremste representanten for den tradisjonelle Mozarttolkningen i forrige århundre.

Bernt K
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Vedkommende som eventuelt skulle disse Böhms Mozart skal få med meg å bestille. Skulle vedkommende disse Tates Mozart river jeg i en drink!
Om du holder, kan jeg gjerne slå;)

Böhm er ikke uten lyter, men den holder seg meget godt synes jeg. Særlig har jeg merket meg orkesterspillet til filharmonien der nede, det fungerer aldeles strålende for meg, og jeg har sansen for Böhms tempovalg.
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
For meg er det veldig greit med Bøhm og tempo da jeg bruker rør og vinyl.
.
.
.
.
Og alle vet jo at det ikke henger med i svingene når det går for fort ;)
 
Topp Bunn