MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.342
    Siden artikkelen viser til at rettigheter behvøes for konvertering kan det ser ut som MQA nå muligens blir litt som alle disse jåleutgivelser på CD og vinyl. Hvor man betaler dyrt for en lisens til å utgi et lavt volum til spesielt intresserte. Formatet kan jo dra en fordel av dette ved at det mugens gjøres tilpassede master. Men vil tro kanskje DSD utgivelser da er mer tiltalene enn et komprimerrt PCM format.

tjensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Jaja. Kjøpte en av de første og beste streamere med MQA i 2018 (Cary) og en god lommespiller med samme (Pioneer) og en ekstra DAC med MQA til PC og reise (Audioquest) og jeg var absolutt fornøyd. På lyttekvelder med venner der vi spilte vinyl, CD, SACD og strømming fra Tidal/MQA hendte det at strømming var best. Litt dumt at det er borte. Om det er noe MQA igjen på Tidal, så spiller jeg det i alle fall uten den degraderingen som er når MQA-filer spilles av uten dekodingen. Det virket som om hele industrien tilpasset seg, men det var jo også en intens debatt med tunge folk på begge sider. Sammenlikningen over her med HDCD er kanskje ikke så dum.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.751
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Det ligger en del i MQA-format hos Qobuz også. Jeg kan ikke se at det er noe problem at MQA finnes så fremt forbrukerne ikke kun har det å velge.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.131
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og det er vel akkurat det som er greia hvis man bruker Tidal. En mengde filer er fortsatt i MQA selv om dette ikke er opplyst/merket og ingen alternativer er å finne.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Og det er vel akkurat det som er greia hvis man bruker Tidal. En mengde filer er fortsatt i MQA selv om dette ikke er opplyst/merket og ingen alternativer er å finne.
    Joda, det må opplyses synes jeg. I Qobuz gjennom Roon vises albumet ikke som som MQA. Først ved avspilling vises MQA. Jeg tipper at det er den samme fysiske filen som avspilles med non-MQA-decoding som ved MQA decoding. Det koster ekstra om de skal ha filene lagret dobbelt opp. Er det ikke også slik at det er et annet selskap som ansvarer for den fysiske forvaringen av filene? Jeg tenker ikke da på selskaper som tilbyr serverparker og lagring, typ AWS og andre.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.131
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Like greit å bare se filmsnutten kanskje, heller enn å bringe opp ting den dekker.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.342
    Artige var at jeg hadde tenkt forsøke gå gjennom listen jeg har liggende med MQA treff fra i sommer for å teste om Tidal har klart å rydde litt. Jeg ser jeg kan vente til neste år med den øvelsen.

Det værste med Tidal er kanskje ikke at det fortsatt er mye MQA. Det værste er at et stort antall er MQA encoded fra 44,1/16. Altså ikke hi-rez foldet ned i siste 2 bitene. Men ren lossy forringelse av CD formatet.

Da hjelper det heller ikke å ha MQA lisensiert DAC i lydkjeden. Eneste man da får er en resamplet fil med et svakt filter. Samt det er uvist om MQA benytter plassholdere til hi-rez folden som egentlig skal være der. Om så er tilfelle får man også halvannen bit med tap i dynamikkområdet.

De mest håpløse tilfellene på Tidal var album hvor kun "hitlåten" fra albummet var ukomprimert. Og resten av albummet ble spilt at av i komprimert lossy format uten at forbruker før avspilling ble informert.

Jeg håper den vidoen er med å få fortgang i ryddearbeidet til Tidal. Desserre har Tidal gang på gang vist at dem i liten grad bryr seg med sannhetsgehaltet i sin maredsføring. Så støy på nettet som gir nedgang i antall abonnenter er vel eneste metoden vi forbrukere har til å gjøre Tidal ærlige. Jeg gidder i hvertfall ikke fungere som støttemedlem inntil dem finner det for godt til å levere hva dem lover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn