Musikk man spiller høyt mens man drikker øl og sånt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    691
    Antall liker
    701
    Sted
    Rogaland
    Metal Church - Gods of Wrath
    MetalchurchselftitledAP.jpeg

    Denne sangen kan spilles svært høyt uten ubehag. Denne ble spilt på full guffe i øl fylla i ungdommen, + headbanging med langt hår 😄 . Gode minner
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.706
    Antall liker
    103.548
    Torget vurderinger
    23

    Fin låt som er perfekt på 100dB++ mens du bælmer ned en sixpack med berserksaft (slemt øl)
    og tenker på han idioten fra i går som du skal mose trynet på..... :cool: :cool:

     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Ah, Fanitullen. Historien bak er fantastisk! "Det stod et blodig brullaup, i Hol i Hallingdal, i søttentjugesju..."

    Min favoritt er når Knut Buen forteller denne historien på plata Grimen med Hardingrock, et sideprosjekt til selveste Ihsahn.

    "og så batt dei dessa kara da, med beltet mot ryggen, og dei kalla det beltespenning. Og så hogg dei annnan, med kniva, bakover, til den eine seig død"
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Ah, Fanitullen. Historien bak er fantastisk! "Det stod et blodig brullaup, i Hol i Hallingdal, i søttentjugesju..."

    Min favoritt er når Knut Buen forteller denne historien på plata Grimen med Hardingrock, et sideprosjekt til selveste Ihsahn.

    "og så batt dei dessa kara da, med beltet mot ryggen, og dei kalla det beltespenning. Og så hogg dei annnan, med kniva, bakover, til den eine seig død"
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Her er historien bak Fanitullen, fortalt av selveste Knut Buen på fantastisk Telemarksdialekt (antar jeg). Helt utebtalelig!
    Lett å glemme at folkemusikk var farlige greier. Det er også en villskap i mye av musikken, som kan være litt vanskelig å fange opp for moderne ører. Omrent som å se skrekkfilmer fra tredeveårene, man blir ikke like skremt som originalpublikummet. Ihsahn gjør en veldig bra jobb med å gjøre denne villskapen og farligheten tilgjengelig for moderne lyttere. Gåte gjør også ofte det samme.

     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Oops, Ymir kom meg i forkjøpet. Anbefaler likevel en lytt på Knut Buen! Historien går gjennom hele låta, avbrutt her og der av kvinnevokalen.

    Knut Buen rulz.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Telemark var heftige greier i tidligere tider. Gjenstridige bønder som gikk rutinemessig med kniv for selvforsvar langt inn i moderne tid. Prester, fut og andre representanter fra øvrigheten risikerte livet. Det er skrevet hele doktorgradsavhandlinger om lovløshet og voldsproblematikk blant telemarksbønder på femtenhundretallet. Og midt oppi dette folkemusikken, som folk drakk og sloss til såpass mye at hardingfele var bannlyst fra kirkerom til søttitallet.

    Jeg liker at Ihsahn og Gåte bringer dette (ofte ukjente) aspektet med folkemusikk inn i moderne tid. Det var ofte vill og farlig musikk. Såpass vill kunne den være, at folk trodde den ikke kunne ha blitt lagd av mennesker alene. Man kunne forhandle med Grimen og unnderjordiske for å lære å spille den, og bli i stand til å sette hele brullypsfølger i trance, som spillemann. Jamnfør Robert Johnson og djevelen i veikrysset, vi har vår egen fossegrim, haha. Elsker det!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Lenge siden jeg har sett hallingkast, eller hva det heter.
    Når jeg ser slik folkedans nå i dag, blir jeg sterkt minnet om kampsporten capoeira. Det er et system utviklet av sorte slaver i søramerika, til forsvar mot slaveiere. Den var forbudt, og ble kamuflert som dans og slik lært bort. Den hallingdansen i din video minner mye om slik kampsport, særlig fra rundt 2 minutter og utover. Det siktes direkte mot hode, representert som en hatt. I tillegg var landsbygda i Norge på den tiden svært mye voldeligere enn i dag. Mindre statlig kontroll, så æresbegrepet ble brukt som en type sivil voldregulering, slik vi ser det i stater i dag med lite statlig kontroll. De fleste samfunn har et mangfold av lokale tradisjonelle kampsporter/kampkunster, kansje vi er på sporet av en autentisk norsk tradisjonell kampsport?

    Noen som har greie på folkdanshistorikk, og har tanker om dette?

    Eksempel på capoeira dans-kampsort. Veldig, veldig likt den hallingdansen:

     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.733
    Antall liker
    5.972
    Du, du hast, du hast mich, du hast mich ein Bier serviert...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn