Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Musical Innovation og høyttalere

Her er en oppdatert og gruppert liste over høyttalere som brukere av Musical Innovation foretrekker.
    Dette er en variert liste, og understreker at MIs oppløste, behagelige lydsignatur kler de fleste høyttalere.

Men det er noen ht-merker som utmerker seg. Her er de merkene som opptrer hos mer enn én bruker:

8 brukere: Klipsch.
    6 brukere: Focal.
    3 brukere: Dynaudio, Audio-Tronic.
    2 brukere: Audiovector, H6 kloner, Martin Logan, Monitor Audio, Usher.

NB! Hvis du har/har hatt utstyr fra Musical Innovation, og ikke finner deg på lista: Legg inn en post, eller send meg en PM!

Link til tabell: http://www.hifisentralen.no/forumet...21677-musical-innovation-220.html#post1385483

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Hos meg dro Mosfeten ut dypbass på en mirakuløs måte av Klipsch RB-75 (stor stativhøyttaler, 8 tommer bass og samme digre horn som RF-7 med 1,75" kompresjonsdriver, 97 db følsomhet). Med AN rørpre med masse gain så fungerte det riktig så bra.

Angrer på at jeg solgte den, i dag hadde jeg hatt bruk for den på bassene mine.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hos meg dro Mosfeten ut dypbass på en mirakuløs måte av Klipsch RB-75 (stor stativhøyttaler, 8 tommer bass og samme digre horn som RF-7 med 1,75" kompresjonsdriver, 97 db følsomhet). Med AN rørpre med masse gain så fungerte det riktig så bra.

Grei erfaring å ta med seg, HEL. Takk skal du ha! :)
    Lagt inn i ht-tabellen.

Mvh Salty

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo

Grei erfaring å ta med seg, HEL. Takk skal du ha! :)
    Lagt inn i ht-tabellen.

Mvh Salty
    Har vært på hytta en tur, spilt på Denon S -10 anlegg m HELved høyttalere. Dvs Seas Mimir, bygget i Mdf m eik stavlimt HELved , av HEL selvfølgelig :)

Deilig å våkne opp hjemme til en nydelig KLASSE A DAG , seint i juni , tolv grader og Duskregn... Kan vi MI FOLKET, (uten Mosfeit) få det bedre ?, :)

Cassandra Wilson har gått en runde på Micromega Duo CD 2.1, BASE modda, nå er det
    Ola Gjeilo sine fløyelsfingre, som styrer the Blocks og Salty sine Usher 718 BE stativere.

(I lydkjeden står ellers en ML 380S pre etter en EC PD-1 Dac.m)

Mvh, ikke måte på til optimisme , eller som
    Poul Dissing sa det ; livet er ikke det værste vi har..... Og kaffen er for lengst klar

Mens vi venter på MI 9.1, i åndeløs spenning.

Og til MI Frende Arild : nå har jeg endelig lånt en "dyr MI 12 m balansert ut " .
    (diskuterte BETEGNELSEN på denne m RM. I går,
    ... Hva m MI 11.57 ( etter guru57 , et greitt år å bli født i sies det.... )) vil kreve ny frontplate dog, så 12.57 er jo mere practical...

Skal bli spennende å prøve på blokkene, men lyden er upåklagelig m min ML 380S ( så må det i rettferdighetens navn sies at bare oppgradering fra standard til Smodell kosta mer enn MI 11 m den dyre preen, i 2003 og før )

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Å bli født i -57 er blandt de tingene jeg ikke har prøvd ennå, så jeg må bare ta ditt ord for at det kan være allright!
    Har du bestilt 9.1, du også?

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Å bli født i -57 er blandt de tingene jeg ikke har prøvd ennå, så jeg må bare ta ditt ord for at det kan være allright!

1957 kan anbefales på det varmeste, bare se hvor mange klasse A amper Roar produserer og jeg konsumerer ;)

Jeg har ikke bestilt MI 9.1 . Valget sto mellom den og monoblokker... Blokkene ble valgt mest
    med tanke på fleksibilitet og power, spesielt til mine tre veis Seas Excel skapelser. Har jo bestilt en ekstra til center.

Blokkene ble lagd m spesielt hensyn til disse Seasene i fire til seks Ohm, og Divaenes lave impedanse (i bassen). Dempingsfaktor feks er lavere på blokkene enn de tidligere 9xx, brokopla MI 9, som Arild og Olbor har.

Er invitert til Olbor, og håper å få til et besøk i sommer. Har ikke hørt RF 63 enda.

Ser du har Diva du og Petre, så er spent på om hva du synes om 9.1, når du får den.....

Har du sterke muskler, så kan du jo kanskje ta den med hit å sammenligne med blokkene en gang ?

Mvh Arild

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1

1957 kan anbefales på det varmeste, bare se hvor mange klasse A amper Roar produserer og jeg konsumerer ;)

Jeg har ikke bestilt MI 9.1 . Valget sto mellom den og monoblokker... Blokkene ble valgt mest
    med tanke på fleksibilitet og power, spesielt til mine tre veis Seas Excel skapelser. Har jo bestilt en ekstra til center.

Blokkene ble lagd m spesielt hensyn til disse Seasene i fire til seks Ohm, og Divaenes lave impedanse (i bassen). Dempingsfaktor feks er lavere på blokkene enn de tidligere 9xx, brokopla MI 9, som Arild og Olbor har.

Er invitert til Olbor, og håper å få til et besøk i sommer. Har ikke hørt RF 63 enda.

Ser du har Diva du og Petre, så er spent på om hva du synes om 9.1, når du får den.....

Har du sterke muskler, så kan du jo kanskje ta den med hit å sammenligne med blokkene en gang ?

Mvh Arild
    Du har et godt poeng der. Jeg har ellers vandret rundt i snart mange år som en -61 modell, men mulig jeg bør prøve ut -57, hvis jeg bare overkommer visse praktiske hindringer. Jeg får jobbe med saken..

Divaene er avhendet. Flotte høyttalere på mange måter, men ikke helt hva jeg lette etter.

Men klart, jeg er ikke fremmed for å flakse litt rundt med forsterkeren for å prøve ut, interessant med nye komboer.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Hvordan fungere de bedre på Electra 1007 be- kontra Diva?

mvh

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fungere de bedre på Electra 1007 be- kontra Diva?

mvh
    9'ern drev Diva helt glimrende, den. Ingen problemer i det hele tatt. Det var bare ikke rette høyttaleren for meg. Electra-serien har jeg ikke prøvd med MI.
    Edit: Selv om jeg var noen mm fra å hente inn en 1027 BE.

Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo

Mvh Arild
    Du har et godt poeng der. Jeg har ellers vandret rundt i snart mange år som en -61 modell, men mulig jeg bør prøve ut -57, hvis jeg bare overkommer visse praktiske hindringer. Jeg får jobbe med saken..

Divaene er avhendet. Flotte høyttalere på mange måter, men ikke helt hva jeg lette etter.

Men klart, jeg er ikke fremmed for å flakse litt rundt med forsterkeren for å prøve ut, interessant med nye komboer.

Er du i stand til å flakse rundt med MI 9.1 under armen, ja så tyder det på at -61 kan være en solid årgang....

Flaks gjerne innom meg med den når det passer seg slik. Ikke så langt fra ytre Oslo øst til der du holder til , trur eg..

Btw: Diva var den ht jeg hadde lett etter, hele livet når jeg tenker etter..... Uten å vite det dog..

Hva , eller hvilke ht , var det du lette etter , og har du funnet den?

Mvh H-57

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.287
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Til helgen så skal min MI 14 opp mot en NLE 22 riaa. Hvem tror dere kommer ut på toppen

OU812

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1

Mvh Arild

Er du i stand til å flakse rundt med MI 9.1 under armen, ja så tyder det på at -61 kan være en solid årgang....

Flaks gjerne innom meg med den når det passer seg slik. Ikke så langt fra ytre Oslo øst til der du holder til , trur eg..

Btw: Diva var den ht jeg hadde lett etter, hele livet når jeg tenker etter..... Uten å vite det dog..

Mvh H57
    Ja, jeg har fått noen fryktelige muskler ( eller dårlig rygg? ) etter mange års NM i forsterkerbæring, serru.
    Diva, ja..en virkelig god høyttaler. Spiller man f.eks. lett jazzpop i Diana Krall-land, eller Norah Jones m. fl. for den saks skyld, har jeg ikke hørt det særlig mye bedre hos meg. Virkelig bra! Og enda bedre spilte den når jeg hørte den ute hos OPS, med et variert musikkutvalg på hans anlegg. Men jeg liker også ting som Deep Purple på fullt øs, og da blir Divaen i snilleste laget, litt for korrekt/sivilisert for meg. Den slipper seg liksom ikke skikkelig løs med hår på brøstet, huggtenner og skarpe klør.
    Letingen etter ht blir kanskje aldri ferdig siden jeg ikke har råd til å kjøpe ett 1 mill $ sett? Nei, fra spøk til side, jeg eksprimenterer med litt fattigmanns selvbygg og mods. for øyeblikket.
    Pioneer HPM-150 er ikke så halvgæli, etter bl. a. delefilter-mod, bypassing av regulatorer samt nytt mellomtone- ( KEF B-110 ) og diskantelement. ( Pioneer, nyere type ) Nå er den nesten for snill, den og, dog mye mer detaljert og mykere enn den i utgangspunktet var. Audio-Tronic Point One er også en god ht. Sistnevnte med Dynaudio bass/mellomtone og Decca/Kelly bånddiskant og forbedret filter. Så bygger jeg på mitt dipolprosjekt mk. II, basert på 3 stk KEF B-200 i halvdempet U-baffel m/ glassvanger, ( bredde totalt 120 cm ) 6 dB deling og en Quad elektrostat mellomtone/diskant i toppen. Den virker veldig lovende so far, om enn svak under ca 100-120 hz. Der kommer en SVS sub inn som en hjelpende hånd. Den blir vel ferdigstilt ( spillende ) iløpet av uka, men div.finjusteringer må vente til 9.1 kommer, så jeg får tilpasset det hele til dennes klangbalanse.

Edit: KEFene er en blanding av SP1014 ( diy-versjonen ) og SP1063, alle med små magneter og egenskaper som passer til OB og TL.

Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo

Mvh Arild

Mvh H57
    Ja, jeg har fått noen fryktelige muskler ( eller dårlig rygg? ) etter mange års NM i forsterkerbæring, serru.
    Diva, ja..en virkelig god høyttaler. Spiller man f.eks. lett jazzpop i Diana Krall-land, eller Norah Jones m. fl. for den saks skyld, har jeg ikke hørt det særlig mye bedre hos meg. Virkelig bra! Og enda bedre spilte den når jeg hørte den ute hos OPS, med et variert musikkutvalg på hans anlegg. Men jeg liker også ting som Deep Purple på fullt øs, og da blir Divaen i snilleste laget, litt for korrekt/sivilisert for meg. Den slipper seg liksom ikke skikkelig løs med hår på brøstet, huggtenner og skarpe klør.
    Letingen etter ht blir kanskje aldri ferdig siden jeg ikke har råd til å kjøpe ett 1 mill $ sett? Nei, fra spøk til side, jeg eksprimenterer med litt fattigmanns selvbygg og mods. for øyeblikket.
    Pioneer HPM-150 er ikke så halvgæli, etter bl. a. delefilter-mod, bypassing av regulatorer samt nytt mellomtone- ( KEF B-110 ) og diskantelement. ( Pioneer, nyere type ) Nå er den nesten for snill, den og, dog mye mer detaljert og mykere enn den i utgangspunktet var. Audio-Tronic Point One er også en god ht. Sistnevnte med Dynaudio bass/mellomtone og Decca/Kelly bånddiskant og forbedret filter. Så bygger jeg på mitt dipolprosjekt mk. II, basert på 3 stk KEF B-200 i halvdempet U-baffel m/ glassvanger, ( bredde totalt 120 cm ) 6 dB deling og en Quad elektrostat mellomtone/diskant i toppen. Den virker veldig lovende so far, om enn svak under ca 100-120 hz. Der kommer en SVS sub inn som en hjelpende hånd. Den blir vel ferdigstilt ( spillende ) iløpet av uka, men div.finjusteringer må vente til 9.1 kommer, så jeg får tilpasset det hele til dennes klangbalanse.

Selvbygg er velbygg, nærmest uten unntak..... En fin måte å lære om lyd og frekvenser på.

Drev mye med den sporten selv, sålenge jeg var sprek, som en -61 årgang....

Deep Purple har jeg jo vokst opp med, men volumet har begrenset seg etterhvert...

Har dog imponert noen ungdommer med Fireball og Machine Head på Divaene ;)

Forsterkeri er dog viktig, og pre vel viktigere enn mange tror....

Med riktig pre fikk en vanlig MI 9 de virkelig til å svinge.

Btw, lummert i Oslo i dag... Dårlig klasse A vær :( , savner nesten min gamle Chapter Precise på slike dager.... Klasse D vær mao.

Mvh H-57, klasse A til D meteorolog

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Musical Innovation og høyttalere

Her er en oppdatert og gruppert liste over høyttalere som brukere av Musical Innovation foretrekker.
    Dette er en variert liste, og understreker at MIs oppløste, behagelige lydsignatur kler de fleste høyttalere.

Jeg har på oppfordring lagt til to kolonner: Forforsterker/Riaa og Sted (hentet fra profilen).

NB! Hvis du har/har hatt utstyr fra Musical Innovation, og ikke finner deg på lista: Legg inn en post, eller send meg en PM!

Høyttalere
    Forforsterker, Riaa
    Effektforsterker
    Nick
    Sted
    Dynaudio Focus 160
    MI 12
    MI 10.1 SE
    Destiny
    Fredrikstad
    Dynaudio Focus 160
    MI 11
    MI 10.1 SE
    Soojonny
    ?
    Dynaudio Focus 220, Klipsch RF-5
    MI 11
    2 x MI Mosfet, MI 7 Extreme
    olavt
    ?
    Klipsch RF-5
    MI 11
    MI 10
    SannaX
    ?
    Klipsch RF-63
    Parasound P7
    MI 10.1 SE
    stammis
    Porsgrunn
    Klipsch RF-63
    McIntosh C220
    MI 9 SE Balanced
    Olbor
    Sandefjord
    Klipsch RF-7 Mk II, Klipsch Cornwall III
    MI 12
    MI Mosfet
    eddie1
    ?
    Klipsch/Crites Cornscala
    Kenwood L-1000C
    MI Mosfet
    Deep Purple
    ?
    Klipsch RB-75
    Audio Note
    MI Mosfet
    HEL
    ?
    Focal Diva Utopia Be, Focal Electra 1007 Be, Dynabel 2S
    Mark Levinson 380S, MI 14
    MI 9, MI 9 MB, MI 10.1 SE
    Huldra57
    Oslo
    Focal Diva Utopia Be, Pioneer HPM-150, Audio-Tronic, LS3/5A, KEF/QUAD
    MI 1, MI 6, MI 11, MI 14
    MI 9, MI 9.1 (snart!)
    Petre
    Siggerud
    Focal Utopia Scala Serie III, Focal Utopia Serie I & II, Focal Utopia Diablo, Metaxas Emperor, Martin Logan, Audio-Tronic
    2 x MI 6 (m/elektronisk delefilter), MI 13
    2 x MI 8, 2 x MI 10 Special Balanced
    hifipuristen
    Bærum
    Focal 1027 Be, Focal Utopia Diva Signature, Focal Alto Utopia
    Musical Innovation
    Musical Innovation
    RM (Guru)
    Hokksund
    Monopulse 82 A, HF 275 Helios
    MI 11, MI 14
    MI 9
    Gammer'n, olisn
    Larvik
    Yamaha Soavo-2
    Primare P30
    MI 10.1 SE
    Maxtor
    Langhus
    Usher 718 Be, Usher Dancer Mini Two DMD, Focal Electra 1027 Be
    MI 11, MI 14
    MI 9, MI 10.1 SE
    Salty Dog
    Hokksund
    Usher X929
    MI 11, MI 14
    Zapsolute Mk 4
    td160
    ?
    Psycho Acoustics PSA 2.1
    MI 12 (balansert ut)
    MI 9 SE, balansert 4 MI9 print
    arild
    Sogn og Fjordane
    Monitor Audio GS-20
    MI 11
    MI 10.1 SE
    bjornh
    Tromsø
    Monitor Audio GS-20, Klipsch Epic CF-2, Dali Helicon 300, Focal 1007 Be
    MI 6
    MI 9 (prototype, 30W kl A)
    tore_v1
    Steigen
    ProAcloner 2.95
    Audio Experience Symphonies Plus, MI 14
    MI 10.1 SE
    lassemann
    Fredrikstad
    Audiovector Mi3 Avantgarde, Larsen 6
    MI 11
    MI 9, MI 10.1 SE, MI Mosfet
    Ranger
    Frei (Kristiansund)
    Audiovector M3 Signature
    GamuT
    MI 10.1 SE
    scaniagutten
    Molde
    Infinity Kappa 6
    MI 11
    MI Mosfet
    DrPaasan
    ?
    Mirage m3-si, + staselig selvbygg
    Audio Research LS26, MI-14
    MI 8
    Lagga
    Fredrikstad
    Intelligent Sound Double 6
    MI 11
    Adyton Cordis 1.6 Signature
    tyan
    Telemark
    Harbeth Compact 7 ES-3
    Aesthetix Calypso
    MI 10.1 SE
    gs
    Rælingen
    Patos Symphonic 4
    Classé SSP-800
    MI 9 SE
    SvenArne
    ?
    Magnepan MG12
    MI 11 prototype
    MI Mosfet
    JørgenK
    Hedmark
    Impulse H6 kloner
    MI 11
    MI 10
    Lydfreak
    Halden
    Impulse H6 kloner
    Abrahamsen Dac/Pre
    MI 10
    TTS
    Haugesund
    Audio-Tronic MS-10
    ?
    MI xx (info kommer)
    Kent
    Eidsvold
    Audio-Tronic MS-10
    ?
    MI xx (info kommer)
    Per-Einar
    Rælingen
    Magnepan MG 3.6
    MI 11
    MI Mosfet SE (250W)
    AB1
    Horten
    Hørning Alkibiades
    McIntosh C220
    MI 10 monoblokker
    Jaerbu
    ?
    Martin Logan
    MI 11 prototype
    Doxa 70B/70SE
    pahf
    Levanger
    Canton Ref. 5
    Parasound JC2, MI 14
    Parasound A21
    Drammen Lyd
    Drammen
    Carlsson OA-50LE, Sonab OA-5
    ?
    MI 2 (6-kanals variant)
    Rocke-Rolf
    ?
    Audio Physic Sitara
    Densen B-250+, MI 14
    Densen B-330+
    ou812rh
    Oslo
    ......................................................
    ..................................
    .........................................
    ......................
    .........................

Sist redigert:

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Rørpre,en er en Aesthetix Calypso, bor i Rælingen
    Mvh
    gs

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Rørpre,en er en Aesthetix Calypso, bor i Rælingen
    Mvh
    gs
    Takk for tilbakemelding! ;)

MI-lista begynner å ta form.

Kom gjerne med flere bidrag/endringer/tillegg! Innlegg eller PM.

Mvh Salty

Ranger

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Hei Salty.

Du får redigere/legge til at mine høytalere er for tiden Audiovector Mi3 Avantgarde. De spiller alldeles fantastisk med alt jeg har av MI utstyr.
    De blir stående en stund til. I tillegg kan jeg fortelle at MI Mosfet ikke gjør seg bort på ett par svenske Larsen6 høytalere heller. (Stueanlegg)

Mvh R..

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ranger! ;)

Takk for sist, og for tilbakemeldinger. Hyggelig!

Mvh Salty

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Da melder jeg meg inn med den modifiserte, 6-kanals MI-2'en som nå pryder stua.

Siden det både er ett og to orakler (eller fler) på MI i denne tråden, spør jeg: hvorfor ble det satt inn 8 par ht-terminaler når det er 6 kanaler, og hvilken funksjon har xlr-pluggen på baksiden?
    (kunne jo sendt en mail direkte til han som bygget den, men mye morsommere å spørre her først da gitt)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

Siden det både er ett og to orakler (eller fler) på MI i denne tråden, spør jeg: hvorfor ble det satt inn 8 par ht-terminaler når det er 6 kanaler, og hvilken funksjon har xlr-pluggen på baksiden?
    (kunne jo sendt en mail direkte til han som bygget den, men mye morsommere å spørre her først da gitt)
    Velkommen inn i MI-varmen, Rocke-Rolf! ;) Det var på tide.

...og spørsmålet ditt overlater jeg glatt til MI-oraklene her i tråden...

Mvh Salty

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo

Heisann Rocke-rolf, og velkommen her !

Takk for sist, og hyggelig besøk :)

Godt å se ungdommen jobbe med retrofile saker og MI !

Angående ht terminaler, så er nok de to ekstra terminalene til luftgitar ;) event ledig for utbygging av to ekstra kanaler ?

XLR tipper jeg er en psycoakustisk kopling, event proff kontakt inn for luftgitar.

Mvh : Huldra i Hundre.....

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    675
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Heisann RR - og de andre!

Aner ikkje svaret på spm ditt, men kan jo gjett litt..

På min MI 1 (pre) så var det også ein - 1 - XLR. Funksjonen var då at den var tilkobling for den eksterne straumforsyninga.

Når det gjeld 8 par ht-terminalar - kan det være så enkelt at dei originale har blitt værande, etter at ampen vart konvertert til 6-kanal?

Du får kontakte Guru RM, og gi oss svaret her i tråden!

Mvh Arild

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann RR - og de andre!

Aner ikkje svaret på spm ditt, men kan jo gjett litt..

På min MI 1 (pre) så var det også ein - 1 - XLR. Funksjonen var då at den var tilkobling for den eksterne straumforsyninga.

Når det gjeld 8 par ht-terminalar - kan det være så enkelt at dei originale har blitt værande, etter at ampen vart konvertert til 6-kanal?

Du får kontakte Guru RM, og gi oss svaret her i tråden!

Mvh Arild

Tipper Arild nr 1 vann den kvissen der ;)

På MIseets første donasjon, en Malmin Modell 5 Pre, er det en ekstern trafo, koplea m XLR, pluss, minus og jord. Minst femogtjue år gammel ide' altså.

Har du et bilde av forsterkeren din Rocke-Rolf ?

MIseumsdirektør H-57 vil gjerne ha kontroll vet du ;)

JørgenK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    84
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen her som vet hvordan en MI 10.1 SE vil klare å drive et par Magnepan mg 12 ? Som jeg skrev tidligere er jeg fornøyd med hvordan Mosfet driver de, men jeg savner allikevel litt mer oppløst og "frigjort" mellomtone. Ut ifra det jeg leser om 10.1SE, virker det som om den har de kvaliteter jeg er på jakt etter. Har denne effekt nok til høyttalerene mine ? De har oppgitt følsomhet på 86 db og ligger ganske så konstant på sa 4 ohm, etter hva jeg har forstått. Med barn og samboer i hus er det begrenset hvor høyt jeg kan spille.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som vet hvordan en MI 10.1 SE vil klare å drive et par Magnepan mg 12 ? Som jeg skrev tidligere er jeg fornøyd med hvordan Mosfet driver de, men jeg savner allikevel litt mer oppløst og "frigjort" mellomtone. Ut ifra det jeg leser om 10.1SE, virker det som om den har de kvaliteter jeg er på jakt etter. Har denne effekt nok til høyttalerene mine ? De har oppgitt følsomhet på 86 db og ligger ganske så konstant på sa 4 ohm, etter hva jeg har forstått. Med barn og samboer i hus er det begrenset hvor høyt jeg kan spille.
    Jeg startet min "MI-karriere" med MI Mosfet (160W klasse A/B) foran mine (lett) tungdrevne stativere Usher 718 Be. Disse har en oppgitt følsomhet på 87 dB/1W/1m, men reell følsomhet er litt lavere: 85-86 dB. Mosfeten klarte brasene bra. Men da jeg forsøkte MI klasse A forsterkere, opplevde jeg nettopp det som du etterspør. Både MI 9 (60W klasse A) og MI 10.1 SE (25W klasse A) driver Usherne på en ubesværet måte, med en frigjort, kroppslig mellomtone. De kan ikke skilte med all verdens antall watt, men de er begge strømsterke forsterkere, med store strømreserver "på lur". Og dette har stor betydning for lyden, imo. Litt forenklet kan en si at antall watt sier noe om hvor høyt du kan spille, men ikke stort mer.

Jeg tror at MI 10.1 SE kan være et fornuftig valg for deg. At den ikke koster all verden, er bare en bonus! ;)
    I beste mening.

Mvh Salty

JørgenK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    84
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar Salty Dog. Om 10.1 SE er så bra som beskrevet i denne tråden, så må den jo være et kupp til prisen. Jeg synes forsåvidt at mitt eksisterende forsterkersett også er veldig bra til prisen. Et fornuftig valg til mg12, men litt mer oppløsning, og som du sier kropp i mellomtonen, hadde blitt bra. Må si jeg har blitt litt nysgjerrig på 10.1 SE. Skal prøve å få tatt en prat med RM litt lengre ut på sommeren.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Malmin analogt utgangstrinn, del 1

Roar Malmin kan mer enn å konstruere og produsere vellydende forsterkere. En annen gren av hans virksomhet er oppgraderinger, både av egne og andre komponenter. Et eksempel på dette er å bytte ut eksisterende analoge utgangstrinn i cd-spillere og frittstående dac'er med sine egne kretsløsninger. De aller fleste serieproduserte cd-spillere og dac'er har utgangstrinn bestående av billige, masseproduserte IC op-amp'er. Som erstatning for disse har RM utviklet sine egne analoge utgangstrinn, bestående kun av diskrete kvalitetskomponenter.

Et bevis på at dette virkelig har noe for seg, fikk jeg da jeg besøkte Huldra57 for noen dager siden. Jeg hadde med meg min Sony XA5400ES cd-spiller, der RM har byttet analogtrinnet på den ubalanserte utgangen, mens den balanserte utgangen har originalt analogtrinn. Huldra57 satte opp en konfigurasjon som tillot en A/B test mellom disse to utgangene, nivåjustert. Og forskjellen var påtagelig. Den originale utgangen lød som en standard, grei spiller. Mens avspilling via de nye analogtrinnet avslørte et ekte rasedyr. Det var ingen tvil; her var det ingen placebo på ferde.

Det kan være greit å vite om denne muligheten, siden de aller fleste av oss har en cd-spiller eller en dac.

Jeg setter også opp en reprise på en bildetråd fra august 2010, som viser oppgraderingen av min Sony XA5400ES stegvis. Sony'en får nytt analogt utgangstrinn, og utvidet strømforsyning til dette. Enjoy!

Først må jo topplokket av...
    Sony_01.jpg

Her er det nye analoge utgangstrinnet...
    Sony_02.jpg

Sony_03.jpg

... og strømforsyningen til det nye trinnet...
    Sony_04.jpg

Sony_05.jpg

... men her er det jo ikke plass til mer strøm...
    Sony_06.jpg

... men hvis det rokeres og stackes litt...
    Sony_07.jpg

Sony_08.jpg

... så blir det plass til utvidet strømforsyning!
    Sony_09.jpg

(forts...)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Malmin analogt utgangstrinn, del 2

(forts...)

Så gjelder det å finne plass til det nye analogtrinnet. Hm... ikke plass...?
    Sony_10.jpg

Jo, hvis vi tar ut reguleringen (det blå printet).
    Sony_11.jpg

Så på plass med det nye analoge utgangstrinnet.
    Sony_12.jpg

Sony_13.jpg

Sony_14.jpg

Reguleringen må jo på plass igjen...
    Sony_15.jpg

Se der ja... Malmintrinnet kan såvidt skimtes under det blå printet...
    Sony_16.jpg

Ferdig?
    Sony_17.jpg

Nei, ikke helt. Dette fortjener jo nye WBT 0234 terminaler (The best there is...)
    Sony_18.jpg

Sony_19.jpg

Ferdig! ;)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Her er et bilde av baken på'a :)
    Vet ikke om denne har et navn, eller om MI2.6 er passende?

Så langt har jeg kun konstatert at den ser ut til å fungere i alle kanaler, har ikke fått koblet den opp på mine carlsson.

Vedlegg

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Fantastiske bilder, Salty Dog og Rocke-Rolf!

Har du forresten mulighet til å publisere bilder av innmaten i din MI 2.6, Rocke-Rolf?

:)

Mvh.
    Maxtor

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn