HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Flere som hører ting de ikke burde hørt...
Herre gud, hva er det du ønsker at jeg skal gjøre? Holde kjeft når jeg leser at andre eksponerer sin dårlige hørsel og akseptere premisset om at når de ikke kan høre noe så er det ikke eksisterende? Jeg sikter ikke til MQA nå, men generelle påstander om at høyere oppløsning ikke er hørbart og at DSD ikke er hørbart forskjellig fra Redbook og 24 bit flac. Det eksisterer en lite nyansert holdning til forskjellige faktorer, og det er også en oppfatning om at det kun handler om inndeling i flere biter. Hvordan støygulvet spiller inn på valg av dynamikk er det absolutt ingen som ser ut til å vite noe om, for eksempel.Jo, "personfokusert" fordi du ikke forholder deg til argumentene deres - hvem det nå enn er du sikrer til. For det er det vi gjør her inne - vi vrøvler, utveksler erfaringer og diskuterer. I stedet skriver du altså noe du antar om deres evner. Og du har absolutt null grunnlag for å anta at noen her inne har dårlig hørsel sånn i utgangspunktet. Hva vet du om det? Fordi de ikke hører det du hører? Men viktigere er at den type anklager gjør all diskusjon helt umulig. "Sorry, jeg gidder ikke forholde meg til det du sier, fordi du hører dårlig". Ta noen rolige innpust må og hør på litt god musikk.For noe vrøvl, personfokusert? Hvem har jeg spesifikt hengt ut som personer med dårlig hørsel? Jeg ser ingen brukernavn eller døpenavn i min post, den er sterkt generalisert og satt på spissen. Det meg skriver er helt korrekt. Det finnes de her inne som har for dårlig hørsel til å mene noe om oppløsning fordi ørene deres ikke fanger det opp. Bør jeg unngå å skrive det for å beskytte deres følelser?
De får være fornøyd med at jeg anonymiserer dem, lenger enn det strekker jeg meg ikke.
Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.Hørte på Eagels Hotel California låtene "Life In The Fast Lane" og "Waisted Time".
Etter uvitenskapelig prøvelytt avspilt på Yamaha Z11 (PCM1796) vil jeg rangere:
1) DVD-A (Pioneer BDP LX88 HDMI)
2) Original CD - ikke remastret (Sony CDP-X707ES Spdif) .
3) Tidal HIFI (Sqeeze box Spdif)
4) Tidal HIFI MQA/Master (PC 96kHz HDMI).
Trur miksingen har mest å si. DVD-Audio er i helt annen klasse.
Har hatt remiks CD også, men byttet tilbake til original.
Tidal er hemmet av Loudness War -miks, MQA hjelper ikke mot det.
Nåja. Det går fint an å knuse en god innspilling i mastringen, har vært med på sånt sjøl.Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.Hørte på Eagels Hotel California låtene "Life In The Fast Lane" og "Waisted Time".
Etter uvitenskapelig prøvelytt avspilt på Yamaha Z11 (PCM1796) vil jeg rangere:
1) DVD-A (Pioneer BDP LX88 HDMI)
2) Original CD - ikke remastret (Sony CDP-X707ES Spdif) .
3) Tidal HIFI (Sqeeze box Spdif)
4) Tidal HIFI MQA/Master (PC 96kHz HDMI).
Trur miksingen har mest å si. DVD-Audio er i helt annen klasse.
Har hatt remiks CD også, men byttet tilbake til original.
Tidal er hemmet av Loudness War -miks, MQA hjelper ikke mot det.
Enig i at det er selvfølgeligheter der fra mitt ståsted; men hvilke tenkte du på for din del?Både og, men det er jo endel selvfølgeligheter i teksten.
Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
Betviler ikke dine personlige erfaringer. Men for meg blir dette med blindtester - dvs. godt kontrollerte lyttetester for å avdekke systematiske preferanser for hørt lyd i lytteposisjon - en sak som er vanskelig å få til i det private. Har lest at noen mener nivåforskjellene må ned i 0,1 dB. Fra en mer troverdig kilde leste jeg 0,3 dB. Dette er vanskelig å få til på entusiasttreff.Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
Hvis du drar inn Vinyl så snakker vi mest sannsynlig om forskjellige mikser. Husker godt når Pink Floyd ble mikset for CD - stor nedtur dynamisk.Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
Vinyl blir i mange tilfeller mastret annerledes pga. plastmediets fysiske egenskaper og sluttpublikums preferanser.Hvis du drar inn Vinyl så snakker vi mest sannsynlig om forskjellige mikser. Husker godt når Pink Floyd ble mikset for CD - stor nedtur dynamisk.Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
Var ikke meningen å trekke opp stridstemaer igjen. Jeg skulle gjerne hatt en samling med nøye utvalgte vinylskiver i tillegg til nøye utvalgte digitalversjoner.Ja, jeg hører dere si det og skal ikke trekke vinyl inn ytterligere, men poenget mitt er; Siden dere, jeg og alle, bare antar, slik vi ofte gjør, blir vi alle sittende å preke ut av ræva. Kan hende vi går glipp av forskjellene slik Baluba i sin nye mannlige stil påpeker.
Blant all denne synsingen, hokus pokuset og disse teoriene, så blir det vanskelig å skille snørr og bart. Teoretikerne tilskriver alle forskjeller til sinnet, for drømmerne er alt en realitet, midt imellom disse sitter vi rasjonelle som ikke alltid vet i hvilken bås inntrykkene skal plasseres. Dere får mene hva dere vil, men noen for meg etterprøvbare sannheter har jeg funnet, selv om ordforrådet mitt ikke strekker til for å gi en beskrivelse og gjeldende teorier ikke forklarer det.
De som innbiller seg at digitalt er perfekt er de virkelige Luddittene!
Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
Bra humøret stråler.Jeg er på strålende humør min venn. Bare smeller til i håp om sjokke deg til underdanighet. ;D
Jeg mente u-land i vid forstand. Bor du på bygda, eller?Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
Bor på bøgda, men har kjapt internet. Men jeg tror ikke stabilitet og hastighet blir det samme på Mutungu Tank Hill, selv med bredbånd.Jeg mente u-land i vid forstand. Bor du på bygda, eller?Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
;-)
Skjønte ikke helt hva du mente med "krever mye cpu-kraft".Båndbredde spiller nok mer inn for musikkleverandør som skal levere til alle brukerne.
De sliter sikkert med versjonskontroll på alle de forskjellig formatene. Mulig de ender opp med en fil og så kan den dekodes i sanntid til brukerens preferanse. Krever mye cpu kraft dog.
Det kan hende. Men lydstreaming skal være lite krevende sammenlignet med streaming av bilder, f.eks.Skjønte ikke helt hva du mente med "krever mye cpu-kraft".Båndbredde spiller nok mer inn for musikkleverandør som skal levere til alle brukerne.
De sliter sikkert med versjonskontroll på alle de forskjellig formatene. Mulig de ender opp med en fil og så kan den dekodes i sanntid til brukerens preferanse. Krever mye cpu kraft dog.
La meg likevel gi et svar på en utbredt myte, nemlig at streaming og høyoppløste filer krever mye av datamaskinens sentralprosesseringsenhet (CPU).
Archimago gjorde tidligere i år en måling av en minimaskin som heter Raspberry. Her måler han CPU-belastningen til maksimalt 4,5 prosent og i snitt 2 prosent når han spilte av en fil i DXD, 24/384:
"4.5% CPU usage at its peak while it's buffering! Through most of the track, the CPU use is less than 2%. This is an example of truly how little processing is needed for computer audio for a streamer delivering bit-perfectly to your DAC".
Kilde: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Raspberry Pi 3 as USB Audio Streamer (with recommended CRAAP config & TIDAL/MQA arrives)
Jeg ser ikke helt hvor de tekniske begrensningene for utbredelse av høyoppløst lyd skal komme fra i 2017 og i årene fremover.
Når det er sagt, så kan jeg se at motstanden mot hi-res kan komme fra miljøvernere! De sentrale distribusjonssentrene trenger mye mer kapasitet og strøm for å levere 10 og 50 ganger så mye data. Hvis det er slik at man kan levere samme kvalitet (husk at konsensus i fagmiljøer er at det ikke finnes klare bevis for at mer enn 16/44 er nødvendig) med en brøkdel av ressursene, så er det dårlig miljøvern å distribuere høyoppløst bilde og lyd. Med andre ord vil motstanden mot hi-res i fremtiden kanskje komme fra miljøhold...
Enig, men Xstream er et eksempel på at det finnes teknologi som er bit perfect-streamingalternativer til MQA.Neil Young driver også og tuller mes pono player og alt som ikke fikk fotfeste.
Jeg mener jeg erindrer å ha lest at PY har trukket seg ut av Ponoplayer, eller var det bare butikken, dvs. medieinnhold i skyen?Neil Young driver også og tuller med pono player og alt som ikke fikk fotfeste. Nå skal sitronen skvises noe mer.. men ser ikke på dette som et alternativ til mqa egentlig. Det betyr forsåvidt ikke mye hva jeg mener men hvor musikkselskapene kan potensielt tjene mest mulig penger... Kommer an på hvor proprietært det blir.