Den bipolare har vært til observasjon hele uken og vært underlagt følgende regime: Supersilent 11 (Rune), Elvis is Back! (DCC), Joshua Redman: Moodswing (Nonesuch), Nirvana: Nevermind (ORG), Thomas Dybdahl: Waiting for that clear Moment (Universal), Bartok: Konsert for Orkester (Classic) og Red Hot Chili Peppers: Stadium Arcadium (Warner). Jeg lytter stor sett til musikk for små besetninger, men har samme lydpreferanser enten formatet er solo eller cinemascope: Dynamikk, perspektiv, timing og det noe mer ubestemmelige gøys.
Det første som slår en hvor utrolig rent og analytisk den spiller. Cymbaler, plekterteknikk, anslagene på trommeskinnet, opptaksakustikk og forholdet mellom gulvtrommer/bass alt blir gjort rede for til minste detalj. Enkle besetninger som RHCP blir plutselig litt mindre enkle når får høre hva som egentlig foregår, og dette gjør at kjent musikk faktisk fremstår som mer spennende og kompleks enn opprinnelig antatt. Perspektiv og akustikkgjengivelse er topp, Elvis & Bartok er to gamle innspilninger med et fabelaktig rom og dybde som blir enda mer fabelaktige når de går via BPS. Og den blir ikke vippet av pinnen fordi om turtallet øker, tvert i mot denne saken er bygget for høye hastigheter. Og den er støyfri og rimelig og veldig stilig.
Problemet er at Garrard og Nagra ikke helt finner tonen, men snarere spiller på hver sin banehalvdel; oppløsningskraften til BPS omfatter også de mindre flatterende sidene ved 401/Super Gold (diskant og oppløsning er nok ikke helt på 2011-nivå for å si det slik ) Pointet er at Garrard tilbyr eieren en totalitet hvor det å analysere de ulike kvalitative sidene ved musikken blir litt misforstått. En god rørforsterker skjønner dette og ignorerer svakhetene og fremhever de sterke sidene som bunndrag, timing, nærvær og dynamikk slik at enhver fremførelse blir til en musisk fest. (Vel, kanskje ikke alle ) Nagra derimot er nådeløs og intellektuell og det er ikke den rette måten å møte en Garrard på. Så da blir det å lukke lokket for denne gang, men jeg ser ikke helt bort fra at den vender tilbake i en annen kombinasjon hvor den fungerte betraktelig bedre. Uansett, et veldig artig bekjentskap.
(Selv iført egen koffert forblir BPS unnselig. Målestokk: Stadium Arcadium 13x13x 1½.)
Det første som slår en hvor utrolig rent og analytisk den spiller. Cymbaler, plekterteknikk, anslagene på trommeskinnet, opptaksakustikk og forholdet mellom gulvtrommer/bass alt blir gjort rede for til minste detalj. Enkle besetninger som RHCP blir plutselig litt mindre enkle når får høre hva som egentlig foregår, og dette gjør at kjent musikk faktisk fremstår som mer spennende og kompleks enn opprinnelig antatt. Perspektiv og akustikkgjengivelse er topp, Elvis & Bartok er to gamle innspilninger med et fabelaktig rom og dybde som blir enda mer fabelaktige når de går via BPS. Og den blir ikke vippet av pinnen fordi om turtallet øker, tvert i mot denne saken er bygget for høye hastigheter. Og den er støyfri og rimelig og veldig stilig.
Problemet er at Garrard og Nagra ikke helt finner tonen, men snarere spiller på hver sin banehalvdel; oppløsningskraften til BPS omfatter også de mindre flatterende sidene ved 401/Super Gold (diskant og oppløsning er nok ikke helt på 2011-nivå for å si det slik ) Pointet er at Garrard tilbyr eieren en totalitet hvor det å analysere de ulike kvalitative sidene ved musikken blir litt misforstått. En god rørforsterker skjønner dette og ignorerer svakhetene og fremhever de sterke sidene som bunndrag, timing, nærvær og dynamikk slik at enhver fremførelse blir til en musisk fest. (Vel, kanskje ikke alle ) Nagra derimot er nådeløs og intellektuell og det er ikke den rette måten å møte en Garrard på. Så da blir det å lukke lokket for denne gang, men jeg ser ikke helt bort fra at den vender tilbake i en annen kombinasjon hvor den fungerte betraktelig bedre. Uansett, et veldig artig bekjentskap.
(Selv iført egen koffert forblir BPS unnselig. Målestokk: Stadium Arcadium 13x13x 1½.)
Vedlegg
-
98.2 KB Visninger: 1.000