Morten_Lindberg
Bransjeaktør
- Ble medlem
- 23.10.2006
- Antall liker
- 13
La oss dele spørsmålet i to; Hva skjer med de multinasjonale plateselskapene, og hvilke leveringsformater ser vi i framtiden?Morten L, litt "off topic" i forhold til tråden, men siden du er her...hvordan forholder platebransjen seg nå for tiden ang. SACD ? Kan vi forvente at de store selskapene kommer inn igjen i SACD markedet, som Universal og Sony Music ?
Mange forventer at CD salget skal synke drastisk de kommende år, tror du platebransjen kommer opp med et alternativ til et fysisk plateformat, eller vil alt dreie seg om nedlasting ?
Vil SACD overleve som nisjeformat?
Du har nok gjort deg opp en mening om disse spørsmål.
Min dystre spådom er at "multiene" i sin helhet erstattes av to store tjenestetilbydere, Microsoft og Apple.
Oppgaven med produktutvikling og innholdsleveranse tror jeg vil gå tilbake til nasjonale og regionale produksjonsenheter. De store multinasjonale plateselskapene har mistet "stoltheten" som kreves for å lage gode produkter, og sitter igjen som pengetrillere. EMI tviholder på CD-formatet så lenge de ikke kan sikre seg inntjening på downloads. I det øyeblikket de er sikre på å kunne ta seg betalt, erklærer de CD'en for død, fordi et fysisk varelager er kostnadskrevende.
Det betyr lite hvilket fysiske format som benyttes for distribusjon, så lenge kvaliteten er tilstrekkelig for å gi en god musikk- og lydopplevelse. Per i dag kan downloads på ingen måte formidle denne kvaliteten. Jeg tror det i mange år fremover vil være et marked for distribusjon av fysiske produkter, i SACD-lignende-formater, og at hovedfokus rent teknisk vil ligge på multikanal.
Advarsel: disse synspunktene er sterkt preget av mitt eget engasjement i platebransjen.