Forsterkere Musical Fidelity A1

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Hei

Har hatt denne forsterkeren siden slutten av november. Ble litt grepet av nostalgi og nysgjerrighet og kjøpte denne mest som et alternativ til mine foretrukne forsterkere.

Den har stort sett vært innkoblet permanent siden. I perioder har jeg prøvd å koble opp andre forsterkere men har stort sett alltid gått rett tilbake til A1.
Lyden jeg oppnår gjennom mine Kef Meta er betydelig bedre ved bruk av A1. Bassen er dypere og mektigere. Stemmer låter mer naturlig. Lydbildet blir større. Lyden er totalt sett betydelig bedre og det som forundrer meg er at det er med en uvant stor margin. Dette er et produkt som gir et lydmessig løft/endring som jeg ikke forventer fra en forsterker?

Jeg registrerer at denne forsterkeren har fått ekstremt gode kritikker. Jeg mener samtidig å huske at en anmelder sa noe i retning av "hvis denne forsterkeren er rett er alt annet feil".
Det er dette som er så snodig, for jeg vet at den er dårlig på lave impedanser, har dårlig dempningsfaktor mm. Samtidig så vet jeg at det en anerkjent konstruksjon av en respektert konstruktør (Tim De Paravicini) og at det langt på vei er en ren, ekte Klasse A forsterker.

Lyden oppleves, innen sitt moderate effektområde, som bedre enn noe annet jeg har prøvd, med god margin.
Hva skjer? Hvorfor lyder den bedre enn alle andre forsterkere jeg har testet under kontrollerte forhold?
Er det en "feilkonstruksjon" eller er den en suveren, ultimat forsterker, "the holy grail" blant forsterkere?
IMG_6436 2 Stor.jpeg

Sist redigert:

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
1.616
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Den absolutte beste forsterkeren jeg har, har 27 i dempingsfaktor og 2x80 Italienske watt. Og siden jeg opplever det slik er jeg sikkert ikke nøytral selv om det låter himmelsk. Overgangen var veldig markant, og jeg snakker om elektronikk og ikke høyttalere. Faren er overveldende for at du vil møte noen med målebånd og laser og jeg ønsker lykke til.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei

Har hatt denne forsterkeren siden slutten av november. Ble litt grepet av nostalgi og nysgjerrighet og kjøpte denne mest som et alternativ til mine foretrukne forsterkere.

Den har stort sett vært innkoblet permanent siden. I perioder har jeg prøvd å koble opp andre forsterkere men har stort sett alltid gått rett tilbake til A1.
Lyden jeg oppnår gjennom mine Kef Meta er betydelig bedre ved bruk av A1. Bassen er dypere og mektigere. Stemmer låter mer naturlig. Lydbildet blir større. Lyden er totalt sett betydelig bedre og det som forundrer meg er at det er med en uvant stor margin. Dette er et produkt som gir et lydmessig løft/endring som jeg ikke forventer fra en forsterker?

Jeg registrerer at denne forsterkeren har fått ekstremt gode kritikker. Jeg mener samtidig å huske at en anmelder sa noe i retning av "hvis denne forsterkeren er rett er alt annet feil".
Det er dette som er så snodig, for jeg vet at den er dårlig på lave impedanser, har dårlig dempningsfaktor mm. Samtidig så vet jeg at det en anerkjent konstruksjon av en respektert konstruktør (Tim De Paravicini) og at det langt på vei er en ren, ekte Klasse A forsterker.

Lyden oppleves, innen sitt moderate effektområde, som bedre enn noe annet jeg har prøvd, med god margin.
Hva skjer? Hvorfor lyder den bedre enn alle andre forsterkere jeg har testet under kontrollerte forhold?
Er det en "feilkonstruksjon" eller er den en suveren, ultimat forsterker, "the holy grail" blant forsterkere?
Vis vedlegget 1006244
Hyggelig lesning : )
Musical fidelety har vært lenge på markedet ikke uten grunn

Selv hadde jeg en av de fineste pre og riia av dem . )

Du har mest sannsynlig en super impedanse match , med den lavere dempe faktoren
Og som itillegg matcher ditt øvrige oppsett ,, og ikke minst musikk stil

En AB med høy andel klA . Det geniale med klA er at de har linear karakteristikk med høyere tomgang
Som at ,,,,alle halvledere mer eller mindre er unlinjære i utgangs punktet
I tillegg har nesten alltid linear amplifer liten til bare noen få grader phase shift over hele registeret

mv analog man

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Noen andre som har gjort seg erfaringer med A1, eventuelt har noen tanker om høyttalermatching?

Jeg har lyst på et par Magnepan LRS+ men det kan jeg vel bare se langt etter med en A1...

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Noen andre som har gjort seg erfaringer med A1, eventuelt har noen tanker om høyttalermatching?

Jeg har lyst på et par Magnepan LRS+ men det kan jeg vel bare se langt etter med en A1...
Den spillte helt formiddabelt og rent med en stor amp 2-300 w ,
Sammen med en sub blir effekt kravet noe mindre

LItt avhengig av hvor høyt du liker å spille .Mine LRS tålte avsindige nivå og helt rent ,,
hjertet litt i halsen enkelte events .
Men det er sånt jeg liker en gang i blant . )

Allike vel er den en liten strøm sluker monster "
Jeg gikk heller for 1.7 i .
Tidligere forsøk med dipol paneler var finne en sub som kunne interface " speeden til panelene var ikke enkelt
Men er du først hekta på panel ,,, da er det kjørt . )

Og ville prøvd A1 først å fremst, gitt den en sjanse , sonisk tror jeg det er match ,, det viktigste

Topp Bunn