- Ble medlem
- 19.05.2012
- Antall liker
- 1.133
Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
|
Bra-bedre-bestSnuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
Hadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
Hei ArildHadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
Mvh Arild
Hei hifipuristen!Hei ArildHadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
Mvh Arild
Jeg tror du har tatt i skikkelig nå, Arild.������
Tror nok dessverre du må slå litt av for kamerater?������
Hei ArildHei hifipuristen!Hei ArildHadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
Mvh Arild
Jeg tror du har tatt i skikkelig nå, Arild.������
Tror nok dessverre du må slå litt av for kamerater?������
Synest du eg tar skikkelig i?
MI 16 fekk eg skriftleg opplyst frå RM i si tid at var ca. -20db "tystare" enn MI 11, pga ny straumforsyningsteknologi. Og eg meiner at MI 11 låg på ca. -110 db.
MI 13 med same teknologi låg jo på ca. -140 db - over ein oktav lågare. Den hadde du jo eit eksemplar av før du gikk vidare til
MI 13 puristen spesial med ekstern straumforsyning. Den låg på ca. - 160 db.
-10 db frå MI 16 til MI 13 høyres kanskje for lite ut? Eg kan sjølvsagt ta feil, og skal editere om eg får litt fakta...
Mvh Arild
Alt i orden ArildHei igjen hifipuristen!
Ja eg ser at opplysninga om at det var straumforsyninga sin s/n eg "reklamerte" med, var ei vesentlig opplysning som falt ut.
Det var noko eg meinte å få med, men som falt bort under inntastinga med iPhone...
Ting blir akkurat nok klumsete med pølsefingre på små tastatur at slike ting forsvinn for ein både under inntastinga og ved gjennomlesinga på 4" skjerm etterpå.
Har freista å presisere innlegget med ein aldri så liten EDIT!
Mvh Arild
Mener jeg har fått det til med en Marantzkode. Er vel bare av/på, og volum som trenger å funke ?Trenger hjelp, MI 11
Hei, har en Musical Innovation Mosfet og byttet nylig ut en eldre Audiolab forsterker med en MI 11. Men jeg fatter bare ikke det her med fjernkontroll, printkortet skal være nytt så den må mutes for å kunne brukes. Nå har jeg fått tak i en helt grusom Logitech fjernkontroll (Harmony 555) men her er ikke MI i listen over forsterkerprodusenter. OK, forstår at den går på RC 5 koder men hva betyr dette egentlig. Når ikke R.M. forklarer dette tydelig i mail når jeg spør tør jeg rett og slett ikke mase på han mer..
Mulig jeg har liten tålmodighet men dette var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg forstår bare ikke hvordan denne fjernkontrollen skal programmeres. En nydelig forsterker med en helt for jævlig stygg fjernkontroll. Som jeg ikke får brukt..
Hehehe... Du er ikke den første som har klødd seg i hodet av det her.Trenger hjelp, MI 11
Hei, har en Musical Innovation Mosfet og byttet nylig ut en eldre Audiolab forsterker med en MI 11. Men jeg fatter bare ikke det her med fjernkontroll, printkortet skal være nytt så den må mutes for å kunne brukes. Nå har jeg fått tak i en helt grusom Logitech fjernkontroll (Harmony 555) men her er ikke MI i listen over forsterkerprodusenter. OK, forstår at den går på RC 5 koder men hva betyr dette egentlig. Når ikke R.M. forklarer dette tydelig i mail når jeg spør tør jeg rett og slett ikke mase på han mer..
Mulig jeg har liten tålmodighet men dette var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg forstår bare ikke hvordan denne fjernkontrollen skal programmeres. En nydelig forsterker med en helt for jævlig stygg fjernkontroll. Som jeg ikke får brukt..
Velkommen tilbake!Hei. Er ny her inne og har nettopp fått tilbakefall av hifi-sjuka etter flere års opphold og sjelefred, og pusler med et lite problem...
Vurderer å gå til innkjøp av en pent brukt MI9, da min kjære, gamle og noe tweakede Sirius dmx 100 begynner å vise demens-tegn. (Etter 12-14 års tjeneste)
Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne forsterkeren (MI9) på litt tungdrevne høyttalere, slik som Totem Acoustic Mani-2?
Har et sett Martin Logan Electromotion som back-up også om ting skulle skjære seg fullstendig, men denne har samtidig en heftig dipp i impedansen i toppen iflg. de som kjenner konstruksjonen. Noen som har en magefølelse om forsterkeren vil fungere på disse høyttalerne, eller får jeg problemer med å drive dem?
De har spilt tilfredstillende på Sirius-forsterkeren som er strøm-stabil og visstnok skal måle 136 w/ch i 8 ohm, men dette er en a/b-konstruksjon såvidt jeg vet.
Pre-amp er en noe tweaket Electrocompaniet 4.5.
M.v.h.
Jeg brukte min MI9 til bla Magnepan mg 12 og Martin Logan Source. Den fungerte fint til begge disse.Hei. Er ny her inne og har nettopp fått tilbakefall av hifi-sjuka etter flere års opphold og sjelefred, og pusler med et lite problem...
Vurderer å gå til innkjøp av en pent brukt MI9, da min kjære, gamle og noe tweakede Sirius dmx 100 begynner å vise demens-tegn. (Etter 12-14 års tjeneste)
Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne forsterkeren (MI9) på litt tungdrevne høyttalere, slik som Totem Acoustic Mani-2?
Har et sett Martin Logan Electromotion som back-up også om ting skulle skjære seg fullstendig, men denne har samtidig en heftig dipp i impedansen i toppen iflg. de som kjenner konstruksjonen. Noen som har en magefølelse om forsterkeren vil fungere på disse høyttalerne, eller får jeg problemer med å drive dem?
De har spilt tilfredstillende på Sirius-forsterkeren som er strøm-stabil og visstnok skal måle 136 w/ch i 8 ohm, men dette er en a/b-konstruksjon såvidt jeg vet.
Pre-amp er en noe tweaket Electrocompaniet 4.5.
M.v.h.
Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.
Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behovJeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall.
Brukte da ubalansert ut fra ECen.
Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
På dette punktet var MI11proto en million ganger bedre!
Men mulig din er fin med tanke på dette.![]()
Min har vært snill så langt, men om behovet oppstår havner den nok på operasjonsbordet her hjemmeEC 4.5 med skrapelyd og ujevn justering, samt nivåforskjell mellom H/V kanal? -nei for det var aldri et problem for de der pre-ampene i sin tid. Ikke dro jeg innom EC på Skårer heller, for å få fikset dette den gang da, nei..!
Om det blir skikkelig bra kan jo egentlig bare du selv bestemme litt uavhengig av hva vi andre mener.Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behovJeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall.
Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
Får se etterhvert hva som dukker opp av pre-amp, men inntil videre er budsjettet innstilt på nytt effekt-trinn og det er leeeeenge til ferielønna. Er uansett veldig greit å vite at de leker ok sammen
Takk
![]()
Bare for å synse litt sånn ukvalifisert her, men mener du ikke at du har hørt på forskjellige produkter som du enten har kjørt XLR på eller RCA? Med det så menes at det samme produktet ikke har vært koblet opp på to ulike måter.Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.
Har kjørt balansert gjennom hele oppsettet og det har, iallefall i mine ører, gitt litt mer ro, litt bedre mikrodynamikk og litt bedre perspektiv kontra ubalansert. Må nå uansett tilbake til ubalansert drift via RCA, og langt der inne føler jeg vel kanskje at jeg mister noe i lydenHjernen er merkelig sånn.
Det var den matchingen som jeg var usikker på. Er litt mer trygg nåOm det blir skikkelig bra kan jo egentlig bare du selv bestemme litt uavhengig av hva vi andre mener.Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behovJeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall.
Får se etterhvert hva som dukker opp av pre-amp, men inntil videre er budsjettet innstilt på nytt effekt-trinn og det er leeeeenge til ferielønna. Er uansett veldig greit å vite at de leker ok sammen
Takk
![]()
Det kommer jo an på din egen smak osv.
Men rent teknisk føler jeg meg ganske trygg på at pre + power ikke blir direkte missmatch.![]()
Oppdaget dette rett etter at jeg hadde fått min EC 4.5 kjøpt hos Eltek i Oslo, nå Dynabel. Var raskt ute og fikk dette fikset.Min har vært snill så langt, men om behovet oppstår havner den nok på operasjonsbordet her hjemmeEC 4.5 med skrapelyd og ujevn justering, samt nivåforskjell mellom H/V kanal? -nei for det var aldri et problem for de der pre-ampene i sin tid. Ikke dro jeg innom EC på Skårer heller, for å få fikset dette den gang da, nei..!![]()
Problemet med å bo et stykke unna allfarvei, er at du helst gjør sånt selv istedetfor å sende det halve landet rundt.
Synes egentlig dêt er halve moroa med hifi også, og har begått endel "forbedringer" og "reperasjoner" selv opp gjennom de siste parogtjue årene...med varierende hell og resultat![]()
Man lærer masse når man skrur, og så får man heller kjøpe brukt slik at fallhøyden ikke blir så forbannet stor når planen går sideveis![]()
Beklager om jeg har uttrykt meg uklart.Bare for å synse litt sånn ukvalifisert her, men mener du ikke at du har hørt på forskjellige produkter som du enten har kjørt XLR på eller RCA? Med det så menes at det samme produktet ikke har vært koblet opp på to ulike måter.Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.
Har kjørt balansert gjennom hele oppsettet og det har, iallefall i mine ører, gitt litt mer ro, litt bedre mikrodynamikk og litt bedre perspektiv kontra ubalansert. Må nå uansett tilbake til ubalansert drift via RCA, og langt der inne føler jeg vel kanskje at jeg mister noe i lydenHjernen er merkelig sånn.