Mozart -Trondheimsolistene/Thorsen

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Morten L, litt "off topic" i forhold til tråden, men siden du er her...hvordan forholder platebransjen seg nå for tiden ang. SACD ? Kan vi forvente at de store selskapene kommer inn igjen i SACD markedet, som Universal og Sony Music ?
Mange forventer at CD salget skal synke drastisk de kommende år, tror du platebransjen kommer opp med et alternativ til et fysisk plateformat, eller vil alt dreie seg om nedlasting ?

Vil SACD overleve som nisjeformat?

Du har nok gjort deg opp en mening om disse spørsmål.
La oss dele spørsmålet i to; Hva skjer med de multinasjonale plateselskapene, og hvilke leveringsformater ser vi i framtiden?

Min dystre spådom er at "multiene" i sin helhet erstattes av to store tjenestetilbydere, Microsoft og Apple.

Oppgaven med produktutvikling og innholdsleveranse tror jeg vil gå tilbake til nasjonale og regionale produksjonsenheter. De store multinasjonale plateselskapene har mistet "stoltheten" som kreves for å lage gode produkter, og sitter igjen som pengetrillere. EMI tviholder på CD-formatet så lenge de ikke kan sikre seg inntjening på downloads. I det øyeblikket de er sikre på å kunne ta seg betalt, erklærer de CD'en for død, fordi et fysisk varelager er kostnadskrevende.

Det betyr lite hvilket fysiske format som benyttes for distribusjon, så lenge kvaliteten er tilstrekkelig for å gi en god musikk- og lydopplevelse. Per i dag kan downloads på ingen måte formidle denne kvaliteten. Jeg tror det i mange år fremover vil være et marked for distribusjon av fysiske produkter, i SACD-lignende-formater, og at hovedfokus rent teknisk vil ligge på multikanal.

Advarsel: disse synspunktene er sterkt preget av mitt eget engasjement i platebransjen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.504
La oss dele spørsmålet i to; Hva skjer med de multinasjonale plateselskapene, og hvilke leveringsformater ser vi i framtiden?

Min dystre spådom er at "multiene" i sin helhet erstattes av to store tjenestetilbydere, Microsoft og Apple.

Oppgaven med produktutvikling og innholdsleveranse tror jeg vil gå tilbake til nasjonale og regionale produksjonsenheter. De store multinasjonale plateselskapene har mistet "stoltheten" som kreves for å lage gode produkter, og sitter igjen som pengetrillere. EMI tviholder på CD-formatet så lenge de ikke kan sikre seg inntjening på downloads. I det øyeblikket de er sikre på å kunne ta seg betalt, erklærer de CD'en for død, fordi et fysisk varelager er kostnadskrevende.

Det betyr lite hvilket fysiske format som benyttes for distribusjon, så lenge kvaliteten er tilstrekkelig for å gi en god musikk- og lydopplevelse. Per i dag kan downloads på ingen måte formidle denne kvaliteten. Jeg tror det i mange år fremover vil være et marked for distribusjon av fysiske produkter, i SACD-lignende-formater, og at hovedfokus rent teknisk vil ligge på multikanal.

Advarsel: disse synspunktene er sterkt preget av mitt eget engasjement i platebransjen.
Interessante tanker, og jeg tror du er på sporet. Trist at de gangene Per Erik Johansen uttaler seg i media om det plateselskapet han representerer, så er det nesten alltid pengerelatert, omsetning og salgstall. Sånn er det blitt.
Leste historien om Herp Albert og plateselskapet A&M records. Dette var andre tider det, 70-tallet, og selskapet virket som en kreativ tumleplass for artistene. Han angret bittert på salget til Universal når han så hvordan måte A&M katalogen ble forvaltet på.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Hvilken interesse ville det være for en utgivelse av MOZART på vinyl, skåret direkte fra DXD?
Jeg kjøper den. Nye klassikse innspillinger på vinyl er det ikke mange av. Jeg kjenner bare til to stykker, men det kan være flere.

Da trenger vi litt hjelp fra dere til å definere kvalitetskravene til en vinyl; hvilken fabrikk i Europa presser de beste platene? Hvem gjør den beste skjæringen til master?
Her en artikkel av Kevin Gray om å lage gode vinylinnspillinger.

Jeg ville ha kontaktet Speakers Corner Records i Tyskland. De kan kanskje være til hjelp.

Lykke til. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da er Vidar P den rette til å svare, du får nok svar snart.  ;)
Takker for fortroande, men mastering-faciliteter og presser har vel kommet og gått siden storparten av mine LP'er fortsatt var lunkne fra presseriet.
Hva som er bra og ikke av europeiske presserier idag kan jeg ikke dømme omkring. Tror det er Pallas i Tyskland som presser for Speakers Corner; de presset vel også for ATR om jeg ikke husker feil.

Mvh Vidar P

Topp Bunn