MP3 på CD

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
En cd skal kunne ta 700 mb og en mp3-fil er kanskje bare 3-4 mb, så i teorien skal man altså kunne få nesten 200 sanger inn på en cd. Men det har aldri jeg klart med de programmene jeg bruker, det er tiden som begrenser det ser det ut til, får bare 80 minutter med musikk. Finnes det ikke programmer som kan brenne en cd og fylle den opp med 700 mb musikk? Prøvde med itunes men fikk det ikke til der heller...
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
for all del, ikke brenn cd med rene mp3 filer på for å presse på mer..kvaliteten blir som kvantiteten..
 
L

Lydtekniker

Gjest
Komponenten, dette skjer fordi du brenner CD'en som en audio-cd. Da konverterer brenneprogrammet MP3-filene tilbake til vanlig CD-audio, og låtene vil ta like stor plass som om de var ukomprimert. Du må brenne en data-CD med MP3-filene.

Hvis man bruker en god enkoder (eksempelvis Fraunhofer-enkoderen som iTunes bruker, eller alternativt Lame), vil vanligvis 192kb/s og oppover være tilstrekkelig til å gi en god lydgjengivelse.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Så lenge det allerede er mp3-filer blir vel ikke kvaliteten forskjellig om man har 10 eller 100 sanger innpå vel? Eller?
Tenkte bare å ha en cd til å ha med i bilen ol. og da er det greiere med 200 sanger enn 20. Hvis jeg brenner den som data-cd, klarer cd-spillere å lese det da?
Tror bare data-cd kan spilles på PC, for jeg gjorde det en gang ved et uhell...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
for all del, ikke brenn cd med rene mp3 filer på for å presse på mer..kvaliteten blir som kvantiteten..

Jo bedre jo flere blir vel det da.... ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det stemmer, spilleren din må ha mulighet for å spille MP3-filer. Hvis den ikke har det, er du begrenset til å brenne MP3ene som vanlig CD-audio og da bare ha 80 minutter til rådighet.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det pleier å være et fancy klistremerke med "mp3" på, på CD-spillerene i bilen hvis den kan spille mp3er. Men det er jo bare å brenne og prøve.
 
C

cosmos

Gjest
de fleste helt nye bilstereoer kjører mp3
om den du har kan dette tviler jeg på, da tror jeg du allerede hadde vist det :) bruker å stå på
 
Topp Bunn