Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    Her går det i denne - Steven Wilson remix på vinyl.
    Meget bra dette her, men skulle gjerne hatt 5.1 versjonen på blu-ray etter å ha hørt The Yes Album, Fragile og CTTE i dette formatet.

    tfto.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen som har forsøkt seg på 72-74 boxen fra Crimson?
    Har lest mye bra om disse 40th Anniversary mixene.

    1604354233259.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Siste Wobbler skiva som er nevnt tidligere i tråden her vokser for hver gjennomspilling synes jeg - noe som er et bra tegn. Er kanskje ikke enig i alle meninger om skiva, men bra er den.

    Panzerpappa lager også bra prog - sist med summarisk Suite.

    PP.jpg



    Og sist , men ikke minst . Snakker vi Yes innflytelse , så hør på Glass Hammer - og spesielt albumene If og Cor Cordium. Med Jon Davison på vokal så låter det definitivt som et Yes album man gikk glipp av på 70 tallet. Ikke uten grunn at Davison senere ble kapret av Yes som vokalist.

    glass hammer if.jpg glass hammer cc.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at Wobbler kommer seg etter flere lyttinger; spesielt side 1 på vinylen. Navnet skjemmer ingen sies det, men enkelte band har så dumme navn, særlig i Norge, at det er en stor terskel få å i hele tatt sjekke dem ut.
    Ellers må jeg bare være uenig angående Glass Hammer. Riktignok låter vokalsiten som Yes, men sistnevnte har aldri laget en så dårlig plate som Cor Cordium...
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Hvor setter dere grensen for prog. Er for eksempel Ne'Obliviscaris prog i denne tråden? Skulle vi hatt en egen tråd for prog utgitt i året vi skriver i?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hele begrepet er tøyd litt i alle retninger med årene. Uttrykket Progressiv var vel i utgangspunktet en betegnelse på musikk som var en motvekt til den kommersielle Rocken / popmusikken. Musikk som var laget for musikkens skyld , og ikke for å havne på hitlistene. Etter hvert ble den gjerne gruppert opp i flere underkategorier , etter som hvilke stilarter den var påvirket av / og noen ganger hvor den hadde sin opprinnelse. F.eks Canterbury Prog. osv.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Hvor setter dere grensen for prog. Er for eksempel Ne'Obliviscaris prog i denne tråden? Skulle vi hatt en egen tråd for prog utgitt i året vi skriver i?
    Den grensa må bli individuell. Leste et intervju med den sosiale halvparten av Mars Volta en gang og han skjønte ikke hvorfor de hadde fått prog-merkelapp. De spilte vers-refreng, med evt. brekk og mellomspill. Da var det ikke prog.
    Da ble plutselig kravet at låtene skal ha progresjon, og ende opp et annet sted enn de startet. Etter den definisjonen er det mange band som spiller prog og rock, men få rene prog-band.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Derek Shulman fra Gentle Giant har dette å si om begrepet Prog. ( Fra drøye 9 min i videoen).

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Interessant dokumentar for prog interesserte...

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det som gjør Wobbler bedre enn de andre "nye" artistene i mine ører er at de i tillegg til å være utrolig dyktige musikere evner å skrive god låter. Rites at dawn er nok min favoritt men den nyeste blir bedre og bedre.

    Mange nyere band er som regel utrolig kjedelige, eller veldig "soft". Syns jeg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ny Flower Kings slippes på fredag. 3LP + 2CD boks. Finnes selvsagt også på (bare) CD. Roger Dean cover - da må man jo bare ha den :D . Bestillt....

    Vis vedlegget 671669

    Dette var en nedtur ja. Tvers igjennom midelmådig. Skulle ønske jeg kunne sagt at det kunne blitt et bra enkeltalbum, men alt er av samme standard.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    Dette var en nedtur ja. Tvers igjennom midelmådig. Skulle ønske jeg kunne sagt at det kunne blitt et bra enkeltalbum, men alt er av samme standard.
    Ja, kanskje en ide dersom man har mulighet å teste musikken på Tidal eller Qobuz først.
    Synes at tråden er HFS beste :) (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Denne kom i postkassa for et par dager siden, Steve Hackett: Wuthering Nights - Live in Birmingham



    Grei lyd, DR11 for både surround og stereo, ikke noe diskret surroundmix - utenom midtveis i Shadow of the Hierophant - hvor Steves gitarklimpring plutselig tar 5-6 stk 360 graders runder i rommet, veldig kult.

    Første halvdel er Steves sololåter, med blant annet 3 stk fra The Night Siren, så er det Genesis låter resten av konserten, som er nesten 2,5 time lang.

    Mye interessant på hans Youtube kanal - hackettsongs


    Los Endos gitar i stua:

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har en liten gjennomgang av disse spesialutgavene, av noen klassiske Barclay James Harvest album, som ble utgitt i 2016 & 2017



    Mest handlet pga surroundversjonene som er inkludert. Men det er en del stereosnacks her også (y) alle utgavene er 2xcd+dvd, med en ny remaster og en ny stereomix av hvert album. En versjon på hver cd - og begge variantene i 96/24 high rez inkludert på dvden - unntatt Everybody Else, som kun har ny stereo mix i 96/24 på dvden.

    Dynamikk er veldig godt ivaretatt på både remastere og nye stereo mixer - til og med høyere DR på noen nye stereomixer.



    Jeg synes de nye stereomixene låter veldig bra, en skikkelig makeover. "Berlin" falt tidligere av ved ca 70Hz, men har nå støtte til 40Hz.
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Da har jeg pint meg gjennom «Dwellers of the Deep» med Wobbler. Neida, dette var langt ifra
    noe pinestund! Dette var engasjerende hele veien. Denne blir det ikke støv på med det første.
    En av årets høydare for meg dette.
    Pete Pardo mener sågar det er årets progplate!
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hmmmmmm Pete Pardo......
    For min del er nok Fragile årets beste hvert år, hvis vi ser bort ifra Zappa som kanskje ikke er helt anerkjent som prog.
    Vel...
    Wobbler når nok ikke helt opp i toppen, selv om de har vokst mye på låtskriving på siste skiva. De komplekse låtene er ikke der enda.
    Neal Morse, Pineapple Thief, John Pettrucci feks ligger nok et solid hestehode foran på årets utgivelse IMO.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    Hmmmmmm Pete Pardo......
    For min del er nok Fragile årets beste hvert år, hvis vi ser bort ifra Zappa som kanskje ikke er helt anerkjent som prog.
    Vel...
    Wobbler når nok ikke helt opp i toppen, selv om de har vokst mye på låtskriving på siste skiva. De komplekse låtene er ikke der enda.
    Neal Morse, Pineapple Thief, John Pettrucci feks ligger nok et solid hestehode foran på årets utgivelse IMO.
    Yes/fragile?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmmmm Pete Pardo......
    For min del er nok Fragile årets beste hvert år, hvis vi ser bort ifra Zappa som kanskje ikke er helt anerkjent som prog.
    Visst er Zappa prog. Hvis ikke Inca Roads er prog hva er da prog? Vil faktisk hevde at Zappa er omtrent den eneste skikkelige prog artisten US of A har fremskaffet. Da ser jeg bort fra moderne, generisk neoprog.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Visst er Zappa prog. Hvis ikke Inca Roads er prog hva er da prog? Vil faktisk hevde at Zappa er omtrent den eneste skikkelige prog artisten US of A har fremskaffet. Da ser jeg bort fra moderne, generisk neoprog.....
    Bra Voff.:D
    Da er vi minst 2 som mener det, pluss alle andre.
    Zappa regnes ofte som litt avantgarde, så derfor min reservasjon.
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    "Dwellers of the Deep" er plata som kan gi bandet internasjonal anerkjennelse på lik linje med det endel svenske prog.band
    kjenner på. Jeg synes de er på det nivået med "Dwellers".

    Jeg mener vel Zappa begynner å få anerkjennelse som en progressiv musike/komponist. "One Size Fits All", forøverig den 5te plata jeg
    kjøpte i sin tid, er stadig blant de beste prog.platene, imo.


    RAMS
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Har en liten gjennomgang av disse spesialutgavene, av noen klassiske Barclay James Harvest album, som ble utgitt i 2016 & 2017

    Mest handlet pga surroundversjonene som er inkludert. Men det er en del stereosnacks her også (y) alle utgavene er 2xcd+dvd, med en ny remaster og en ny stereomix av hvert album. En versjon på hver cd - og begge variantene i 96/24 high rez inkludert på dvden - unntatt Everybody Else, som kun har ny stereo mix i 96/24 på dvden.

    Dynamikk er veldig godt ivaretatt på både remastere og nye stereo mixer - til og med høyere DR på noen nye stereomixer.

    Jeg synes de nye stereomixene låter veldig bra, en skikkelig makeover. "Berlin" falt tidligere av ved ca 70Hz, men har nå støtte til 40Hz.
    Høres bra ut. Jeg høte gjennom mine gamle her om dagen og var ikke veldig imponert over lyden. Fin musikk ellers.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Høres bra ut. Jeg høte gjennom mine gamle her om dagen og var ikke veldig imponert over lyden. Fin musikk ellers.
    Du får prøve en av de og fortelle hva du synes. Jeg har noen flere spesialutgaver av flere tidligere album av de også - og denne på vei inn:


    Får sjekke ut stereosporene på disse også, spennende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    "Dwellers of the Deep" er plata som kan gi bandet internasjonal anerkjennelse på lik linje med det endel svenske prog.band
    kjenner på. Jeg synes de er på det nivået med "Dwellers".

    Helt enig. Som sagt synes jeg at førstesiden på vinylen er virkelig bra. Side 2 er mer på nivå med det de har gjort før.
    Synes også at de er bedre enn mange av de andre "usual suspects" i og med at de ikke låter som noen har tatt noen Genesis- og Yes-klisjeer + litt annen prog, og kjørt det hele gjennom en miksmaster for så å komme ut med noe enslydende greier man synes å ha hørt før utallige ganger uten å kunne sette fingeren på akkurat hvor.....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Du får prøve en av de og fortelle hva du synes. Jeg har noen flere spesialutgaver av flere tidligere album av de også - og denne på vei inn:


    Får sjekke ut stereosporene på disse også, spennende.
    Jeg bestilte spesialutgavene av XII og Gone to Earth med en gang :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bestilte spesialutgavene av XII og Gone to Earth med en gang :)
    Spent på om du vil oppleve samme som meg :)

    Sjekker ut disse 2 - deres første album i 2018 special edition og Once Again i 2011 40th anniversary edition - opplever ikke samme store forbedring her, var nok ikke samme kvalitet på multitracks her. Men moro med en del bonus tracks osv.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn