Lakka
Hi-Fi interessert
- Ble medlem
- 21.12.2004
- Antall liker
- 58
Hei alle!
Kjapt om meg før jeg begynner med noe som helst:
Jeg har vært hifi-interessert hele livet, og det av helt ukjente grunner. Tror jeg bare digget lyd som barn, elsket å finne ut hvordan ting virket. Demontere, forske, sjekke og ofte ødelegge litt.
Nå er jeg blitt 37 år, men er fortsatt et barn viser det seg...
Men et par ting til før vi hiver oss ut i det:
- Jeg er definitivt ikke en møbelsnekker
- Jeg er ikke designeren her, men har prøvd å følge oppskriften etter beste evne
Kom over whitepaperen til Scott Hinson, og etter hvert som jeg leste den følte jeg bare at YES, sånn må jo funke. Bitene falt på plass!
Dette er altså en 3-veis kontstruksjon, bygd for aktiv deling.
Elementer er fra B&C, 2x10" og en dual kompresjonsdriver per side.
Siden jeg ikke har fått utdelt beslutningsvegring (impulskontroll?), ble deler kjøpt inn og jeg heiv meg igang.
Ting som ikke var tenkt på:
hvor skulle disse eventuelt stå når de var ferdig?
Og hva skjer med utstyret de evt erstatter?
må jeg nå kjøpe inn nye forsterkere?
Jaja, vi knuser på.
Vi kan likesågodt begynne med slutten:
Under: test oppkobling før siste runde sparkel og maling
Og her på plass bak lerretet, i lag med nå en skog av overflødige kamerater
Scott foreslår vel strengt talt å kappe platene med CNC, og det skal jeg definitivt gjøre neste gang disse bygges. I denne omgang måtte jeg klare meg med en bordsag.
I den anledning ble det bygd en hel haug med sleder, og det tok til tider mer tid å kose seg på youtube med sledebygging enn hva som faktisk ble bygd i den kalde garasjen
Men jaggu klarte vi å kappe de lettere bøyde kryssfiner platene alikavel, samt frese litt avgårde også
Liming av horn
Så etter en del om og men, banning og steiking, feilkapping og bomliming, kunne jeg endelig trekke inn for arbeid i mer behagelige temperaturer
Litt size på driverene. Kjekt å ha gode venner med 3d printer når adapter skal lages.
Litt lite infill (litt lette), så neste utgave blir det kjørt på med mye mer.
Elementer monteres, og kobles opp etter beste evne
Demping (muligens overkill. Målte de med og uten, kunne ikke se noen forskjell).
En kan også skimte l-paden som scott har foreslått. Tror dog jeg har blingset på verdiene på motstandene, og har lagd 8ohms utgaven. (jeg har 16ohms drivere)
Så, det var en aldri så liten og kjapp byggetråd.
Hvordan er lyden i disse?
De har imponert meg sålangt, og det er med tanke på at de ikke er perfekt bygd på noen måte.
Jeg driver fortsatt og ratter på dsp'en, så har ikke gått inn i fullskala lyttemodus enda, men foreløpige inntrykk er:
Dynamikk og smekk, og de fungerer jo som en punktkilde, som er virkelig gøy.
Kan spille uendelig høyt.
Forbedringer / planer:
- rommet har en monster node på 34 hz som ikke har brydd meg alt for mye den tid dette har vært et kino rom. Men, om det nå skal bli litt mer family/musikk cave og ikke bare man cave, har jeg lyst å gjøre noe med den.
- Kjøpe hypex ampene som anbefalt. Crown dci funker fint den, men bedre s/n ratio kan nok være lurt med tanke på følsomheten vi snakker om her. (for ikke å snakke om viftestøy)
- Bygge noen fine stativer til de. Har sett en kar på youtube som hadde noen snasne stativer.
- Prøve å snike de inn i den litt større stua oppe.
- ta de med ut når våren kommer sånn at jeg kan måle de skikkelig
Det går litt i rykk og napp her hos meg, med 3 små unger og 4000 aktiviteter på ettermiddagene, men lysten til å putle med hifi igjen har virkelig slått rot.
Håper disse MEH'ene kan bli et langt og godt bekjentskap hos meg. Men de trenger et nytt navn. Ingen tvil
Kjapt om meg før jeg begynner med noe som helst:
Jeg har vært hifi-interessert hele livet, og det av helt ukjente grunner. Tror jeg bare digget lyd som barn, elsket å finne ut hvordan ting virket. Demontere, forske, sjekke og ofte ødelegge litt.
Nå er jeg blitt 37 år, men er fortsatt et barn viser det seg...
Men et par ting til før vi hiver oss ut i det:
- Jeg er definitivt ikke en møbelsnekker
- Jeg er ikke designeren her, men har prøvd å følge oppskriften etter beste evne
Kom over whitepaperen til Scott Hinson, og etter hvert som jeg leste den følte jeg bare at YES, sånn må jo funke. Bitene falt på plass!
Dette er altså en 3-veis kontstruksjon, bygd for aktiv deling.
Elementer er fra B&C, 2x10" og en dual kompresjonsdriver per side.
Siden jeg ikke har fått utdelt beslutningsvegring (impulskontroll?), ble deler kjøpt inn og jeg heiv meg igang.
Ting som ikke var tenkt på:
hvor skulle disse eventuelt stå når de var ferdig?
Og hva skjer med utstyret de evt erstatter?
må jeg nå kjøpe inn nye forsterkere?
Jaja, vi knuser på.
Vi kan likesågodt begynne med slutten:
Under: test oppkobling før siste runde sparkel og maling
Og her på plass bak lerretet, i lag med nå en skog av overflødige kamerater
Scott foreslår vel strengt talt å kappe platene med CNC, og det skal jeg definitivt gjøre neste gang disse bygges. I denne omgang måtte jeg klare meg med en bordsag.
I den anledning ble det bygd en hel haug med sleder, og det tok til tider mer tid å kose seg på youtube med sledebygging enn hva som faktisk ble bygd i den kalde garasjen
Men jaggu klarte vi å kappe de lettere bøyde kryssfiner platene alikavel, samt frese litt avgårde også
Liming av horn
Så etter en del om og men, banning og steiking, feilkapping og bomliming, kunne jeg endelig trekke inn for arbeid i mer behagelige temperaturer
Litt size på driverene. Kjekt å ha gode venner med 3d printer når adapter skal lages.
Litt lite infill (litt lette), så neste utgave blir det kjørt på med mye mer.
Elementer monteres, og kobles opp etter beste evne
Demping (muligens overkill. Målte de med og uten, kunne ikke se noen forskjell).
En kan også skimte l-paden som scott har foreslått. Tror dog jeg har blingset på verdiene på motstandene, og har lagd 8ohms utgaven. (jeg har 16ohms drivere)
Så, det var en aldri så liten og kjapp byggetråd.
Hvordan er lyden i disse?
De har imponert meg sålangt, og det er med tanke på at de ikke er perfekt bygd på noen måte.
Jeg driver fortsatt og ratter på dsp'en, så har ikke gått inn i fullskala lyttemodus enda, men foreløpige inntrykk er:
Dynamikk og smekk, og de fungerer jo som en punktkilde, som er virkelig gøy.
Kan spille uendelig høyt.
Forbedringer / planer:
- rommet har en monster node på 34 hz som ikke har brydd meg alt for mye den tid dette har vært et kino rom. Men, om det nå skal bli litt mer family/musikk cave og ikke bare man cave, har jeg lyst å gjøre noe med den.
- Kjøpe hypex ampene som anbefalt. Crown dci funker fint den, men bedre s/n ratio kan nok være lurt med tanke på følsomheten vi snakker om her. (for ikke å snakke om viftestøy)
- Bygge noen fine stativer til de. Har sett en kar på youtube som hadde noen snasne stativer.
- Prøve å snike de inn i den litt større stua oppe.
- ta de med ut når våren kommer sånn at jeg kan måle de skikkelig
Det går litt i rykk og napp her hos meg, med 3 små unger og 4000 aktiviteter på ettermiddagene, men lysten til å putle med hifi igjen har virkelig slått rot.
Håper disse MEH'ene kan bli et langt og godt bekjentskap hos meg. Men de trenger et nytt navn. Ingen tvil
Vedlegg
-
173.9 KB Visninger: 19
-
171.3 KB Visninger: 24
-
103.8 KB Visninger: 28
-
133.8 KB Visninger: 27