Mullard CV4003

U

utgatt60135

Gjest
Litt sent å spørre her etter å ha bestilt dem men alikevel, er det noen som kjenner dem?
Jeg sa jeg ikke ville ha "HiFi" lyd men myk/varm lyd og fikk anbefalt disse av Brynjar/Motron. Koster ca 2000,-(han sa noe om 81? Fra 81?). Fikk også anbefalt RCA men mente at de klart dyrere Mullard var bedre og minst HiFi av disse to.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Det er militærrør som er ypperlig til musikk. De er svært støysvake, long life, og meget detaljerte og organiske. De er ikke imponerende hifi-oppløste, i negativ forstand, men med høy troverdighet. Selvfølgelig utstyrsavhengig, men flotte rør til musikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
Men han sa at militær versjonen het CV4003. Tror kanskje de jeg bestilte ikke er det? Han sa noe om M81..?

Jeg har null peil på rør.. Kan du forklare militærrør?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bruker bla. disse i min preamp.
Meget fornøyd.

I og med at du handler hos Motron, får nok ekte vare.
Det finnes kopier.....
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Militærrør er produsert for militært bruk, etter spesifikasjoner tilpasset deres bruk. Ofte er det lang levetid, lavt støynivå, linjæritet etc som er viktig for militært bruk. Dette er innimellom også helt ok for musikkgjengivelse.

Det er mange typebetegnelser på denne rørtypen. 12au7 og E82CC er de mest vanlige. Når du forholder deg til motron er det garantert at du får god oppfølging og tips. Søk på nettet, det ligger mye info rundt om disse rørene.

Vennlig hilsen
Tommy
 
U

utgatt60135

Gjest
En tilbakemeldig om rørbyttet:

Ønsket var å ha en mere fyldig, snillere og varmere klang i forhold til transistor utgang.

Ingen tvil om forbedringen i forhold til standard rørene fra Harmonix, men var de verd 2000,-?

Jeg må si det ikke er lett å høre forskjeller mellom SS og Mullard. Men jeg synes fortsatt SS er best. Bedre fokus og bedre perspektiv. Litt klarere og renere lyd på SS. Forskjellen er minimal, men jeg bruker nå nesten bare SS. Fikk jeg en mere begagelig klang med rørene? Tja, kanskje bittelitt, men igjen det er vanskelig å høre forskjell.

Så jeg må nok konkludere at forsøke misslyktes endel. Vil det være noen vits med andre rør som er varmere og mykere? Men uansett, det er ikke ofte jeg har behov for det slik jeg antok først.

En annen sak er upsampling. Tidligere med Creek foretrakk jeg 192kh på de fleste plater, men nå med Sugden foretrekker jeg på de fleste plater ingen sampling. Det skyldes en mere åpen og forward stil uten den mykere tilnærmingen fra Creek.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
M8136 er betegnelsen fra Mullard.Gode rør,men kr.2000.?
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Solgte endel av m8137 Mullard for kr.250 pr stk en stund tilbake.Motron overgår seg selv.Telefunken ECC82 er etter min oppfatning de beste 12AU7 rørene.Telef.rør har fått et ufortjent rykte å lyde for klinisk og korrekt til å kunne tilfredstille "rørlydfolket".Etter min oppfaftning er den varme rørlyden eller nærværende mellomtone i fullt monn tilstede,bare ispedd en høyere oppløsning i toppenog bedre dynamikk!
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Solgte endel av m8137 Mullard for kr.250 pr stk en stund tilbake.Motron overgår seg selv.Telefunken ECC82 er etter min oppfatning de beste 12AU7 rørene.Telef.rør har fått et ufortjent rykte å lyde for klinisk og korrekt til å kunne tilfredstille "rørlydfolket".Etter min oppfaftning er den varme rørlyden eller nærværende mellomtone i fullt monn tilstede,bare ispedd en høyere oppløsning i toppenog bedre dynamikk!
Støttes 100%
 
U

utgatt60135

Gjest
Det var den varme rørlyden jeg var på jakt etter. Jeg stolte på Motron da alle sier han er den med mest peil. Jeg sa klart i fra hva jeg ønsket og han mente 8136 hadde denne karakteren (den beste han hadde sa han).
 
U

utgatt60135

Gjest
Noen vits i å prøve et bytte, hvis det er mulig å selge rørene mine?
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
cv4003 har varm lyd,men er diffus i toppen og litt vag i bassen(dvs.litt slørete).Skal du ha det beste-gå for Telef.ECC802s.Du kan være heldig å finne et par på eBay for kr.1000 eller mindre.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Kvanlid vil sikkert bytte ,hvis han har Telef. på lager.Han er hard på prisene,men service minded.
 
R

Rojoh

Gjest
cv4003 har varm lyd,men er diffus i toppen og litt vag i bassen(dvs.litt slørete).Skal du ha det beste-gå for Telef.ECC802s.Du kan være heldig å finne et par på eBay for kr.1000 eller mindre.
Det er vel slik jeg oppfatter det røret også. I noen oppsett passer det veldig bra, mens andre oppsett kan ha godt av enda strammere og mer presise rør. Likevel tror jeg mullardrøret var et godt valg all den tid man gav uttrykk for litt "varme" og "glød". Et enda softere/varmere/plysj-aktig rør er nos-RCA til rundt halve prisen av mullard, men da forsvinner også en del av oppløsningen/gjennomsiktigheten.

Mvh. Johan
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Det er en Roar Spica som etablerer seg som rørselger i Norge!Hvor han ligger prismessig vet jeg ikke,men prøv denne email addressen--
roa-spec@c2i.net
 
U

utgatt60135

Gjest
Et enda softere/varmere/plysj-aktig rør er nos-RCA til rundt halve prisen av mullard, men da forsvinner også en del av oppløsningen/gjennomsiktigheten.
Jeg spurte Brynjar om hvilken av disse som har softest lyd og han svarte Mullard.

Jeg er redd for nok et misslykket forsøk ved et bytte. Jeg trodde utgangen i CD-spiller er veldig viktig, men forskjellene er meget små ser det ut til.
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, hvis du er godt fornøyd med SS-utgangen, så er det kanskje best å la det ligge. Mullardrøret er bra saker, så du får nok ikke noe problem med å selge de igjen, dog med litt tap da... :-/

Mvh. Johan
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
CV 4003 har aldri vært min store favoritt blandt ECC82 rørene. Mullard spiller etter min mening "bloomy", relativt dynamisk, varmt med litt uklar topp og bass. I noen oppsett må jeg påpeke at CV 4003 kan vært ren medisin for lyden. Jeg foretrekker i mange tilfeller billige Golden Dragon rør over Mullard selv om lydsignaturen er relativ lik.

Min erfaring med RCA er at de er klarere, mer anayltiske, mindre varme i lyden enn Mullard.

Andre gode ECC82 rør som ikke er nevnt: Mazda 12AU7 WAH og RFT. Sist nevnte rør har Rojoh hørt i sammenligning med CV 4003........

Lf
 
R

Rojoh

Gjest
RFT var spennende. Det kan virke som om øvrig utstyr er veldig utslagsgivende for hva man synes låter best, og at prøving og feiling er sikreste metode.

Mvh. Johan
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.983
Antall liker
29.787
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lyngen, er du sikker på at de er ferdig innspilte? I min erfaring låter nesten alle smårør pyton de første 100 timene.
mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Har vært i bruk siden 1/3. Omtrent hver dag, oftes i mange timer. Førsteinntrykket etter en kort innkjørings periode virket de litt bedre enn SS men forskjellene er så små at det kan lett vippes i en retning ved innbilning tror jeg. Det er litt vanskelig å korrigere volumet riktig for hver sammenligning. Jeg lyttet mere kritisk nå sist.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.134
Antall liker
1.174
Sted
'
Førsteinntrykket etter en kort innkjørings periode virket de litt bedre enn SS men forskjellene er så små at det kan lett vippes i en retning ved innbilning tror jeg.
Hvor stor forskjell du vil være i stand til å høre kommer også an på rørets funksjon. Hvis det er snakk om en katodefølger vil forskjellene mellom ulike rør være veldig små pga at en slik krets har lav forsterkning (<1) og veldig høy grad av feedback.

Jan E Veiset
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Havde Mullard, Golden Dragon og et-eller-annet rør med Platinum i navnet i min Sonic Frontiers Signature preamp.
Havde store problemer med å høre forskjell, men foretrakk ubevisst Golden Dragon, syntes det var mere dynamisk lyd til min musikksmak, men igjen, sikkert placebo det..
Du skriver SS, hvad er det ?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
769
Antall liker
112
Sted
Bærum
RFT var spennende. Det kan virke som om øvrig utstyr er veldig utslagsgivende for hva man synes låter best, og at prøving og feiling er sikreste metode.

Mvh. Johan
Jeg bruker RFT i min Lector CDP7TL - etter sammenligning med flere andre NOS rør likte jeg dette best. RFT er dessuten fortsatt billig.
PS! Dette er ECC81/12AT7, men tenkte dele denne erfaringen med dere likevel :)

mvh Ole
 
Y

ymir

Gjest
hei
er også nybegynner på rørforsterkere. har en Consonance T1.spanderet nye Teslovak/JJ 12AU7 når jeg fikk den,nå etter 3/4 år skiftet jeg til elektron harmonix for å prøve noe nytt.synest så langt at Teslovak/JJ er bedre.Skiftet også likeretter røret som aldrig hadde vert byttet,ifølge DEMOSTENES skal likeretter røret skiftets samtidig.diskuterte litt ang.Mullard,Telefunken etc.med han.Han mente at en kunne få dyre rør som låter dårlig og rimelige rør som låter bra.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvilket rør av denne typen gir mest myk/varm/snill/rund lyd?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Hvilket rør av denne typen gir mest myk/varm/snill/rund lyd?


Rebranded RCA12AU7 fra 50-tallet, blackplates og D-getter - låt hos meg fyldig og snilt - fra Motron -
 
Y

ymir

Gjest
min erfaring med Electron Harmonix på Consonancen er at de ikke er å anbefale til musikkformidling.snakket tidligere i dag med motron,han var av same oppfatning. E H og sovtek er vist sama fabrikk.ble også fortalt at valg av likeretterrøret er vel så viktig.
 
Topp Bunn