Mystisk Gallo tweak

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jaja, nok en ting jeg slipper å bruke tid på - takk jetman!
Dette derimot tror jeg på som en gallo-tweak:


O.
At the end of the day, dette er vel strengt tatt eneste tweaket jeg har noe særlig tro på:

 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Spørsmålet er om det ikke ligger i gråsonen for hva vi kan kalle tweak ;D

Men ja, jeg skal ha en slik når jeg flytter inn i nytt hus...men er faktisk svært fornøyd med bassen som det er, men vet jo hva den SAen gjør...så det er bare å glede seg.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Den safige sokkelen i sort tror jeg kan bli riktig så bra! Men denne mapleshade-fyren sverger til messing, det er litt verre...

O.
Det der var da ikke akkurat pent dog...
Har sett flere av dem
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Hvordan er det med støy på SA ampen siden den er viftekjølt, merkbart?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Kan ikke si jeg har lagt merke til det når jeg hørt den hos Morten(NAT). Men den er jo så stygg at den uansett må stappes inn i et skap :D

O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Med unger og frue på vinterfjellet, og jeg selv hjemmeværende med en lei hoste har jeg nå fått anledning til å teste dette litt nærmere.
Førsteinntrykket som jeg beskrev tidligere var gjort under alt annet enn optimale forhold, og jeg kan glede alle tweakfreaks der ute at jeg nå har en annen konklusjon enn min første negative. Kort fortalt så er mitt inntrykk at motstanden strammer opp bassen en smule, slik at den oppleves som bedre integrert og kjappere. Mulig noen vil si at det ikke spiller like dypt med motstandene på, men min konklusjon er at det spiller mer rytmisk riktig og homogent. Forskjellene er naturligvis ikke astronomiske, langt der ifra, men akkurat nå er jeg ikke i tvil om at de er reelle (og av det gode slaget). Hva mer kan en stakker forlange for 20 skarve kroner?  :D
Forøvrig ingen varmeutvikling å spore på motstandene sålangt.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
At the end of the day, dette er vel strengt tatt eneste tweaket jeg har noe særlig tro på:

Hei,

SA er tingen ja!
Det er ikke noe problem med kjølingen. Den setter kun igang når den blir veldig varm, og da må det spilles høyt lenge. Når du spiller så høyt hører du den definitivt ikke!

Forstår ikke behovet for å ha andre spikes/platform enn det som medfølger; om ikke man sitter på en trone da...

Var det forskjell på std. utgave av ref. 3 og ref 3.1.?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Var det forskjell på std. utgave av ref. 3 og ref 3.1.?
Fra Sixmoons.com:

The main and most important differences between the old and the new version are as follows: The tweeter level control of the Ref 3 is gone. This is said to have improved high frequency micro dynamics as well as reliability. Gallo also replaced the non-polar electrolytic capacitor in the 1st-order series crossover with a metalized polypropylene equivalent said to eliminate a grayish coloration in the midrange as well as to enhance low-level information. Lastly, the midrange driver motor structure now utilizes a Neodymium magnet with an under-hung design. This allowed a shorter and lighter voice coil. According to Gallo, this reduced driver inductance and improved transient response as well as the upper midrange band for better integration with the tweeter. The smaller Neodymium magnet also increased air volume within the sphere and thus added lower midrange body."

I tillegg så kan jo jeg legge til for egen regning at "hønsenettingen" som dekker diskanten var blank opprinnelig, men dette ble endret til svart på 3.1 av kosmetiske hensyn.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hvem har teorier?
Teorien er vel strammere bass på en eller annen måte, men nå finnes det jo et myyyyye rimeligere alternativ ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
20 spenn er helt klart ikke skremmende hvis det er hørbare forskjeller til det bedre. Skal nok testes....en gang når tiden tillater det.

O.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Hvis du bare ser LITT lenger opp i tråden, på denne siden, så ser du at noen har vært inne på dette tidligere ;)

Men jeg har ikke testet ennå...men det vurderes.

O.
Yepp - ser det er referert til maplegutten, men ikke om resultatet. Det finnes jo også andre stativer dedikert til dette... Morten på NAT burde jo prøve ut da!!!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Her er anmeldelse av Isorock stativene, sakset fra TAS:

Edit: sjekket forresten hjemmesiden til isorockerne, men det ser ikke ut til at de aksepterer bestillinger lenger. Uvisst av hvilken grunn. Too bad, eller.... ;)

 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja..ingen tvil om det har noe for seg.
Så, med et par slike og SA, så har en nok høyttalere for flere år til ;D

O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
20 spenn er helt klart ikke skremmende hvis det er hørbare forskjeller til det bedre. Skal nok testes....en gang når tiden tillater det.

O.
Herregud, 20 spenn er jo gitt bort selv om det kun er placébo det er snakk om her. Gjenta etter meg: Strammere bass, strammere bass, strammere bass. Homogent lydbilde, homogent lydbilde, homogent lydbilde
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
;D

Jeg var ørlite humoristisk da ;)
Hvis jeg kutter ut frokost et par dager, så har jeg lett 20 spenn til overs!

O.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Noen handyman med kjellerverksted som kan lage en kopi av disse stativboksene da?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg tror uansett på Mapleshade som et alternativ...men sikkert ikke allverden å få laget noe over samme lest som disse Brightstare-greiene...

O.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Apropos Gallo...

Ny knalltest: http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_1/gallo-reference-speakers-1-2007-part-1.html

As you can see, I was completely blown away by this Gallo system. The idea of allowing them to leave my listening room was unthinkable. It took me only a few weeks to come to this conclusion. Usually, at the end of a review, I re-install my Platinum Audio Solos and Rel Strata II to do some control listening. I have absolutely no desire to do that this time. I am buying the review sample, and my trusty Platinum Audio Solos and Rel Strata II will be up for sale. I do not replace components unless I find a replacement that can outperform the one I have in every way, and do it at a reasonable price. Reasonable here is defined as "I can afford it AND it is well worth the money." The Gallos fit that order completely. I have a hard time thinking of a loudspeaker system that would be better for my room and my needs for any price.

I believe my modest sized room and desire for musical truth is not that unusual. I encourage anyone who has a chance to audition these speakers. You might find the answer to your hi-fi quest like I did.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Apropos Gallo...

Ny knalltest: http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_1/gallo-reference-speakers-1-2007-part-1.html

As you can see, I was completely blown away by this Gallo system. The idea of allowing them to leave my listening room was unthinkable. It took me only a few weeks to come to this conclusion. Usually, at the end of a review, I re-install my Platinum Audio Solos and Rel Strata II to do some control listening. I have absolutely no desire to do that this time. I am buying the review sample, and my trusty Platinum Audio Solos and Rel Strata II will be up for sale. I do not replace components unless I find a replacement that can outperform the one I have in every way, and do it at a reasonable price. Reasonable here is defined as "I can afford it AND it is well worth the money." The Gallos fit that order completely. I have a hard time thinking of a loudspeaker system that would be better for my room and my needs for any price.

I believe my modest sized room and desire for musical truth is not that unusual. I encourage anyone who has a chance to audition these speakers. You might find the answer to your hi-fi quest like I did.
Kan bare bekreftes!:)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Morsom review, my kind of guy dessuten!

"I have a particular affinity for imaging and soundstaging. That was what first opened my ears to hi-fi when I listened to a Mark Levinson/Wilson WATT-Puppy system at a fancy audio salon as a teenager. My desire is to have a speaker that can deliver a wide, high, and deep soundstage, completely detached from the loudspeakers. There should be no audio clue at all that the music has anything to do with the speakers."

Denne egenskapen syntes jeg Galloene eksellererer i, og det bidrar til fantastiske musikkopplevelser! Jeg har snart 2 års-jubileum med mine nå, og selv om det finnes ting der ute som hadde vært artig å leke med, så har jeg aldri seriøst vurdert å bytte dem...selv ikke etter jeg har hørt på ting til 2-3 ganger prisen.

O.

Apropos Gallo...

Ny knalltest: http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_1/gallo-reference-speakers-1-2007-part-1.html

As you can see, I was completely blown away by this Gallo system. The idea of allowing them to leave my listening room was unthinkable. It took me only a few weeks to come to this conclusion. Usually, at the end of a review, I re-install my Platinum Audio Solos and Rel Strata II to do some control listening. I have absolutely no desire to do that this time. I am buying the review sample, and my trusty Platinum Audio Solos and Rel Strata II will be up for sale. I do not replace components unless I find a replacement that can outperform the one I have in every way, and do it at a reasonable price. Reasonable here is defined as "I can afford it AND it is well worth the money." The Gallos fit that order completely. I have a hard time thinking of a loudspeaker system that would be better for my room and my needs for any price.

I believe my modest sized room and desire for musical truth is not that unusual. I encourage anyone who has a chance to audition these speakers. You might find the answer to your hi-fi quest like I did.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Så er det i tillegg folk som ikke syntes de er en fryd for øye.. Jeg blir glad av å se på mine galloer for å ikke snakke om når de spiller.. Mitt beste hifi kjøp så langt!
 

LesPaul76

Medlem
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
6
Antall liker
0
Prøvd dem selv?
Nei, men kommer nok til å bestille innen et par måneder.
IsoRock GR3.2 kunne vært interresant, grunnen til at de ikke tar flere bestillinger er visstnok at de ikke har kapasitet til å lage nok.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Så er det i tillegg folk som ikke syntes de er en fryd for øye.. Jeg blir glad av å se på mine galloer for å ikke snakke om når de spiller.. Mitt beste hifi kjøp så langt!
Støvtørking er også en fryd!:)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
I forbindelse med stativer til gallo syntes jeg disse ser spennende ut. Billige er de også, visstnok 130 dollars.

http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=28857.0

Kan bestilles fra denne siden:
http://www.steinaudio.com/CustomerProjects.html
Priser fra Steinaudio og frakt til Norge:

One pair of stands unpainted $119, painted, $179. Shipping on either will be $135 air mail, or $60 parcel post.

Fristende... Noen som føler at de kan kommentere på sannsynligheten for at dette er en god ide?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Jeg er litt skeptisk til slike stativer som Isorock og Steinaudio. Hvis vi leser anmeldelsen av Isorock som jeg limte inn litt over her, så står det følgende:

the Gallo has two noticeable shortcomings. At less than four-feet tall, the floorstander is rather short—especially for taller listeners, like me. And when pressed at louder volumes (which it handles without blowing), it can audibly vibrate on hard surfaces—particularly if the metal spikes are attached. Both problems are cured by the IsoRock GR3 Speaker Stand,

Dette med økning av høyde er sikkert fint for folk som sitter veldig høyt, eller som anmelderen er spesielt lang. For alle andre av normal lengde og normal sittehøyde vil jo dette bli et problem; diskantene vil fyre over hodet. De skal jo i utgangspunktet treffe i ørehøyde, den vertikale spredningen er jo veldig liten.
Det andre "problemet" som disse adresserer er ustabilitet i føttene ved høye volumer. Jeg har ikke erfart det som et reelt problem selv, men jeg er ganske sikker på at hvis noen sliter med akkurat det, finnes det enklere måter enn å øke høyttalerens lengde med en halvmeter for å fikse det.
 
K

kbwh

Gjest
Dersom man øker høyden på en høyttaler vil "floor dip"-frekvensen endres. Hvis man sitter høyt er det således bedre å lene høyttaleren bakover. Det skulle vel være greit å få til med Galloene?

Spikes er ikke lurt på harde gulv uansett (de ble jo funnet opp for teppebelagte rom). Bedre med avkoblende føtter da. DIY er fine greier der, og Clas Olsson og Biltema er utmerkede kilder for slike tweaks.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Vurderer å anskaffe eller lage noen lignende stativer til mine HT. Uansett er det et faktum at HT beveger seg om de ikke settes fast...så også Galloene...tipper mine som andres..."rugger" godt sideveis ved høye volum.Med manglende presisjon som resultat. Betviler derfor ikke at bedre "forankring" vil forbedre lyden.

:)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dersom man øker høyden på en høyttaler vil "floor dip"-frekvensen endres. Hvis man sitter høyt er det således bedre å lene høyttaleren bakover. Det skulle vel være greit å få til med Galloene?
Hva er "floor-dip", gidder du å opplyse en uvitende? Kjenner ikke til det begrepet.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har lagt valhalla-putter under mine, dvs slike de selger for 2-300 spenn(for 8) på Hifi-Klubben...det fungerer fint i det levende rommet jeg har som lytterom for tiden :D Og det løser problemet som oppstår når du spiller høyt med tanke på vibrasjoner...for now.

O.
 
K

kbwh

Gjest
Hva er "floor-dip", gidder du å opplyse en uvitende? Kjenner ikke til det begrepet.
Utfasing pga. gulvrefleksjon. Er et større problem for stativhøyttalere enn typiske gulvstående treveis. Man skal bare være klar over at dersom man endrer en høyttalers avstand fra gulvet endrer man også frekvensgangen noe i øvre bass/nedre mellomtone. Vinkling er altså bedre fordi øret er mindre følsomt for variasjoner i høyde enn det er for variasjoner i frekvensgang. Ergo: 3D fra to høyttalere er i beste fall en illusjon...
 
Topp Bunn