Musikkmerket 2L?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Forøvrig, hvordan vet du at det er bæreren (44.1 KHz, 16-bit CDDA) som er synderen, ikke opptaksteknikken og prosesseringen? Når alle plateselskaper migrerer til det som etterhvert blir den nye bæreren for digital lyd, vil ting etterhvert låte like dynamikkomprimert og jævlig her og, slik det gjør på dagens CD-innspillinger.
Dette vet jeg med sikkerhet når lyden på CD sjiktet sammenlignes med SACD sjiktet. Jo høyere oppløsning digitalmasteren på forhånd har, jo større forskjeller er det mellom CD sjiktet og SACD sjiktet, og dette er jo også logisk, ikke sant ? Og dette var ett av poengene mine.
Den legendariske RCA/Living Stereo katalogen er jo nå overført til SACD, OG med ny mastering for CD sjiktet også. Også her rapporterer folk om betydelige forskjeller mellom CD sjiktet og SACD sjiktet, FORDI: det er meget høy oppløsning i utgangspunktet, meget stor dynamik i lyden og mye rom/ambience. Det er nettopp denne kombinasjonen "low rez" digital, og CD plata, har store probemer med.

PS! For dem som tror at bare CD teknologien bare får noen år til på seg, og at det blir mer oppsampling i lyden, da vil CD låte som SACD: GLØM DET!!

K

knutinh

Gjest
. Og er det en tilfeldighet at jeg opplever forskjellene mellom CD sjiktet og SACD sjiktet spesielt stor på denne DXD innspillinga, ...
Jeg vil minne deg på noe du skrev litt lengre opp:
"Dette er ganske snedigt produsert i coverheftet, slik at mange nok har lyst til å høre hvordan SACD discen låter. Tipper 2L har gjort dette helt bevisst, slik at flere skal pirres over til SACD"
Hva får deg til å tro at de tilstreber seg at CD skal låte så likt SACD som mulig? Hva om de bevisst produserer de to masterene forskjellig, f.eks fordi de tror at SACD-kjøpere har mer tilgjengelig dynamikk?

Jeg sier ikke at jeg sitter inne med noen fasit, men de matematiske forholdene bak sampling og båndbredde/SNR er ganske godt forstått i dag. Og blindtester gjort på dette forum tyder på at folk har vanskelig for å høre forskjellen på 16 og 24 bit med det utstyret de besitter.

-k

K

knutinh

Gjest
Er det ikke et godt mål å forsøke å få til å reprodusere Wienerfilharmonikerne i storsalen i Musikverein slik at det høres ut som Wienerfilharmonikerne i storsalen i Musikverein på stereoen (eller multikanalen) hjemme da Knut?

Knottelyd kan skrus fryktelig tøft, men det blir en annen sak, gjør det ikke?
Nei, jeg synes det er akkurat samme sak. Mediet skal besitte færrest mulig "magiske" egenskaper, og kun gjenskape en spenningsvariasjon med størst mulig nøyaktighet. Hva som er "stor nok" nøyaktighet, og hvilke aspekter ved nøyaktigheten man skal prioritere på bekostning av andre er selvsagt åpent for diskusjon.

-k

T

theStig

Gjest
Ellers så kan vel forumets lydteknikere bidra med frekvensrespons (og støygulv) på det studioutstyret som faktisk "låter best". Ettertraktede rør-mikrofoner fra 50-tallet har neppe båndbredde opp i flaggermus-området.
Gode opptaksmikker brukt på klassiske opptak stuper som vøringsfossen over 15 kHz... ikke mye å hente der.
Se under respons for DPA4003, en klassisk opptaksmic (som het Brüel og Kjær før)

Dessuten er det skjeldent å finne mikker som på klassisk musikk kan tilby mer enn 80 dB S/N. Med multimik opptak så havner man ofte langt under 80 dB dynamikk uansett. En skulle tro at CD'ens 90 dB holder.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Jeg kjenner ikke fyren. Men Nyquist sa vel rundt 1920 at en kurveform kan gjenskapes tapsfritt hvis man punktprøver den ved mer enn det dobbelte av båndbredden. Jeg har til dags dato ikke sett noen som bestrider dette, altså er det forholdsvis sikker vitenskap. Dermed høres det ut som om kameraten din indirekte sier:
1. Mennesket hører opp til 200kHz
eller
2. Avviket mellom teoretisk og praktisk design av A/D og D/A er så stort at vi må ha en (200-20)=180kHz overgangssone i filterdesignet.

Ingen av de to ovenstående høres spesielt plausible ut i mine ører. Men jeg har lyst til å legge ut noen lydklipp av rippet DVD-A nedkonvertert til 44.1/16 hvis det er interesse og dette lar seg gjøre mhp rettigheter.

-k
Knut, fra før av benyttet 2L helt vanlig godt digital i sine innspillinger, HVORFOR tror du 2L søkte noe som var bedre?
1) de vet ikke hva de gjør
2) de har for mye penger til overs
3) de er sponset av Philips eller får ekstraordinær støtte
4) de er ikke fornøyd med lyden som den er, og ønsker noe bedre

Mennesket hører ikke opp til 200 kHz, men du vet utmerket godt at instrumenters overtoner som ligger over 20 kHz har avgjørende betydning for hvordan vi oppfatter klangen i instrumentet.

Lydklipp avspilt over mine innebygde PC høyttalere med en frekvensgjengivelse ikke over 15 kHz, har ingen interesse. Dessuten så er ikke du en objektiv part i dette, med henhold til de faktiske lydlige prosessene i lydklippene.

K

kbwh

Gjest
Transducere og plassering av disse er en vitenskap i seg selv. Det kan jeg ikke se at du tar med deg slik du argumenterer, Knut.

Kjekt å se den micfrekvensresponsen og -specene theStig. Er det mulig å prossesere fram lyd under støygulvet til en slik mic?

T

theStig

Gjest
Mennesket hører ikke opp til 200 kHz, men du vet utmerket godt at instrumenters overtoner som ligger over 20 kHz har avgjørende betydning for hvordan vi oppfatter klangen i instrumentet.
Synd at 2L bruker DPA mikker som takker for seg ved 15 kHz da.... :p

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Jeg vil minne deg på noe du skrev litt lengre opp:
"Dette er ganske snedigt produsert i coverheftet, slik at mange nok har lyst til å høre hvordan SACD discen låter. Tipper 2L har gjort dette helt bevisst, slik at flere skal pirres over til SACD"
Hva får deg til å tro at de tilstreber seg at CD skal låte så likt SACD som mulig? Hva om de bevisst produserer de to masterene forskjellig, f.eks fordi de tror at SACD-kjøpere har mer tilgjengelig dynamikk?
For å si det sånn; jeg tror ikke jeg har hørt mer analoglignende lyd på CD sjiktet fra andre 2L utgivelser, enn CD sjiktet fra denne DXD utgivelsen. Tvert imot, CD lyden fra CD sjiktet med M. Thorsen og Trondheimssolistene låter meget bra. Men SACD plata låter klart bedre, egentlig akkurat som Elton John SACD'ene, som eksempel.
Tipper 2L bruker DSD "direct" i nedkonverteringa til CD.

K

kbwh

Gjest
Kjekk tråd. Uønsket epost, MPFC, musikk, damer og tech på en gang!

;D ;D ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Synd at 2L bruker DPA mikker som takker for seg ved 15 kHz da....  :p
Hvordan tror du frekvensresonsen var på de mikkene som RCA benyttet på Living Stero innsp. ?

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Synd at 2L bruker DPA mikker som takker for seg ved 15 kHz da.... :p
Meget godt poeng. Trykkgradientmikker generelt har jo en frekvensrespons som ikke ligner grisen når man bikker 20 KHz.

T

theStig

Gjest
Hvordan tror du frekvensresonsen var på de mikkene som RCA benyttet på Living Stero innsp. ?
Nok like lite egnet til å fange opp overtoner ingen kan høre...

T

theStig

Gjest
Jeg synes frekvensrepons og dynamikkområde i seg selv er et dårlig argument for høyere oppløsning på digitalsida... siden 16-bit og 44.1 kHz i praksis er bedre enn både vår hørsel, dynamikken på den reelle lyden som spilles og opptaksmikrofonenes egenskaper.

Men - likevel låter et 96 kHz 24-bits opptak bedre enn et 44.1 kHz 16-bits opptak, også etter nedsampling til CD-format. Forklar det den som vil....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Men - likevel låter et 96 kHz 24-bits opptak bedre enn et 44.1 kHz 16-bits opptak, også etter nedsampling til CD-format. Forklar det den som vil....
Jeg har bedt om en forklaring fra kilden selv, Lindberg Lyd, så får vi se hvordan de responderer på dette?

T

theStig

Gjest
Jeg har bedt om en forklaring fra kilden selv, Lindberg Lyd, så får vi se hvordan de responderer på dette?
Vært interessant å se...

Jeg tror forklaringen kan være så mangt... bedre konvertere enn de har brukt før f.eks?

Uansett er det prisverdig at noen gidder å satse på god lyd, men heldigvis låter de fleste klassiske innspillinger godt, selv 25 år gamle digitalopptak fra Philips er fortsatt i referanseklassen etter min vurdering.

K

knutinh

Gjest
Nei, det strider faktisk mot elementær matte som jeg lærte førsteåret på universitetet. Egentlig fikk jeg vel forståelsen for at utsagnet ditt er feil når jeg hadde om overtonerekka i musikkundervisningen i 8.klasse. På ca samme tidspunkt lærte jeg også å spille orgel, hvor man danner forskjellige klanger ved å legge til overtoner en og en i forskjellig amplitudeforhold. For de lyseste tonene "klippes" overtonerekka av praktiske årsaker.

Kort og godt: _Hvis_ hørselen vår overhodet ikke responderer på stimulig over 20kHz, så har det ingen betydning om tonen på 25kHz er en fundamental eller en overtone, vi hører den ikke uansett, og den kan trygt kuttes ut.

Å etablere øvre grense for hørselen er en ting man har jobbet med en stund, men det kan sikkert alltid argumenteres for at individuell variasjon og spesielle stimuli (antatt ulineær hørsel) fører til endringer. Men etter at man har funent en fornuftig verdi for øvre grensefrekvens (om det er 17kHz, 20kHz eller 25kHz spiller mindre rolle) så er det øvre grense for hørbare frekvenser uansett musikalsk kontekst.
Lydklipp avspilt over mine innebygde PC høyttalere med en frekvensgjengivelse ikke over 15 kHz, har ingen interesse. Dessuten så er ikke du en objektiv part i dette, med henhold til de faktiske lydlige prosessene i lydklippene.
Og ut fra det slutter du at nevnte høyttalere ville låte bra hvis de hadde respons til 30kHz, alt annet likt??

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Nok like lite egnet til å fange opp overtoner ingen kan høre...
Og akkurat disse som høres så vanvittig overtonerik ut..

Folkens: Vi trenger hverken CD spillere, forsterkere eller høyttalere som går over 15 kHz, fordi ingen (eller svært få) innspillingsmikrofoner fanger noe lyd over 15 kHz, dette er jo ren logikk !!

T

theStig

Gjest
Ja, faktisk kunne man vurdere det....kanskje.
Har prøvd å kutte bratt ved 17 kHz i det digitale filteret mitt... hørte jeg det?

Nå er jeg snart 40 da, så jeg hører ikke en dritt over 17 kHz likevel.

K

knutinh

Gjest
Og akkurat disse som høres så vanvittig overtonerik ut..

Folkens: Vi trenger hverken CD spillere, forsterkere eller høyttalere som går over 15 kHz, fordi ingen (eller svært få) innspillingsmikrofoner fanger noe over 15 kHz, dette er jo ren logikk !!
Jeg kan ikke uttale meg om prosentandelen mikrofoner som rekker over 15kHz. Men det skulle være hevet over enhver tvil at det finnes rådyre, ettertraktede studiomikrofoner som prises for sin lyd som har svært lite output over 15kHz.

Ut fra det kan man slutte at et lydbilde som mange oppfatter som "svært bra" kan oppnås selv om instrumenter filtreres over 15kHz.

Forøvrig så er valg av mikrofoner i stor grad en subjektiv prosess hvor erfaring og intuisjon spiller en større rolle enn beregninger. Og andre aspekter ved mikrofonen kan være betydelig viktigere enn øvre grensefrekvens ved 1 meter i ekkofritt rom.

Forøvrig finnes det relevante kilder som har signifikant output over 20kHz. Synthesizere (spesielt analoge og enkelte digitale) kan ofte levere langt opp i frekvens. Målinger av akustiske instrumenter viser forøvrig at enkelte har betydelig output opp til minst 200kHz. Trompet med sordin, forskjellige symbaler og saxofon tror jeg er blant disse.

Det som mangler for at høy båndbredde medium skal være viktig er altså at "god studioteknikk" ofte fører til begrenset båndbredde, og at ingen så langt har greid å bevise at mennesket kan nyttiggjøre seg disse frekvensene (med noen irrelevante unntak som spedbarn med astma og kilde presset opp mot kraniet)

mvh
Knut

O

OldBoy

Gjest
Vi beveger oss i vanlig stil langt vekk fra den opprinnelige problemstillingen. Og det er: Hvordan har "Musikkmerket 2L" fått tak i våre, min også, mail-adresser?

Hvis det er lekkasjer her på jobben min, er det jo ganske pussig at ingen andre enn jeg har fått den omtalte mailen.

Så jeg heller til at det må være ett av de hi-fi-fora vi frekventer, som er synderen. Men hvilket?

Med all respekt, men jeg forventer at vår kjære Høvding ganske kjapt kommer med en redegjørelse i sakens anledning.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Vi beveger oss i vanlig stil langt vekk fra den opprinnelige problemstillingen. Og det er: Hvordan har "Musikkmerket 2L" fått tak i våre, min også, mail-adresser?

Hvis det er lekkasjer her på jobben min, er det jo ganske pussig at ingen andre enn jeg har fått den omtalte mailen.

Så jeg heller til at det må være ett av de hi-fi-fora vi frekventer, som er synderen. Men hvilket?

Med all respekt, men jeg forventer at vår kjære Høvding ganske kjapt kommer med en redegjørelse i sakens anledning.
Høvdingen er nok uten skyld i denne saken. Jeg skrev til Musikkmerket 2L og spurte dem om hvor de hadde fått tak i min epostadresse, og de svarte at:

... adressen kom fra nettsøk på nøkkelord "Hi-Fi" og "SACD"...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Jeg kan ikke uttale meg om prosentandelen mikrofoner som rekker over 15kHz. Men det skulle være hevet over enhver tvil at det finnes rådyre, ettertraktede studiomikrofoner som prises for sin lyd som har svært lite output over 15kHz.

Ut fra det kan man slutte at et lydbilde som mange oppfatter som "svært bra" kan oppnås selv om instrumenter filtreres over 15kHz.

Forøvrig så er valg av mikrofoner i stor grad en subjektiv prosess hvor erfaring og intuisjon spiller en større rolle enn beregninger. Og andre aspekter ved mikrofonen kan være betydelig viktigere enn øvre grensefrekvens ved 1 meter i ekkofritt rom.
Siden vi snakker om mikrofoner, så kom jeg nettopp over et meget interessant intervju med mikrofonspesialisten Didrik De Geer, han produserer state-of-the-art mikrofoner til 120.000,- pr. stk. Han nevner et svært lavt støynivå som et viktig kriterie, men har ikke funnet noe data på frekvensomfang. Noen som vet?

http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf/mm_0410_didrik_degeer.pdf

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Hvis ikke jeg hadde tatt tak i denne tråden, så hadde den nok forlengst ligget langt ned på side 2...sikkert allerede gått i glømmeboka.. ;D

T

theStig

Gjest
de Geer er en stormembramikk, og disse er det enda vanskeligere å få til å strekke seg oppover enn det er med mindre membraner. Fordelen med stor membran er lav støy.

Jeg har ikke sett noe data på de Geer mikkene, men vi kan sammenligne f.eks med en kjent og høyt skattet stormembran mikk som Telefunken/Neumann U47. Den ligner ikke grisen over 5 kHz, og stuper rett ned over 15 kHz.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Tror vi kan vente oss en et interessant og oppklarende innlegg i denne debatten i løpet av ettermiddagen/kvelden.. ;)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke sett noe data på de Geer mikkene, men vi kan sammenligne f.eks med en kjent og høyt skattet stormembran mikk som Telefunken/Neumann U47. Den ligner ikke grisen over 5 kHz, og stuper rett ned over 15 kHz.
...men låter kanonbra :)

K

knutinh

Gjest
Siden vi snakker om mikrofoner, så kom jeg nettopp over et meget interessant intervju med mikrofonspesialisten Didrik De Geer, han produserer state-of-the-art mikrofoner til 120.000,- pr. stk. Han nevner et svært lavt støynivå som et viktig kriterie, men har ikke funnet noe data på frekvensomfang. Noen som vet?

http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf/mm_0410_didrik_degeer.pdf
Lavt støygulv kan sikkert være relevant for akustiske opptak med lite output og/eller stor avstand.

Neumann U87, U89 og M147, pris ca 20.000,- pr stk., oppgitt til 20-20kHz:
http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=u87_data#

Røde Classic II, pris ca 20.000, frekvensrespons 20-20kHz +/- 6(!)dB

AKG C 414 B-XLS

http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23047

Det betyr ikke at det ikke finnes mikrofoner med stor båndbredde. Bruel & kjaer har endel kostbare saker i grenseland opptak/måleutstyr. Den jeg linker til har f.eks "Optimised Frequency Response Hz 6.5 to 140000 ". Men såvidt jeg vet er mikrofonene nevnt lengre opp mer populær blant studio-folket. Kanskje fordi de har mer erfaring i å skru lyd enn hifi-folk?

http://www.bksv.com/3103.asp?Types=:4138:

-k

T

theStig

Gjest
...men låter kanonbra :)
Visst gjør den det, og det gjør mange andre mikker som ikke ser pene ut rent teknisk også.

Jeg har hatt et par snor-rette omni-mikker (Earthworks). De låt ikke bra.... DPA 4006 som jeg har nå er mye bedre, langt dårligere frekvensrespons til tross.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Jeg beklager at HiFiSentralens brukere har mottatt e-post fra oss uten å ha blitt forespurt. Det finnes ingen unnskyldning for SPAM, men jeg ber forumet om å vurdere formildende omstendigheter; De fire siste årene har forhandlernettet for klassisk musikk gradvis blitt mer og mer kjedestyrt. For oss som produserer klassisk musikk er det nå nærmest umulig å få gjennomslag ut i de tradisjonelle butikkene. Dersom vi skal kunne fortsette å utvikle nye produkter med norske utøvere, må vi finne alternative kanaler for å nå vårt publikum. Vi ønsker å prioritere våre resurser inn i kvalitetsprodukter, fremfor kostbare annonsekampanjer. Internett og e-post er i så måte et effektivt verktøy. Adressene er samlet med en søkerobot og vi har forsøkt å målrette søket med nøkkelord som ”HiFi” og ”SACD”. Dette var en engangsforeteelse og adressen er ikke lagret. Vi beklager den slitasjen vi eventuelt har påført din mailboks.

K

knutinh

Gjest
Jeg tør påstå at ingenting unnskylder spam, og at slik virksomhet fører til færre kunder. Jeg har en bevisst politikk på at jeg ikke ønsker å handle hos firmaer som har utsatt meg for spam.

Å derimot poste på et forum som dette ser jeg på som helt greit så lenge det kommer klart fram hvem dere er.

-k

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du er tilgitt herfra, men ikke spam mer. Det er ikke pent.

Du er sikkert hjertelig velkommen til å bruke forumets bransjehjørne.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Knut, fra før av benyttet 2L helt vanlig godt digital i sine innspillinger, HVORFOR tror du 2L søkte noe som var bedre?
1) de vet ikke hva de gjør
2) de har for mye penger til overs
3) de er sponset av Philips eller får ekstraordinær støtte
4) de er ikke fornøyd med lyden som den er, og ønsker noe bedre
Det er en pen kombinasjon av 3) og 4) som ligger bak utviklingen. Innovasjon Norge har bidratt med midler til et prosjekt med arbeidstittel "Norsk musikkproduksjon fra stereo til en lydopplevelse i flere dimensjoner!". Vår hovedmotivasjon var å sette fart i multikanal lydproduksjon her hjemme i Norge. De to siste årene har vi jobbet tette med Merging Technologies i Sveits for å teste fremtidens produksjonsverktøy. Multikanal var målsetningen - DXD var en vellykket bieffekt.

Vårt credo er kanskje litt svulstig, men som motivasjon og synliggjøring har det gitt resultater:

"Der MONO var sorthvitt og STEREO er et polaroidfoto, blir SURROUND en tredimensjonal opplevelse Musikkbransjen er i en brytningstid der CD-formatet, som ble lansert tidlig på 80-tallet, ikke lenger tilfredsstiller lytterens forventninger til spektakulære lydopplevelser. DVD-Audio og SACD (SuperAudio CD) er to nye digitale formater som støtter høyoppløselig lyd ut over stereo. Med et hybridprodukt har du alle muligheter i en og samme ”CD-kake” med tre lag: Stereo og 5.1 surround med stor dynamikk og frekvensspekter. Denne disken ser ut som en vanlig CD og kan spilles på alle tradisjonelle anlegg og datamaskiner.

Kvadrofoni ble lansert på 70-tallet uten å slå an hos det store publikum. Dørstokkmila ble bokstavelig for ekstra høyttalere og ny forsterker. Når syn og hørsel settes opp mot hverandre, tar bildet en dominant rolle. Nå har filmindustrien banet vei inn i hjemmet med DVD-spilleren og lyd i seks kanaler.

Tilstedeværelse og deltagelse er de magiske ordene for fremtidens brukere av musikk. Med surroundproduksjoner tar man lytteren til sentrum for opplevelsen. Den beste plassen i en konsertsal er den som ikke er til salgs. Orkesterets midtpunkt, dirigenten, har derimot godt betalt for å være nettopp midtpunkt. Nå kan publikum innta denne eksklusive plassen hjemme i sin egen stue. Giovanni Gabrieli gjorde det med sine messingkor i renessansens Venezia, og 100 år etter Edisons fonograf legger Lindberg Lyd og musikkmerket 2L nye dimensjoner til norsk musikkproduksjon."

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Kjempeflott av Morten Lindberg å poste noen oppklarende innlegg her på sebtralen.

SACD multikanal har nå blitt ansett som det mediet som bringer lytteren nærmest konsertsalen, selv av de mest hardbarka 2-kanalstilhengere, når vi snakker klassisk musikk. Hvis du har nok penger...
For de aller fleste medlemmer her på sentralen er nok 2 kanaler det som betyr noe, fordi skal man ha ha et 5.1 oppsett som oppløsningsmessig og klangmessig matcher de ressurser som man har lagt i 2 kanaler må man ha mengder med penger. Her er ikke et komplett DVD/SACD sourround oppsett, kjøpt på Expert til 5.995,- dugende. :)

Morten, kan du si litt om hvordan DXD lyden på studionivå skiller seg fra vanlig digital, eks. 24/96 ?

K

knutinh

Gjest
DVD-Audio og SACD (SuperAudio CD) er to nye digitale formater som støtter høyoppløselig lyd ut over stereo. Med et hybridprodukt har du alle muligheter i en og samme ”CD-kake” med tre lag: Stereo og 5.1 surround med stor dynamikk og frekvensspekter. Denne disken ser ut som en vanlig CD og kan spilles på alle tradisjonelle anlegg og datamaskiner.
Å si at SACD lar seg avspille på PC er vel en feilaktig påstand?

Ellers er jeg helt enig i at det er bra med grensesprenging, og multikanals opptak byr på helt nye muligheter som stereo ikke kan.

Men diskusjonen her har vært hvorvidt :
*lagringsmedia med mer enn 16 bit (evt DSD) gir fordeler
*lagringsmedia med mer enn 20-20kHz båndbredde gir fordeler

Jeg er skeptisk fordi jeg vet at lydteknikere ofte foretrekker utstyr som ikke gir nevneverdig respons, og fordi jeg ikke kjenner til vitenskaplig arbeide som underbygger at hørselen vår kan nyttiggjøre seg denne økte oppløsningen.

Altså blir det som å kjøpe en bil som går veldig fort i et land der maksimal fartsgrense er 80km/t og bensinen har et oktantall som begrenser farten til 80km/t. Ikke mye vits i altså.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Morten, kan du også si litt om hvorfor frekvensgjengivelse betydelig over 20 kHz i innspillingsutstyret er av viktighet, når studiomikrofonene, som det første leddet i kjeden ikke fanger lyd over ca. 15 kHz ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Sølguttenes juleplate som utgis på 2L i november

Denne gleder jeg meg skikkelig til. Låtutvalget ser skikkelig spennende ut! Innspilt i Uranienborg kirke, det er bare SÅ nydelig akustikk der.
Dette er vel ikke en DXD innspilling?

(Nå har vel jeg brukt opp spørrekvota mi :-/ ) :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å si at SACD lar seg avspille på PC er vel en feilaktig påstand?
-k
Han sier "hybridprodukt", og hybrid SACD spiller flott på min PC i alle fall.

B

Back_Door

Gjest
Morten, kan du også si litt om hvorfor frekvensgjengivelse betydelig over 20 kHz i innspillingsutstyret er av viktighet, når studiomikrofonene, som det første leddet i kjeden ikke fanger lyd over ca. 15 kHz ?
Nå må ikke du ødelegge salgsargumentene ::) ;D

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Jeg beklager at HiFiSentralens brukere har mottatt e-post fra oss uten å ha blitt forespurt. Det finnes ingen unnskyldning for SPAM, men jeg ber forumet om å vurdere formildende omstendigheter; De fire siste årene har forhandlernettet for klassisk musikk gradvis blitt mer og mer kjedestyrt. For oss som produserer klassisk musikk er det nå nærmest umulig å få gjennomslag ut i de tradisjonelle butikkene. Dersom vi skal kunne fortsette å utvikle nye produkter med norske utøvere, må vi finne alternative kanaler for å nå vårt publikum. Vi ønsker å prioritere våre resurser inn i kvalitetsprodukter, fremfor kostbare annonsekampanjer. Internett og e-post er i så måte et effektivt verktøy. Adressene er samlet med en søkerobot og vi har forsøkt å målrette søket med nøkkelord som ”HiFi” og ”SACD”. Dette var en engangsforeteelse og adressen er ikke lagret. Vi beklager den slitasjen vi eventuelt har påført din mailboks.
Jeg med flere har skjult e-postadresse her på forumet. Hvordan har du fått tilgang?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.388
Nå må ikke du ødelegge salgsargumentene ::) ;D
På et rent teknisk grunnlag, så hadde vi ikke engang behøvd CD, eller LP, den gamle CompactCassetten som Philips kom med på slutten av 60-tallet skulle holde lenge, ihvertfall sett fra et frekvensmessig ståsted.. ::)

Topp Bunn