TAS
Hi-Fi freak
Ja vist...er du her for å forvirre meg?
Ja vist...er du her for å forvirre meg?
Interessant graf, hvem har laget den?...går ikke MQA opp til 88.2Khz and beyond ved Full render?Hva om man i stedet for å endre betydning av ordene lossless og lossy heller legger til og benytter MQAL?
Og definerer MQAL slik MQA Ltd selv har defnert sitt audio spectrum.
MQAL ser da slik ut merket med orange triangel. Den grønne rammen er slik vi har definert lossless i alle år.
Vis vedlegget 717657
Det blir muligen mer tydelig når man ser dette skjema at MQA helt bevist har villeded når de snakker om hi-res og ofte tar fram 96/192kHz i sine sammenligninger med filstørrelser.
Selv hvor smart dette enn virker er det en del saken MQA unnlater å fortelle om.
1 - MQA benytter som kjent FLAC som koffert. Normalt vil FLAC komprimere kanskje kraftig disse bitene som MQA gjør om til dataoppevaring i sine folder. Defor faller noe av gevinsten med å lagre folder bort. Blir litt som å pakke en koffert i en koffert som bare øker vekten, men gir ikke så mye mer praktisk plass.
2 - Foldene øker støygulvet til MQA betrakelig. John Atkinson har nettopp demonstrert dette i et forsøk på å fortelle hvor utsøkt ideeen er. Dette faktum alene taler vel imot metoden benyttet av MQA selv om det ser veldig smart ut.
3 - Konseptet med å gjemme data i støygulvet er ikke en genial ide MQA selv har kommet på selv om markedsføring gir et slikt inntrykk.
Ikke sant, mye hyggeligere en korstog!I god MQA ånd
Nei. Det er en lossy datareduksjon, hvor utvalgte deler av høye frekvenser brettes ned og kodes inn i lavere frekvenser. Der går informasjon tapt i begge steg, både når algoritmen velger ut hva som skal tas vare på av høye frekvenser, og når den velger ut hva som kan overskrives ved lavere frekvenser. Det er ikke lossless i det hele tatt.Hehe....mulig litt slurvete formulert fra min side...hensikten var å belyse som definisjon at Lossless også er kompresjon, det å reduserer en fil uten å redusere kvalitet. Det heter seg at Lossless kan reduseres med inntil 50%...Og sånt sett er MQA lossless selv om det leveres komprimert....virker som mange misoppfatter lossless som at det ikke er komprimert over hode.
Det er ett tolknings spørsmål...hvor kommer de høye frekvensen fra og hvor høyt i frekvens ligger de?Nei. Det er en lossy datareduksjon, hvor utvalgte deler av høye frekvenser brettes ned og kodes inn i lavere frekvenser. Der går informasjon tapt i begge steg, både når algoritmen velger ut hva som skal tas vare på av høye frekvenser, og når den velger ut hva som kan overskrives ved lavere frekvenser. Det er ikke lossless i det hele tatt.
Prøvde meg på et lite dypdykk ;-) Da det ble krangel om hvorvidt AES medlemsskap osv er "credentials" for å uttale seg falt jeg dog litt av lasset Skal ikke påstå at jeg er SÅÅ godt bevandret i detaljene (til tross for at jeg er medlem av AES;-) men jeg får et visst inntrykk av steile fronter med liten interesse for å høre på og besvare motargumenter og hvor begge sider derfor mest sannsynlig tar litt feil...JOHN ATKINSON I STEREOPHILE
Den kanskje viktigste journalisten i HIFI, mangeårig redaktør og sjef for målinger i Stereophile, har nå skrevet mange innlegg om MQA på ASR. Hva synes dere? Kommer Atkinson og Stereophile godt ut av diskusjonen?
Mange interessante innlegg - både av Atkinson og andre - herfra og nedover:
MQA Deep Dive - I published music on tidal to test MQA
I've been in this hobby for 40 years and a professional engineer for 30 including 15 in audio (highly complex aspects including codecs) and have always left room for the audio press indulgences. This is the final straw. While there are flaws in goldenboys test methods, the overall conclusions...www.audiosciencereview.com
hva betyr kvalitet her? (jeg trodde lossless var ren kvantitet?)Hehe....mulig litt slurvete formulert fra min side...hensikten var å belyse som definisjon at Lossless også er kompresjon, det å reduserer en fil uten å redusere kvalitet.
MQA sin egen graf https://bobtalks.co.uk/blog/mqaplayback/origami-and-the-last-mile/Interessant graf, hvem har laget den?...går ikke MQA opp til 88.2Khz and beyond ved Full render?
Skjønner godt hva du mener, og heller ikke uenig i tankegangen. Selv om det etterlyses mer åpenhet og teknisk informasjon fra MQA...samstundes, er det så unaturlig å beskytte forretnings hemmeligheter mot revers engineering?Nei, det er ikke et tolkningsspørsmål, bare obfuskasjon. Se innlegg #718, i mangel av mer åpenhet fra MQA's egen side. Alt utenfor den orange trekanten forkastes. I tillegg tilføres en god del støy som reduserer oppløsningen øverst i audiobåndet og like over. Hvis det der ikke er "lossy" i forhold til en tapsfri gjengivelse av en 24/192 master (den grønne firkanten) så aner jeg ikke hva som skulle være "lossy".
Vis vedlegget 717730
Dessuten vet vi at enkelte MQA-produksjoner skaper de høye frekvensene helt enkelt ved å kopiere alt under 20 kHz opp til båndet over og nedskalere amplituden. Det er eksakt samme triks som brukes i DAB AAC-HE, Spectral Band Replication. Det er ikke engang lossy, bare fusk.
Direkte oversatt fra ordet quality på engelsk....står mer om det her Lossless definitionhva betyr kvalitet her? (jeg trodde lossless var ren kvantitet?)
Ja du ser hva de sier i introen...fin disclaimer på å diskvalifisere seg selv som delvis inhabil..
Etter det jeg har lest er det normalt å upsample under miksing. Samt mange eldre opptak er gjort som 44.1Khz/16 bit...En del av de er også upsampla i ettertid.Det oppsamples i utgangspunktet ikke i produksjon. Da er jo hele poenget med hi-res borte.
Da kan man like gjerne oppsample lokalt slik da også MQA faktisk gjør. GoldenTone kommer med en oppfølger som slik jeg forstår det skal beskrive hvilke problem akkurat dette skaper for DAC produsenter som søker lage bitperfekte produkter.
Hva reagerer du på her, spesifikt?Ja du ser hva de sier i introen...fin disclaimer på å diskvalifisere seg selv som delvis inhabil..
We are a small startup company (XiVero GmbH - https://www.xivero.com/) based at Düsseldorf / Germany, specialized in digital signal processing within the high frequency and audio domain, developing solutions for the HiFi enthusiasts and the audio industry. One of our goals is to hand the audiophiles the same tools used by audio engineers to verify the quality of music recordings, advertised as high resolution audio. This paper is on analyzing several technical aspects of MQA as conscientious as possible, but of course we are not omniscient. If our readers identify wrong statements, we would be more than happy to correct them in the next version of the hypothesis paper. MQA is a highly proprietary solution and as of our knowledge there are no software encoders and decoders openly available that we could use to do a real-world analysis of the MQA audio compression scheme. For that reason, we have to rely on publicly available information (e.g. Meridian Patents, MQA-Technical Paper, etc.). We position two hypotheses to get a grip on the proprietary technology behind MQA to provide the readers with sufficient information to do informed decisions whether MQA is a product they want to consume as music lovers.
Jeg vil heller si tvert imot. Lagringsplass og båndbredde blir stadig billigere, og trenden andre steder går i retning av å lagre "alt" for å være sikker på at man ikke har forkastet noe som viser seg å være viktig senere. En lossy datareduksjonscodec som MQA fremstår som svaret på et problem som eksisterte for 10-15 år siden. I dag er det allerede lite relevant, spesielt når den faktiske reduksjonen i datamengde er nokså ubetydelig. Det har også vist seg at andre lossy codecer stadig blir bedre, så MQA fremstår som en litt klønete kludge i måten det forsøker å løse dette på. AAC er langt mer effektivt og elegant.Men så kan det jo være at lossless er blitt en gammel måte å tenke high res på og at MQA tar det grunnleggende konseptet et steg videre med sin origami Foldings teknologi.
Dette blant annet... MQA is a highly proprietary solution and as of our knowledge there are no software encoders and decoders openly available that we could use to do a real-world analysis of the MQA audio compression scheme.Hva reagerer du på her, spesifikt?
Det sier vel ikke noe om habilitet eller inhabilitet, bare at tingen er proprietær og udokumentert, slik at man må forholde seg til den som en «black box» når man forsøker å finne ut hva den manicken gör.Dette blant annet... MQA is a highly proprietary solution and as of our knowledge there are no software encoders and decoders openly available that we could use to do a real-world analysis of the MQA audio compression scheme.
gjentar jo bare den retoriske tvetydigheten:Direkte oversatt fra ordet quality på engelsk....står mer om det her Lossless definition
Det står faktisk i Bibelen at du blir straffet om du strømmer for mye:Dette er Guds straff for de som driver med slikt strømmetøys og ikke kjøper CD
Akkurat det blir litt tvetydig, lagringsplass og båndbredde har flere innfallsvinkler...kapasitet i de nordiske og enkelte europeiske land kan neppe sammenlignes med det globale markedet og den tredje verden...steder der befolknings mengden er størst...ergo, alle de som verken har hjemmekontor eller hytte på fjellet(finsk norske også). Dessuten øker alle typer data tjenester båndbredde(flere og større apper, video, foto osv) og mindre båndbredde er kanskje ikke så dumt sånn sett allikevel. Hvem er det som løper rundt med 3000 låter i high res flac 96-192Khz/24bit på mobilen?Jeg vil heller si tvert imot. Lagringsplass og båndbredde blir stadig billigere, og trenden andre steder går i retning av å lagre "alt" for å være sikker på at man ikke har forkastet noe som viser seg å være viktig senere. En lossy datareduksjonscodec som MQA fremstår som svaret på et problem som eksisterte for 10-15 år siden. I dag er det allerede lite relevant, spesielt når den faktiske reduksjonen i datamengde er nokså ubetydelig. Det har også vist seg at andre lossy codecer stadig blir bedre, så MQA fremstår som en litt klønete kludge i måten det forsøker å løse dette på. AAC er langt mer effektivt og elegant.
Dessuten er fortsatt "lossy" og "high res" motstridende konsepter i mitt hode. Den aller enkleste måten å gjøre psykoakustisk datareduksjon på er jo å holde seg til det vi vet at vi kan høre i oppløsning og frekvens. Da er 16 bits med noise shaping og 44,1 kHz samplingfrekvens nok i massevis. Det er veldig lite som tyder på at vi er i stand til å høre noe over 20 kHz, og for de fleste av oss er grensen dessverre noe lavere enn det med årene. Da er det vanvidd å ofre oppløsning innenfor det båndet vi faktisk kan høre for å "folde ned" frekvenser vi uansett ikke kan høre.
Rakk ikke å svare på det i stad, uttrykket på engelsk går på uten tap av data ved kompresjon...file's size with no loss of quality.gjentar jo bare den retoriske tvetydigheten:
Lossless compression reduces a file's size with no loss of quality.
hvilken kvalitet? lyttekvalitet? eller uten tap av kvantitet (aka bit perfect)
Nei, jeg har ikke sett eksakte tall for MQA på max samplingfrekvens og bitdybde.Akkurat det blir litt tvetydig, lagringsplass og båndbredde har flere innfallsvinkler...kapasitet i de nordiske og enkelte europeiske land kan neppe sammenlignes med det globale markedet og den tredje verden...steder der befolknings mengden er størst...ergo, alle de som verken har hjemmekontor eller hytte på fjellet(finsk norske også). Dessuten øker alle typer data tjenester båndbredde og mindre båndbredde er kanskje ikke så dumt sånn sett allikevel. Hvem er det som løper rundt med 3000 låter i high res flac 96-192Khz/24bit på mobilen?
For så vidt enige Redbook ved 44100 Hz bør holde lenge teknisk når hørsel for øvre frekvens til voksne ligger i snitt fra 13000 til 17 000 Hz....Kjenner du til nøyaktig maks samplings frekvens og bit dybde som MQA kan levere ved Full render?
John Atkinson insinuere at MQA gjør en analyse av mediet for å sjekke DR den kan undergrave. En skal tro at dette prioriteres fremfor ultrasonik og derfor muligens gir varierende DR, støyforhold og megde preservert utrasonik innhold fra fil til fil?Nei, jeg har ikke sett eksakte tall for MQA på max samplingfrekvens og bitdybde.
Mht lagringsplass og båndbredde er jo poenget fortsatt at hvis det har betydning, så gjør AAC og MP3 de samme tingene langt mer effektivt. Det er ikke så mange som løper rundt med 3000 MQA-filer på mobilen heller. Lossy psykoakustisk datareduksjon for high res blir bare en selvmotsigelse.
Realitet er vel den at vi neppe representerer kundegruppa rent teknisk,...La oss si man liker lyden av MQA, hadde det ikke vært kjekt å kunne spille av samme formatet på alle duppeditter både i heimen, i bilen, i båten, på reise, på hytta osv uten å lagre i forkant over på andre formater?Nei, jeg har ikke sett eksakte tall for MQA på max samplingfrekvens og bitdybde.
Mht lagringsplass og båndbredde er jo poenget fortsatt at hvis det har betydning, så gjør AAC og MP3 de samme tingene langt mer effektivt. Det er ikke så mange som løper rundt med 3000 MQA-filer på mobilen heller. Lossy psykoakustisk datareduksjon for high res blir bare en selvmotsigelse.
Selv har jeg musikkbiblioteket lagret som FLAC på harddisk (med nødvendige backups) og vedlikeholder AAC-kopier for mobil bruk. En 42 MB 24/96 FLAC blir til 3,2 MB 227 kb/s AAC ved 44,1 kHz samplerate, og hvis jeg først hører på den fra mobil eller i bilen hører jeg garantert ingen forskjell mellom AAC-kopien og FLAC-originalen. Men det ville ikke falle meg inn å overskrive originalen med en lossy dataredusert versjon fordi "man hører sikkert ikke forskjell likevel". Hvilket er hva MQA forsøker å gjøre.
Meget mulig. Det er noen hint i MQA-reklamen om at den gjør en eller annen "analyse" og så velger ett av flere mulige innkodingsformater.John Atkinson insinuere at MQA gjør en analyse av mediet for å sjekke DR den kan undergrave. En skal tro at dette prioriteres fremfor ultrasonik og derfor muligens gir varierende DR, støyforhold og megde preservert utrasonik innhold fra fil til fil?
Vi representerer kundegruppen som lydnerder, villige til å betale litt ekstra for lydkvalitet, selv om det bare er et fromt ønske å kunne høre så langt opp i frekvens. Om man liker lyden av MQA via en avspillingsdings er det jo ingen garanti for at "korreksjonen" den gjør for antatte imperfeksjoner i avspillingskjeden skulle være like riktig for en annen avspillingsdings. Jeg kan heldigvis heller ikke huske å ha sett hverken telefoner eller bilstereoer med MQA-logo på, så det man får der er i så fall u-dekodet rå origami.Realitet er vel den at vi neppe representerer kundegruppa rent teknisk,...La oss si man liker lyden av MQA, hadde det ikke vært kjekt å kunne spille av samme formatet på alle duppeditter både i heimen, i bilen, i båten, på reise, på hytta osv uten å lagre i forkant over på andre formater?
Har du forresten testa Full MQA render i hovedanlegget?
Kremt, dette kan man allerede gjøre i dag da med FLAC uten behov for spesiell DAC eller mye CPU krefter til dekoding og oppsampling slik MQA krever? Jeg vet Apple har forsøkt gjøre seg vanskelig for å fremme eget format, men ingen tror vel at de slipper MQA lettere innafor døren? https://darko.audio/2019/03/the-inconvenient-truth-about-mqa-on-ios/Realitet er vel den at vi neppe representerer kundegruppa rent teknisk,...La oss si man liker lyden av MQA, hadde det ikke vært kjekt å kunne spille av samme formatet på alle duppeditter både i heimen, i bilen, i båten, på reise, på hytta osv uten å lagre i forkant over på andre formater?
Har du forresten testa Full MQA render i hovedanlegget?
Ja noe slik som 2000 ulike leste jeg et sted. Er vel trolig antallet kombinasjoner med et begrenset sett med parametere. F.eks 4 knapper med 16 valg pr knapp gir noe slikt som 1820 kombinasjoner.Meget mulig. Det er noen hint i MQA-reklamen om at den gjør en eller annen "analyse" og så velger ett av flere mulige innkodingsformater.
Fair nok, men da er det for så vidt greit å avvente til mer teknisk info foreligger....Har Full MQA render på min dCS Bartok som bretter ut både A, B og C.Vi representerer kundegruppen som lydnerder, villige til å betale litt ekstra for lydkvalitet, selv om det bare er et fromt ønske å kunne høre så langt opp i frekvens. Om man liker lyden av MQA via en avspillingsdings er det jo ingen garanti for at "korreksjonen" den gjør for antatte imperfeksjoner i avspillingskjeden skulle være like riktig for en annen avspillingsdings. Jeg kan heldigvis heller ikke huske å ha sett hverken telefoner eller bilstereoer med MQA-logo på, så det man får der er i så fall u-dekodet rå origami.
Som nevnt har prøvelyttingen til MQA hjemme vært via Roon core decoder til dingser som allerede har minimum fase rekonstruksjonsfilter. Aner ikke om det teller som "full MQA render", siden det ikke er mulig å få noen fornuftig forklaring på hva manicken gör.
Litt av problemet her er jo at MQA Ltd ikke deler noen reell teknisk info, bare marketinghistorier og selvmotsigelser. Man må nesten gå ut fra det lille som er kjent fra patentene, artiklene og "black box"-analyser av hva som kommer ut av boksen ved diverse input til den. Hvis man skulle avvente til MQA selv velger å dele teknisk info blir det jo det samme som å kneble innvendinger og kritiske spørsmål til he...te bånnfryser.Fair nok, men da er det for så vidt greit å avvente til mer teknisk info foreligger....
Litt mer optimistisk her...tror det kommer sigende etter hvert ikke bare på grunn av motdemonstranter, men også naturlig utvikling mot markedet og kundegruppa til MQA som ønsker mer info. I tillegg når markedet når ett tryggere metningspunkt blir det lettere å opplyse aspekter rundt det tekniske. I første omgang får vi se hva Stereo+ får ut av interjuvet med 2L og Morten Lindberg...morsomme tider i vente!Litt av problemet her er jo at MQA Ltd ikke deler noen reell teknisk info, bare marketinghistorier og selvmotsigelser. Man må nesten gå ut fra det lille som er kjent fra patentene, artiklene og "black box"-analyser av hva som kommer ut av boksen ved diverse input til den. Hvis man skulle avvente til MQA selv velger å dele teknisk info blir det jo å kneble innvendiger og kritiske spørsmål til he...te bånnfryser.
Står besvart lengre opp i innlegg #733.hvorfor tror du det er så vanskelig å få info, tas?
Perhaps what suffers most is innovation. To start a new service is a monumental task, even a decade in with streaming. The cost of ingesting a full catalogue requires cash and capability. What if this was already handled, and all you needed was tokens to prove you had a license to stream a specific subset of the world's recorded music?
Og ja, folk fra Tidal/MQA/Roon er med. MQA og Roon er også sponsorer nederst.An old competition metric in streaming was how many tracks a service has in the catalogue. Having a critical amount is still important. But what if the global catalogue of recorded music was hosted in one place with a low energy footprint? All you had to do was to provide tokens to prove that you had the licenses and vilvit.io took it from there?
Today, every streaming service hosts almost the same catalogue as the other. Over and over again. Petabytes duplicated. If you are a streaming service paying for hosting of a long tail of catalogue never used, wouldn’t it be nice to cut that cost and collaborate for a better future in one action?