Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    IDEELLE SYSTEMER FOR REPRODUKSJON AV LYD

For å oppnå det helt realistiske, bør systemet for reproduksjon av lyd produsere lyd som ikke kan skilles fra den originale lyden. For å demonstrere et slikt system, må oppsettet tillate en direkte sammenlikning av reprodusert og original lyd. Olson presenterte for over 60 år siden tre konsepter som innebærer å bringe realistisk lyd inn i hjemmet.

Idealsystem #1
    Olsons første system er et monofonisk system som leserne av tråden allerede kjenner til. Her ble originallyden av f.eks. et orkester spilt inn i et ekkofritt rom, se figur nedenfor.
    IMG_0686.jpeg

Opptaket av lyden i det ekkofrie rommet spilles så av i et annet lytterom. Hensikten med oppsettet er å fjerne akustikken i ett av to rom. Man unngår den akustiske to-rom-problematikken. Det er som å bringe artistene inn i ens eget rom.

Idealsystem #2
    Olson beskriver i dette tilfellet bruken av hodetelefoner, se figur nedenfor:
    IMG_0687.jpeg

I et slikt system sendes opptaket fra konserthallen rett til lytterens hodetelefoner. Nå er det som om lytteren bringes inn i konserthallen, og får med seg all informasjon fra dette opptaksstedet.

Idealsystem #3
    I dette systemet tyr Olson til to illustrasjoner, se figur 3 og figur 4 nedenfor:
    IMG_0688.jpeg

IMG_0689.jpeg

I figur 3 er stuen brakt inn i konserthallen. Dette er et rent akustisk oppsett. Den ene veggen i stuen er fjernet for å sikre lyden fra konserthallen uhindret inngang til lytterommet. Tanken er å bringe lytteren til det stedet hvor lyden oppstår. For å gi lytteren et sammenlikningsgrunnlag, erstattes så den åpne veggen i figur 3 med et sett med høyttalere (stereo eller multikanal). Testen går ut på å gå fra den helt akustiske situasjonen i figur 3 til oppsettet i figur 4 som involverer mikrofoner, forsterkere og høyttalere. System #3 er ideelt når lytteren ikke lenger kan høre forskjell mellom de to oppsettene.

Så kommer vi til et vrient spørsmål knyttet til system #3:
    • Hva bør stuens (lytterommets) akustiske egenskaper være for å gjøre lyden i figur 3 og figur 4 så lik som mulig?

EDIT: Se Olsons løsning nedenfor i innlegg #923

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.410
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eksperimentene til Olson er flotte og en nødvendig del av utviklingen av musikkinspilling. I dag gjøres dette annerledes og typisk en kombinasjon av flere mikrofoner som er langt tettere på musikerne. Her et eksempel fra Robin Hoffman:
    -In orchestral recordings, the main microphone is the so called Decca Tree, which is positionated a few meters over the conductor pointing towards the orchestra. The signal from these microphones is also the one that is used as fundament in the mix. The signals from the so-called spot microphones, which are close to each instrument (section) are used to balance some parts better and to highlight solos. The Out mics (far left and far right) as well as the surround mics (back in the room) are used to influence the “ambience size” and stereo width of the mix.

Resultatet er at man i sum tar med noe av opptaksrommets akustikk med på innspillingen. Likevel får man med vesentlig mindre romklang enn den en lytter midt i salen hører.

Dermed kan nok opplevelsen av musikken avspilt hjemme bli mest naturtro dersom rommet tilfører noe diffus klang og ikke bidrar med kraftige romnoder som normalt ligger i bassområdet. Et annet element å ta med i betraktning er i hvilken grad miksen/masteren som utgis tar høyde for at musikken avspilles i et rom hvor lave frekvenser naturlig heves noe og høye frekvenser dempes litt. Her gjøres det nok forskjellige antagelser for musikk beregnet på massemarkedet (avspilt på air pods og radio) og klassisk musikk med stor dynamisk kontrast. Ingen av dem blir dog helt like Olsons eksperimenter.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    OLSONS IDEELLE KURVE FOR STEREO I HJEMMET: FLAT

I artikkelen "Acoustics of Sound Reproduction in the Home" fra 1960 redegjør Olson for sitt syn på det ideelle systemet for reproduksjon av lyd. De tre formene er gjengitt kort ovenfor i innlegg #921. Jeg tenkte å dvele mer ved idealsystem #3, hvor det fremgår hvilken romkurve som kjennetegner dette systemet.

Olson beskriver system #3 slik:

"The third system is in essence the idea of bringing the listener and his living room to the original performance, adjacent to the concert hall or even within it, removing one wall from the living room and letting all the sound stream in through the whole side of the room instead of just a single hole. The wall is then replaced by a multiple channel sound reproducing system and the reproduced sound is fed into the same living room from a set of speakers each connected to a separate channel. The test of the system is then to remove the wall and let the listener hear the original sound directly and then replacing the wall in combination
    with a sound reproducing system and letting him hear the reproduced sound. By the criteria mentioned before, the system is defined as ideal when the listener cannot tell the difference between the two conditions. A better picture of the systems can be gained from Figs. 3 and 4. Figure 3 depicts the condition of listening to the original sound, which the sound reproducing channel must meet to be termed ideal. Figure 4 depicts the sound reproducing system in operation.

To make the sound reproducing system ideal requires, again, that there be no distortion, but, in addition, that a sufficiently large number of channels be employed to reproduce the smallest angle of sound direction which the listener can resolve. The wall which is considered to be removed should not reflect sound, the time constant of the living room should be negligible compared to the original auditorium, or better still, all walls of the living room should have no reflections. Depending upon the degree by which the ideal is approached, it is then possible to create a realistic presentation of a concert hall adjoining the living room without any interfering partitioning. This is equivalent to the hearing of an opera from the Emperor's Loge or being in a room opening onto the Mormon Tabernacle or just open space. There may be no external room at all, an artist just at the edge of the living room. All this is possible because the effect of any sound source upon a given point in space can be represented by an infinite number of zero-order generators located in a surface interposing all the paths the sound can take, provided these generators each have the same amplitude and phase as the original sound wave going through the same surface at the same point.

Fortunately again, even with only two sound reproducing sources using two separate channels, a very satisfactory approximation to the ideal is obtained even if theoretically an infinite number is required. Each additional channel helps, but the most striking improvement is gained when changing from a monophonic sound system to a two-channel stereophonic sound system".

Det er åpenbart at romkurven i Olsons idelle lytterom er helt flat, uavhengig av om lyden kommer direkte fra konserthallen gjennom den åpne veggen eller gjennom et multikanalssystem av høyttalere med to eller flere kanaler.

Dette er andre gang Olson bruker et eksempel for å omgå to-rom-problematikken. Den første gangen lot han et orkester spille i et ekkofritt rom, hvor det ble gjort et opptak som ble avspilt i noe som tilsvarer en vanlig stue (se idealsystem #1 i innlegg #921 rett ovenfor). To-rom-problematikken fører til at lytteren får rombidraget fra både originalkilden/opptaksrommet og avspillingsrommet, og da blir den tonale balansen feil fordi man diskriminerer visse frekvenser (anslagsvis fra ca. 50 Hz og opp til 1-2kHz, jf. figuren nedenfor fra dette innlegget).

Olsons idealsystem #3 er en illustrasjon med stor kraft. Den beskriver et ideal som det teknisk sett ikke er så lett å løse med verken datidens eller moderne teknologi. Men idealet er basert på idéen om nøytralitet, og denne idéen forklarer hvorfor alle lydstandarder jeg kjenner til er flat i bassen (Dolby sier +1dB), slik Olsons romkurve er i idealsystem #3. At det må være slik, er ikke så vanskelig å se fordi det åpenbart er rommet som forklarer en anekoisk flat høyttalers heving i bassen. Hvis man er like opptatt av to-rom-problematikken som Olson, er det naturlig å bruke romkompensasjon for å få flat bass i lytteposisjon for kritisk lytting.

Olson viser også at hans idéer om nøytralitet lå langt foran datidens tekniske standard. Han beskrev et multikanalsystem som det ideelle reproduksjonssystem fordi flere kanaler er bedre egnet til å reprodusere "the smallest angle of sound direction which the listener can resolve". Jeg har selv hørt et slikt system - som sannsynligvis er Norges beste flerkanalsoppsett, avspilt av produsenten selv med flat romkurve i tråd med Olsons idealsystem #3 - og lyden var svært klar med taktile kvaliteter i deler av avspillingen. Men heldigvis er stereo en "very satisfactory approximation to the ideal", skriver Olson.

Gjennomgangen av deler av Olsons forfatterskap og hans diskusjon av idealer og idéer forteller oss dessuten at mange har glemt disse fundamentale innsiktene. I stedet for å la en referansehøyttaler med bl.a. anekoisk flat frekvensrespons bevare den tonale balansen fra opptaket i lytterommet uten å diskriminere visse frekvenser, har det dukket opp en jungel av romkurver som lover mer enn de kan holde. Disse romkurvene blir det jeg kaller for en prokrustesseng, dvs. en tvangstrøye som endrer de tonale kvalitetene, og skaper en vegg eller et filter mellom lytter og musikken. For husk: Olsons romkurve var helt flat i hans idealsystem. Hvis romkurven ikke lenger er flat, fjerner man seg bort fra Olsons ideal.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Meanwhile, et sted i Oslo:

Et studio pakker opp et sett nye Sigberg SBS.1 med tilhørende subwoofere. Et par Hummel + Klein og en Neuman sub blir fjernet. Straks det kommer lyd begynner teknikeren å glise mens han nikker anerkjennende. Hvordan kan en mann med slik fagkompetanse nikke så anerkjennene til defekte høyttalere? Han har jobbet på både Manta og SBS.1 tidligere, så han visste hva han gikk til. Dette er dette studioets tredje sett. Så hvorfor velger han noe som i følge @svart-hvitt er helt fullstendig defekt?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Disse romkurvene blir det jeg kaller for en prokrustesseng, dvs. en tvangstrøye som endrer de tonale kvalitetene, og skaper en vegg eller et filter mellom lytter og musikken. For husk: Olsons romkurve var helt flat i hans idealsystem. Hvis romkurven ikke lenger er flat, fjerner man seg bort fra Olsons ideal.
    Så, tvangstanker om flate kurver og idealet hos audiofile med å la være å bruke filtre i det hele tatt er greia tydeligvis. Tvangstrøye kunne ha blitt brukt oftere, og til flere ting enn å få rettet høyttalere.
    Hvorfor bruker ikke Genelec fulltone høyttalere, ettersom man ikke kan bruke delefiltre engang? Delefiltre er også filtre, som påvirker lyden og legger "tvangstrøye" på hvor i spekteret høyttalerne skal spille.
    Kurver er jo bare et signal med antall desibel, hvordan man fikser det spiller veldig lite rolle for å få til den rette tonale balansen. Ikke rart det blir så mange sider i en tråd når alt går på repeat.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Et studio pakker opp et sett nye Sigberg SBS.1 med tilhørende subwoofere. Et par Hummel + Klein og en Neuman sub blir fjernet. Straks det kommer lyd begynner teknikeren å glise mens han nikker anerkjennende. Hvordan kan en mann med slik fagkompetanse nikke så anerkjennene til defekte høyttalere? Han har jobbet på både Manta og SBS.1 tidligere, så han visste hva han gikk til. Dette er dette studioets tredje sett. Så hvorfor velger han noe som i følge @svart-hvitt er helt fullstendig defekt?
    Får bare være glad at han ikke hadde musikk som interesserer meg på CVen. Kan ikke si SA imponerte, kniven på strupen, hadde jeg nok foretrukket Genelec.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Uttrykket i ansiktet til den nye eieren av oppsettet beskrev egentlig ganske godt hva premissene for god lyd som verktøy betyr.
    Jeg siterer fritt etter husk!

"Altså! Dette er jo en helt annen verden, og jeg VET at utstyret ditt (Sigberg) kommer til å gi meg det jeg trenger for å kunne gjøre jobben på en best mulig måte. Nå har jeg jo jobbet litt på disse (SBS.1) å Manta så jeg visste hva som kom. Men dette er jo helt rått, og jeg er sikker på makkeren min som kommer i morgen ettermiddag kommer til å være mer happy enn meg.....Om det er mulig!

Her var det ikke heller ikke noe krav til paddeflat kurve.
    Han visste nøyaktig hvilken lyd han ønsket seg, og det omhandlet noe helt annet enn mye av vaset i tråden her.

Men hva vet vel han?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men hva vet vel han?
    Han vet vel det han trenger, slik det vi andre som er lidenskapelig opptatt av lyd vet?

Flat kurve, skakk kurve masse bass, ambiensoverdose. Denne standarden som S-H piper om, må åpenbart vike for produsentens egen prefereanse og visjon. Er feks ikke vanskelig å høre når Boris Blank ratter eller om man lytter på et pretensiøst KKV stykke.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Får bare være glad at han ikke hadde musikk som interesserer meg på CVen. Kan ikke si SA imponerte, kniven på strupen, hadde jeg nok foretrukket Genelec.
    Mye greier som ikke imponerer meg heller, Og hvis vi ser bort fra alt som har med lyd å gjøre, Klarer du å gjette hva én av de greiene kan være???
    Si ifra om du trenger et hint😇

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mye greier som ikke imponerer meg heller, Og hvis vi ser bort fra alt som har med lyd å gjøre, Klarer du å gjette hva én av de greiene kan være???
    Si ifra om du trenger et hint😇
    Næh, det bryr jeg meg ikke om, ihvertfall ikke nok til å drive med gjettelek. Og har det ikke med lyd eller musikk å gjøre kan du vel ta det i OT forumet?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Han vet vel det han trenger, slik det vi andre som er lidenskapelig opptatt av lyd vet?

Flat kurve, skakk kurve masse bass, ambiensoverdose. Denne standarden som S-H piper om, må åpenbart vike for produsentens egen prefereanse og visjon. Er feks ikke vanskelig å høre når Boris Blank ratter eller om man lytter på et pretensiøst KKV stykke.
    Jeg var med når Manta ble satt opp i kontrollrommet. Det var ikke vanskelig å forstå hvorfor de ble stående. Det handler selvsagt ikke om en gitt kurve på en gitt akse, eller den totale romkurven fra et gitt punkt. Det handler om hvordan opplevelsen av energifordeling fra frekvens til frekvens er, hvordan distribusjonen er i tidsdomenet i rommet, hvor godt man har klart å undertrykke modalitet, hvordan impulsresponsen ser ut (høres ut), og hvor mye dynamisk kapasitet man har når forvrengningen i hovedsak ikke er hørbar.

Når man skrur lyd er man ALDRI på jakt etter monitorer med en spesiell sound. Man er heller ikke på jakt etter å ha en kurve man kan slå noen i hodet med. Man er simpelthen på jakt etter at alt man gjør lett høres over monitorene, slik at når det spilles av på annet utstyr så ligger det ikke avvik skjult i opptaket som blomstrer opp straks det spilles av på anlegg som eksponerer litt andre ting enn monitoroppsettet gjorde. Så vidt jeg har fått med meg har de hatt omtrent alle mulige sjangere innom i det studioet, noe som ble bekreftet til en stor del av instrumentutvalget der.

Synd at de to foregående Hortenmessene ikke var helt stang inn for Sigberg. Skulle fått til et event i det studioet der, tror du det kunne latt seg gjøre @SigbergAudio?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synd at de to foregående Hortenmessene ikke var helt stang inn for Sigberg. Skulle fått til et event i det studioet der, tror du det kunne latt seg gjøre @SigbergAudio?
    Ja, sikkert mange som ville vært interessert i noe slikt, ikke minst trådens iniativstager? Hva tenker du @svart-hvitt ?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ja, sikkert mange som ville vært interessert i noe slikt, ikke minst trådens iniativstager? Hva tenker du @svart-hvitt ?
    Plutselig ble dette en markedsføringstråd for en bransjeaktør, initiert av en annen bransjeaktør.

Bortsett fra den observasjonen er jeg (nesten) alltid med på lydlige eskapader. Roligere tider i sommerukene passer bra.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Plutselig ble dette en markedsføringstråd for en bransjeaktør, initiert av en annen bransjeaktør.
    Begynt å ta slik med knusende ro. :)

I dette miljøet vil slikt raskt virke mot sin hensikt. Akkurat som du ikke gjør Genelec noen tjeneste, eller Auditor gjør Bladelius en tjeneste, gjør ikke den lille klikken rundt lokalhelten ham noen tjeneste.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et studiobesøk hos Velvet recording er jeg helt sikker på at vi får til hvis det er interesse for det! Hva gjelder sjanger så spilles det inn alt fra country til black metal i det studioet, og han vi satt opp oppsett nr 3 hos i går (hjemmestudio) produserer elektronika og trance.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Et studiobesøk hos Velvet recording er jeg helt sikker på at vi får til hvis det er interesse for det! Hva gjelder sjanger så spilles det inn alt fra country til black metal i det studioet, og han vi satt opp oppsett nr 3 hos i går (hjemmestudio) produserer elektronika og trance.
    Det hadde vært fin å hørt potensialet i de, så melder meg på

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok ikke før på sensommeren / til høsten, og må finne en dato hvor de ikke er midt i innspilling. Lager en egen post med invitasjon til dette når den tid kommer i så fall (så la oss ikke avspore denne tråden med det).

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Horten
    Det blir nok ikke før på sensommeren / til høsten, og må finne en dato hvor de ikke er midt i innspilling. Lager en egen post med invitasjon til dette når den tid kommer i så fall (så la oss ikke avspore denne tråden med det).
    Er ikke plagsomt ofte slike tråder som denne ender med noe så positivt som det tiltaket!
    Alltid spennende å se/høre på nye ting. Jeg er med. (y)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.912
    Torget vurderinger
    23
    Blir artig å høre høyttalerne i de omgivelsen de er beregnet for i første omgang, og litt filosofi fra brukerne.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det vitner vel bare om at det spiller ikke spesielt stor rolle hva man gjør for å lage supre høyttalere når rommet suger balle og lytterne er de samme døvhørte gamlinger som kun får ståpels av pris og merkevare.

Jeg må jo si at det virker å bli stadig oftere at jeg rister på meg en lett hjernerystelse av alle sære diskusjoner rundt det som strengt talt er bagateller i det store bildet. Folk får fortsette å skambanke sin kjepphest til krampen tar dem i sin iver etter å vinne over flere folk til sirkelrunkingen sin.
    Hvem vet, kanskje lyden blir bedre hvis nok folk gauler i kor?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det vitner vel bare om at det spiller ikke spesielt stor rolle hva man gjør for å lage supre høyttalere når rommet suger balle og lytterne er de samme døvhørte gamlinger som kun får ståpels av pris og merkevare.
    Njæ, ikke min erfaring. Vet ikke hvor mange messer du har vært på jeg, men suge balle på messe er en gammel og beleilig bortforklaring.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Jeg må jo si at det virker å bli stadig oftere at jeg rister på meg en lett hjernerystelse av alle sære diskusjoner rundt det som strengt talt er bagateller i det store bildet. Folk får fortsette å skambanke sin kjepphest til krampen tar dem i sin iver etter å vinne over flere folk til sirkelrunkingen sin.
    Ikke helt enig i vurderingen din…

Når folk venner seg til at lyd fra høyttalere skal låte litt «ullsokk», så ender vi opp med produksjoner som speiler det idealet - mens idealet burde være en åpen vegg inn til konserthallen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold

Det kan jo også muligens ha noe å gjøre med en rekke objektive faktorer som er ganske aktuelle i denne tråden. Jeg mener å huske at det ble benyttet Antimode på begge messene, og at denne ble satt opp med altfor mye hastverk. På siste messe ble vel Manta-protoer vist, og disse har endret seg mye siden den gang. Sist jeg hørte Manta låt de ganske annerledes (det var i studioet) og selv da hadde de endret seg mye siden sist jeg hørte dem før det (på verkstedet til Thorbjørn). I begge de to siste tilfellene var det uten noen form for korreksjon. Det var klare fellestrekk der, men ved nest siste lytt var det litt for lite smekk i presens/upper mid.

Alt jeg har hengt meg opp i de 4-5 gangene jeg har hørt Manta-prototyper har stemt godt med den ekkofrie responsen til den aktuelle prototypen, og hatt overraskende lite med den aktuelle in-room responsen å gjøre.

Jeg tror vi holder diskusjoner om visse erotiske øvelser utenfor @MakkinTosken Bare husk at du er avhengig av den kona, så du må passe deg for hva du putter i munnen, selv på hifimesser.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.911
    Torget vurderinger
    16

Når folk venner seg til at lyd fra høyttalere skal låte litt «ullsokk», så ender vi opp med produksjoner som speiler det idealet - mens idealet burde være en åpen vegg inn til konserthallen.
    Öppna din eh vegg?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Öppna din eh vegg?
    Svart-hvitt har et par Genelec som er rattet til flat respons i det som trolig er sentralens verste lytterom med en akustikk som har mer til felles med tilfluksrom/baderom enn normale lytterom. Med en så skrikende referanse - så låter nok det aller meste annet "ullent".

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Svart-hvitt har et par Genelec som er rattet til flat respons i det som trolig er sentralens verste lytterom med en akustikk som har mer til felles med tilfluksrom/baderom enn normale lytterom. Med en så skrikende referanse - så låter nok det aller meste annet "ullent".
    Jeg har hørt referansehøyttalere i referanserom, og det har dessvere ikke alle hatt muligheten til.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.052
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan jo også muligens ha noe å gjøre med en rekke objektive faktorer som er ganske aktuelle i denne tråden. Jeg mener å huske at det ble benyttet Antimode på begge messene, og at denne ble satt opp med altfor mye hastverk. På siste messe ble vel Manta-protoer vist, og disse har endret seg mye siden den gang. Sist jeg hørte Manta låt de ganske annerledes (det var i studioet) og selv da hadde de endret seg mye siden sist jeg hørte dem før det (på verkstedet til Thorbjørn). I begge de to siste tilfellene var det uten noen form for korreksjon. Det var klare fellestrekk der, men ved nest siste lytt var det litt for lite smekk i presens/upper mid.
    En akseptabel forklaring og hypotese. (y)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Njæ, ikke min erfaring. Vet ikke hvor mange messer du har vært på jeg, men suge balle på messe er en gammel og beleilig bortforklaring.
    Ser bare på bilder og blir misunnelig, jeg. Derav mitt litt sure uttrykk 😔

Hvilken vurdering er du uenig i? At hifi-folket er en samling gamle innbitte grinebitere, at disse kjepphestene vi har er mindre viktig enn vi liker å tro, at messerom stort sett er lydmessige og illeluktende katastrofer eller at det er altfor lenge til fredag? Alle sammen, kanskje?

Slap off, min gode mann. Jeg er ikke enig med meg selv heller!

Klart det er mulig, men siden det ikke var i min forklaringsmodell velger jeg å se helt vekk ifra muligheten! 😁

Jeg tenker vel at svaret ligger et sted midt imellom. (Selv om jeg er litt tilbøyelig til å helle mot at dsp-problemer egentlig kan kalles akustikk-problemer.)
    Man kommer ikke utenom det psyko-akustiske fenomenet at vi liker det vi er vant til og at det tar litt tid før ting som skiller seg betraktelig ut går fra noe negativt til noe positivt, at vi blir påvirket av både synsinntrykk, bias, forventninger, andres folk holdninger og tilbakemeldinger, at man blir forstyrret av utstillers utringning osv.

Messer med mye folk, lyd, bevegelse og irritasjonsmomenter er vel uansett akustikk ikke en spesielt egnet arena for kritisk vurdering av de finere nyanser i mine øyne. Men jeg hater jo folk og fe, så kanskje det bare er meg?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ser bare på bilder og blir misunnelig, jeg. Derav mitt litt sure uttrykk 😔

Hvilken vurdering er du uenig i? At hifi-folket er en samling gamle innbitte grinebitere, at disse kjepphestene vi har er mindre viktig enn vi liker å tro, at messerom stort sett er lydmessige og illeluktende katastrofer eller at det er altfor lenge til fredag? Alle sammen, kanskje?

Slap off, min gode mann. Jeg er ikke enig med meg selv heller!

Klart det er mulig, men siden det ikke var i min forklaringsmodell velger jeg å se helt vekk ifra muligheten! 😁

Jeg tenker vel at svaret ligger et sted midt imellom. (Selv om jeg er litt tilbøyelig til å helle mot at dsp-problemer egentlig kan kalles akustikk-problemer.)
    Man kommer ikke utenom det psyko-akustiske fenomenet at vi liker det vi er vant til og at det tar litt tid før ting som skiller seg betraktelig ut går fra noe negativt til noe positivt, at vi blir påvirket av både synsinntrykk, bias, forventninger, andres folk holdninger og tilbakemeldinger, at man blir forstyrret av utstillers utringning osv.

Messer med mye folk, lyd, bevegelse og irritasjonsmomenter er vel uansett akustikk ikke en spesielt egnet arena for kritisk vurdering av de finere nyanser i mine øyne. Men jeg hater jo folk og fe, så kanskje det bare er meg?
    Du spurte: «Hvilken vurdering er du uenig i?»

Jeg tenkte på vurderingen din om at tonal balanse er en «bagatell» i forhold til mye annet. All erfaring tilsier også at kurvediskusjoner skaper engasjement. Å kritisere kurven eller veien til kurven er nesten som å diskutere barna til folk; så lenge du sier at de er nydelige, er alt greit. Det virker som om folk har et enormt behov for å både blåse av standarder og hevde at anlegget er bygd etter eget øre - samtidig som de må øse av sin vrede når det påpekes at de har gjort valg som fører dem bort fra nøytral lyd slik den er definert i standarder for kritisk lytting. De vil helst definere «nøytral» selv, og vil ikke at andre skal bruke andre definisjoner av nøytral enn den de finner på selv. Ingen tvil, altså, om at kurvediskusjoner engasjerer. Kurvediskusjoner er HFS i et nøtteskall.

Jeg synes du svarte godt selv på hvorfor folk ikke liker nøytralitetsidealet: «Man kommer ikke utenom det psyko-akustiske fenomenet at vi liker det vi er vant til og at det tar litt tid før ting som skiller seg betraktelig ut går fra noe negativt til noe positivt».

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Bare lurer på hva du ønsker å oppnå?
    Flere lesere har gitt uttrykk av at de har kommet i skade for å reflektere over et eller annet, gjort seg opp tanker osv. som følge av tråden. Deri ligger en del av poenget med et diskusjonsforum?

For egen del har jeg glede av en del observasjoner, som at trenden blant en del på HFS ligger mange tiår bak den teknologiske utviklingen, som om de fortsatt verdsetter lyden fra det utstyret de vokste opp med for 20-50 år siden. Og som jeg har påpekt, var det ikke noe i veien med SOTA-utstyret fra 1950-tallet (men jeg observerte at en del ikke likte denne observasjonen heller).

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn