Har ikke finlest tråden, men vil stort sett si meg enig med Puristen; for spiller du med fasekorrekte høyttalere, kan det i mange tilfeller (de fleste?) gi bedre "surround"opplevelse enn et fullt multikanalsanlegg. Dette med fasekorrekte høyttalere har mange positive sider, og plassering i rommet er soleklart en av de virkelige styrkene slike høyttalere har.
Videre er dedt slik at de fleste av oss har et budsjett. Bruker du budsjettet ditt på 2 kanaler i stedet for 5, 7 eller 9, kan det vel neppe sies kategorisk at multi er bedre på alle fronter. Siden jeg lyder mellomnavnet "Dynamikk", kan vi jo begynne der. Det finnes grunner til at jeg benytter 2-kanals til hjemmekinoen også, for å si det sånn...
For en del år tilbake lyttet jeg til Holfi's demonstrasjoner av multi kontra stereo, men selv om Holfi syntes dette ga et klart og enkelt svar om to kontra fler, tilstår jeg at jeg allerede da var uenig med multi-folket. Jeg tror rett og slett at også på dette feltet bør vi la subjektivismen råde, det er ikke slik at det ene bare ER bedre enn det andre. Igjen kan det nok heller sies at vi liker musikken vår servert på forskjellig vis. Og akkurat det er det neppe noe galt i.
Mvh
Håkon Rognlien
Litt av problemet med diskusjonen stereo vs. multikanal er at det kan romme veldig mange diskusjoner. Og i denne tråden har vi vel sett 5-10 av dem sauset sammen i en lapskaus.
Slik jeg oppfatter trådstarter, er det to essenser jeg vil rekke frem:
1. Overskriften er en spissformulering.
2. Problemstillingen må oppfattes som sammenligning av to-kanals miks kontra multikanals miks avspilt over samme anlegg.
Og med den vinklingen er jeg enig med trådstarter - en kyndig utført multikanalsmiks gir en bedre opplevelse enn den samme innspillingen i stereo. Dette baserer jeg på mange hundre innspillinger jeg har på SACD, Blu-ray og DVD-Audio, der det er både multikanalspor og stereospor.
Og så er det selvfølgelig ikke til å komme unna som du påpeker Håkon, at folk flest har et budsjett å forholde seg til, og da blir den helt andre diskusjonen: Får man mer godlyd for pengene ved å begrense anlegget til to kanaler? Det er åpenbart at dette er en diskusjon med veldig mange parametre, der de viktigste er
- Hvor mye lytter man til multikanal i forhold til stereo?
- Hvor symmetrisk løsning lager man (vektlegging mellom multikanal og stereo)
Det siste momentet er kanskje det viktigste i et kombinertanlegg, og den viktigste grunnen til at jeg fremhever et 4.0-anlegg som en god løsning, som ikke trenger å koste så veldig mye mer enn et stereooppsett, særlig fordi det er godt mulig å nedprioritere kvaliteten på de to surroundkanalene i forhold til frontkanalene. Dette i motsetning til kvaliteten på en senterhøyttalere, som må være like od som de to andre fronthøyttalerne.
Men så er jeg selvfølgelig enig i poenget at det til syvende og sist er avhengig av hvordan man liker å få musikken presentert. Dette er i likhet med så mye annet innen HiFIen heldigvis subjektivt.