Takker for hyggelige gratulasjoner!
Her kommer en liten rapport om hva jeg syns foreløpig.
MI 22 og MI 23 kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har vært borti i årenes løp både når det gjelder lydgjengivelse og funksjon. I dette MI 22/23 systemet framkommer denne ulikheten på flere måter: Presist lydlandskap, fin kontroll på instrumenter og stemmer, rommet i opptaket viser seg fram enten det er et studio, kirke eller konsertsal. En cello låter som en cello, high hat klinger ut i rommet, solister er spikret fast i golvet, en stor tromme har volum og en elbass står fjellstøtt like foran deg.
Lydbildet er nøyaktig, stemmer og instrumenter er tydelig plassert der de hører hjemme. De anleggene jeg har erfaring med fra tidligere, ja de er også i klassen high end.Men med MI skjer det noe annet med måten musikken som helhet blir presentert på.
Systemet spiller med autoritet. Minner om rørsystemer, men mer presisjon og attakk i mellomtone og oppover helt til de sarteste og fine overtoner. OG her er det mer bunn, dype toner står klippefast og innehar en karakter som er naturlig, autoritær og presis. Medvirkende er trolig en gjengivelsen av mellomtone området som gir dette preget, samtidig er det mer kontroll, dvs full kontroll.
Systemet gjengir transienter, reagerer lynkjapt og er dynamisk. Det som en først legger merke til er renheten. Den er påtagelig.
Om det er MI 23 forforsterkeren eller MI 22 effektforsterkeren, ja, det tenker jeg ikke over, dette er soleklart det mest naturlige jeg noensinne har lagt øre til.
Er det noe som kan utsettes mht lydgjengivelse her?
All musikk lyder rent og klart. Til å begynne (<50 timer) kunne kvinnestemmer i de høye oktaver (1. sopraner) virke litt tynnere? Tja, for meg kan det tyde på at forvrengningen er så lav at noen kvinnestemmer virker slanke i starten, men her er det en renhet og detaljrikdom som er framtredende, pust og leppelyd kommer fram. Og når det ikke skjer noe, musikk er jo slik laget, ja, så er det stille, og dette gir en flott dynamisk kontrast i musikken, gjør ulike musikk typer artig å høre på. Bakgrunnen har en sort sort stillhet, og ikke noe grums. MI 22 holder et fast grep i høyttalerne.
Forsterkerne vil vel endre seg litt etter som timene går (nå godt over 100 timer) og slippe seg enda mer løs, ja, om det er mulig da.
MI 23 (også MI 25) har sin særegenheter når det gjelder funksjon og tilkoblinger, ikke alltid like enkelt å finne ut av og det er ikke alltid knottene fungerer som man tror.