Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Den ene blokka satte visst ikke særlig pris på vende tilbake til balansert drift, for den lager bare ulyder før den går i protection mode, selv etter en del kobling/ bytting frem og tilbake for å eliminere eventuelle brukerfeil. Som om JEG, av alle, gjør feil? HA! Så den må nok hjem ( les: RM ) en tur før den er operativ igjen. Nå spiller det fint, men i bare en kanal...
    Problem solved. Løsningen het jord. Nå spiller det som en drøm. En jordet skjøtekabel fra et dertil egnet sted var det som skulle til.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med MI 10,1 til å drive lettdrevne hornsystemer? tenker da på evt. støy o.l.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ikkeno stress, Petre - ta den tiden du trenger :)

    Mvh.
    Maxtor
    Og der stresset du meg!
    Åssen er'e, spiller det?

    Hallo Petre.

    Som sagt; Ikke stress - tiden du og MI 12 har foran dere skal nytes :)

    Når det gjelder MI 9.1 er svaret: Jøss som det spiller! Det kommer litt mer utdypende inntrykk etterhvert, men jeg ser at det er 2 forhold som må tas i betraktning akkurat nå:
    - MI 6 er en utrolig god konstruksjon, men jeg er nok blitt litt bortskjemt med ytelsen til min MI 12
    - Med dine NLE-kabler mellom forforsterker og effektforsterker er jeg nødt til å venne meg til en litt annen signatur enn hva jeg er vant med

    Summen frem til nå er at det hele låter godt, men jeg føler at den lydmessige ytelsen til MI 9.1 dessverre blir holdt en del tilbake av MI 6. Som sagt er det en god forforsterker, men den kan ikke sammenliknes i dette selskapet. Det er mulig jeg kan få lånt meg en MI 15 om ikke lenge og denne vet jeg yter MI 9.1 langt mer rettferdighet enn MI 6.

    Det blir spennende, det!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaringer med MI 10,1 til å drive lettdrevne hornsystemer? tenker da på evt. støy o.l.

    Hallo Milenko.

    Her kan beklageligvis ikke jeg hjelpe deg - horn er dessverre ingenting jeg har hatt erfaring med. Men med erfaringer rundt MI 10.1 er mitt inntrykk (på lettdrevne normale konstruksjoner) at de er ganske tyste. Det er, etter hva jeg har skjønt, en av RMs kjepphester.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.028
    Torget vurderinger
    10
    Funker bra på 99db fulltoner uten filter. Ikke noe sus her hverken med 9.1SE eller en 10.1 jeg fikk låne av R.

    Er det ikke slik at en god transistor sjeldent støyer og at det er rørforsterkere som ofte har det problemet?

    Poenget med å matche forsterker til lettdrevne hornsystemer er at det skal låte bra uavhengig om det er mange eller få watt, lite eller null sus, rør eller transistor. Horn avslører ofte grovkornede forsterkere, det er der slaget står. Så lenge forsterkern er oppløst og dynamisk så er det ikke så farlig med bittelitt sus og noe ekstra forvrengning i "rørkategorien" :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.157
    Antall liker
    34.794
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ha!

    Fant forresten bildene av min eminente MI 12 Balanced og da er jeg jo nødt til å legge ut noen "skrytebilder":

    Vis vedlegget 214107

    Vis vedlegget 214108

    Vis vedlegget 214109

    Vis vedlegget 214110

    I love it!

    Skal bemerkes at fronten er byttet ut med sort front i ettertid av at bildene ble tatt. Men de blanke knottene er der - utrolig flott skue :)

    Mvh.
    Maxtor
    til vanlig ydmyk
    Da vil vi se bilder av den i "ny drakt"..:cool::cool:

    gismo

    Det skal vi ordne :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    God morgen, Godtfolk!

    Det ble endel timer med musikk i går og..........en gang i mellom, kjære medmennesker, er man bare nødt til å stoppe opp og se seg rundt, beundre det man ser, omfavne det man hører og ta vare på gleden.

    Tross begrensninger i forforsterkeriet (MI 6) kunne jeg likevel nyte musikken. Og det til de grader! MI 9.1 bryr seg fryktelig lite om sin mindre "egnede" partner og lar musikken flyte fullstendig fritt ut av høyttalerne. Uten begrensninger - uten hemninger, men med sterk fokus på engasjement, opplevelser og musikkglede. Sekunder ble til minutter, minutter ble til timer. Fra ungene var lagt og frem til klokken var 01:30 hadde jeg min livs reise sammen med Mozart, Scarlatti, Krall og Orbit.

    Jeg trodde jeg skulle oppleve å være sliten og ufokusert når jeg dukket opp til systemtesting av valgsystemet i dag. Men her sitter jeg og føler meg særdeles opplagt, meget utvilt og møysommelig "balsamert".

    Det er slik musikkopplevelsene i hjemmet skal være!

    Lykkelig dag, karer :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Jotakk, det føles relativt greit nå, altså. Det gjorde godt i kropp og sjel å få det balanserte oppsettet på beina. I kveld får jeg rydde opp i det provisoriske kabelhelvetet det hele medførte, sette opp nettfiltre, fase kontakter og om mulig kanskje t.o.m. få spilt litt.
    Har du ikke noen større motforestillinger, kan jeg bidra med noen enkle snapshots av både oppsettet og 12 i 'ny' drakt?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jotakk, det føles relativt greit nå, altså. Det gjorde godt i kropp og sjel å få det balanserte oppsettet på beina. I kveld får jeg rydde opp i det provisoriske kabelhelvetet det hele medførte, sette opp nettfiltre, fase kontakter og om mulig kanskje t.o.m. få spilt litt.
    Har du ikke noen større motforestillinger, kan jeg bidra med noen enkle snapshots av både oppsettet og 12 i 'ny' drakt?

    Gleder meg vilt til å høre om dine inntrykk av balansert moro :)

    Når det gjelder bilder har jeg overhodet ingen motforestillinger what so ever.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Har MI17 sett dagens lys ennå ?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Slo til på en MI 10.1 på brukten, venter i spenning :)
    Tenkte å bruke den på mine horntopper 106 db. fra 800 Hz og opp, hvertfall krefter nok :)

    Gratulerer, Milenko!

    Og velkommen til "menigheten" :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!

    Gratulerer, ol-fa!

    I mine ører er MI 18 en utrolig vellykket og vellydende konstruksjon - etter at min MI 18 Balanced kom i hus har lysten til å prøve nye ting glimret med sitt fravær :)

    Men, bilder av MI 18'en din? Det må vi ha!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg hadde MI-9 SE balansert og byttet til MI-18 balansert. Min opplevelse er at MI-18 har større kraftreserver og gir mer "punch" og spilleglede, mer luft/rom og den virker mindre "stresset", men med kanskje marginalt mindre detalj/oppløsning. Men når det er sagt har ikke min spilt mange timene, så mulig den bare trenger bittelitt tid på seg før dette er på lik linje. I tillegg er dette min subjektive mening utifra kun kort tid med MI-18, så "your miles may vary"..;)
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    706
    Antall liker
    680
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg opplever MI 18 sitt lydbilde som mer nærværende, mer engasjerende, med tydeligere stemmer og mer punch, enn MI 9. Eller Som RM selv sier, en bedre forsterker.

    Ole G
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg opplever MI 18 sitt lydbilde som mer nærværende, mer engasjerende, med tydeligere stemmer og mer punch, enn MI 9. Eller Som RM selv sier, en bedre forsterker.

    Ole G
    Ok. Kunne kanskje være noe å vurdere etter hvert. Med såpass stor strømforsyning som det i MI 9, så går jeg ut i fra at MI 18 kan levere i lave impedanser også ?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg opplever MI 18 sitt lydbilde som mer nærværende, mer engasjerende, med tydeligere stemmer og mer punch, enn MI 9. Eller Som RM selv sier, en bedre forsterker.

    Ole G

    Denne opplevelsen bifalles sterkt fra denne kanten også - sitter igjen med mange av de samme inntrykkene. I tillegg opplever jeg bedre oppløsning, bedre formidling av detaljer og perspektiv med MI 18 enn med MI 9. Rett og slett bedre på musikkformidling - mer "musisk".

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg opplever MI 18 sitt lydbilde som mer nærværende, mer engasjerende, med tydeligere stemmer og mer punch, enn MI 9. Eller Som RM selv sier, en bedre forsterker.

    Ole G
    MI-9 er en, om ikke gammel, så iaf en eldre konstruksjon enn 18. Det er jo kontinuerlig utvikling.
    Men noen ganger er de gamle eldst, jeg anser fortsatt MI-10 for å være en av de beste.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leverte min MI 9 til oppgradering hos Roar på tirsdag. Jeg fikk den tilbake som MI 18 på torsdag ! Låter supernydelig !!!
    Hvordan spiller den i forhold til MI 9 ?
    Jeg opplever MI 18 sitt lydbilde som mer nærværende, mer engasjerende, med tydeligere stemmer og mer punch, enn MI 9. Eller Som RM selv sier, en bedre forsterker.

    Ole G
    MI-9 er en, om ikke gammel, så iaf en eldre konstruksjon enn 18. Det er jo kontinuerlig utvikling.
    Men noen ganger er de gamle eldst, jeg anser fortsatt MI-10 for å være en av de beste.

    Den påstanden likte jeg meget godt Petre!! :D


    Mvh.
    oks med MI10 i ulveklær... eller noe sånt.. :)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har dessverre aldri lagt øre til en MI 10 og merker at det gnager meg inn til beinet!!!

    Samtlige jeg har snakket med som har lyttet til, lånt, eid eller eier en MI 10 er alle samstemt i sine ovasjoner over denne krabaten. Etter hva jeg har skjønt er RM selv rett så stolt over denne konstruksjonen. Så - herved istemmer jeg hyllesten blindt

    MI 10 2.jpg



    Jeg har sikkert nevnt det før, men opp gjennom tidene har jeg vært så heldig å ha eid, lånt og lyttet til en del forskjellige modeller av Musical Innovation og kan med hånden på hjerte si at jeg ville levd rett så lykkelig med hvilken som helst av de den dag i dag. Punktum! Lydkvaliteten og byggekvaliteten er det som gjør at jeg har valgt å holde meg til MI - kvaliteter som holder seg og gir eieren fantastisk musikkglede år etter år etter år. På samme tid har denne erfaringen med forskjellige MI-modeller gjort at jeg gjerne "må" oppleve hva jeg kan av MI så lenge jeg kan det. Da blir det "dessverre" litt bytting til nyere modeller inne i mellom.

    Dyd av nødvendighet? Nope. Men pokker så moro!!!


    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    image.jpg
    Det burde plage kjøttet av beina på deg, så god som 10ern er, Maxtor.
    Jeg pælma fæmmen til sengs, så nå er det meg, stereoen og Hansa Premium.
    Kveldsstemning med MI og Mike Oldfield, koselige LEDs i grønt, blått og rødt.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Petre

    Du har vært iherdig for og få dette til.
    Håper du blir belønnet med "vellyd"?

    Lykke til!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Kortfattet kan man si at i denne konfigurasjonen varter MI-10 som SE stereotrinn opp med et lydbilde det er svært lett å like. En ørlite feit klang, god rytmisk fremdrift og effektreserver nok til mitt bruk. Den originale 10 spilte også veldig bra, men den manglet den siste kraftreserven til f.eks. Deep Purple på realistisk øs. Som balanserte monoblokker strammer lyden seg opp, og det er mer kontroll på alt. Det virker også som den reagerer raskere på transienter, plutselige effekttrekk serveres med autoritet og selvfølgelighet. Jeg har ikke prøvd å stresse de til yttergrensene, for de finnes, men jeg har spilt kompleks, bassrik musikk på høyt volum uten at de noengang var i nærheten av å få problemer.
    Som SE ble den foret av en eldre MI pre, dog en god en, mens som balanserte fikk de signal fra en MI-12, en potensielt bedre pre-, og det påvirker sluttresultatet i stor grad.

    Edit: Kilden de siste dagene har i hovedsak vært Wimp/Squeeze med de begrensningene disse jo innehar. En skarve sølvplate har vært avspilt, mens Minimac/Amarra med harddiscen har fått hvile seg.
    Tuner og vinylspiller er ikke oppkoblet nå, men er planlagt å komme til heder og verdighet igjen.
    Dacen har RMs analogdel og ansees derfor som leveringsdyktig ennå en stund. Kablingen er fortsatt NLE, da puristen lånte meg XLR versjoner.
    Jeg skulle mest for nysgjerrighetens skyld gjerne prøvd noen større balanserte, men jeg trenger ikke mer power enn dette. Høyttalerne ligger på 92,5 dB/w, nom. 6,2 ohm uten for kjipe fasevinkler og er sånn sett greie å trekke, men 15" bassen i refleks trenger å holdes litt i øra for ikke å leve sitt eget liv og brumle rundt som den selv vil. Det klarer MI på forbilledlig vis!
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Petre.

    Kom innom og du kan låne med deg såvel MI 18 Balanced (med enorm strømforsyning) og et sett "Black Magic" Cables Intro IC XLR. Bare for moro :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Siggerud
    Hallo Petre.

    Kom innom og du kan låne med deg såvel MI 18 Balanced (med enorm strømforsyning) og et sett "Black Magic" Cables Intro IC XLR. Bare for moro :)

    Mvh.
    Maxtor
    Ditt eksemplar, så det er tilgjengelig også litt frem i tid? Gjerne det!
    Først må jeg bli skikkelig kjent med det jeg har her.
    Har du erfart noe rundt jord/ujordet, filtrert/ufiltrert osv ved balansert drift?
    Jeg tok knekken på nesten alle unoter ved å legge frem noe fra blomsterpotta, og fjerne filtret på effekttrinnnene.
    Kilde/pre har fortsatt filter, det har jeg ikke prøvd uten.
    Det jeg har igjen å finne ut av er 4 sekunders kraftig nettbrum i høyttalerne når jeg slår monoblokkene av, og et halvt sekund ved påslag.
    Noen gode forslag fra de mange lærde herrer?

    Edit: Ikke antydning til brum/støy ved SE drift, uansett ujordet/filtrert osv.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Petre.

    Kom innom og du kan låne med deg såvel MI 18 Balanced (med enorm strømforsyning) og et sett "Black Magic" Cables Intro IC XLR. Bare for moro :)

    Mvh.
    Maxtor
    Ditt eksemplar, så det er tilgjengelig også litt frem i tid? Gjerne det!
    Først må jeg bli skikkelig kjent med det jeg har her.
    Har du erfart noe rundt jord/ujordet, filtrert/ufiltrert osv ved balansert drift?
    Jeg tok knekken på nesten alle unoter ved å legge frem noe fra blomsterpotta, og fjerne filtret på effekttrinnnene.
    Kilde/pre har fortsatt filter, det har jeg ikke prøvd uten.
    Det jeg har igjen å finne ut av er 4 sekunders kraftig nettbrum i høyttalerne når jeg slår monoblokkene av, og et halvt sekund ved påslag.
    Noen gode forslag fra de mange lærde herrer?

    Edit: Ikke antydning til brum/støy ved SE drift, uansett ujordet/filtrert osv.

    Jupp, mitt eksemplar. Mens MI 12 er på utlån står MI 18 Balanced her fullstendig uvirksom, ensom og kald. Og slik vil vi jo ikke ha det :)

    Har kjørt ujordet med en Monster Cable "padde" i lang tid nå uten noen form for brum med MI - hverken i single ended eller balansert utgave. Har dog opplevd noe brum ved påslag med noen effekttrinn, men det gitt seg etter kort tid (når alle komponentene i effekttrinnet tydeligvis har fått strøm gjennom seg - dvs. ca. 10 sekunder). Med MI 18 Balanced har jeg ikke opplevd noen form for støy - hverken ved påslag, drift eller ved nedtagning.

    Mvh.
    Maxtor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn