Snickers-is
Bransjeaktør
Hvordan fungerer en sånn focal reducer?
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Hvordan fungerer en sånn focal reducer?
Det enkleste er kanskje å betrakte det som en omvendt telekonverter. En telekonverter forlenger brennvidden og reduserer lysstyrken. En focal reducer forkorter brennvidden og øker lysstyrken. (Forutsatt at objektivet som benyttes har tilstrekkelig stor bildesirkel)Hvordan fungerer en sånn focal reducer?
Ser veldig bra ut, men i flg. teorien er du vel litt på feil side av diffraksjonsgrensen når du benytter f/11 på et APS-C kamera.Kan man være off-topic i sin egen tråd? Dette havner i hvertfall mest under eksperimentering.
Test med lysboks og 70-200mm-objektivet @200mm, f/11, ISO 100, lukkertid 1/80 (på stativ):
Link til full oppløsning
Har du noe info om hvordan diffraksjon og brennvidde henger sammen?Ser veldig bra ut, men i flg. teorien er du vel litt på feil side av diffraksjonsgrensen når du benytter f/11 på et APS-C kamera.Kan man være off-topic i sin egen tråd? Dette havner i hvertfall mest under eksperimentering.
Test med lysboks og 70-200mm-objektivet @200mm, f/11, ISO 100, lukkertid 1/80 (på stativ):
Link til full oppløsning
Men dersom du trenger den ekstra dybdeskarpheten, kan f/11 sikkert være et ok kompromiss.
Diffraksjonen er uavhengig av brennvidde.Har du noe info om hvordan diffraksjon og brennvidde henger sammen?
Interessant spørsmål. Jeg er langt fra sikker, men jeg vil tro at diffraksjonen, som forøvrig skyldes lysets bølgenatur, bestemmes av objektivets egentlige blenderåpning, og ikke av hva som er effektiv lysstyrke i kombinasjon med en focal reducer / speed booster.Jeg har jo min focal reducer, så jeg burde ha tilsvarande omtrent f/8 når jeg velger f/11 på objektiv.
Jeg hører hva du sier... rettelse, jeg leser hva du skriver. Men diffraksjonen er jo avhengig av blenderåpningen. Men blenderåpningen på sin side er jo avhengig av fokallengden. Det skulle i såfall bety at et 20mm objektiv med F/2,0, som altså har en 10mm blenderåpning, skulle ha samme diffraksjon som et 200mm objektiv på blender 20, som også er 10mm?Diffraksjonen er uavhengig av brennvidde.Har du noe info om hvordan diffraksjon og brennvidde henger sammen?
CompactFlash-kortet er delt opp i et antall 8MB-partisjoner, som er den største disken CP/M 2.2 kan håndtere. CP/M 3 klarte tydeligvis 512 MB.Hvor lang tid bruker Z80 på å fylle opp 1 GB ? Er det i det hele tatt mulig å få en Z80 til å forholde seg til 1 GB ?
Jeg kan ikke si at jeg savner ZX81 med membrantastatur og båndsalat. Vi hadde en ekstra boks på hekken av den med hele 16 kB ram.
mvh
KJ
Skal ikke klage på det!... så 8MB er veldig mye plass uten særlig mulighet til å organisere filene.