Beklager den sene utviklingen, men andre ting har måttet bli prioritert. Sånne ting som å ha et sted og bo.
Stort sett hele sommeren har gått med til oppussing, og mine to hundre tusen gram høyttalere har vært nødt til å vente.
Men i dag dukket det opp litt ledig tid. Tid nok til å fullføre kabinettene, sette inn elementer, og koble til delefilter.
Med andre ord: I dag fikk jeg høre på det jeg har brukt nesten halvannet år på å produsere.
Grunnet ny bosituasjon og redusert antall kvadratmeter å boltre meg på, har høyttalerne to mulige plasseringer. Den ene gjør hele stuen ryddig satt opp og praktisk innredet, men man skjønner i løpet av to sekunder at dette er en elendig plass for lydverket.
Det andre alternativet gir god plassering for høyttalerne, men stua blir litt klønete satt opp.
Stua var satt opp på den første måten.
Etter litt fikling med kabling og tilkobling av filter setter jeg på anlegget og lar første sang boltre seg. Lyd strømmer ut av høyttalerne med rett signal til rett element, og alle faser er korrekte. Men allikevel låter det hele veldig skuffende. Jeg vet allerede at høyttalerne er rimelig klønete plassert, men forventet ærlig talt mer enn dette. Bassen hoper seg opp og går manngard gjennom hodet. Mellomtonen faller bort bak bassen, diskanten er OK. Jeg setter meg rett foran høyttalerne for å lytte nærfelt. Det er mye bedre, men det er ingen tvil om at høyttalerne ikke kunne stått værre. Vel - kanskje om de hadde stått bak-frem.
Jeg er bare nødt til å flytte på dem. Hvis ikke har de ingen fremtid i min stue. Jeg er så heldig at jeg har en samboer som ser verdien i god lyd, og etter å diskutere litt prøver vi å ommøblere stua slik at høyttalerne får luft mellom hverandre, og sofaen kommer vekk fra bakveggen og ut i rommet. Det er den eneste fornuftige måten de kan stå på. Nå ser stua litt kårni ut, men det får så være.
Nytt forsøk. Andrea Bocelli legges i cd skuffen. Jeg setter meg ned i sofaen og skrur opp lyden.
Noen har åpenbart vært og byttet ut hele anllegget mitt. Ca ett minutt ut i sangen har jeg gåsehud selv inni henda! Jeg står i et rom sammen med artisten. Alt henger sammen. Hele spekteret låter langt over min forventning og jeg klarer ikke tørke av meg et gigantisk glis! Alt for mange timer i kjelleren og langt mer penger enn planlagt er rettferdiggjort. Jeg ville ikke gjort en eneste ting annerledes!
Klart - noen småting må endres i filteret, og finishen er ikke gjort enda, men dæven steike for en overraskelse!!!
Bassen mangler en toutch, og det kan høres ut som at den ikke møter mellomtonen tidlig nok, men det vil tester vise.
Alt i alt har det vært en fantasisk dag, og jeg kan ikke vente til filteret er optimalisert!!!!! ;D ;D ;D