Multiple Entry Horn (MEH) - Et lite prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Hei alle!
    Kjapt om meg før jeg begynner med noe som helst:
    Jeg har vært hifi-interessert hele livet, og det av helt ukjente grunner. Tror jeg bare digget lyd som barn, elsket å finne ut hvordan ting virket. Demontere, forske, sjekke og ofte ødelegge litt.
    Nå er jeg blitt 37 år, men er fortsatt et barn viser det seg...

Men et par ting til før vi hiver oss ut i det:
    - Jeg er definitivt ikke en møbelsnekker
    - Jeg er ikke designeren her, men har prøvd å følge oppskriften etter beste evne

Kom over whitepaperen til Scott Hinson, og etter hvert som jeg leste den følte jeg bare at YES, sånn må jo funke. Bitene falt på plass!

Dette er altså en 3-veis kontstruksjon, bygd for aktiv deling.
    Elementer er fra B&C, 2x10" og en dual kompresjonsdriver per side.

Siden jeg ikke har fått utdelt beslutningsvegring (impulskontroll?), ble deler kjøpt inn og jeg heiv meg igang.
    Ting som ikke var tenkt på:
    hvor skulle disse eventuelt stå når de var ferdig?
    Og hva skjer med utstyret de evt erstatter?
    må jeg nå kjøpe inn nye forsterkere?

Jaja, vi knuser på.

Vi kan likesågodt begynne med slutten:

Under: test oppkobling før siste runde sparkel og maling
    20241228_134413.jpg

Og her på plass bak lerretet, i lag med nå en skog av overflødige kamerater
    bak_lerret.jpg

Scott foreslår vel strengt talt å kappe platene med CNC, og det skal jeg definitivt gjøre neste gang disse bygges. I denne omgang måtte jeg klare meg med en bordsag.

I den anledning ble det bygd en hel haug med sleder, og det tok til tider mer tid å kose seg på youtube med sledebygging enn hva som faktisk ble bygd i den kalde garasjen

slede.jpg

Men jaggu klarte vi å kappe de lettere bøyde kryssfiner platene alikavel, samt frese litt avgårde også
    20241126_124540.jpg
    frese.jpg

Liming av horn
    lime_horn_1.jpg lime_horn_2.jpg lime_sekundær_flares.jpg

Så etter en del om og men, banning og steiking, feilkapping og bomliming, kunne jeg endelig trekke inn for arbeid i mer behagelige temperaturer

Litt size på driverene. Kjekt å ha gode venner med 3d printer når adapter skal lages.
    Litt lite infill (litt lette), så neste utgave blir det kjørt på med mye mer.
    adapter.jpg
    drivere_montert_adapter.jpg

Elementer monteres, og kobles opp etter beste evne
    montering_elementer.jpg

Demping (muligens overkill. Målte de med og uten, kunne ikke se noen forskjell).

En kan også skimte l-paden som scott har foreslått. Tror dog jeg har blingset på verdiene på motstandene, og har lagd 8ohms utgaven. (jeg har 16ohms drivere)

isolasjon1.jpg

Så, det var en aldri så liten og kjapp byggetråd.

Hvordan er lyden i disse?
    De har imponert meg sålangt, og det er med tanke på at de ikke er perfekt bygd på noen måte.

Jeg driver fortsatt og ratter på dsp'en, så har ikke gått inn i fullskala lyttemodus enda, men foreløpige inntrykk er:
    Dynamikk og smekk, og de fungerer jo som en punktkilde, som er virkelig gøy.
    Kan spille uendelig høyt.

Forbedringer / planer:
    - rommet har en monster node på 34 hz som ikke har brydd meg alt for mye den tid dette har vært et kino rom. Men, om det nå skal bli litt mer family/musikk cave og ikke bare man cave, har jeg lyst å gjøre noe med den.
    - Kjøpe hypex ampene som anbefalt. Crown dci funker fint den, men bedre s/n ratio kan nok være lurt med tanke på følsomheten vi snakker om her. (for ikke å snakke om viftestøy)
    - Bygge noen fine stativer til de. Har sett en kar på youtube som hadde noen snasne stativer.
    - Prøve å snike de inn i den litt større stua oppe.
    - ta de med ut når våren kommer sånn at jeg kan måle de skikkelig

Det går litt i rykk og napp her hos meg, med 3 små unger og 4000 aktiviteter på ettermiddagene, men lysten til å putle med hifi igjen har virkelig slått rot.
    Håper disse MEH'ene kan bli et langt og godt bekjentskap hos meg. Men de trenger et nytt navn. Ingen tvil

Vedlegg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Utrolig bra. Ligner veldig på mine synergihorn som er noe større med sine 82cm bredde. 2X12" samt kompresjonsdriver i halsen. Kjenner igjen dine lytteintrykk. Kjør på :)

IMG20250117210014.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Herlig! Kjør på 🙂

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Utrolig bra. Ligner veldig på mine synergihorn som er noe større med sine 82cm bredde. 2X12" samt kompresjonsdriver i halsen. Kjenner igjen dine lytteintrykk. Kjør på :)

Vis vedlegget 1089825
    De var kule! Visste det var noen lignende bygd her inne en plass :)

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.573
    Denne konstruksjonen har vært på radaren her også. Flott å se noen med gjennomføringsevne gjøre dem. Følger spendt med videre mens jeg fortsetter sitte på hendene.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    0
    Ut i fra denne Facebook-posten å dømme ser det ut til at du virkelig har noe å se frem til:

When Scott Hinson wrote that his MEH speaker design was the best sounding speaker he had ever made - by far - I was both intrigued and perplexed.

I had recently completed my ultimate “cost no object” all-Accuton, all-active speakers using a sophisticated Trinnov processor’s active crossovers. The Accuton system is awesome. As good as I’ve heard. Until now.
    After years and years of reading about Unity Horns, Synergy Horns, Conical Waveguide Horns with foam plugs (which I’ve heard a few times), and well-designed JBL DIY horn systems (which I’ve heard numerous times), I had been interested, but not compelled to pursue any of these designs. However, because it was Scott making the claim of best-sounding speakers, I took it seriously, and decided to find out for myself what they sounded like. The conclusion? Wow.
    I can’t elaborate on Scott’s design theory or execution because it’s way over my head. What I can say is Scott’s speakers check all the boxes for me sound-wise.
    Everything that Scott wrote in his paper describing the sound of the system is true in my experience. I had the benefit of placing these new speakers in the exact same locations as the old speakers, running the Trinnov Optimizer room EQ program for the same target curve, so those variables were eliminated. Precise detail, clarity, impact, extreme (unlimited?) dynamics, no volume sweet spot (playing softly sounds just as good as loud, and the louder they get, they never change timbre or distort). The point source directivity is incredible and noteworthy. Soundstage imaging is holographic, everywhere in the main listening zone. No vertical lobing (major pet peeve of mine with speakers that require head-in-a-vice seating or change their sound when moving your head around). The differences were immediately apparent to me and the family. Lifelike. Real. The transient finger snap in Billy Joel’s “Innocent Man” is so lifelike. The sound doesn’t sound like it’s coming from the enclosures. You can walk right up to the front of the speakers and the sound never varies. I’m now spoiled by point source directivity and the intelligibility of having the midrange, treble and bass all emanating from a single waveguide. Movies with their center channel dominance have never been so articulate. Dialogue is crystal clear.
    The B&C DCX464 coaxial compression driver is amazing and is only loafing. Same with the B&C 10NW76 woofers. The Hypex 253 FusionAmp with DSP crossovers/EQ and 250/250/100 watt amplifiers is a great source of three-way active power. At this point, I’ve only lived with the system for a week, and it's going to take me a while to re-listen to my favorite music.
    Additionally, I intend to experiment with the best integration of the subwoofers in my room. I built three MEH for the front LCR speaker positions in my 7.3 home theater/music system. The .3 are the three subwoofers – a pair of 18” basement mounted infinite baffle subwoofers in each of the front corners of the listening room, plus a 15” Hsu subwoofer in-room on the side wall. The multi-subs satisfy my need for easily producing super deep bass and improving uniformity of bass response in the listening room. I currently have the speaker/subwoofer crossover set at the simple and conventional 80Hz. However, I will test lower crossover frequencies and even try using the speakers full range as additional sources of low frequency energy in the room per the Dr. Earl Geddes approach. The Trinnov processor affords the flexibility to set and measure almost anything I want to try in that regard, along with time/impulse, IIR, FIR filters, delay, level, etc.
    For those interested in constructing these speakers yourself, I wanted to provide a brief pictorial synopsis of how I went about it. I have seen others modify the plans to enable dado and rabbet construction, but I stuck with the original dimensions of the parts. I was able to buy from Scott a partial flat pack that included CNC'd throat adapters, woofer flares and rear panels. The plans illustrate how to cut the bevel and miter edges for all remaining primary and secondary horn flares using a table saw sled. I chose to instead, carefully cut the pieces using digital angle measuring tools on my table saw, radial arm saw, and Festool sliding miter saw with laser guide. One builder constructed the outer box first and fit the horn and flare pieces in afterwards. I chose to construct the speaker from the inside out - critical interior horn/primary flare first, place it in the three-sided enclosure and match up the secondary flares. This enabled fine tuning the final secondary flare cuts to make perfect joints. I found that the precision needed was less than the width of a mechanical pencil line. I used scribe lines and set the outer saw tooth against it for each cut.
    The enclosure was finished with maple veneer, which added considerably to the build time. The outside of the enclosure and front edge is natural color Danish Oil with final coats of satin acrylic polyurethane. The interior of the horn is a custom blend of three Danish Oils - natural, light walnut and cherry. Of course, the speakers needed a custom set of stands, so I built them in a geometric design out of solid curly maple with a granite base.
    Many thanks to Scott for the adult supervision along the way, Javad for driver sourcing assistance, and Brian Zheng for Hypex programming tips.

Plans, measurements and 3d model can be found here...

(Her er link til posten jeg har gjengitt: https://m.facebook.com/groups/DIYLoudspeakerProjecPad/posts/2280235842332240/)

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Ut i fra denne Facebook-posten å dømme ser det ut til at du virkelig har noe å se frem til:

When Scott Hinson wrote that his MEH speaker design was the best sounding speaker he had ever made - by far - I was both intrigued and perplexed.

I had recently completed my ultimate “cost no object” all-Accuton, all-active speakers using a sophisticated Trinnov processor’s active crossovers. The Accuton system is awesome. As good as I’ve heard. Until now.
    After years and years of reading about Unity Horns, Synergy Horns, Conical Waveguide Horns with foam plugs (which I’ve heard a few times), and well-designed JBL DIY horn systems (which I’ve heard numerous times), I had been interested, but not compelled to pursue any of these designs. However, because it was Scott making the claim of best-sounding speakers, I took it seriously, and decided to find out for myself what they sounded like. The conclusion? Wow.
    I can’t elaborate on Scott’s design theory or execution because it’s way over my head. What I can say is Scott’s speakers check all the boxes for me sound-wise.
    Everything that Scott wrote in his paper describing the sound of the system is true in my experience. I had the benefit of placing these new speakers in the exact same locations as the old speakers, running the Trinnov Optimizer room EQ program for the same target curve, so those variables were eliminated. Precise detail, clarity, impact, extreme (unlimited?) dynamics, no volume sweet spot (playing softly sounds just as good as loud, and the louder they get, they never change timbre or distort). The point source directivity is incredible and noteworthy. Soundstage imaging is holographic, everywhere in the main listening zone. No vertical lobing (major pet peeve of mine with speakers that require head-in-a-vice seating or change their sound when moving your head around). The differences were immediately apparent to me and the family. Lifelike. Real. The transient finger snap in Billy Joel’s “Innocent Man” is so lifelike. The sound doesn’t sound like it’s coming from the enclosures. You can walk right up to the front of the speakers and the sound never varies. I’m now spoiled by point source directivity and the intelligibility of having the midrange, treble and bass all emanating from a single waveguide. Movies with their center channel dominance have never been so articulate. Dialogue is crystal clear.
    The B&C DCX464 coaxial compression driver is amazing and is only loafing. Same with the B&C 10NW76 woofers. The Hypex 253 FusionAmp with DSP crossovers/EQ and 250/250/100 watt amplifiers is a great source of three-way active power. At this point, I’ve only lived with the system for a week, and it's going to take me a while to re-listen to my favorite music.
    Additionally, I intend to experiment with the best integration of the subwoofers in my room. I built three MEH for the front LCR speaker positions in my 7.3 home theater/music system. The .3 are the three subwoofers – a pair of 18” basement mounted infinite baffle subwoofers in each of the front corners of the listening room, plus a 15” Hsu subwoofer in-room on the side wall. The multi-subs satisfy my need for easily producing super deep bass and improving uniformity of bass response in the listening room. I currently have the speaker/subwoofer crossover set at the simple and conventional 80Hz. However, I will test lower crossover frequencies and even try using the speakers full range as additional sources of low frequency energy in the room per the Dr. Earl Geddes approach. The Trinnov processor affords the flexibility to set and measure almost anything I want to try in that regard, along with time/impulse, IIR, FIR filters, delay, level, etc.
    For those interested in constructing these speakers yourself, I wanted to provide a brief pictorial synopsis of how I went about it. I have seen others modify the plans to enable dado and rabbet construction, but I stuck with the original dimensions of the parts. I was able to buy from Scott a partial flat pack that included CNC'd throat adapters, woofer flares and rear panels. The plans illustrate how to cut the bevel and miter edges for all remaining primary and secondary horn flares using a table saw sled. I chose to instead, carefully cut the pieces using digital angle measuring tools on my table saw, radial arm saw, and Festool sliding miter saw with laser guide. One builder constructed the outer box first and fit the horn and flare pieces in afterwards. I chose to construct the speaker from the inside out - critical interior horn/primary flare first, place it in the three-sided enclosure and match up the secondary flares. This enabled fine tuning the final secondary flare cuts to make perfect joints. I found that the precision needed was less than the width of a mechanical pencil line. I used scribe lines and set the outer saw tooth against it for each cut.
    The enclosure was finished with maple veneer, which added considerably to the build time. The outside of the enclosure and front edge is natural color Danish Oil with final coats of satin acrylic polyurethane. The interior of the horn is a custom blend of three Danish Oils - natural, light walnut and cherry. Of course, the speakers needed a custom set of stands, so I built them in a geometric design out of solid curly maple with a granite base.
    Many thanks to Scott for the adult supervision along the way, Javad for driver sourcing assistance, and Brian Zheng for Hypex programming tips.

Plans, measurements and 3d model can be found here...

(Her er link til posten jeg har gjengitt: https://m.facebook.com/groups/DIYLoudspeakerProjecPad/posts/2280235842332240/)

Ja, det der er han karen på youtube som jeg glømte å linke til opprinnelig:

Den videoen er studert med lupe for å si det sånn :)

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Du er beskjeden i forhold til dine bygge skills. ser jæ... tøft og bra ut!!!
    De står seg fint disse, men det er virkelig tusen ting jeg kommer til å gjøre annerledes neste gang de bygges.
    Men det er litt som en golfkompis av meg sier:
    "Du vet, alle kan slå et godt andreslag"

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    De står seg fint disse, men det er virkelig tusen ting jeg kommer til å gjøre annerledes neste gang de bygges.
    Men det er litt som en golfkompis av meg sier:
    "Du vet, alle kan slå et godt andreslag"
    Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen av lyden ovenfor. Punktkilde over ca 150hz. Du kan bevege deg rundt i rommet, sitte ganske langt til siden men allikevel få et perspektiv i lydbildet. Det er ganske unikt, spesielt når man har holdt på med elektrostater i mange år hvor man må sitte med hodet i en tvinge for å høre lyden slik den skal være. Liker elektrostater men det her er noe helt, helt annet.

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Ser det er endel som som vender de mer inn mot hverandre, gitt den spredningen de har. Altså at om en tegner en rett linje ut fra hver høyttaler så krysser de et stykke før lytteposisjon. Bør vel eliminere endel første-refleksjoner. Men dette har jeg ikke testet/målt enda. Hva gjør hornfolk vanligvis?

Og så er det mange som vil sette de på høykant. Det vil jo sende mer lyd mot gulv og tak, samt smalne inn lytteområdet. Men om en sitter dønn på samme plass hver gang kan det jo funke fint. De vil jo da være litt mindre dominerende. Det må også testes

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange av disse tenker du å lage? Ser du for deg et fullt surroundoppsett?

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Hvor mange av disse tenker du å lage? Ser du for deg et fullt surroundoppsett?
    Næh, blir isåfall bare en center ekstra. Men tenker å lage kassene på nytt med litt cnc presisjon og litt annen finish om jeg bestemmer meg for å leve lenge med de*

*Kjenner jeg meg selv rett så kommer det aldri til å skje for jeg koser meg for mye med musikken.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne veldig gjerne ha prøvd meg på dette (når jeg får tid...). Kan få Trestokken til å frese ut delene, da blir det nøyaktig nok. Med en jigg så freser han enkelt begge sider også. Men han har ikke 5-aks fres, så vinklene må jeg nok ordne selv, hjemme på bordsaga. Har du oversikt på hvor mye driverne kommer på på hvert horn?

Lakka

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Antall liker
    58
    Jeg kunne veldig gjerne ha prøvd meg på dette (når jeg får tid...). Kan få Trestokken til å frese ut delene, da blir det nøyaktig nok. Med en jigg så freser han enkelt begge sider også. Men han har ikke 5-aks fres, så vinklene må jeg nok ordne selv, hjemme på bordsaga. Har du oversikt på hvor mye driverne kommer på på hvert horn?
    Hadde vært magisk å få de bygd med cnc og din presisjon!
    Kjøpte driverne fra leverandør i norden (prophon.se) og da kom det på 22000 SEK + mva.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Fant ikke de rette driverne på Prophon, men logget heller ikke inn (for å se priser). Mulig de kan bestilles derfra til rimeligere pris enn hos TLHP.
    På Franske TLHP ligger de til 26K for to komplette horn (6 elementer). Men det er uten frakt. Dyrt vil kanskje noen si, men dette er proff-elementer av yppeste klasse.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg kommer til totalt 1495 eur på TLHP uten frakt. Fra tidligere handler ser jeg at ca 100 eur i frakt kan påregnes. Altså ca 23400 med frakt og mva

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer til totalt 1495 eur på TLHP uten frakt. Fra tidligere handler ser jeg at ca 100 eur i frakt kan påregnes. Altså ca 23400 med frakt og mva
    Ja, du har rett. Har nok bomma på omregningen til NOK.😅

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    403
    Torget vurderinger
    24
    Ser det er endel som som vender de mer inn mot hverandre, gitt den spredningen de har. Altså at om en tegner en rett linje ut fra hver høyttaler så krysser de et stykke før lytteposisjon. Bør vel eliminere endel første-refleksjoner. Men dette har jeg ikke testet/målt enda. Hva gjør hornfolk vanligvis?

Og så er det mange som vil sette de på høykant. Det vil jo sende mer lyd mot gulv og tak, samt smalne inn lytteområdet. Men om en sitter dønn på samme plass hver gang kan det jo funke fint. De vil jo da være litt mindre dominerende. Det må også testes
    Jeg krysser alltid litt foran lytteposisjon. Både når jeg lytter i nærfelt og når jeg bruker mer av lytterommet og har større avstander i stereotriangelet.

Lydbildet oppleves som mer stabilt, det endres ikke nevneverdig når jeg beveger hodet. (Forutsetter en relativt konstant direktivitet) Er helt allergisk mot førsterefleksjoner, det er det som ødelegger enhver illusjon om å enten være på konsert eller at konserten er hos deg.

OK, playback har kun potensialet til å skape en ikke alt for troverdig illusjon og du må spille litt på lag og make belive. Men med kraftige førsterefleksjoner låter det alltid dritt. Det blir bare en vegg av lyd. Som det typiske anlegget i en leilighet med vanlig gulvhøyttalere som peker rett frem og står under en halvmeter unna sideveggen. Grøss!!! Horn og helst størst mulig er løsningen for småromsakustikk hvis man ikke kan ta den helt ut med akustikkhjelpemidler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn