MI 23.5 A – forforsterker i verdensklasse
Det høres nesten litt forslitt ut å si at forforsterkeren er hjertet i stereoanlegget. Men det blir ikke mindre riktig av den grunn.
For halvannet år siden kjøpte jeg en MI 23.5 med den store strømforsyningen (med fire trafoer) av Roar. Eksemplaret var så å si helt nytt – det hadde bare vært med et par dager på hifi-messa i Horten. Det var i den tida da man kunne dra på messer, om dere minnes det…
Jeg har siden start vært svært fornøyd med denne preampen. Enorm sprut oppover, oppløsning og et kjempemessig skyv i bassen. Og for deg som er opptatt av detaljer i musikken, så er den helt utrolig tyst. Når støygulvet går ned, titter nettopp detaljene fram.
Vis vedlegget 710325
Vis vedlegget 710330
Fullbalansert og fleksibel
Jeg hører med blant dem som både har eid, prøvd og lyttet til mye dyrt hifi-utstyr. Jeg har blant annet prøvd 300.000-kroners forforsterkere her hjemme – for eksempel VTLs 7.5, en champagnefarget japaner og en sølvfarget løsning fra Sveits. Jeg mener med andre ord at jeg har god bakgrunn for egne meninger. Jeg mener at MI 23.5 konkurrerer med det beste i verden – til en betalbar pris. Punktum. Dette er en musikkformidler av de helt store. Ikke la deg lure av det kanskje noe beskjedne og slanke utseendet. La deg heller ikke lure av at det ikke står et kjent amerikansk, tysk eller japansk brand på fronten. Når du begynner å lytte, så skjønner du at å ta en tur til Hokksund er nok.
Jeg har også prøvd MI 23.5 med forskjellige sluttrinn – både rør og transistor, klasse A, AB og klasse D. Det fine er at MI 23.5 ikke er så kresen på det som kommer etter. Det er ikke slik at det er noe den ikke fungerer i lag med. Hos meg har den vært en suveren formidler både sammen med for eksempel VTLs store rørmonoblokker, Vera effekttrinn og monoblokkene jeg har i dag fra MSB.
Skal du få ordentlig glede av MI 23.5 og det fullbalanserte designet, så bør du ha et system som er nettopp det hele veien. Med fire balanserte innganger, og to ut, er MI-en utrolig fleksibel og passer utmerket for sånne som meg som biamper (noe for øvrig flere burde prøve!).
Match med vinyl
Men over til det viktigste: Musikken. Jeg er et uforbederlig vinylhue. Og jeg har ikke TV, så her i huset spilles det mye musikk. Jeg har en bra DAC og en CD-transport, men tror nok at jeg spiller LP-er 95 % av tiden. MI 23.5 fungerer aldeles utmerket uansett hvilken kilde som er i bruk. Men i og med at jeg holder en knapp på vinylen, er det verdt å nevne hva en så stille preamp som 23.5 gjør med opplevelsen av vinyl. Har du en god og støyfri riaa med balanserte utganger, så er den mest sannsynlig en kjempematch med denne forforsterkeren. Jeg har prøvd sikkert rundt 10 forskjellige riaaer på den, og MI-en tar vinylen til nye høyder for meg. Lyden av skarptrommer og cymbaler når jeg hører på jazz er betagende god. Det formelig spruter ut. Og bassen er helt enorm i hele registeret, og utrolig presis. Det var nesten så jeg skvatt til i lyttestolen i starten. Sliter du med vinylbass som sklir ut og er ullen, bør du ta en titt på MI 23.5.
Vis vedlegget 710327
Vis vedlegget 710328
Kan det bli bedre?
Og når man er som mest fornøyd og koser seg med musikken, og tenker at bedre enn dette blir det ikke. Så ble det faktisk det.
Jeg har hatt stor glede av å snakke med Roar. En utrolig kunnskapsrik mann som forteller levende om musikk og tankene bak produktene han lager. Da jeg hørte forlydener om at det var en ny modell av MI 23.5 på gang, gikk turen nærmest på dagen til Hokksund og Roars hule.
En rekke optimaliseringer med hensyn til baneføringer, komponentvalg, justerbar gain, valg av invertert fase eller ikke, har resultert i en enda bedre preamp. Og er det hørbart? Ja, helt utvilsomt. MI 23.5 A er enda mer oppløst enn forgjengeren som kom for drøyt to år siden (grunnmodellen MI 23 så dagens lys i 2015). Og den er enda mer stille. Par den opp med den nye, store strømforsyningen med hele seks trafoer, og jeg tviler på at du klarer å finne en preamp til noen pris som er stillere.
Jeg hadde en ting å plukke på med MI 23.5. Den «gamle» modellen kunne kanskje oppleves som litt for «frampå» i øvre mellomtone. Nye MI 23.5 A er vesentlig forbedret på dette punktet. Jeg har kunnet endre lasten på riaaene mine et knepp eller to ned. Det har medført enda mer oppløsning og forbedret diskant. Uten at trompeter og saksofoner høres litt slitsomme ut (slik det kunne ha en tendens til på enkelte plater før).
Skal jeg trekke fram en spesiell ting som er viktig for meg, så er det MI 23.5 As evne til å formidle piano. Jeg elsker trio-jazz med piano. For en utrolig flott utklinging det blir på piano med denne forforsterkeren. Sett på Duke Jordan, Gene Harris eller Tsuyoshi Yamamoto og len deg tilbake. Piano formidles fyldig, dypt og med et voldsomt attakk. Og helt uten at du føler det som om noen slår deg med en hammer på trommehinna i det øverste registeret.
Til dere som eier MI 23.5 fra før kan jeg på det varmeste anbefale å oppgradere den til 23.5 A og den største strømforsyningen. Sistnevnte kan du bare løfte på for å merke forskjellen fra 9 og 13 kilo. Til dere andre som ikke har hørt denne preampen: Prøv!
Og om du etter å ha lest dette lurer på om jeg er kjøpt og betalt av Roar, så er jeg altså ikke det. Jeg hakke en gang prutet på prisen.
Vis vedlegget 710331
Vis vedlegget 710337