Politikk, religion og samfunn Muslimsk ordfører i Oslo

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
vel... ser ut som om vi får en kvinnelig ordfører i bergen som er uttalt kritisk til homofile grunnet sin kristne tro. Lite baluba der. Men en mannlig muslim som for lengst har sagt at han støtter de homofiles rettigheter, han skal tas.

Saken handler ikke om homofile. Saken handler om motstand mot en muslim som kanskje blir ordfører. Sultan er ikke et lenger et individ, et enkeltstående menneske. Han er i enkeltes øyne blitt en representant for en ikke-homogen gruppe som enkelte (altfor mange) har irrasjonell frykt overfor.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.300
Torget vurderinger
0
Nå er det vel ikke slik at Oslo AP er "kuppet" av et islamistisk flertall slik at partiets politiske program kan legges bort til fordel for en brutal tolking av Islam?

Partipisken i AP er vel kjent for å være rimelig grei for å få egne representanter til å følge partiets linje. Jeg er ikke så veldig redd for at ikke AP vil bruke den samme "pisken" til å holde MDG's ordfører innenfor "akseptable" rammer. Han vil kun være ordfører så lenge Oslo AP ønsker/tillater det. Vi bør ikke glemme det!

Nå vil jeg jo gjerne se hvordan han eventuelt skal manøvrere seg ut av en eventuell deltagelse i Oslo Pride? :rolleyes:

Den politiske hverdag vil nok innhente både Sultan og partiet MDG på samme måte som FrP ble innhentet av "virkeligheten". Virkeligheten er litt slem slik.. ;)

Hvis han tenker taktisk og framsynt vil han nok oppføre seg som en meget moderat og "avslepen" muslim, og i og med at han dog er en politiker som helt sikkert tenker framover tror jeg nok at det er akkurat det han kommer til å gjøre! Så jeg tror vi kan senke skuldrene ganske mange hakk i denne saken. Men,... skulle han finne på å prøve å tørrlegge "Underwater" slik at jeg ikke lenger kan nyte opera med øl attåt er jeg redd for at både jeg og andre vil kjenne våre gamle norrøne gener våkne! Men jeg ser det overhodet ikke som en reell problemstilling og har alle intensjoner om å fortsatt sove godt om natten! Anbefaler andre å gjøre det samme.:)

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.509
Sted
Oslo
Den store forskjellen er at det helt og holdent er på eget initiativ!
Det finnes ingen felles forståelse ateister imellom. De har ingen bok, kirke, leder eller annet som sier dette.
Det finnes ingen som sier at du skal, slik det er i kristendommen og ikke minst innen Islam.
Jeg kan ikke med min beste vilje sidestille ateismen mot/med noen religion.

Den store forskjellen på kristendommen og Islam er at for de fleste treoende er Koranen skrevet av gud selv, mens bibelen er skrevet av mennesker. Dermed mener mange muslimer at det som står der er LOVEN og at dette er noe de skal/må gjøre/tro på. Og når man i tillegg vet at flesteparten av muslimer aldri har lest koranen, men kun har dette fra sine kjære ledere/skriftlærde/imamer, så blir det hele nokså skummelt å ta til oss uten at vi utfordrer dette!
Jeg har ikke sagt et eneste sted at ateisme i seg selv er farlig. Det ville jo vært underlig siden jeg nok ligger i det området selv (dog kaller meg agnostiker). Jeg sier at det utmerket godt kan brukes om en ideologi, og bli ganske ekstrem som sådan om en liten gruppe blir enige om å bruke det til å forfølge religiøse generelt.

Så hva så om de tror den ene eller den andre har skrevet boken. Det som spiller en rolle er hvordan de følger den. Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor mange som tror på boken heller, men ringvirkningene blir nok større med flere.
Hvilken bok?
Hvilken gruppe?
Hvem er ekstrem?
Hvilke ringvirkninger?
Hvilken gruppe bruker ateismen som idelologi?
Hva snakker du om???

Ateister som gruppe har ALDRI utført terror og kommer aldri til å gjøre det. At det finnes noen som er gale nok til å gjøre slikt på eget initiativ betyr ikke at det de tror på er en idologi/religion eller at alle andre som forfekter denne tanken vil gjøre noe lignende. I motsetning til muslimer (og krisnte), som har både bøker, skrifter, lærde, imamer, nettsteder, overhoder og annet som sier eksakt hva de skal tro, mene og gjøre.

Det finnes svært få ringvirkninger av at noen mener og diskuterer hvorvidt det finnes en gud! Jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med dette?
Neivel: https://en.wikipedia.org/wiki/League_of_Militant_Atheists

S

Slubbert

Gjest
^ Det står i klartekst at den politiske ideologien de fulgte var kommunisme. Ateister kan være kommunister, liberalister, anarkister, statister, sosialister, sosialdemokrater, libertarianere, pasifister, militarister, you name it. Ateisme er ikke noen ideologi, ikke noe tankesett og ikke noe regelsett. Å være ateist betyr ikke noe mer enn at man ikke tror på en allmektig skaper, hvilket politisk syn man har forøvrig er helt uavhengig av det.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.715
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
vel... ser ut som om vi får en kvinnelig ordfører i bergen som er uttalt kritisk til homofile grunnet sin kristne tro. Lite baluba der. Men en mannlig muslim som for lengst har sagt at han støtter de homofiles rettigheter, han skal tas.

Saken handler ikke om homofile. Saken handler om motstand mot en muslim som kanskje blir ordfører. Sultan er ikke et lenger et individ, et enkeltstående menneske. Han er i enkeltes øyne blitt en representant for en ikke-homogen gruppe som enkelte (altfor mange) har irrasjonell frykt overfor.
Vel, utagerende kristne har vi jo lært oss å håndtere gjennom de siste hundreårene. De politiske og sosiale virkemidlene for å ta brodden av denne andre ørkenovertroens tilhengere er ennå ikke på plass i samfunnet.

B

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Når man velger en ordrfører i en by, så skal dette være byens fremste representant. Jeg vil våge å påstå at vedkommende bør inneha en stor posjon karisma og fremstå som samlende. Uansett hva man velger å si om Shoaib Sultan, så innehar han ikke denne karakteregenskapen, og bør derfor anses å være uegnet i stillingen (det er mange som prøver seg som havner i denne kategorien. Oslo sin nåværende ordfører kan vel sies å inneha de egenskapene som er nødvendige - forskjellen på de to i det offentlige rom er ihvertfall åpenbar). Som politiker er SS muligens dyktig, det får være opp til andre å vurdere, men politisk dyktighet alene skaper ikke en god ordfører som skal være HELE folkets representant.

Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
I og med at Sultanen er muslim, vil den offisielle tittelen hans være Borgermester.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.300
Torget vurderinger
0
I og med at Sultanen er muslim, vil den offisielle tittelen hans være Borgermester.

Den tok jeg ikke?? Enlighten me please.

For øvrig trodde jeg kommunestyrets første møte ville vedta at tittelen skulle være "Kalif"? :cool:

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette handler ikke om at Sultan er en "muslim" (som kan bety hva som helst), men at vi her snakker om at den ypperste lederen for islammiljøet i Norge, mangeårig generalsekretær for Islamsk Råd skal få bli Oslos ordfører...

Den pandemiske svenskesyken ser ut til å ha nådd Oslo med full kraft.

Greit nok at såpeboblepartiet fikk mange stemmer på medvind på sykkelstier, men var de egentlig klar over at man med dette var med på å bane vei for et islamistisk overhode for hovedstaden?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett

Den tok jeg ikke?? Enlighten me please.

For øvrig trodde jeg kommunestyrets første møte ville vedta at tittelen skulle være "Kalif"? :cool:
Det var bare ett dårlig forsøk på humos ehh jeg mener humor. Den endelige tittelen hans blir nok Shoaib Scissorhands.
Kalif? hehe

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Så jævla mye styr pga en snorklipper uten reel makt. Har vært mer enn nok av kokkelimonke-kristne etnisk norske ordførere opp igjennom. Det kan ikke være 60 tallet forever.

G

Gjestemedlem

Gjest
Symbolverdien av å slippe til en islamistleder som frontfigur for hovedstaden Oslo skal ikke undervurderes.

Det vil få følger for nordmenn.

Skulle dette bli realitetene bør nordmenn mane til konflikt.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Symbolverdien av å slippe til en islamistleder som frontfigur for hovedstaden Oslo skal ikke undervurderes.

Det er ikke sikkert guttungen til Rasmus vil gå for en fatwa på alle etniske nordmenn. Har vi først tatt dem inn får vi jammen deale med kulturforskjellene også!!!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal islamistene på død og liv integreres i Norge skal de bli våre undersåtter, ikke våre ledere!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.912

Er ordførerkandidaten islamistleder? Eller har du tatt for mye Møllers tran?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det vi kunne trenge er vel en burgermeister. Alt for mye drittburgere som serveres i hovedstaden.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.912
Oslo har allerede en borgermester. Alle kommuner har en fast ansatt borgermester.
Han er veldig profilert isåfall. Tviler på at noen vet hvem det er, eller hva vedkommende bedriver dagene med.
En liten korreksjon, Oslo, Bergen og Tromsø har ikke rådmann, de har byråd.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rådmann

G

Gjestemedlem

Gjest
En liten tanke på siden: Hva kommer det av at verdens mest folkerike muslimske stat, med 80-90% muslimer, har religionsfrihet ikke bare nedfelt i sine grunnprinsipper. De har det symbolisert i sitt flagg. Deres lovverk er heller ikke basert på sharia. Du får selv finne ut hvilket land det er. Det sier meg bare at redselen for islam som religion er sterkt overdrevet.
Indonesia tenker du på?

http://www.nytimes.com/2014/05/04/world/asia/indonesian-who-embraced-atheism-landed-in-prison.html?

Mr. Aan’s case is one of an increasing number of instances of persecution connected to freedom of religion in Indonesia in recent years. Although Indonesia has influential Christian, Hindu and Buddhist minorities, every year there have been hundreds of episodes, including violent attacks, targeting religious minorities like Christians and Shiite and Ahmadiyah Muslims, as well as dozens of arrests over blasphemy against Islam.
Ja, det er et fattig land med ekstremt mange politiske og religiøse konflikter. Da er det desto mer imponerende at de holder på sitt prinsipp om religionsfrihet og har en sekulær grunnlov.

Hva skulle vi ellers gjøre? Holde alle kristne ansvarlig for kristnes lynsjing av svarte på 30-tallet?
Ja.. så Indonesia er det islamske fyrtårnet som skal rettferdiggjøre logringen til denne ideologien?

Indonesian women wait to be whipped in front of a baying crowd for having unmarried sex | Daily Mail Online

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
1.767
Torget vurderinger
2
[h=1]Finsk skole ber jenter kle seg mer tekkelig i møte med asylsøkere[/h]Møtet med mannlige elever fra muslimske land ved folkehøyskolen Pohjois-Savon blir lettere å takle hvis de kvinnelige elevene bruker klær som ikke er for avslørende, skriver avisen.
Det er ikke mye forlangt at man tar på seg en bluse med litt høyere hals eller har et skjerf rundt halsen, sier hun videre.

FINLAND , ASYLSØKERE - Finsk skole ber jenter kle seg mer tekkelig i møte med asylsøkere

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
og det er en uting, powermetal? At u-skolejenter får bittelitt mindre fokus på kropp?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.300
Torget vurderinger
0
og det er en uting, powermetal? At u-skolejenter får bittelitt mindre fokus på kropp?
For det første er det ikke snakk om ungdomsskole elver men folkehøyskole som man typisk tar etter videregående, men la nå det ligge.

Jeg synes faktisk dette setter enda mer "fokus" på kropp, det at man må "pakke den inn"!

Er det så meget forlangt å be disse "flyktningene" om å vise akkurat så meget respekt for vår kultur at de lar være å oppføre seg som brunstige rovdyr bare de ser litt naken hud?

Ja jeg vet at beskrivelsen er tendensiøs, men det er jo akkurat slik tenking som ligger bak oppfordringen fra dette mennesket! At flyktningene er så "primitive" at de ikke kan styre seg!!

Så er det selvsagt lov til å være uenige når det kommer til spørsmålet om hvem som er mest rasist i sin tankegang, jeg som mener det er mulig for "guttene" å "styre seg" eller denne rådgiveren ved skolen som mener at de er så "primitive" at de ikke kan styre sin oppførsel!

Til slutt vil jeg for egen regning legge til at jeg har en mistanke om at avisen ikke forteller hele historien. Uten å kjenne til denne skolen så mistenker jeg, på generelt grunnlag, at denne skolen er en religiøs,- kristen folkehøyskole, da mange av dem faktisk er det! Da er det nærliggende å anta at rådgiveren slett ikke tenker på flyktningeguttenes ve og vel men antakeligvis "rir sin egen lille hest" som nok er at hun i utgangspunktet mener at dagens unge piker ikke klær seg "anstendig" nok! Vi må ikke glemme at sex er en vederstyggelighet som skal bedrives innenfor rammen av et ekteskap mellom to av forskjellig kjønn. Og primært for å avle barn og kun på det settet at kvinnen skal ligge stille og telle takplater mens mannen "gjør seg ferdig" med sine dyriske tendenser! I reaksjonære kristne miljøer finnes det dessverre slike holdninger den dag i dag! Og finske reaksjonære kristne miljøer får selv et norsk bispemøte til å minne om voerspiel til Oslo Pride Week, sånn relativt sett!

PKG

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.08.2012
Antall liker
166
Så det er greit å måtte kle seg "skikkelig" for å unngå eventuell voldekt?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Folk må nå få ha fokus på hva de vil. Nå var uansett ikke ungjenters kroppsfokus motivasjonen her, men man vil kle finske jenter i Finland opp i antrekk som harmonerer mer med fjernkulturelle muslimers antatte tankesett og lynne. Synes du det er godt tenkt? Kanskje man på den samme skolen skulle presse nyankomne muslimske jenter til å kle seg mindre snerpete?

Hva er galt med den åpenbare løsningen: at de som ikke tåler kvinnelige elever uten høyhalset genser holder seg hjemme?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Går an å to tanker i huet på en gang. Det er fullstendig urimelig å be jentene endre klesstil for å unngå og støte eventuelle kulturforvirrede mennesker. Skal man ikke like godt bed dem dekke til håret også?

At man selvsagt har en stor samfunnsmessig jobb å gjøre mht. kroppspress er en fullstendig annen diskusjon.

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.300
Torget vurderinger
0
Går an å to tanker i huet på en gang. Det er fullstendig urimelig å be jentene endre klesstil for å unngå og støte eventuelle kulturforvirrede mennesker. Skal man ikke like godt bed dem dekke til håret også?

At man selvsagt har en stor samfunnsmessig jobb å gjøre mht. kroppspress er en fullstendig annen diskusjon.

Honkey

Enig med du Honken, men som jeg skrev lenger oppe så spekulerer jeg på hva som egentlig var "Tante Sofies" egentlige motivasjon for å komme med dette utspillet?

Jeg mistenker henne for å være en reaksjonær kristen "mørkedame" som gjemmer seg bak "hensynet" til flyktningene.

D

Desillusjonert

Gjest
Derfor fikk politimannen sparken for Facebook- ytringer
"- Det har kommet mange reaksjoner både fra politiets egne rekker og utenfra på måten han har fortsatt å ytre seg på via Facebook. Det har vært mye om flyktningesituasjonen i det siste. Selvsagt har en polititjenestemann rett til å ytre seg privat, men Kleven Berghs adferd har vært uforenlig både med hans egen politirolle og etaten generelt, sier politimester Tormod Bakke til Dagbladet."

Derfor fikk politimannen sparken for Facebook- ytringer - nyheter - Dagbladet.no

Jeg innser at yttringene han kom med er langt over kanten, selv om det er privat.

MEN...jeg finner det litt merkelig dersom han ikke kan uttale seg på privaten uten at det har følger for hans jobb, når vi diskuterer å ta inn plagg i politi og lignende steder som helt klart tilhører den private sfære og som er et personlig valg den enkelte tar...? Underlig...

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
kan ikke helt se hva denne ex-politimannen i kongsvinger har å gjøre med Sultans ordførermuligheter.

Topp Bunn