MVA igjen

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Jeg har kjøpt en vare på nettet og det er jo bestandig spennende 8)
Nettsiden så tilsynelatende norsk ut. Norsk språk og norske priser.
Med eller uten mva står det ikke et ord om.

Varen kommer med UPS fra Nederland :eek:

Noen dager etter kommer det faktura fra UPS med mva og et kraftig gebyr.

Spørsmålet mitt blir da : Er dette lov?
Jeg hadde forstått det hvis jeg handlet for.eks på amazon med priser oppgitt i dollar.
Noen som har noen tanker rundt denne problematikken?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.604
Sted
Hus
Alt over 200 spenn må det svares MVA på både varens pris pluss poertoen.... :mad:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
toll.no har svar på dette. Om fraktselskaper etc. gjør jobben sin 100% er usiikert.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Bartesam skrev:
Alt over 200 spenn må det svares MVA på både varens pris pluss poertoen.... :mad:
Vel, kjøpte hodetelefoner hos Pixmania. Norsk side med priser i norske kroner.
Hodetelefonene kom fra Frankrike.
Fikk nu ikke noe mva regning fra speditør den gang.
Ja, de kostet langt over 200 kroner.
Så det stemmer nu ikke helt det du sier......

Akuurat samme sak som det jeg spør om, men ikke samme firma og nu skal jeg plutselig betale moms.

G

Gjestemedlem

Gjest
På Pixmanias side leser man "Alle priser på våre produkter er oppgitt i norske kroner og inklusiv moms. Før du bekrefter din bestilling vil totalpris inkludert fraktutgifter."

Men det vill ikke si at alle andre butikker rundt i verden inkluderer frakt og MVA i sine priser selv om språket er norsk og prisene oppgitt i NKR.

Så det er lurt å sjekke slikt på forhånd slik at man unngår overraskelser. Hvis det ikke spesifikt er oppgitt at norsk MVA er inkludert i prisen kan du være helt sikker på at det ikke er det hvis du handler fra utlandet.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Tydeligvis lurt å sjekke ja.

Jeg har bestandig hørt at mva SKAL være inkludert når man henvender seg til forbrukere.
Hvis ikke skal det gå tydelig fram.
Mens i "proff-verden" og mellom firmaer kan priser godt være ekslusiv mva.

Men det er kanskje spesielle og sære regler på netthandel?

G

Gjestemedlem

Gjest
RJEL skrev:

Jeg har bestandig hørt at mva SKAL være inkludert når man henvender seg til forbrukere.

Dette er norske regler. Har du handlet fra utlandet så gjelder ikke norske regler for markedsføring der. At en nettside oppgir priser i NKR er ingen garanti for at det er et norsk firma du handler med.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
RJEL skrev:

Dette er norske regler. Har du handlet fra utlandet så gjelder ikke norske regler for markedsføring der. At en nettside oppgir priser i NKR er ingen garanti for at det er et norsk firma du handler med.
Men hvis siden har norsk språk og "gir seg ut for" å være norsk er det norske regler som gjelder!

Det springende punktet her er hva som står i "kjøpsbetingelsene", du må gjerne krysse av at du har lest og forstått disse før du kommer til "kassa" og får sluttført betalingen. Det er de færreste som faktisk leser dette, men du kanskje kan gjøre det nå? Da ser du lettere hvor sterkt / svakt du står!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Men hvis siden har norsk språk og "gir seg ut for" å være norsk er det norske regler som gjelder!
Det var da en underlig forestilling. Skulle det være slik at all verdens netthandel skulle være underlagt norsk lovgivning om et firma bruker norsk språk?

Er nok ikke helt slikt det fungerer.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Det var da en underlig forestilling. Skulle det være slik at all verdens netthandel skulle være underlagt norsk lovgivning om et firma bruker norsk språk?

Er nok ikke helt slikt det fungerer.
Å jo min venn, og du kan forfølge dette hvis firmaet ligger i EU. Nannystaen gir seg ikke!! ;D

Hvis nettstedet "gir intrykk av" å være norsk og så ikke følger norske bestemmelser er det definert som svindel! Innen EU har man forbrukersamarbeid slik at saken mot firmaet kan forfølges.

Er det ikke godt at "Pappa Stat" tar godt vare på deg Deph? ;D

Men som tidligere sagt er det smart å lese salgsbetingelsene, FØR MAN BETALER!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Skal ta en telefon til forbrukerådet på mandag.
Salgsbetingelser ja, kan ikke si jeg har sett noe sånt.
Men jeg huker ofte av både her og der uten å lese, men det er det slutt på nå ;D

edit : Da fant jeg salgsvilkårene. Det nærmeste jeg kommer er setningen :

"Vi er ikke ansvarlig for forsendelser som ikke når frem eller som ikke lar seg fortolle"

Litt difust, men greit nok. Da er det vel bare å betale. Går ikke konk av dette uansett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Du er slem Deph !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

N

Nifelheim

Gjest
apropos moms.

Her har posten sendt meg regning på 52kr + gebyr på 117kr for en pakke bestående av:

bok: 22 dollar
spill: 15 dollar
frakt 14 dollar

Problemet her er at bøker er momsfritt i Norge. Resten av pakkens verdi kommer ikke over 200kr.

Så nå blir pakka værendes i limbo enda noen uker, frykter jeg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
I det siste har posten.no tatt helt av for min del når det gjelder fortolling.
Tror du kan klage på det eksempelet over.

Fra toll.no

Sendinger som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer
Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én og samme sending, må du fortolle forsendelsen dersom samlet verdi på de avgiftspliktige varene overstiger 200 kroner.

Eksempel:
En sending inneholder både
en avgiftsfri bok til 500 kroner - til eget bruk av privatperson
en avgiftspliktig CD til 199 kroner
I dette tilfellet er hele sendingen avgiftsfri. Boken er avgiftsfri så lenge den innføres til eget bruk av privatperson og siden cd-ens verdi ikke overstiger 200 kroner, er denne også avgiftsfri.

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie
Kjøper du varer på nett som til sammen koster under 200 kroner, slipper du å betale toll og avgifter. Frakt for varen kan komme i tillegg. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

Varer fra 200 kroner må fortolles
Varer kjøpt på nett som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:
varens verdi
fraktkostnader for sending av varen
eventuelle forsikringskostnader for sendingen
Det du må betale ved fortolling er avhengig av hvilken vare du kjøper:

Toll
De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
- DVD
- CD
- skriver
- skanner
- kikkert
- kamera
- sko og støvletter
- bildeler
- møbler
- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
- briller og solbriller
- vesker, bagger, ryggsekker
- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)
- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
- barnevogner
- sykler
- verktøy (elektronisk og mekanisk)
- pyntegjenstander
- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )
- service og porselen
- plakater

Merverdiavgift
Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Bøker kjøpt på nett er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.

Særavgifter
For enkelte varer du handler på nett må du også betale særavgift. Mer informasjon om hvilke særavgifter som finnes, finner du i oversikten over de enkelte særavgiftene.

Fortollingsgebyr
Firmaet som transporterer og lagrer varen til Norge, kan belaste deg med et gebyr for forsendelse og lagring av varen. Lar du firmaet eller speditøren fortolle varen for deg, vil du som oftest måtte betale for denne tjenesten også. Fortollingsgebyret er altså et gebyr som ikke betales til Tollvesenet, men til en annen part. Tollvesenet har derfor ikke informasjon om hvor mye gebyret er. For å finne ut dette, må du kontakte tollageret der varen din ligger og/eller firmaet som fortoller varen for deg.

N

Nifelheim

Gjest
toll.no skrev:
Bøker kjøpt på nett er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi.
og jeg sier igjen. møkkaposten som ikke har fått med seg dette.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Redigerte litt seint. Posten.no har i den senere tida tatt helt av for min del. De beregner i hytt og pine og alltid til deres egen fordel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
apropos moms.

Her har posten sendt meg regning på 52kr + gebyr på 117kr for en pakke bestående av:

frakt 14 dollar

Problemet her er at bøker er momsfritt i Norge. Resten av pakkens verdi kommer ikke over 200kr.

Jepps. Norsk avgiftsvelde. Siden pakken ikke kun inneholder bøker må du betale mva på alt, inkludert bøkene. Du som er så glad i avgifter burde jo være glad for at du nå har fått muligheten til å bidra til fellesskapet med litt ekstramidler.

Posten forklarer dette greit på sine sider.

Jeg har bestilt bøker fra utlandet og må betale mva. Hvorfor?
Svar:
Bøker til sluttbruker er normalt avgiftfrie. Hvis sendingen din innholder andre varer, som ikke er spesifisert i tolldokumentasjonen, er det korrekt at du skal betale mva for sendingen. alt innhold i sendingen, dvs også for eventuelle bøker som den måtte inneholde.

Eneste halmstrået du kan ha er om du kan påvise at andre varer er spesifisert i tolldokumentasjonen, jeg regner med at det forutsetter at avsender har spesifisert verdi på hver av gjenstandene i postpakken. Hvis de hare har oppgitt at det er bøker og spill, og en totalverdi på dette.. rammes du nok at regelverket og må betale mva på spill, bøker, frakt og selvsagt postens fortollingsgebyr. Velkommen til avgiftsnorge.

Handle hos Play neste gang, de sender alt i separate forsendelser slik at man ikke blir rammet på denne måten.

G

Gjestemedlem

Gjest
bambadoo skrev:
Du kan sende epost med kvittering til privatfortolling@posten.no med nødvendig informasjon. Bør holde..
Jeg vil bli svært forbauset om man får medhold her. Siden det ikke er tolldeklarert korrekt for å få mva-fritak for bøker kommer det nok et lass med avgifter på toppen av vareprisen.

Det ville jo vært kjekt om man slapp... men som sagt har jeg liten tro på det.

N

Nifelheim

Gjest
bambadoo skrev:
Redigerte litt seint. Posten.no har i den senere tida tatt helt av for min del. De beregner i hytt og pine og alltid til deres egen fordel.
Mitt forrige innlegg var ikke kritikk mot ditt innlegg. :)

Det er utrolig frustrerendes å måtte gå gjennom alt bryet med klageprosess bare fordi posten.no ikke klarer å få med seg noe som står så klart på toll.no.

Og de la ut 52kr i moms. dvs momsgrunnlag på 208kr. Hvordan de kom frem til det tallet skjønner jeg ikke. Hvis de ikke tar med frakten så kanskje, men når verdien kommer over 200kr skal man også betale moms av frakt. Alt sammen blir bare feil fra posten sin side i denne saken.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Nifelheim skrev:
apropos moms.

frakt 14 dollar

Jepps. Norsk avgiftsvelde. Siden pakken ikke kun inneholder bøker må du betale mva på alt, inkludert bøkene. Du som er så glad i avgifter burde jo være glad for at du nå har fått muligheten til å bidra til fellesskapet med litt ekstramidler.

Posten forklarer dette greit på sine sider.

Jeg har bestilt bøker fra utlandet og må betale mva. Hvorfor?
Svar:
Bøker til sluttbruker er normalt avgiftfrie. Hvis sendingen din innholder andre varer, som ikke er spesifisert i tolldokumentasjonen, er det korrekt at du skal betale mva for sendingen. alt innhold i sendingen, dvs også for eventuelle bøker som den måtte inneholde.

Eneste halmstrået du kan ha er om du kan påvise at andre varer er spesifisert i tolldokumentasjonen, jeg regner med at det forutsetter at avsender har spesifisert verdi på hver av gjenstandene i postpakken. Hvis de hare har oppgitt at det er bøker og spill, og en totalverdi på dette.. rammes du nok at regelverket og må betale mva på spill, bøker, frakt og selvsagt postens fortollingsgebyr. Velkommen til avgiftsnorge.

Handle hos Play neste gang, de sender alt i separate forsendelser slik at man ikke blir rammet på denne måten.
beklager men play tilbyr ikke alle varer som finnes på internett.

G

Gjestemedlem

Gjest
På de tallene ser det ut til at der er 22 +16 dollar som er lagt til grunn.

Kan vel enten skyldes at det er spillet som koster 22, at posten har byttet om tallene, eller at selskapet har byttet om på tallene på tolldeklarasjonen.

hvis det er posten som har gjort feil vil det sikkert la seg rette på, etter litt nødvendig prosess og behandlingstid.

Hadde vært greit om man hadde sluppet likt som dette, men det forutsetter at politikerne i det aller minste justerer 200kr grensen som ble innført på 70-tallet en gang.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
På de tallene ser det ut til at der er 22 +16 dollar som er lagt til grunn.

Kan vel enten skyldes at det er spillet som koster 22, at posten har byttet om tallene, eller at selskapet har byttet om på tallene på tolldeklarasjonen.

hvis det er posten som har gjort feil vil det sikkert la seg rette på, etter litt nødvendig prosess of behandlingstid.

Hadde vært greit om man hadde sluppet likt som dette, men det forutsetter at politikerne i det aller minste justerer 200kr grensen som ble innført på 70-tallet en gang.

posten har gjort helt feil. de har tatt utgangspunkt i 36,75 dollar. Verdien på varene er 36,90. Skulle jeg ha betalt moms så skulle jeg ha betalt moms av frakten også, $13.95, så da skulle utgangspunktet ha vært 50 dollar. Håpløst!

Hvis de har trodd at ene delen er frakt, så ville ikke verdien ha kommet over 200kr. Det er jo kun verdien på varene som skal måles mot grensen. Posten har rota det til på alle plan. Enten skulle jeg ha betalt mer eller ingenting. Nå har de havna sånn midt i mellom.

Om 200 kr-grensen skal økes eller ei har absolutt ingenting med saken å gjøre. Posten har gjort en feil på beregning av grunnlaget, noe de fint ville klart å gjøre med annen grense også.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke sikkert at de er posten som gjør feil, det kan som sagt være avsender som ikke har tolldeklarert korrekt, utvetydig og forståelig. 22 + frakt gir omtrent denne summen også som sagt, og er det ikke tydelig hva som er spill og bok kan problemet ligge her.

Du får nok leve med avgiftsbyråkratiet.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er ikke sikkert at de er posten som gjør feil, det kan som sagt være avsender som ikke har tolldeklarert korrekt, utvetydig og forståelig. 22 + frakt gir omtrent denne summen også som sagt, og er det ikke tydelig hva som er spill og bok kan problemet ligge her.

22 dollar vil si 120kr, langt under grensen på 200kr. Når du måler om verdien overskrider grensen på 200kr holdes frakt utenfor.

V

vredensgnag

Gjest
Ønskelesing kan skape mange problemer.

Merverdiavgift:
Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige, det vil si at du må betale en merverdiavgift på 25 prosent. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift. For enkelte varer må du nemlig også betale særavgift. Dette gjelder blant annet alkohol/etanol, tobakk, sukker, sjokolade, båtmotorer og oljeprodukter.

Handler du fra utlandet, beregnes merverdiavgiften av hele pakkens verdi, det vil si inkludert frakt og eventuell forsikring.

N

Nifelheim

Gjest
vredensgnag skrev:
Ønskelesing kan skape mange problemer.

Merverdiavgift:
Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige, det vil si at du må betale en merverdiavgift på 25 prosent. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift. For enkelte varer må du nemlig også betale særavgift. Dette gjelder blant annet alkohol/etanol, tobakk, sukker, sjokolade, båtmotorer og oljeprodukter.

Handler du fra utlandet, beregnes merverdiavgiften av hele pakkens verdi, det vil si inkludert frakt og eventuell forsikring.
Og så scroller du litt tilbake og leser det som siteres fra toll.no.

V

vredensgnag

Gjest
Siden jeg toller inn varer flere ganger i uken kjenner jeg avgiftsveldet som gleder andre i stort monn. Som nevnt tidligere har de nå begynt å se på totalverdien. Men de tar helst utgangspunkt i verdien som er oppført av avsender på pakken, enten i oblaten på utsiden, eller i vedlagt fraktdokument. Og om avsender har lagt sammen frakt og innhold må man ev. klage. Det lønner seg å skille ad varer i ulike fortollingskategorier.

Jeg kunne forøvrig kvelt en engelskmann som lånte en PU av meg, og som skrev samlerverdien på tolldeklarasjonen da han skulle returnere den. De var totalt uimottakelige for mine argumenter. Det er herlig med sterke tollbarrierer!

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
Gjestemedlem skrev:

22 dollar vil si 120kr, langt under grensen på 200kr. Når du måler om verdien overskrider grensen på 200kr holdes frakt utenfor.
Jepps det stemmer jo det.

Det kan nesten se ut til at de har brukt spill + bok til å beregne om du kommer over grensen, og 22 + frakt for å beregne MVA. Byråkratiets veier er uransakelige.

Kunne vært artig å se utregningsgrunnlaget deres i allefall, så hold oss oppdatert hvis du får svar fra posten.

Du burde jo ha en bra sak her.

Sendinger som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer
Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én og samme sending, må du fortolle forsendelsen dersom samlet verdi på de avgiftspliktige varene overstiger 200 kroner.

Eksempel:
En sending inneholder både
en avgiftsfri bok til 500 kroner - til eget bruk av privatperson
en avgiftspliktig CD til 199 kroner
I dette tilfellet er hele sendingen avgiftsfri. Boken er avgiftsfri så lenge den innføres til eget bruk av privatperson og siden cd-ens verdi ikke overstiger 200 kroner, er denne også avgiftsfri.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har noen noengang fått penger tilbake?
(Jeg måtte ofte søke om refusjon når jeg drev import-firma(bildeler), og av og til ble noe tilbakebetalt. Men det er 12-15 år siden)
Hva med betalings-gebyret? returneres dette også?

Arne K

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
;D
Nice try, har nok kommet litt lenger i livet serr`u ?
Hvis du er nyskjerrig så kan jeg fortelle at det er noen udokumenterte lurium tabeletter for å slippe å gå rundt å ha vondt i muskler og ledd hver jævla dag heler året igjenom.
Blir temmelig panisk og villig til å prøve det meste etter 8 år med konstant verk i kroppen.
Jada, har vært igjenom ørten undersøkelser i "skolemedisinen", men de finner jo ingenting.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.244
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vær forsiktig du med lurium-tabletter kjøpt fra utlandet. Ikke alt der som er det som det gir seg ut til å være....

Det var en historie her i Narvik for noen år siden der det var en kar som selv var revmatiker som fant noen tabletter som virket veldig bra. Mannen drev en liten butikk, og tenkte at dette ville han dele med flere, så han tok inn disse tablettene og solgte over disk. En god del folk kjøpte og ble mye bedre av de.

Så var det en dame som fikk en del bivirkninger og nevnte dette til fastlegen sin, som fikk et par tabletter som han sendte til analyse. Analysen viste at tablettene inneholdt massive doser med kortison - mao ikke rart at de hjalp på leddgikt, men kortison er ikke akkurat sunt å innta på fast basis...

Johan-Kr

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Yes, I know.
Har tenkt å la fastlegen undersøke tabelettene.

Men nu skulle ikke dette bli en helsetråd.
Ville bare avkrefte Deph sine raske konklusjoner.... ;D

N

Nifelheim

Gjest
Her har posten forklart det hele:

epost fra posten skrev:
Sendingen var registrert forenklet tollbehandlet etter tolldeklarert verdi fra sender på: USD36,90/NOK208 og med varebeskrivelse Order of the Stick: Snip S og APE Game the Shortening O som da beklageligvis ikke er blitt tolket som bok til sluttbruker ved vår tolladeling. (Selv om det også er påført med håndskrift på samme deklarasjon: Game and Book.)
Klagebehandleren skjønner, som meg, tydeligvis ikke hvordan de klarte å tolke det til at dette var momspliktig.

Enda på visa er at de har strøket oppkravet og jeg kan hente pakka vederlagsfritt på postkontoret. Jeg må fysisk ned dit for å hente den, men det skal jeg overleve.

Topp Bunn