Ja, det blir virkelig spennende å følge hva Destiny har funnet på nå.. Dagen vil vise får vi håpe
Vel, jeg og Destiny hadde et par timer foran MI 14 her om dagen, og jeg hadde stillet "kodelåsen" inn på ca 120 ohm opp mot AT OC 9 MLII. Dette er høyere enn anbefalt fra den japanske produsenten, men jeg har et inntrykk av at de fleste som kan dette, og som uttaler seg om impedansbesastning til denne MC PU, foretrekker høyere belastning enn de anbefalte 20 ohm.. 100 ohm har jeg ofte hørt.
Det unike med denne RIAA er jo nettopp den trinnløse justeringen med 1 ohms oppløsning fra 47 ohm og oppover..
Med Destiny vel plassert i sweetspot øker jeg belastning gradvis oppover mot ca 200 ohm. Helt tydelig liker ikke PU dette. Lydbildet klapper sammen og blir slankt og spisst. Og vi hører det helt tydelig begge to! Jeg reverserer og går nedover i belastning.. Godlyden vender tilbake fra ca 100 ohm og vi fortsetter mot 50. Brått blir hele lydbildet grått og slaskete igjen, men på en annerledes måte enn med 150-200 ohms belastning. Jeg snur hjulet igjen og går sakte oppover igjen. Ved 70 ohm friskner lyden til, bassen strammer seg til og blir tørr og dyp samtidig som oppløsningen i hele frekvensområde blir merkbart bedre og klarere. Dette er en følsom PU. Når vi passerer 75-80 ohm slankes bassen ganske tydelig og jeg har ikke lyst til å fortsette. Når jeg stanser på 100 igjen synes vi lyden på nytt er litt grå og kjedelig. Tilbake mot 70 bare åpner det hele seg igjen og der står den nå..
Dette må jo bare være en helt genial riaa som kan tilby en slik impedanskorreksjon og som kan fintune disse følsomme MC pickups på en slik måte. Må vel som sant sies at dette har jeg aldri før merket så klart og tydelig, selv når jeg har byttet mellom faste motstander som har verdier langt i mellom seg, men kun satt en verdi anbefalt av andre. Så, dette var en ny vinylerfaring gjort av meg og Destiny som gav ny verdifull læring og en flott erfaring.
Og igjen, denne riaa må være et kupp til prisen og sin brukerfunksjonalitet. Nok en gang takk til Malmin for et supert produkt ;D
mvh
lassemann