Knut, fra før av benyttet 2L helt vanlig godt digital i sine innspillinger, HVORFOR tror du 2L søkte noe som var bedre?
1) de vet ikke hva de gjør
2) de har for mye penger til overs
3) de er sponset av Philips eller får ekstraordinær støtte
4) de er ikke fornøyd med lyden som den er, og ønsker noe bedre
Det er en pen kombinasjon av 3) og 4) som ligger bak utviklingen. Innovasjon Norge har bidratt med midler til et prosjekt med arbeidstittel "Norsk musikkproduksjon fra stereo til en lydopplevelse i flere dimensjoner!". Vår hovedmotivasjon var å sette fart i multikanal lydproduksjon her hjemme i Norge. De to siste årene har vi jobbet tette med Merging Technologies i Sveits for å teste fremtidens produksjonsverktøy. Multikanal var målsetningen - DXD var en vellykket bieffekt.
Vårt credo er kanskje litt svulstig, men som motivasjon og synliggjøring har det gitt resultater:
"Der MONO var sorthvitt og STEREO er et polaroidfoto, blir SURROUND en tredimensjonal opplevelse Musikkbransjen er i en brytningstid der CD-formatet, som ble lansert tidlig på 80-tallet, ikke lenger tilfredsstiller lytterens forventninger til spektakulære lydopplevelser. DVD-Audio og SACD (SuperAudio CD) er to nye digitale formater som støtter høyoppløselig lyd ut over stereo. Med et hybridprodukt har du alle muligheter i en og samme CD-kake med tre lag: Stereo og 5.1 surround med stor dynamikk og frekvensspekter. Denne disken ser ut som en vanlig CD og kan spilles på alle tradisjonelle anlegg og datamaskiner.
Kvadrofoni ble lansert på 70-tallet uten å slå an hos det store publikum. Dørstokkmila ble bokstavelig for ekstra høyttalere og ny forsterker. Når syn og hørsel settes opp mot hverandre, tar bildet en dominant rolle. Nå har filmindustrien banet vei inn i hjemmet med DVD-spilleren og lyd i seks kanaler.
Tilstedeværelse og deltagelse er de magiske ordene for fremtidens brukere av musikk. Med surroundproduksjoner tar man lytteren til sentrum for opplevelsen. Den beste plassen i en konsertsal er den som ikke er til salgs. Orkesterets midtpunkt, dirigenten, har derimot godt betalt for å være nettopp midtpunkt. Nå kan publikum innta denne eksklusive plassen hjemme i sin egen stue. Giovanni Gabrieli gjorde det med sine messingkor i renessansens Venezia, og 100 år etter Edisons fonograf legger Lindberg Lyd og musikkmerket 2L nye dimensjoner til norsk musikkproduksjon."