Den store forskjellen er at det helt og holdent er på eget initiativ!
Det finnes ingen felles forståelse ateister imellom. De har ingen bok, kirke, leder eller annet som sier dette.
Det finnes ingen som sier at du skal, slik det er i kristendommen og ikke minst innen Islam.
Jeg kan ikke med min beste vilje sidestille ateismen mot/med noen religion.
Den store forskjellen på kristendommen og Islam er at for de fleste treoende er Koranen skrevet av gud selv, mens bibelen er skrevet av mennesker. Dermed mener mange muslimer at det som står der er LOVEN og at dette er noe de skal/må gjøre/tro på. Og når man i tillegg vet at flesteparten av muslimer aldri har lest koranen, men kun har dette fra sine kjære ledere/skriftlærde/imamer, så blir det hele nokså skummelt å ta til oss uten at vi utfordrer dette!
Jeg har ikke sagt et eneste sted at ateisme i seg selv er farlig. Det ville jo vært underlig siden jeg nok ligger i det området selv (dog kaller meg agnostiker). Jeg sier at det utmerket godt kan brukes om en ideologi, og bli ganske ekstrem som sådan om en liten gruppe blir enige om å bruke det til å forfølge religiøse generelt.
Så hva så om de tror den ene eller den andre har skrevet boken. Det som spiller en rolle er hvordan de følger den. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor mange som tror på boken heller, men ringvirkningene blir nok større med flere.
Hvilken bok?
Hvilken gruppe?
Hvem er ekstrem?
Hvilke ringvirkninger?
Hvilken gruppe bruker ateismen som idelologi?
Hva snakker du om???
Ateister som gruppe har ALDRI utført terror og kommer aldri til å gjøre det. At det finnes noen som er gale nok til å gjøre slikt
på eget initiativ betyr ikke at det de tror på er en idologi/religion eller at alle andre som forfekter denne tanken vil gjøre noe lignende. I motsetning til muslimer (og krisnte), som har både bøker, skrifter, lærde, imamer, nettsteder, overhoder og annet som sier eksakt hva de skal tro, mene og gjøre.
Det finnes svært få ringvirkninger av at noen mener og diskuterer hvorvidt det finnes en gud! Jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med dette?