Diverse Musikklytting best om kvelden?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
God morgen.

Sitter her og funderer over et fenomen jeg mange ganger tidligere har opplevd.
i frykt for å bli stemplet "ett-eller-annet" prøver jeg meg alikavell.

Jeg synes stereoanlegget låter mye bedre om kvelden enn midt på dagen/morgenen.

På morgenen synes jeg lyden låter litt skrikete og lyst, jeg tar meg også i å må skru opp volumet endel for å få tilstekkelig lyttevolum, jeg synes uansett aldri det blir helt bra..

Mens på kvelden, etter roen og mørket har senket seg synes jeg det låter mye bedre, låter liksom mye mer behaglig og føler ikke at jeg trenger samme lydvolum for å få tilstrekkelig bass, synes også "skrikingen" jeg opplever om morgenen er borte.

Er selvfølgelig fult klar over at stereoanlegget spiller likt uansett når på døgnet.

Er det flere som har det slik?
 
V

vredensgnag

Gjest
Bor du i en by eller slik at du har dur og støy fra et bymiljø?
Om morgenen har du nettopp stått opp, og sansene dine er skjerpet etter nattero - du vil kunne oppleve at du hører "mer" i morgentimene.

Om kvelden er det mye lavere støy fra omgivelsene, og følgelig lavere støygulv der du sitter og lytter. Da jeg bodde inne i Oslo kunne jeg måle forskjell på 10-14dB mellom jevn dagstøy og kveldsro, det gjør mye for at detaljer skal dukke frem som ellers drukner om dagen.

Enkelte mener at pga lavere etterspørsel om kvelden er strømmen renere, og at dette forklarer hvorfor anlegget lyder bedre da. Selv setter jeg pengene på forskjell i støygulv, som om kvelden/natten slipper detaljer gjennom i langt større utstrekning.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg opplever det motsette.

Når eg skal gjere kritiske lyttingar, jobbar eg alltid tidleg laurdag eller sundag. Eg er mykje meir presis då. Eg trur eg fokuserar betre. Om kvelden har eg høyrt lydar ein heil dag.

Men eg bur ganske ruralt, i byar kan det nok vere annleis.

Før nyttårsorkanen 1992 kunne eg registrere at stereoanlegget spelte best tidleg om morgonen, med ein tydeleg kvalitetsforverring sånn frå kl 11 - 13. Men så blåste alle kraftlinjene ned, og vi fekk ganske nytt straumforsyningsnett. Dessutan søv folk lenger, og få et middag kl 12 - 13, som dei gjorde den gongen.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Jeg bor litt utenfor byen i et boligfelt.
det er klart at noe mer støy er det om morgenen i form av barnelek utafor, en brøytebil i ny og ne osv.men ingen stor forskjell.

Likavell oppleverer jeg at lyden låter roligere og varmere om kvelden, det er ganske stor forskjell faktisk :)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg har nok ingen god grunn, men lyden er "alltid" best på kvelden..

Mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.403
Antall liker
187
Kjent sak. Lysnettet minst belastet. Prøv å lytte i ferier som påsken når mange er på hytta. VH. Bernt.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Henger meg på her.

For egen del foretrekker jeg kveldene, og deler dermed Sandli1's synspunkter.

Min gode grunn, har nok sammenheng med at jeg er et utpreget B-menneske. Gjennom et ganske langt liv, har jeg erfart at gode ideer, gode lytteopplevelser og hyggelige stunder, nesten alltid er relatert til kveld / natt.

I så måte, har jeg faktisk krabbet ut i "mekkebua" mi i bare trusa, kl.02:30 hvor kuldegradene lå godt plassert på et tosifret tall, for å "teste" en ide. Bare nevnt som en liten digresjon. Det er uansett en litt annen historie....

Enkelte vil nok relatere sine lytteopplevelser til "bedre strøm" på kveld / natt, men jeg stiller meg litt tvilende til dette. Kanskje fordi jeg aldri har opplevd slike problemer?

Antakelig bor jeg i et strøk som mer eller mindre er forskånet for slikt?

Det spiller mindre rolle for min del. Av relativt opplagte årsaker. :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke i tvil. DET låter bedre på kvelden. Eller helst om natten. Om det er strømmen, anlegget eller meg som er best på den tiden av døgnet er jeg slett ikke sikker på, men som gjennomført B-menneske vedder jeg en 50-øring på at det er meg. Eller kanskje er det bare placebo ? Det driter jeg i grunn i, for det låter bedre åkke som !
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
249
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei:cool:
Spiller Best på Natt eller sent på kveld midt i uken (dagtidsarbeidere ligger på lading ):D.
merker det godt på Rør /singel ended utstyr.
Mere ro i lydbilde sort blir sortere utklinging osv,,,IMO.
Mvh 6 skiftarbeider.
men strømmen er vel lik dag som natt ka veit eg .

 

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
Drister meg til et innspill her på tross at kort fartstid på forumet. Holder en liten knapp på øret kontra byen og strømkvalitet. Må understreke at jeg selvfølgelig tror støynivå er innvirkende. Strøm kan jeg nok for lite om til å uttale meg om. Men over til øret. I mange tråder her på forumet snakkes det om lyttetretthet, da gjerne relatert til høyttalerprat og kvaliteter i høyere frekvenser. Men slik jeg ser det må da lyttetretthet også kunne forårsakes av alt øret utsettes for i løpet av en dag. Trådstarter beskriver det ubehagelige ved tidlig lytting som skrikende og lyst. Det ville vel ikke være helt usannsynlig at øret kompenserer for lydene det er blitt utsatt for i løpet av en dag ved å blokkere de aktuelle frekvensområdene. Vis overbærenhet med spekulasjonene her, jeg er ingen ekspert, dette er nok heller et litt impulsivt ''tenke høyt'' innlegg. Interessante spørsmål som reises her: lesing skal gjennomføres.

Det jeg imidlertid har lest litt om er ørets evne til å fokusere og organisere lyd, selv i støyende omgiver. Anbefaler boka Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound av Albert Bregman dersom noen skulle være spesielt interesserte...

http://www.amazon.co.uk/Auditory-Sc...1954/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1359936361&sr=8-1

Skulle det være av interesse for noen går det evt. an å sende meg en PM om man har spørsmål. Boka er vel ca. 790 sider og koster jo noen kroner.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Sirop: På dagtid er det større forbruk/press på nettet, og derfor også større sjanse for forstyrrelser inn på råstrømnettet ditt.håfønere, mikroovner osv...dette er vanlig i alle områder med normal bebyggelse, og fører til de "gremlinsene" som ødelegger musikkopplevelsen din. Jeg har angrepet problemet ordentlig her hos meg..
På kveldstid/natta sover verden, og strømforbruk/forstyrrelser minimeres..derfor en bedre musikkopplevelse..Høres ut til at du har behov for et ordentlig NETTFILTER, og noen solide NYE NETTKABLER!! Rørforsterkere, Mac,Airport og DacMagic er nok de største synderne hos deg...Prøv å få i en Shunyata Hydra 2, 6 eller 8..det funker definitivt på min Mac/MF/Genelec- kombo...Husk at porselenssikringer støyer mer enn automater, og at ei padde har forskjellig effekt alt etter kvaliteten på råstrømnettet ditt..Good luck
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg opplever det samme. Ingen grunn til å tro at det er enten eller. Det er sikkert roligere på nettstrømmen. Det er sikkert roligere fra naboens mobiltelefon, trådløsruter, WiFi, blåtann og hva det nå heter alt sammen. Det er roligere fra trafikken i gata. Det er roligere fra jernbanesporet nede i veien. Det er som regel roligere fra naboen også. Ikke minst er det roligere i mitt eget hode. Det tar noen timer fra jeg kommer hjem til kropp og sjel har landet, og roen kommer.

Ikke bare en enkelt ting, men en lang rekke årsaker. Tror jeg. Noen av disse problemene kan man gjøre noe med, andre ikke.

Forresten: Jaggu kan jeg ha noen fine stunder før jeg drar på jobb også, enten jeg skal på kveldsvakt eller nattevakt. Skal jeg på dagvakt hører jeg knapt (og ikke en gang alltid) vekkerklokka.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.051
Antall liker
12.129
Sted
Hus
Er vel ikke noe som er mere hygge enn å sitte i lyset av bare et stearinlys og spille god musikk ut over natten. I tillegg et glass med god rødvin :)
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg er det motsatte igjen , synes anlegget spiller best litt utover dagen , når reciveren og effektforsterkeren har fått rom tempratur. Men nå bor jeg på landet og rundt bolig området her er alle på skolen og jobb. I by strøk veit jeg ikke hvordan det er , har aldri bodd nære byen. Liker meg på landet , har bil vist vi skal ein tur til byen :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
Er det ikke egentlig litt med musikklytting som med vin drikking? Hvis man sitter kl 0800 om morgenen og tar seg et glass vil man vel for mange havne i alkis kategorien. Hvis man derimot gjør det samme kl 2300 om kvelden er man derimot en livsnyter. Kanskje hjernen ubevisst lagrer musikklytting i livsnyter kategorien og det dermed blir "feil" hvis man utfører denne aktiviteten på et tidspunkt hjernen ikke forbinder med dette?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.071
Antall liker
60.945
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Anlegget spiller best på kveld/natt.
Alle jeg kjenner som har den minste interesse for slikt opplever det samme.

Jeg bor omtrent der "ingen skulle tru at nokon kunne bu" i følge somme urbaniserte mennesker jeg har hatt på besøk, -så her er det stort sett stille hele døgnet.
Lite naboer,ingen trafikk, ingen industri osv, så jeg innbiller meg at strømmen er bra ,-uten at dette er målt.

Psykologiske fenomener,om man er alene eller sammen med noen, humør/dagsform, flere utenforstående inntrykk som følge av dagslys, inntak av kaffe, alkohol osv kan ha innvirkning på opplevd lydkvalitet. Hvor stor forskjellen er avhenger også av hva slags elektronikk og høyttalere som benyttes.

Uansett er det forskjell på natt og dag.
Kanskje er det ikke tilfeldig at man sier at forskjellen er "Som natt og dag"?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
opplever til stadighet dette jeg også, setter penga på en blanding av lavere støy + mindre belastning på strøm nettet
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Løsningen er altså bla et ordentlig filter---for å holde oss til teknisk..
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.106
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Er med en viss grad av lettelse jeg leser at flere opplever det samme som meg :)

Er allerede i gang med å skifte ut DACen, da etter jeg gikk fra Beresford DAC til Dacmagic mener jeg bestemt at lyden låter med "syntetisk" og lyst, Dacmagicen er på ingen måter dårlig, det er nok heller matchen med resten av anlegget som er feil.

Tips til en "mørkere" DAC mottas med takk ;-) Vurerer Abrahamsen..

Videre har jeg tenkt på dette med strømfilter ja, jeg har allerede oppgradert nettkabelen til Music Angelen med en Supra kabel, uten at jeg kan si jeg merka noe lydforbedring av den grunn.

Jeg er også usikker på hvor mye jeg vil legge i dette, da jeg sjelden hører musikk på dagtid grunnet jobb osv.
Men det er godt å få bekreftet det jeg opplever av flere.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
hos meg har det hjulpet å få dedikert kurs, til en viss grad ihvertfall, er også interesert i ett godt nettfilter senere
 
Topp Bunn